Hallo allemaal,
Ik ben hier net nieuw en zou graag mijn verhaal vertellen
Vorige zomer in september heb ik een turkse jongen op vakantie leren kennen. Geloof me als ik zeg dat ik echt niet het type meisje ben die een vakantielief zou hebben laat staan overhouden! Het gebeurde eigenlijk door een vriendin die iets had met een turk (een echte badboy…) en ik mezelf een partner zocht voor die avond (om me te vergezellen bij de bar). Na die vakantie zijn we beginnen online te praten, webcam gedurende 4 maand voor we elkaar weer hebben gezien in Istanbul. Mijn ouders zijn alles behalve voor buitenlanders, vooral mijn moeder. Dus ik had het tijdig tegen mijn vader gezegd die het niet tegen mijn moeder durfde zeggen met gevolg dat ze aan het wenen was voor ik vertrok maar toch zou ik gaan (een klasgenoot was echter toevallig ter plaatse dus ik was niet helemaal alleen). Istanbul was onwennig omdat zijn engels toch niet zo geweldig was en we elkaar ook nog niet helemaal kende maar het was wel erg leuk! (dit was eind januari 2011)
Nadien wilde elkaar weer zien maar omdat ik studente ben is dit niet altijd van zelfsprekend uiteindelijk ben ik stiekem gegaan. Ik had gezegd dat ik met een vriendin naar zee ging maar uiteindelijk ben ik naar zijn geboortedorp/huidig dorp geweest bij de iraanse grens. Daar was het echt heel leuk ik heb ook zijn familie, vrienden en ouders ontmoet. Mijn ouders weten dit op heden nog steeds niet, of dat denk ik toch. (dit was in april)
Dan ben ik in juni naar Bodrum geweest voor 2 weken waar hij speciaal gaan werken is om bij mij te kunnen zijn.
Maar aangezien we elkaar nooit echt langer dan een week non stop hebben gezien ben ik in augustus voor 3 weken geweest, helemaal alleen en met hem. Hij moest wel werken maar overdag hadden we veel tijd samen en op zijn werk kon ik ook aanwezig zijn dus ik heb hem 24/24 eigenlijk gezien soms maakte we wel wat ruzie omdat we beide erg koppig zijn ! maar dat is in elke normale relatie denk ik dan :).
Nu voel ik mij echt niet gelukkig die 3 weken waren echt heel ontspannend en leuk om bij elkaar te zijn nu is het verschil echt zo immens omdat hij bij zijn ouders is en dat is echt in de middle of nowhere.
Ondertussen zijn we ruzie aan het maken echt heel stom maar hij begrijpt mijn situatie niet. Mijn moeder is érg rascistisch en met echt bedoel ik dat ze CONSTANT opmerkingen maakt over andere geloven/rassen.
Ze denkt dat het een terrorist is omdat hij een koerd is.
Ze denkt dat hij mij gaat bekeren etc.
Maar ik ben echt niet achterlijk ook hoor ik ben 21 jaar dus ik kan echt wel voor mijzelf uitmaken wat ik doe of laat. Ik heb al proberen met haar te praten maar ze lacht me gewoon uit.
Nu wou mijn vriend mijn ouders ontmoeten (eigenlijk had ik dat voorgesteld) omdat onze relatie net geen jaar is maar ik ben niet van plan om hele tijd heen en weer te vliegen jaren aan een stuk, we zien elkaar graag en om een relatie echt te doen werken moet je bij elkaar zijn en geen 4000 km van elkaar…
Nu is het probleem dat hij niet voor een week even naar België kan komen om mijn ouders te ontmoeten (compleet belachelijk want andersom kan dus wel maar goed…)
Ik ben dus studente met ouders die tegen de relatie zijn ik neem aan dat het erg erg erg moeilijk is om een visum te bekomen? Het is maar voor een weekje maar dat maakt blijkbaar niets uit heb ik al gelezen ?
Ik ben nog niet naar de gemeente kunnen gaan maar heb al gehoord
dat ik moet kunnen aantonen met loonfiches dat ik elke maand 1000 euro verdien om een borg te staan voor hem maar dat gaat dat dus niet hé.
Is het onmogelijk om als student iemand van Turkije hier op reis te doen komen?
Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal …
Het is echt niet meer te houden de druk van mijn ouders en de ruzie/onenigheid tussen mijn vriend en mij en daar nog eens boven mijn schoolwerk (hogeschool laatste jaar) en mijn weekendwerk!
**@vanoek
he meid leuk dat je mee komt schrijven! Leuk verhaal behalve je familie gedeelte. Mijn ouders waren eerst ook wel tegen mijn relatie ik was toen 17 jaar… Maar momenteel vinden ze het wel oke alleen mijn moeder moet al huilen met het idee dat ik daar zou gaan wonen alleen mijn opa is echt nog tegen. Bij ons is hetzo dat ZIJN familie tegen ons is en ons niet bij elkaar wilt zien…
je moet het gewoon tegen je moeder zeggen en ja het word lastig maar je moet doorvechten zo hard je kan en niets van haar oordeels aantrekken zolang zij niet de moeite heeft genomen om naar turkije te gaan een turk te ontmoeten en als zij zo rasistisch denkt zegt meer over haar dan over hem echtwaar. Ja het word zwaar maar liefde zet je door het komt wel goed! En dat belgie visum enzvoorts weet ik niet want dat is anders dan nederlands!
Leuk om je verhaal hier te lezen! Aan mijn foto zal je wel zien dat ik het ben…Hopelijk kom je snel iemand tegen met het juiste advies! Heel veel succes in ieder geval!
en hopelijk word je een beetje wijs van het forum
Meid wat lastig zeg! En ja dat visum is een rotgedoe elke keer!
In Nederland geldt dat als de persoon in kwestie €34,- per dag kan aantonen op zijn rekening, er geen garantsteller in NL nodig is. (dus komt hij een week, 34x7= €238 euro). Je hoeft dan alleen een uitnodiging te sturen.
Ik kan alleen niet met zekerheid zeggen dat dit voor Belgie ook geldt, gezien hier de inkomenseis voor de garantsteller ook op 1428 nog wat staat, ipv 1000. Dus vraag deze optie eens na, misschien staat het ook wel op de site van het Belgische consulaat in Turkije.
Als je een Turk naar België wil laten komen dan gaat dit inderdaad niet zomaar. Je kan alle informatie vinden op de site www.diplomatie.be onder de sectie visum voor België.
Hij zal een toeristenvisum moeten aanvragen en hij heeft daarvoor ofwel een garantstelling nodig ofwel moet hij voldoende geld op een rekening staan hebben(34 € per dag dat hij hier zou verblijven). Dit is de theorie want de praktijk wijst uit dat een jonge man met een job in het toerisme zeker een garantsteller nodig heeft in België om nog maar enigzins kans te maken op een visum. Veel visa worden immers geweigerd op grond van vestigingsgevaar.
Als jij je vriend zou willen uitnodigen voor een bezoek aan Belgiê zal hij moeten bewijzen dat hij zeker zal terug gaan naar Turkije aan de hand van eigendomscontracten(huis, auto, eigen zaak,…) of aan de hand van een arbeidscontract… Bovendien kan er dan best vanuit België iemand garant staan voor hem en deze garantstelling vereist idd dat je een inkomen hebt van min. 1000 € per maand.
Bovendien zal hij nog een paspoort moeten aankopen en een reisverzekering nemen wat ook nog een hoop kosten met zich meebrengt.
Ik begrijp heel goed dat jullie graag samen willen zijn maar je moet in een relatie met iemand uit een ander land soms heel veel geduld hebben… Wat ik niet goed begrijp is dat jullie nu ruzie maken en hoe een weekje in België dit zou kunnen oplossen ? De situatie met je ouders is heel moeilijk en daar kan je op dit moment weinig aan veranderen. Bovendien ben je nog student en zijn dus je middelen beperkt. Ik begrijp heel goed dat jullie mekaar missen en samen willen zijn maar het is nu eenmaal niet zo simpel als dat. Misschien nu gewoon veel contact houden via skype, msn,… zorgen dat je zo snel mogelijk afgestudeerd bent en probeer vaak goedkoop naar ginder te gaan en hem en zijn leven en cultuur te leren kennen. Ondertussen via studentenjobs ed heel veel sparen zodat je als je afgestudeerd bent voor enkele maanden naar ginder kan gaan om te zien hoe het samenleven jullie bevalt. Misschien kan je dan in tussentijd heel veel met je ouders praten en laten zien dat jullie echt van elkaar houden en samen verder willen: doorzetters winnen meestal.
Ik wens jullie veel succes. Neem jullie tijd om mekaar en elkaars cultuur te leren kennen en praat heel veel over hoe jullie de toekomst zien.(jij ginder, hij hier ???) Hou er ook altijd rekening mee dat je vriend uit een heel andere cultuur komt als jij.
Heel concreet: je moet minimaal 1000 euro per maand verdienen + 200 euro per uitgenodigde persoon + 150 euro per persoon die je ten laste hebt.
Dus voor jou zou dat in theorie 1200 € zijn (netto), voor je vader bv. in de hypothese dat hij jou en je moeder ten laste heeft 1500 euro.
Verblijf voor studenten is ook aan heel veel voorwaarden verbonden, moet hoger onderwijs betreffen en ze moeten ingeschreven zijn etc. Heb je trouwens evengoed een tenlasteneming voor nodig.
Alle info die je nodig hebt kan je op vreemdelingenrecht.be vinden, een zeer goede website!