Ik vraag waarschijnlijk naar de bekende weg, maar aangezien ik waarschijnlijk ook s’werelds grootste twijfelaar ben…
Kun je vanuit Bangkok zelf makkelijk uitjes regelen? Ik bedoel bijv een bezoekje aan River Kwai. Idem met de floating market en zo zijn er nog wel wat dingetjes wat we graag hadden willen doen maar niet aan toe zijn gekomen.
Floating market had ik gelezen (lonely planet) kan je heen vanaf Southern bus terminal, maar hoe daar nou weer te komen…?
Dus ik vroeg me af, zijn er ook “reisbureautjes” die dit regelen voor je? Met misschien een handige pick up vanaf je hotel?
Het zal vast, maar heb er echt niet op gelet de laatste keer dat ik er was en mijn man idem dito.
Kan zoiets ook wel regelen vanuit NL (GWT ofzo) maar doe het liever daar ter plekke daar ik ook ter plekke kan beslissen wanneer we willen gaan.
Je kunt alles zelf regelen in Bangkok. Natuurljk zijn er zat reisburootjes die je “van je wieg tot aan je graf” kunnen bedienen, maar daar betaal je dan ook voor. Die mensen moeten tenslotte ook geld verdienen.
Maar taxi’s, bussen, treinen etc. het is allemaal zo gemakkelijk en goedkoop dat het echt veel leuker is om het zelf te doen.
Voor de River Kwai bijvoorbeeld neem je afhankelijk van de ligging van je hotel de Skytrain (BTS), station Victory Monument, of een taxi naar BTS Victory Monument en naast de bioscoop staat een hele horde minivans die je overal heen kunnen brengen o.a Kanchanaburi. Je vraagt gewoon welk busje het is, koopt voor 130 baht (of zoiets) een kaartje en zodra het busje vol is gaat het rijden en brengt in ruim twee uur naar Kanchanaburi.
Op die manier kun je alles aangenaam en goedkoop regelen voor jezelf en je niet met een horde toeristen overal heen laten sleuren. Overigens die drijvende markt is nou niet echt een must-see, eigenlijk net als de kaasdragers in Alkmaar (alleen voor toeristen).
Voor alle trajecten waarvoor je een “transfer” wilt regelen kun je net zo goed een taxi nemen. Is al tijd goedkoper en je vertrekt wanneer jij het wilt.
Neem aan dat deze “transfers” je ook weer terug brengen op een afgesproken tijdstip;-)
We overnachten denk ik dit keer bij Sukhumvit, ook vanwege dus die Skytrain. Deze hebben we de afgelopen keer wel “gemist”. Waren afhankelijk van taxi’s en tuk tuk. En baalde op een gegeven moment gewoon dat ze je niet gewoon even konden brengen naar je gewenste bestemming zonder dat gezeur over andere dingen (uitstapjes, gratis; want juwelier, etc) alleen s’avonds konden we gewoon instappen en zeggen waar we heen wilden. Pfff word er nog moe van.
Die drijvende markt, net wat je zegt het is erg toeristisch, daarom nog in twijfel. Maar River Kwai (en omgeving) lijkt ons heel mooi!
Heb jij misschien nog andere leuke tips rondom Bangkok?
Zijn er 5 dagen geweest en hebben bijna niets gezien. Dwaalden gewoon doelloos rond en hopten van taxi in tuk tuk en van tuk tuk in Sky train/metro. En aan het einde van de dag, zeer moe maar niet voldaan. Zonde van de tijd!
Gewoon geen tuk-tuk nemen. Is gevaarlijk (bedoel als je ongeval krijgt), stinkt als de hel, altijd gezeik over prijs (veel te duur) en juweliers etc. Gewoon altijd een taxi pakken of Skytrain of Metro of bus. Schoner, koeler, veiliger en goedkoper. Tuk-tuk is uitsluitend geschikt voor korte stukjes die beneden de instapprijs voor de taxi blijven, onder 35 baht dus, maar tuk-tuks vragen aan blanken altijd minimaal 60 baht, dus gewoon nooit doen.
River Kwai zou ik niet in een dag doen maar een of twee overnachtingen pakken. Er is veel natuur in de omgeving en je kunt Kanchnaburi heel relaxed met een huurfiets verkennen (bridge over river kwai, musea etc.).
Je kunt in Samut Prakan (Zuid-oost Bangkok)de Ancient City bezoeken, een soort openlucht museum. Ook hier kun je prima een fiets huren om het park te verkennen. Vanaf Sukhumvit ongeveer drie kwartier met de taxi (150-200 baht). Maar bus kan ook.
Ga eens wat meer off the beaten track shoppen. Dat wil niet zeggen primitief, alle luxe voorhanden, maar minder toeristen en meer Thais. Bijvoorbeeld Seacon Square op Srinakarin, Central City in Bangna, The Mall in Bang Kapi of Imperial World in Samrong. Iedere taxichauffeur weet die plekken te vinden.
Leuke tips ook! (Ben alleen niet zo’n museum mens…) dat overnachten in Kanchnaburi, daar hadden wij ook al aan zitten denken. Is dat makkelijk daar te regelen? Of adviseer je iets anders. Zag ook dat GWT hotels in het bestand heeft zitten. Dat fietsen daar lijkt me ook leuk, weer eens wat anders. En net wat je al zei, je word niet meegesleurd in een horde toeristen maar doet lekker je eigen ding!
Wij verbleven in het Eastin en Bangkok Palace, weet niet of je het kent? Dat is bij Petchburi road hebben zeker 30 min gelopen naar deze gelijknamige metro halte! Vandaar dat de keus voor een taxi of tuk tuk (idd korte stukjes) snel gemaakt was.
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je helemaal de Tuk Tuk niet moet nemen. Ik heb er alleen maar goeie ervaringen mee en de manier van reizen vind ik leuk door bangkok omdat je een hoop ziet onderweg. Ik betaal altijd een gewone prijs zonder stops. De rede daarnaast dat ik geen taxi’s neem is omdat het altijd net een diepvrieskist is waar je instapt. Ik hou daar persoonlijk niet zo van.
Het is ook geen toeval dat die ondingen (tuk-tuks) eigenlijk vooral daar rijden waar toeristen zijn, die vinden het soms wel leuk… Dat doet niets af aan het ongevalsgevaar en de potentiele koolmonoxide-vergiftiging die je kunt oplopen. En de airconditioning in de taxi kun je laten uitzetten als je dat wilt.
Ik woon al twee jaar in Bangkok en een normale prijs voor een tuk-tuk (whatever that may be) heb ik noch mijn Thaise echtgenote ooit gehoord…
@neyana Eastin en Bangkok Palace liggen idd niet echt lekker tov de Skytrain. Vanuit Sukhumvit kun je gemakkelijker met de BTS reizen. Busstations Zuid (Saitaimai) is vijf taxi-minuten van het zuidwestelijke eindstation. Noord (Mo Chit) is vijf minuten van het noordelijke eindstation en Zuidoost (Ekkamai) ligt direct naast BTS station Ekkamai.
Heb trouwens ook het idee dat het southern busstation niet op ieder kaartje staat. Althans zover ik nu gezien heb niet. Heb oa de Lonely Planet van Bangkok thuis en heb er en der wat bekeken op internet.
1.helemaal mee eens. waarom toch elke nognietkomer meent in die stinkdingen te moeten rijden is mij geheel onklaar. Op de grotere wegen zie je ze enkel met die halfnakende engelsen, nooit met Thai.
En je moet gezien hebben dat we hier 10.000en stadsbussen hebben op elke big road. Die gaan echt overal heen. Zoals ik ook al eerder wat ruw meldde-je guesthse weet meest van de hoed+rand-welke bus, waarheen etc-dat is al 100en keren door voorgangers gevraagd. En als je nou ook nog een heel ietsepietsie verder in die LP had gelezen-daar staat ook nog in welke stadsbussen naar welke busterminal etc rijden. (how to get there- how to get around).
2.dat bestaat niet meer. De hele keten is verdwenen-het is al een jaar of 2 een Big C geworden, met de 100en andere kleine shops die ook overal precies eender aantreft. Dito voor de andere, die halverwege Lard Prao road staat.
Een site die ik zelf wel leuk vindt met wat aparte ideeen voor dagjes uit: www.bangkok-daytrips.com
Nee-dat kan ook niet, want er zijn er nu 3.
de alleroudste heb je totaal geen interesse in
de terminal die ooit Sai Thai Mai (zuidelijke weg,nieuw) werd genoemd is nog steeds deels in gebruik. Hij staat op een aantal kaarten-net voorbij de Central Pinklao in west-BKK (bangkok NNoi)-vlak voor een bocht van een zijrivier.
de nu nog vrijwel nieuwe Sai Thai MAI ligt veel verder weg, westelijk, tegenaan de westelijke ringroad, Kanchanaphisek. Zover komt geen enkele kaart die in normale reisgidsen staat. STaat op grond dat door slinkse aanhangers aan de Thaksin corruptie is doorverkocht. Vanaf daar vertekken de GROTE nachtbussen zuidwaarts en korte afstand bussen westwaarts. Ongeveer 12/13 km vanaf de regio KhaoSarn vandaan-en dus nog veel verder vanaf Sukhumvit. Met heel; veel geduld bus 511-die eindigt ernaast. kan wel een stief uurtje nemen vanaf Sukvit.
Verder hoef je dus totaal niet te weten waar dat op een kaart staat-je hoeft enkel je taxidriver weten over te brengen waar je heen wilt-of de juiste stadsbus. Ga er maar vanuit dat Thai geen kaarten kunnen lezen. En dan herhaal ik weer (moet nou echt alles hier 12x worden voorgekauwd? is er echt geen enkele zelfredzaamheid meer? vroeger gingen mensen op verre reizen om dat soort levenswijsheid zelf te leren…)-zo;n primitef ding als een briefje met wat erop gekrabbeld door je guesthse doet dan wonderen.
Hallo,
Ik betaal altijd een gewone prijs zonder stops.quote]
MO-je zal toch inmiddels wel hebben gemerkt dat je amper benul hebt van gewone prijzen. Ga je gang als je de hoofdprijs wil betalen-maar een tukx2 HOORT minder-om nogal voorde hand liggende redenen-te kosten als een taximeter.
Om een eerste reactie te persifleren: wat zoek je hier eigenlijk als de juiste info niet weet?
als je dezelfde prijs voor een tuk tuk betaald als voor een taxi betaal je al te veel.
dat je het leuk vind okay ieder z’n ding, maar je ziet zo’n hoop, taxi’s hebben ramen dus je ziet ook een hoop.
persoonlijk neem ik geen tuk tuk, alleen als ik met iemand ben die voor het eerst in bkk is dan doe ik 1 tuk tuk ritje vind nl wel dat je minstens 1x gedaan moet hebben.
zoals falang al schreef de airco kan uit of minder koud
Sorry betaal zo’n 50 a 60 bath ik vind dat prima te doen. Ik heb in Bangkok 2 keer een taxi genomen en 2 keer ben ik niet gekomen waar ik naar toe wilde. Met de tuk tuk ben ik er alle keren gewoon gekomen. Waarom ben ik er niet gekomen omdat ze geen woord Engels spreken.
Ik heb een prima benul van prijzen ben al vrij vaak in Thailand geweest en zo’n 7 keer in Bangkok. Ik vermijd Bangkok liever ik vind het maar een vieze gore stinkstad geef mij Kuala Lumpur maar. Maar goed iedereen zijn ding natuurlijk.
Dank voor de formele correctie BKKflyer, dat is juist. Echter dat ding heet nog steeds zo in de volksmond en het staat ook nog met grote letters op het gebouw. De gedachte was om eens ergens te shoppen waar je niet struikelt over de farangs (dus ook de prijzen niet dito omhoog schieten) en dat blijft staan, de verandering van eigenaar doet niets af aan de tip.
En BKK flyer, als jij je werkelijk zo stoort aan dit soort vragen! Lees ze dan niet! Zie mijn eerdere post op jou! (ging over Samui) Want jij irriteert je aan dit soort topics/vragen. Ik irriteer me aan jou! Dus mijn advies, lees t niet, reageer niet of reageer en houd je commentaar voor je! Want ik vind wel degelijk dat jij een goede inbreng hebt hier op het forum t zou alleen met wat minder gemopper kunnen. Ik zie jou vaak (niet alleen op mij) commentaar geven, betweterig noem ik dat. Soms terecht maar soms ook totaal niet! Jammer, want nogmaals je hebt een goede inbreng, je kan ook de juiste dingen corrigeren of aanvullen of uitleggen! Dit kan mensen afschrikken om iets te vragen, even voor de duidelijkheid mij niet hoor, maar wilde dit wel even gezegt hebben.
En over die tuk tuk, denk dat ieder dat voor zich moet weten. Mijn eigen mening is, voor korte stukjes ideaal maar voor lange afstanden niet zo, op een gegeven moment heb je het idee dat je trommelvliezen op knappen staan en 20 pakjes sigaretten achter elkaar hebt zitten roken:D
Zoals ik al schreef het was ook mijn mening en ik respecteer het als andere de tuk tuk niets vinden. Ik wil alleen laten weten dat ik het wel heel leuk vind. Lange trips zou ik ook niet zo snel met een tuk tuk doen. Ik heb het meer over trips van 5 a 10 minuten om ergens te komen.
Ik sta geheel achter je opmerking over hoe BKKflyer af en toe schrijft hij houd ook niet van herhalen maar goed daar heb ik al vaker over geschreven naar hem.
Wij willen ook vanaf dat victory monument met zoon minivan naar kanchanaburi maar wij zijn met zijn 8ten. Hoeveel kunnen daar dan in? Zal wel een hele domme vraag zijn maar heb echt geen idee hoe groot die zijn?
Voorin max 1, tussenin 3 en achterin ook 3. Is je zoon klein? Dan wellicht op een achterbank 4. T zijn vrij ruime vans. (onze zoon zou dus makkelijk er tussen kunnen met z’n kleine billen;))
Zoals al vaker gezegd, komen er op dit Thailand-forum veel mensen die waarschijnlijk niet zo bereisd zijn als jij en mensen die het gewoon prettig vinden om informatie te krijgen.
Vind je het vervelend om elke keer ‘alles te moeten voorkauwen en te herhalen’, reageer dan gewoon niet i.p.v. elke keer zo geirriteerd te doen.
Op een forum komen mensen om elkaar vrijwillig te helpen, accepteer dit gewoon.