Hallo, over enige maanden vertrek ik naar Bangkok en enige andere plaatsen om het land te bekijken. De reis heb ik helaas al geboekt.
De redenen van de verkeerde keuze zijn:
de criminaliteit waarvoor gewaarschuwd wordt en dan met name de zakkenrollerij. Geld en paspoort schijn je op je lichaam verborgen te moeten houden. Pinnen bij een automaat schijnt riskant te zijn omdat de zakkenrollers meekijken waar je je geld weg steekt.
Slapen in een hotel e.d. schijnt alleen mogelijk te zijn als alle deuren en ramen grondig gesloten zijn.
De opdringerigheid van de bevolking vereist kennelijk touristenpolitie.
Bel 1155 met een mobieltje lees ik.
Ziekten zoals denghue, malaria, gele koorts zijn volop aanwezig.
Verder heb ik kennelijk een cursus tip geven nodig omdat iedereen waarmee ik te maken krijg geld wil zien. Ik schijn een wandelende geldknip te zijn.
Het eten in dat land lijkt aldus de diverse tipgevers ook problematisch.
Een voorbeeld:
Als je uitgenodigd wordt schijn je de maaltijd te moeten beginnen met wat rijst eten. Gezellig opscheppen schijnt ongepast te zijn.
Hoe het wel moet lees ik nergens.
De mensen doen alsof ze engels spreken en sturen je, als je de weg wil weten, van het kastje naar de muur omdat ze vriendelijk willen zijn.
Verder hebben ze kennelijk zoveel gedragsregels dat het bijna onmogelijk is om ze niet te beledigen. Ook schijnt het zo te zijn dat als je het gedrag beu wordt dat je dan vriendelijk moet blijven lachen en doen alsof je de sukkelaar bent, want boos worden is gezichtsverlies. Aldus de tipgevers.
Kortom, het lijkt mij niet het land dat ik eigenlijk wil bezoeken.
Het was een spontane impuls om het land te willen bezoeken waar ik achteraf spijt van heb gelet op bovenstaande tips van ervaringsdeskundigen.
Een vraag: Klopt het dat Thailand een veredelde Efteling is ?
Dat werd mij namelijk gesuggereerd.
Hoi Joost,
Welkom op wwz,moest je met eventuele vragen zitten over Thailand,voel je vrij om een vraag te posten in het reiscafe van het Thailandforum.
Er zijn bij ons genoeg mensen met kennis die je vragen met de (thaise)glimlach beantwoorden!
ff deze link aanklikken en je zit op de juiste plaats: http://www.wereldwijzer.nl/forum/thailand-reiscafe
gegroet:georgessiam.
Nu Joost,ik frons toch mijn wenkbrauwen als ik jou topic leest!
Ikzelf kom al meer dan 31jaar in Thailand,en ben het echt niet mee eens wat je daar allemaal schrijft.
Nu omdat dit het rubriek even voorstellen is,gaan ik er niet verder op in.
Maar je kunt altijd je tekst posten in het Thailandforum reiscafe!(zie link) http://www.wereldwijzer.nl/forum/thailand-reiscafe
gegroet:georgessiam.
:chin:Waarom heb je dan geboekt als je dit lijstje nu op somt waar bijna niks van klopt.
als je al met deze instelling vertrekt blijf dan in je eigen huisje .
ps sta wat minder wantrouwend in het leven dat scheelt een boel hoofdpijn.
Joost, ik vraag me af van wie je al deze onzin hebt ? En heb je je daarnaast niet zelf ingelezen voordat je een ticket hebt geboekt ?
Criminaliteit komt overal ter wereld voor dus ook in Thailand. Al is het echt niet erger dan bijvoorbeeld in Nederland. Geld heb ik altijd in m’n portemonnee in m’n achterzak, ben in al die jaren nog nooit gerold. Meeste goede hotels hebben een kluisje waar je je paspoort kwijt kunt. Verblijf je in een goedkoper guesthouse, dan paspoort meenemen, maar dat lijkt me vrij logisch. Nooit waardevolle spullen achterlaten, niet in Thailand, en niet in welk ander land ter wereld.
Ramen kan je gewoon openzetten in een hotel. Maar waarom zou je dat doen ? Je hebt in vrijwel alle hotels airco, en anders wel een fan. In veel hotels kunnen de ramen niet eens open. Deuren in hotels hoeven echt niet met 7 sloten dichtgemaakt te worden.
Opdringerigheid van de bevolking ??? Integendeel, de Thaise verkopers zijn over het algemeen helemaal niet opdringerig. Wel eens in Turkije geweest ?
Malaria en gele koorts ??? Waar ? Dengue komt in veel tropische landen voor en wordt dus helaas ook wel eens geconstateerd in Thailand. Maar er is maar een heel klein percentage dat Dengue oploopt. En er is nu eenmaal geen medicatie tegen. Gewoon goed insmeren met muggenolie.
Tip ? Ja, tuurlijk geef je een tip aan een bellboy, aan een gids of restaurant. Maar dit gaat om zulke kleine bedragen, daar hoef je je echt niet druk om te maken. Als je een ticket naar Bangkok kunt betalen, kan je vast ook wel een kleine tip geven. De meeste mensen in Thailand verdienen al bijna niks. En als ze een goede dienst hebben geleverd, dan verdienen ze toch ook gewoon een tip ??
Verwacht nou niet dat je direct door iedereen wordt uitgenodigd als je hier op vakantie bent. En als je uitgenodigd wordt, dan hoef je echt niet eerst rijst te eten.
Thai doen nu eenmaal niet graag of ze de weg niet kennen (toch een beetje gezichtsverlies voor ze) en zullen dan eerder zeggen: jahoor, we weten de weg, dan toegeven dat ze de weg niet weten. Kans is altijd aanwezig dat iemand je dan een keer verkeerde richting opstuurt. Is dat zo verschrikkelijk erg dan ? Er zijn overigens genoeg Thai die prima Engels spreken. Je doet nu alsof elke Thai je de verkeerde weg op zou sturen. Thai zijn ontzettend behulpzaam en als ze je kunnen helpen doen ze dat.
Heeft niks met sukkelaar te maken !! Lees je eerst eens in, dan zal je wat over ‘gezichtsverlies’ tegenkomen. Bij onenigheid/ruzie geen stemverheffing, want dat is gezichtsverlies voor beide kanten. Of denk jij soms meer te bereiken als je gaat schreeuwen en boos gaat doen ?? Integendeel !
En nee, Thailand is geen veredelde Efteling. Ik denk dat degene die jou dit allemaal heeft wijsgemaakt gewoon erg veel fantasie heeft…of jaloers is dat jij naar Thailand gaat…
Ik heb heel lichtjes het gevoel dat Joost hier gewoon een paar mensen op hun paard wil krijgen ( zoals ze bij ons in België zeggen ). In dat geval, niet te veel van aantrekken.
Indien dit niet het geval is, Joost: Je kan ook in Thailand (net als overal waar zon te vinden is) gerust een all-inclusive resort boeken, westers eten, drank en georganiseerd vertier inbegrepen. Op deze manier kan je een volledige valantie in je hotel blijven en word je niet gecofronteerd met een andere cultuur, welke blijkbaar een hele hoop vooroordelen in jouw geest oproept.
Al zou ik toch, in Thailand net als in Benidorm, Toremolinos of LLoret del Mar, ook een kluisje opzoeken als je een paar uurtjes aan het zwembad gaat liggen. Je weet maar nooit welke schobbejak het nodig vindt om jouw kamer overhoop te halen, nietwaar?
Nog een tip misschien, Joost: Misschien volgende keer toch maar naar de Costa? Tickets zijn goedkoper vanuit België of Nederland. Check eens op www.ryanair.com
Alle reageerders bedankt voor de info.
Het beeld dat ik door jullie van het land krijg geeft een beter gevoel. @Jelle.
Jouw costa’s hoef ik niet.
Corsica wel. Kijk daar eens rond in het 3de kwartier.
Hoi Joost,
Hoe kom jij aan al die negatieve informatie over Thailand?
Zou je goed laten documentairen op verschillende sites,maar ze zullen allemaal hetzelfde zeggen,Thailand is een veilig land om op vakantie tegaan.
Natuurlijk moet je wel opletten op je centjes als je ergens naar toe gaat(bars)dat is overal zo,ofdat je nu naar de hollandse walletjes gaat of je zit in Pattaya(bevoorbeeld)
Voor de rest is er niets mis mee met Thailand,spijtig dat je al vooroordelen hebt,en je bent er nog niet naar toe geweest.
Joost
Waar heb je dit onzin gelezen? Misschien kan ik daar een bezoek brengen om de zak recht te zetten…
Kijk, ik hoor niet bij “Thailand Forum”, maar ik ben 3 maanden daar geweest en ik overweeg terug te gaan.
Thailand is een pracht van een land en als je nooit zal gaan, je hebt de pracht en de praal gemist, de “essentie”, zou ik zeggen, van de ziel van Azië; het zou een dodelijke zonde zijn !!!
De mensen zijn allervriendelijkst, eten …tja, de naam van een slecht gerecht, kan ik je niet geven, omdat er niet is. Het is altijd vers; ik ben geen 5 minuten ziek geweest, nog niet “toerista” gehad!
Ga naar Thailand en als je even vriendelijk de mensen van daar behandelt, zal je geen probleem hebben.
Ik ben niet bestolen geweest, ik heb geen kamer gevraagd op de 12e verdiep, 's avons wandelen is nooit een probleem geweest, kortom: ik heb een “droomvakantie” gehad.
Niemand valt je lastig; natuurlijk, een tip geven, als je gegeten hebt, is normaal, even normaal als in België; afdingen is een deel van hun cultuur en in feite kun je dit beschouwden als een spel waar de winst is 50-50.
Dat je reis geannuleerd heb, laat ons toegeven, dat een keuze was, maar op een slechte moment.
Mijn collega’s van de “Thailand Forum” zijn verslaafd aan dit land; ze zijn constant “updated”, ze weten meer dan we zien of horen op TV.
Sommige wonen daar; denk je dat mensen met Thailand in hun hart, zou zoiets beamen? NOOIT. Waarom niet? omdat alles wat je zegt, zijn pure leugens, niets is waar.
Groetjes
Sopirla>>>
Ik zit met een dilemma: normaal gezien, voor men de bestemming definitief kiest, gaat men links en rechts wat informatie zoeken, van verschillende bronnen, eventueel een gids kopen (LP, Footprints, Rough Guide, en nog veel meer); en als je toch een kopt, lees het. Als de gids slechte informaties geven, gaan ze natuurlijk failliet.
De andere onbekende zak is: hoe kun je een reis naar een land boeken, waarover je niets bekend is?
Ben ik zot aan het worden?
A “crazy” reptiel
Sopirla>>>
Thailand is prachtig, en zo zijn ook de mensen!
De Nederlandse arrogantie wil altijd alles bekritiseren, een nuchtere vergelijking met hoe het in het kikkerlandje zelf is, is er niet.
Ik denk als je NL een beetje kent en je met een gerust hart door Amsterdam en Rotterdam loopt en met je boeren verstand op reis gaat, zul je de criminaliteit veel minder vinden dan in NL.
Misschien dat de ANWB doelt op toeristen, die lopen te schreeuwen en met dure dikke camera’s en veel dure sieraden in arme wijken rondlopen, tja dat is niet zo handig, maar ook niet in A"dam en R’dam, toch??
Joost,
Ken je een land op wereldbol die perfect is op alle vlakken? Ik niet.
Als je absoluut veilig wil zijn, je enige mogelijkheid is in een bunker leven, met de slot dicht.
Je leven is in gevaar elke seconde dat je ademt, het heeft geen belang waar je bent.
Het enige scenario (geldig voor iedereen die op dit bol leeft) is: in een kist, dicht natuurlijk, 3 m onder; of je kunt kiezen om “geroosterd” te zijn; “whatever”, de resultaat is hetzelfde.
Denk diep na, ik ben 1000% zeker van wat ik geschreven heb.
Een fout blijft een fout, iedereen maakt fouten; en van die fouten, leer je meer dan van een boek.
Een reptiel…
Groetjes
Sopirla>>>
I’been there, done that"…vergelijk Venezuela (na 18 uur moesten we een taxi nemen om te gaan eten !!!) met Thailand , altijd in “tuk-tuk” (ik ben toek op die fantastische vervoermiddel); ik zeg niet dat er geen slechte mensen rond lopen, maar ik blijf me afragen “waar is het perfecte land?”…ik zoek nog steeds…
Een reptiel
Groetjes
Sopirla>>>
Zoals ik het al verschillende keren heb gezegd is Thailand een relatief veilig land om te reizen. De Thaise mensen zijn zeer gastvrij en door het boeddhistische geloof is er relatief weinig diefstal. Natuurlijk moet je als toerist op drukke, toeristische plaatsen altijd oppassen voor ‘tasjesdieven’. (dat heb je ook in de playa’s in Spanje of de cote azuur)Loop niet te koop met dure sieraden en stop je waardevolle spullen (paspoort, geld etc.) goed weg.
Het komt er op neer gebruik je gezond verstand,en alles loopt op wieltjes!!