Overal op dit forum lees ik verhalen over mensen die bij hun geliefde in Turkije gaan wonen. Maar wat als hij naar hier (België) wil komen wonen? Wat zijn zijn werkmogelijkheden?
Waar kan hij deftig Nederlands leren? hoe lang duurt dit?
Is zijn univ diploma hier ook geldig (leraar fysica)?
Wat moet er allemaal gebeuren zodat hij hier kan wonen? Zijn er andere mogelijkheden dan in het huwelijk treden?
Ik kan me inbeelden dat dit veel vragen zijn en dat hier niet onmiddellijk een antwoord op is maar waar moet ik naartoe om hierop wel een antwoord te krijgen?
Alvast bedankt allemaal ! ! !
(Dit zijn vragen die mijn vriend me stelde hij is dus bereid om nederlands te leren en wil alles hierover weten. Het zou fijn zijn als hij een job kan doen ter waarde van zijn gedane studies in de loop der jaren dan toch ;))
Sofie’ke,mag ik vragen waarom jullie het alleen maar hebben dat je vriend in Belgie wilt komen wonen? Hebben jullie het er nooit over dat jij die kant op gaat of is dat helemaal geen optie.Stel dat je vriend het toch niks vindt in Belgie of het lukt om een andere rede niet om hem in Belgie te laten wonen.
Het is natuurlijk wel een optie dat ik naar Turkije ga wonen, maar ik weet dat de reactie van mijn familie op dit heel gebeuren zeer negatief gaat zijn. Op dit ogenblik weet ook enkel mijn vader dat ik van hem hou. Mijn moeder is erg racistisch, maar mijn vader staat volledig achter me. Mijn vader zou uiteraard het liefst willen dat ik dan wel hier blijf wonen. Mijn vriend heeft het er ook al met zijn ouders over gehad en zij laten de keuze (woonplaats) volledig aan hem over. Hij moet dus niet breken met zijn familie om hier te wonen, omgekeerd zal dit waarschijnlijk wel zijn. Daarom als dat te vermijden valt, heb ik dus liever dat hij hierheen kan komen. Gaat dit niet sta ik voor een zware keuze
Sofie’ke dat moet dan niet makkelijk zijn als je moeder zo racistisch is,maar dat betekent dus ook dat als je vriend in Belgie komt,jullie nooit samen op bezoek kunnen bij je moeder.
zodra ze hem leert kennen zal ze hem wel aanvaarden –> ze moet wel. Daarom is het voor mij ook belangrijk dat hij naar hier komt. Zodat ze hem kan leren kennen en hem een kans kan geven
Oke,ja ik ken dit niet,dus komt bij mij heel vreemd over.Maar zal niet makkelijk zijn om hem naar Belgie te halen.Is het geen mogelijkheid dat je moeder een keer mee gaat naar Turkije,ziet ze ook gelijk hun cultuur.Als het hem toch een keer moet aanvaarden,kan ze hem leren kennen in zijn eigen omgeving.
Ik heb net deze site ontdekt en ik vroeg me af hoe het is verlopen.Is je vriend al in België?
Hij kan met een toeristen visum jou bezoeken, willen jullie samenwonen of trouwen?
Nederlands leren kan gratis via de stichting PRISMA dat gaat volgens verschillende modules.
Ik ben vorig jaar getrouwd mijn man komt uit Istanbul, maar we hebben elkaar in Bodrum leren kennen. Het is wel heel moeilijk om aan werk te geraken…en het is niet alleen in onze situatie. Hopelijk heeft jou man niet snel heimwee, want het leven hier is toch heel anders als in het toeristische gedeelte van Turkije.
bedankt voor je reactie. Een afloop is er nog steeds niet maar heb wel hier en
daar informatie kunnen verzamelen. Misschien komt hij in augustus/september naar hier (wordt die poging ondernomen) dus dan zal ik weten of het lukt om een visum te krijgen. Momenteel ga ik hem in july opzoeken We willen wel trouwen maar ik wil niets overhaasten omdat we elkaar eerst beter moeten leren kennen. Getrouwd ? dat is fijn om te horen. Proficiat ! Wonen jullie dan in België/Nederland of Turkije?
Wij wonen in Belgie, ik weet hoe moeilijk het is om een visum te krijgen. Wij zijn 2 jaar samen en hopen over enkele jaren te verhuizen naar Turkije liefst Bodrum. Maar Antalya staat ook op ons lijstje ;-). Er zijn nog wat twijfels omdat ik dan een goedbetaalde baan en leuk appartement moet opgeven. Zoals vele wil ik graag een eigen zaak te beginnen.
Ik wens je heel veel plezier in juli en natuurlijk duim ik voor jullie dat zijn visum wordt toegewezen.
Voordat jullie samenwoonden zagen jullie elkaar dan veel? Ik heb schrik dak uiteindelijk met iemand ga trouwen die ik niet ken :-s omdat ik hem zo weinig kan zien.
xxxxxxxxxxxxx
heb je ondertussen al nieuws over visum ed ? Want dat zou rond deze tijd toch gebeuren ?
Als je nog meer info nodig hebt… vraag maar op. Mijn man is sinds november 2006 in België en wij hebben niet echt veel problemen gekend maar ik denk dat dit ook telkens met je eigen persoonlijke situatie te maken heeft.
Ik ben nu net terug uit Turkije. En kga gewoon echt zelf een keer naar de ambassade gaan en andere instanties ivm “werk vinden” en zo… Zowel hij als ik zitten met zoveel vragen. Maar we willen beiden absoluut eerst samenwonen vooraleer te trouwen. We houden erg veel van elkaar maar hebben beiden een beetje angst voor wat de toekomst brengt. Ik hoor zoveel verhalen “het is zo moeilijk voor een visum of om vast in Belgie te komen wonen”. Hij wil graag ook wat meer weten over welke werkmogenlijkheden er voor hem zijn als hij hierheen komt. Hij heeft (eind dit jaar) een master in Fysica (leerkracht), het zou dus erg jammer zijn als hij een job onder dit niveau moet aannemen (de eerste jaren ziet hij dat wel zitten maar op termijn wil hij toch iets doen dat met zijn studie te maken heeft). De emoties lopen op dit ogenblik hoog op omdat we nog niet weten wanneer we elkaar weer zien omdat school weer start. Gelukkig is het voor ons beiden nog maar 1 jaar studeren.
Fijn dat jij en je man niet zoveel problemen hebben gekend leuk om eens een vlotter verlopen verhaal te horen
Ik weet niet of de ambassade je zoveel raad zal kunnen geven, ik denk dat hiervoor andere instanties beter zijn. Wat ik zeker eens zou doen is PRISMA contacteren. Er is zeker ook een afdeling in het Gentse: zij houden zich bezig met de trajectbegeleiding van nieuwkomers in België en meestal zijn zij vrij goed op de hoogte welke mogelijkheden zijn diploma hier biedt ed.
Houdt er wel rekening mee dat hij zeker eerst heel goed nederlands zal moeten spreken vooraleer hij als leraar zou kunnen beginnen werken. Dit zal hem (ook al gezien zijn hogere studies) minimum 1 jaar de tijd kosten. In de meeste CVO’s (Centrum voor volwassenenopleidng) kan je in modules dagelijks les volgen en op die manier leer je op een goede en snelle manier Nederlands maar reken toch op minimum 1 jaar. Verder denk ik dat de Universiteit van Gent ook een intensief programma Nederlands heeft waar hij als hooggeschoolde zeker terecht kan.
Ik begrijp dat je ongerust bent dat je niet de tijd zou hebben om mekaar goed te leren kennen maar vergeet niet dat er ook een visum is op basis van “duurzame relatie”. Dit is praktisch hetzelfde als een visum op basis van gezinshereniging. Op deze manier hoef je niet te trouwen en kunnen jullie hier samenwonen. Houdt er wel rekening mee dat je dan na 6 maanden samen te wonen een samenlevingscontract moet laten opstellen.
Wat je ook kiest: hier of ginder wonen houdt er altijd rekening mee dat er ook een financieel plaatje aan vasthangt: ttz als jij naar ginder gaat ga je wsl niet of niet direct kunnen werken dus moet je een spaarpotje hebben. Als je hem naar hier wil laten komen, moet je kunnen bewijzen dat je een inkomen hebt waar 2 mensen kunnen van leven. Op dit moment geldt nog geen inkomensvereiste zoals in Nederland (1450 euro netto per maand) maar er is sprake van om dit vanaf volgend jaar ook in te voeren.
En het eerste jaar zal jij voor alle kosten voor levensonderhoud op jou moeten nemen want je vriend kan moeilijk full time gaan werken en full time nederlands leren tegelijkertijd.
Ik kan je maar 1 goede raad geven en dat is: bereid je op alles goed voor, maak een goed plan op (met altijd een plan B) en neem je tijd. Ik weet heel goed dat jullie samen willen zijn en liefst zo snel mogelijk maar soms is het beter om wat beter voorbereid te zijn en wat extra tijd te nemen om alles goed af te wegen en de juiste keuzes te maken.
Als je student bent is het toch niet zo moeilijk om elke vakantie naar hem toe te gaan (bijvoorbeeld herfstvakantie, kerstvakantie,…).
Wij zijn inderdaad 1 van de succesverhalen wat betreft visumaanvragen(en turkse liefdesverhalen!!!) geweest: wij hebben eigenlijk geen echte problemen gehad behalve 1 document dat ontbrak in onze visumaanvraag en dat we gewoon mochten doorfaxen. Maar wij waren wel alletwee 30 plus, we waren 6 maanden zwanger, ik had een eigen huis en een redelijk inkomen en bovendien had ik voldoende bewijzen dat ik gedurende 3 jaar geregeld op en neer was gereisd naar Turkije. Bovendien was mijn man al opgeroepen geweest voor zijn legerdienst. Maar naast de hele zenuwslopende visumprocedure moet je altijd rekening houden dat het moeilijke pas start vanaf de moment dat je vriend hier is.
In ieder geval mag je mij altijd nog vragen stellen als het nodig is hoor. Ik wil iedereen graag verder helpen met mijn eigen ervaringen.
Bedankt voor de info. Kzal alvast prisma contacteren.
Ik heb als student inderdaad “veel vakantie” maar helaas volgen na die vakanties telkens examens en stages waardoor ik enorm veel werk heb
en hij eigenlijk ook.Ik kan het net aan om in de weekends 's avonds te werken en te studeren. Dat weekend werk gebruikt ik enkel en alleen om met hem te kunnen bellen en smsen en evenuteel voor vliegtickets, maar dat geld is niet voldoende om elke vakantie te gaan helaas. Hij spaart nu samen met mij om mss in de winter hierheen te komen, maar we weten nog niet zeker of dat haalbaar is financieel. In dat geval wordt het dus weer wachten tot juli. Dat idee kwam voor ons beiden erg hard aan tijdens het afscheid gisterenmorgen, 9 maanden wachten is zo lang (dus we hopen op een sneller weerzien). Maar we hebben beiden wel in ons achterhoofd dat we na onze studies meer en langer samen kunnen zijn, misschien zelf samen wonen…
ik ben jurek
en ik zou graag een vriend over willen laten komen .maar ik snap van al die regels niets .wat moet ik allemaal mee geven aan onze turkse vriend ?
want die gaat naar de ambasade in istambul met onze uitnodiging.
kan iemand mij dat vertellen .
zelf ga ik daar 9 december heen .en wil hem die uitnodiging geven
graag snel raad a u b
Ik heb deze zomer mijn vriend leren kennen en hij wilt naar Nederland komen.
Hij wilt niet in Turkije blijven, omdat daar geen kansen zijn voor hem.
Ik ben inmiddels al naar het gemeentehuis geweest voor een garantverklaring en ik moet nog een kopie van mijn paspoort maken en een kopie van mijn laatste 3 salarisstroken.
Ik ben wel bang dat hij mij misschien gebruikt voor naar Nederland te komen…
Heeft iemand hier ervaring mee?
Saskia, heb jij even een oud topic uit de de stal gehaald Als ik het goed begrijp gaat het bij jou om een vakantie visum, of niet? Aangezien ik je niet hoor over inburgeringscursussen en die garantverklaring komt kijken bij een touristenvisum.
Ervaring met het gebruikt worden niet, maar wel met het gevoel dat dat zou kunnen. Ik denk dat het ook wel logisch is in het begin van een relatie met een buitenlandse partner dat je dat in je achterhoofd hebt. Jullie kennen elkaar nog niet zo lang, dan weet je het niet en al ken je elkaar al jaren, dan nog, het zou altijd kunnen.
Ben je bang dat hij ervandoor gaat terwijl jij garant voor hem staat? Als dat zo is dan zou ik toch even wachten tot je zekerder bent. Ik heb geen idee wat de gevolgen zijn hoor, maar lijkt me niet leuk.
Lees eens mee op het forum hier. Ik denk dat je veel zal herkennen. Ook aan twijfels etc.
saskia wat je kan proberen is zeggen dat je eigenlijk in turkije wilt gaan wonen, kijken wat zijn reactie is! want dit is wel heel heftig dat hij het zo zegt niet voor jou maar voor de kansen op de toekomst! kan me voorstellen dat je twijfels hebt, maar ga er niet gelijk van uit.
Dank jullie wel voor de reacties!
Ik heb vandaag de papieren opgestuurd naar hem.
Ik ben benieuwd of de aanvraag wordt geaccepteerd…
Het blijft lastig om te bepalen in hoeverre hij alles wat hij zegt meent en wat er van waar is…
Maar daar kom ik nooit achter als ik hem niet beter leer kennen…
Ik ga zeker de forums in de gaten houden en ik hoop op het allerbeste!