Zakkenrollers... hoe hou je ze tegen?

Helaas een paar dagen geleden weer een zeer negatief bericht in De Telegraaf over “roversstad” Barcelona. Het is inderdaad waar dat er hier veel toeristen beroofd worden, maar als je goed op je spullen let, hoeft dat echt niet te gebeuren!

Toen mijn tante hier van de zomer was, zag ik dat ze het lipje van de rits van haar handtas met een veiligheidsspeld vastmaakte aan het hengsel. Op die manier kon er echt niemand even onopgemerkt een hand in haar tas steken :wink: Ik vond dat een super idee en pas het nu zelf ook toe.

Heb jij ook een tip? Plaats ´m dan hier!

Sevilla schijnt ook berucht te zijn…
Volgens mij is het overal even erg.
Het aantal zakkenrollers lijkt mij evenredig aan het aantal inwoners en het aantal toeristen van een stad.
Amsterdam heeft volgens deze logica dus minder zakkenrollers dan Barcelona (2 x zoveel inwoners en meer toeristen). Maar de kans dat je beroofd wordt is in beide steden dus net zo klein of groot.
Zakkenrollers ruiken ver van te voren wie te beroven valt en waar wat te scoren is.
Let maar es op, het zijn meestal dezelfde soort argeloze toeristen. Ik heb het 2 keer zien gebeuren. 1 Keer in Sevilla (waar ik uiteindelijk een stokje voor stak) een Duitse dame die haar tas gewoon open had. En 1 keer in Rome, een Spaanse toerist werd in de metro voor onze ogen door een jochie van 12 gerold. Uiteraard had ie zijn geld in zijn kontzak zitten!

Een tip? Ik heb ook altijd mijn portemonnee in mijn achterzak, maar zodra ik in Sevilla (of in een andere stad) uit de auto stap verhuisd ie naar een voorzak.

Hola,

Mijn tips voor het tegen houden van zakkenrollers :paranoid:

  1. Let natuurlijk altijd goed op je tas en draag hem voor je want, wat er achter je gebeurd zie je niet en zo is het makkelijker voor een zakkenroller om je tas open te maken.

  2. Draag je tas niet alleen om je schouder en dan naar voren maar, doe hem helemaal over je heen en dan naar voren.

  3. Als je hier op vakantie bent of je woont hier pin dan een bepaald bedrag en laat je bankpas of creditcard op een veilige plek achter. Zo kunnen ze in iedergeval die niet meenemen.

  4. Bij het pinnen in een winkel met je bankpas of creditcard heb je altijd een een ID nodig maar ik kwam er nu pas achter dat mijn rijbewijs voldoende is en niet mijn paspoort hoef mee te nemen elke dag.

  5. Laat je tas niet zomaar slingeren en hou het in de gaten ook als je in de metro of bus zit( als toerist ben je snel afgeleid en kijk je alleen maar om je heen wat ook logische is) .

Ik hoop dat je wat aan mij tips hebt !!!

Saludo,

Oh-Carlos

Het liefst heb ik mijn portemonnee in mijn binnenzak, maarja vele damesjassen hebben geen binnenzak meer en in de zomer als het warm is moet je toch ergens je spullen kwijt.

Ik heb een heel dun elastisch heuptasje dat ik om mijn middel/heupen onder mijn kleren draag. Meestal doe ik daar mijn credit card en paspoort in, als er geen kluis op de hotelkamer is. In het begin voelt het een beetje vreemd, maar je raakt eraan gewend en niemand ziet het (huidkleurig).

Verder heb ik wat losgeld in een portemonneetje in een handtas met lang hengsel dat ik over mijn schouder draag.
Vaak op een terrasje zorg ik dat het hengsel vast zit aan de stoelpoot.

Je heb ook speciale hangertjes voor kleine handtasjes, die klem je aan de tafel en dan hangt je tas aan een haakje.

groetjes
Christina

Destijds zijn we met de middelbare school een keer in Barcelona geweest en zijn inderdaad van te voren door de begeleidende docenten gewaarschuwd, met name voor La Rambla (Ramblas). Toevallig was er die middag net een parade bezig, dus op diverse stukken druk genoeg om tegen andere mensen aangedrukt te worden en vlak achter anderen aan te lopen.

Sowieso liepen we met een groepje, dan ben je toch minder aantrekkelijk. Met name in die drukke stukken ging de rugzak op de buik. Portemonnees van de dames werden meegegeven aan de heren, bij de heren werden die verdeeld over de meest ontoegankelijke zakken. Zelf heb ik een aantal cargobroeken, dus extra zakken langs het bovenbeen: voor volwassenen net iets te opvallend als ze daar naar grijpen (bukkend) en sowieso heb ik zelf altijd genoeg moeite mijn portemonnee eruit te krijgen als ik het juist wil, dus dat zit wel goed. Een andere klasgenoot had zelfs een broekzak net boven zijn enkel zitten: knappe kop die dat ongemerkt rolt.

Ook heb ik een portemonnee die ik om mijn nek en onder de kleding kan hangen. Ben te lui om 'm daadwerkelijk daarvoor te gebruiken, maar als ik me echt ergens zenuwachtig zou voelen dan heb ik 'm in ieder geval.

Wat ik ook nog wel eens heb gezien is dat mensen een tweede portemonnee hebben, volstoppen met oud-papier en die op een logischere plek bewaren. Als een zakkenroller dan perse iets wil hebben, is de kans groter dat de nepvariant wordt meegenomen.

Barcelona? Sevilla? Zo ver hoef je niet te gaan.
Afgelopen weekend in de trein naar Antwerpen: ‘Let aub op uw bagage want op dit traject zijn zakkenrollers actief’.
Bedankt voor de waarschuwing Belgische Spoorwegen!:thumbsup:

hoe kom ik nou op spanje terecht??
in 15 jaar thailand 2x berooft door Kathoys,
tasje met geld en paspoort gerukt van schouder.

maar wel gezien dat lieve oude nederlansdsche dame muntjes gaf uit haar portemonnaie en toen medebendelide jat portemonnaie.

advies;
groot geld inside,
muntjes in portemonnaie.

wie goed doet goed ontmoet,
met hoed in de hand kom je in t ganse land

klopt niet by criminaloooos

Los geld in je zak, zo kan je er wat uitvissen wanneer je een iets uitdeeld of iets kleins als een broodje of flesje drinken koopt. Groter geld, of niet meenemen en ik de kluis bewaren of onder de kleren. Belangrijk natuurlijk dat je je niet helemaal hoeft uit te kleden als je het geld nodig hebt want dat staat een beetje raar! Dus genoeg geld in je zak als je weet dat je iets gaat kopen!
Verder wordt er hier op de treinstationnen en in de treinen ook regelmatig omgeroepen dat je moet oppassen met je spullen!
groetjes
ps die van die veiligheidsspeld is wel een goede! ga ik zeker onthouden (ga ik sept naar Barcelona!)

Dit is vrijwel standaard. Ik hoorde het ook bijna dagelijks tussen Schiphol en Amsterdam. Ik vraag me af hoe vaak er daadwerkelijk iets is geroofd op dat traject.

Het is sowieso een goede gewoonte goed op je spullen te letten. Zakkenrollers of niet.

Ik heb vaak genoeg mensen beroofd zien worden, maar ben zelf nog nooit ook maar benaderd. Volgens mij is het belangrijkste er niet uitzien als een toerist die niets doorheeft en niet weet waar hij heen gaat, meer nog dan hoe je je tas houdt (daar let ik namelijk niet zoveel op) en hoeveel je onder je kleren verstopt.

Mijn tips is de volgende:

Laat zo veel mogelijk op je kamer. Als ik naar mijn werk ga in barcelona is het enige wat ik meeneem mijn laptop en wat los geld.

De laptop doe ik in een tas en die knoop ik om mijn hand. Pinnen altijd met zin tweeën want je bent zo afgeleid en dan ben je het pasje kwijt.

  • Gebruik een schoudertas met één lang hengsel, niet een rugtas. En draag dat hengsel diagonaal over je torso zodat er ook niemand je tas weg kan graaien van je schouder. (Dus van rechterschouder naar linkerheup of andersom.)
  • In rustige gebieden kun je de tas dan gewoon op je heup of rug dragen, maar zodra je drukker gebied in loopt, haal je hem naar voren, en loop je met je hand losjes op je tas. Maak daar dus ook een gewoonte van, niet vergeten!
    Het voordeel van een schoudertas is dat het er niet raar uit ziet of onhandig zit om op je buik te dragen; een rugzak wel.
  • Doe je portemonnee niet in je kontzak of een andere plek waar mensen er makkelijk bij kunnen. Eventueel kun je wel wat kleingeld in je zakken houden voor snelle aankopen en waarvan het niet erg is als het gepikt wordt.
  • Draag een fototoestel ook niet losjes aan één schouder hangend, of in een makkelijk te openen tasje aan je broekriem.
  • Laat je niet zomaar afleiden door trucjes. Als er wat onverwachts gebeurt (iemand laat munten vallen, stelt je een vraag, of er is een mooie show op straat, of wat dan ook), heb dan als eerste reflex dat je je tas beschermt, en reageer dan pas op wat er gebeurt.
  • Gebruik geen dure merktas voor je camera (met een Lowepro tas lopen is hetzelfde als dollartekens op je tas tekenen).
  • Als je in een café zit, zet dan niet je tas los op de grond maar doe een lus om je stoelpoot of om je been, of zet hem op schoot. Hang hem natuurlijk ook niet aan je leuning.
  • In een bus of op een drukke markt idem dito… als je je tas even op de grond moet zetten, klem hem dan tussen je voeten.
  • Eventueel zou je klitteband in je broekzakken kunnen naaien zodat ze moeilijker ongemerkt te openen zijn.
  • Doe je portemonnee niet in het buitenste ritsvakje van je tas of broek maar stop hem wat moeilijker weg, zelfs als iemand een hand in je tas krijgt moet hij een beetje moeilijk te vinden zijn (nog weer in een ritsvakje binnen in je tas ofzo).

Dit klinkt allemaal vrij overdreven en paranoïde maar het zijn heel simpele dingen net zoals dat je je fiets altijd op slot zet, dat is ook een automatisme. Dus wen je al die andere dingen ook aan, ik draag in Nederland ook mijn schoudertas en als ik in een drukke tram sta draag ik hem ook op m’n buik, met hand erop.

¡Suerte!

Het kan overal gebeuren dat voorop gesteld.
In Barcelona geen last gehad…in Madrid werd bij een vriendin het geld uit de voorzak van haar broek gejat…ze heeft het niet gemerkt ! Op El Rasto (grote vlooienmarkt in Madrid) zijn complete bendes actief…echtparen lopen gearmd…en stelen de spullen die dan razendsnel door jongens opgehaald en naar zijstraten gebracht worden. Het is ze overigens niet gelukt om mijn camera te stelen :-).

Hallo reizigers,:dag:

Weer een berichtje van mij! Ik heb namelijk onlangs een artikel geschreven over de: Veiligheid in Barcelona: Hoe voorkom je om beroofd te worden?

Heb jij toevallig nog tips of een ervaring laat het mij dan alstublieft weten op de volgende website: http://www.oh-barcelona.com/nl/blog/2010/reisgids/informatie/veiligheid-barcelona-186

Alvast bedankt!

Un saludo,

Oh-Carlos

Van voetbaldansjes enzo heb ik nog nooit gehoord, dus hier een algemeen advies: gewoon opletten!

Zie ook mijn eigen tips:

Succes,

Mabel

Moest het helaas gebeuren dat je bestolen wordt; begint de ellende pas echt. Zeker als je je officiele documenten verdwenen zoals rijbewijs, identiteiskaart, enz…Naar de politie gaan om een declaracion af te leggen. Met het consulaat de nodige kopjen regelen met de nodieg administratieve rompslomp. Op de site www.tenerifeonline.be kan je bij toerisme tips een pdf downloaden met wat je moet doen ALVORENS je vertrekt. Indien je deze invult en meeneemt wordt alles in een mum van tijd geregeld. handig

Laat je NOOIT wanneer je met je auto in Spanje rond toert door vriendelijke behulpzame mensen je helpen wanneer je een lekke band hebt. Deze mensen beschadigen uw autoband bij een parking wanneer je pauze neemt. Deze gaat langzaam af terwijl je rijdt. ze steken je voorbij en doen teken om op het noodvak te gaan omdat je een lekke band hebt. Ze helpen je met 2 a 3 mensen. Eens je het zelf beseft ben je bestolen en je hebt hen zelfs bedankt voor de hulp.

Ik heb hier ook nog een paar tips gevonden om zakkenrollers tegen te gaan! http://www.bajabikes.eu/blog/tien-tips-tegen-zakenrollers-in-barcelona/