hallo allereerst gefeliciteerd met jullie keuze voor thailand
veel zwervers bedelaars? nee niet meer dan in nederland
excursies met minibus geen extra “uitstapjes” bij echte taxi ook niet wel bij tuk tuk bij taxi in bangkok altijd meter aan laten zetten en verder altijd vooraf prijs afspreken
in julie augustus kan je ter plaatse een trein regelen een coupe voor 4 bestaat niet het is per 2 of in een gezamelijke coupe met z’n 25 a 30 mensen (erg gezellig) ik zou dan ook de nacht trein naar surat thani nemen
muggen helaas ja en best wel veel, malaria niet
ja je zal bedelaars en zwervers aantreffen maar moet zeggen dat ze niet echt actief bedelen ze zitten meestal op straat met een bakje voor zich.
ligt aan de excursie
Als je 1ste class boekt en aangeeft dat je 2 coupes met een verbindingsdeur wilt dan zit dus met z’n 4en.
dit is een moeilijke want het vliegtuig is veel sneller en waarschijnlijker duurder alhoewel je met air asia heel goedkoop kunt vliegen. de trein is ook niet verkeerd.
veel gebruikte smoezen meter kapot en als je naar een toeristische attractie is dat dicht. niet intrappen en altijd een taxi nemen die de meter aanzet gaat de meter niet aan uitstappen.Tuk tuks zijn duur maar moet je wel een keer gedaan hebben in bkk, maar trap niet in de truuk dat ze je een rondrit beloven voor 10 baht je krijgt wel een rondrit alleen wel langs allemaal dure winkels. ook wordt er wel gezegd het is goedkoop omdat de regering het toerisme wil promoten of ze zeggen dat ze naar 1 winkel gaan want dan krijgen ze een benzine bon allemaal smoezen.
muggen zijn er veel ja, malaria is niet zo’n groot probleem, dengue is een veel groter probleem en daar is niets voor te nemen. Dus gewoon met deet smeren. Persoonlijk zou ik geen malaria tabletten nemen.
Ik bemerk een onzekerheid of angst voor wat er in het contact met de locals mis kan gaan.
Da’s jammer !
Er is niets leukers dan in je eentje met dertig Thai in een treinwagon te zitten, te praten met handen en voeten, te kijken naar de kippen die een vrouwtje op de markt heeft gekocht(Ja, idd. levende !). Er komen verkopers voorbij met allerhande, ze zijn niet opdringerig, gewoon leuk om naar te kijken.
Hoe meer contact je met de locals maakt, en je jezelf rustig gedraagt, (Thai houden niet van schreeuwerds) des te meer zul je de eigenschappen van de Thai gaan waarderen. Iedereen hier heeft daar al zoveel van meegemaakt.
ja het is leuk om 2 a 3 uur op een houten bank in een coupe vol met thai te zitten maar een rit naar surat thani duurt pak weg 9 uur dan is het wat minder leuk.
We willen heel graag in contact komen met de locals en inderdaad met bijvoorbeeld een reisje naar Kanchanaburi, maar 9 uur naar Surat Thani vanuit BKK in een heel drukke wagon, zien wij eigenlijk niet zo zitten.
ik zou naar surat thani gewoon proberen om die 1ste class coupe te nemen kun je nog heel behoorlijk slapen,kan er wel vrij koud zijn ivm airco, en kom je lekker frs aan in surat.
Je schrijft: 9 uur naar Surat Thani vanuit BKK in een heel drukke wagon, zien wij eigenlijk niet zo zitten.
Dat inzicht heeft iedereen wel, maar ik bedoel meer in het algemeen:
In de vraagstelling klonk een zekere angst: Voor bedelaars die je aanklampen om geld, voor taxichauffeurs die je een poot uitdraaien, enz. enz. Thailand is wat dat aangaat gewoon een heel prettig land.
Zoals Baco ook al aangeeft: Taxichauffeurs vriendelijk vragen of ze de meter aanzetten, doen ze dat niet, een andere nemen. Ik heb nog niet meegemaakt dat na de vraag de chauffeur de meter niet aanzette.
En nog even over muggen: De meeste beten loop je op als je na de schemering nog even aan je korte broek en T shirt op een terrasje zit.
In je kamer zitten meestal geen of hooguit een paar muggen.
Meestal ga ik rond 18u douchen, en daarna lange broek en overhemd met lange mouwen aan, en op de overige plekken smeer ik DEET.
mocht je toch een probleem hebben met een taxi chauffeur zorg dat je zijn vergunnings nummer hebt en zijn naam moet altijd zichtbaar aanwezig zijn, maak bijv onopvallend een foto. Wat ook wel helpt is het woord tourist police, houden ze niet zo van. het tel nummer is 1155.
Over die zwervers en bedelaars vroegen we ons af i.v.m onze citytrip naar Marseille van dit jaar, waar nogal veel van zwervers en bedelaars voorkwamen. We vroegen het ons eigenlijk af.
We hebben graag genoeg informatie over de manier hoe taxi-chauffeurs te werk gaan. Ik begrijp dat het (meestal) vriendelijk te werk gaan, maar enige voorbereiding is niet mis, toch? ;).
Nog bedankt voor de andere informatie, Hans en Baco. :dag:
Heb jij in het verleden echt problemen met taxi’s gehad ?
Ik wel met tuktuks en brommertaxi’s , maar met taxi’s nog niet.
Als je tenminste die ene keer vanaf het vliegveld naar Bangkok niet meerekent, hij had een nieuwe taxi met een km-stand van 12 erop, moest m effe inrijden, dat ging met 180 km per uur ! Die tellen we niet toch ?
En Reimer, Taxi-meters rijden alleen in Bangkok en een paar andere plaatsen. In de overige plaatsen kun je soms met songthaews (Pickuptruckjes met een bepaalde kleur (In Chiang Mai bijv. rood) met de bestemming erop geschreven.), die meestal een “fixed-price” hebben.
Zo kun je voor weinig geld van A naar B. Ze rijden alleen de route die erop staat. Een beroemde is die van Chiang Mai naar Doi Suthep, 30 baht, een koopje.
Staat je bestemming er niet op, dan kun je een brommertaxi, tuktuk of taxi nemen, vergeet dan niet om van tevoren een prijs af te spreken.
Ik heb weinig tot geen problemen met taxi’s, soms willen ze ergens niet naar toe nou dan gaan we voor de volgende. Mijn techniek is ff vragen of ze de bestemming weten en dan instappen en niet over de prijs beginnen en ff checken of de meter aangaat. 1x echt een probleem gehad maar toen in ik zei dat ik de toerist police ging bellen was het probleem in 1x verdwenen
Je schrijft: Mijn techniek is ff vragen of ze de bestemming weten
Mijn vraag: Het antwoord daarop is toch altijd yes ? Hoe kom je daar achter ? Of is jouw Thais erg goed ?
Ik vraag altijd vriendelijk bij het instappen in mijn beste Thais: “Mietuuh, mee kap?” Is denk ik een duidelijker signaal dan kijken of ie aangaat, tevens laat je daarmee merken dat je niet vreemd bent in een Bangkokse taxi.
je kan wel zien aan de manier waarop ze ja zeggen of ze het echt weten. Ik geef ze altijd de kans om de meter aan te zetten doen ze het niet vraag ik het.
maar het is ook om aan te geven dat je niet moet vragen, zoals veel mensen doen, hoeveel het kost want dan gaat de meter niet aan.
spreek wel redelijk thais, zij het wel met een zuids dialect dus dat levert wel eens problemen op in bkk, woon nl in het zuiden
Moet eerlijk gezegd de eerste songthaew nog tegenkomen die 30 bath vraagt om tot Doi Suthep te rijden.
Het is van de nightbazaar tot aan de dierentuin 20bath(overdag)hoe kom jij aan 30bath Hans?
Dan zal het een fout zijn van Lonely planet! want voor 30 bath van down town naar de top van Doi Suthep dat bestaat niet!Heb dit al verschillende keren gedaan,normaal stoppen de gewone songtaews tot aan de dierentuin,en daar kan men een andere pick up taxi nemen(80bath)
Men heeft ook aan de dierentuin,red pickups die je vervoeren en wachten aan de tempel tot wannezer je klaar bent met je bezoek(120bath)of verder naar Doi Pui en Kingspalace dan betaal je rond de 150bath.