Waarom het reisadvies niet bijstellen voor de rode zee gebieden?

Ik voel zo mee met al mensen die werkzaam zijn in het toerisme in de gebieden rond de rode zee. Veel van hen geven aan dat de toeristen weg blijven maar dat er geen ongeregeldheden zijn en dat de toeristen gewoon terug kunnen keren in deze gebieden. Ik hoop zo dat ze het negatief reisadvies terugbrengen tot die plaatsen waar de ongeregeldheden plaats vinden.

Ik ga zelf regelmatig naar Hurghada en hoop van harte dat ik binnenkort weer kan gaan maar bovenal voor al die mensen die nu geen werk en dus geen geld verdienen met alle gevolgen van dien.

Wat vinden jullie? Is het negatief reisadvies categorie 6 te zwaar of is dit de juiste beslissing?

Ik vind het een juist beslissing, als je overdag rustig in Hurghada kan lopen ( dat zeggen ze, maar onderussen is er wel onrust ) en als het 's avonds is loopt iedereen met wapens te zwaaien, ja dan lijkt mij het zeker wel categorie 6 waardig. Kennissen van een vriendin van mij, waren daar ook en zagen dat mensen daar scholen in brand stoken en het zelfs overdag soms niet veilig is.

Groeten

ik woon nu 11 jaar in Egypte, meeste tijd in HRG, ben ook momenteel met gezin in HRG. Ik ga gewoon naar de markt/supermarkt, op straat zijn af en toe demonstraties, maar als ik dat zie, neem ik afstand. Met wapens zwaaien, dat was vorige week, mijn dochter is met haar vriendin ook twee keer 's avonds bij Esplanada geweest (wel gebracht en gehaald). Dus avondklok is niet van toepassing hier, het is alleen erg rustig geworden. Reizen van Hurghada naar andere plaatsen zou ik afraden.

Voor Hurghada is het een te zware beslissing.

3 likes

Hallo allemaal,

Hurghada:
Demontraties waren erg vreedzaam.
De voor en tegenstanders liepen achterelkaar
met 100m verschil.
Voor de toerist leek het een gezellige optocht.
Een avond zijn er opstandjes geweest, enkele winkels
geplunderdt in Dahar en Shery, waren maar enkele mensen.
Niks scholen in brand of onveilig.
Heb niemand met wapens zien zwaaien.
Eigenaars van shops hadden wel stokken bij de hand om hun zaak te
verdedigen.
In Hurghada wonen 100.000 mensen waarvan enkele honderden
aan het demonstreren waren, een heel klein percentage dus.
Nu is 70% van de inwoners weg en er zijn nog enkele tientallen toeristen.
Voel me absolut niet onveilig hier en ben dat ook nooit geweest.
Het is nu de vierde dag dat er geen demonstraties zijn.
Geen idee wat categorie 6 inhoud.
Ik vind het veilig hier.
Ik woon hier met mijn vrouw en dochter.
Ga zeker geen risico`s nemen voor mijn familie.
Ik blijf hier.

grt. R

1 like

Dit is code 6 :

1. Geen bijzondere veiligheidsrisico’s
    De meeste bezoeken kunnen probleemloos worden afgelegd.
  2. Waakzaamheid betrachten
    Veiligheidsrisico’s zijn weliswaar aanwezig, maar er zijn geen concrete aanwijzingen dat de reiziger hiervan hinder zal ondervinden.
  3. Er zijn onveilige gebieden
    Indien er bepaalde gebieden in een land als onveilig worden aangemerkt, kan dit tot gevolg hebben dat er voor deze gebieden een zwaarder reisadvies wordt afgegeven dan voor de rest van het land.
  4. Niet-essentiële reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden
    De reden van dit advies is een verhoogd veiligheidsrisico in een bepaald gebied. Stel uzelf de vraag of een reis naar dit gebied verantwoord en noodzakelijk is.
  5. Niet-essentiële reizen worden ontraden
    Er geldt een verhoogd veiligheidsrisico voor het hele land. Stel uzelf de vraag of een reis naar dit land verantwoord en noodzakelijk is.
  6. Alle reizen worden ontraden
    Dit advies wordt gegeven als er sprake is van aanwijsbare veiligheidsrisico’s in een land, waardoor voor de reiziger een acute levensbedreigende situatie bestaat.

Stel dat ze het verlagen naar code 4 voor de grote steden waar de demonstraties plaatsvinden dan kan het toerisme naar de rode zee gebieden weer op gang komen.

Ik hoop het.

De VN hebben hun staf teruggehaald, de Amerikaanse ambassade ook. Denk je dat ze dat zouden doen als er geen gevaar zou zijn? Ik denk dat we niet alles weten!

Is het wel mogelijk om van uit Hurghada naar El Gouna te gaan?

denk dat wel susu, in hurghada en el gouna is alles rustig volgens M, en is ook niet ver van elkaar he, denk reisjes naar el gouna en marsa alam dat die wel mogelijk zijn

naar cairo is een andere zaak natuurlijk

1 like

Denken julllie dat het negatief reisadvies voor Hurghada in maart weer positief wordt bijgesteld?

Onderstaande is een bericht op de site van Arke.

Wat betekent de repatriëring voor geboekte vakanties naar Egypte?
Oplossing

Geboekte vakanties naar Egypte met een vertrekdatum tot en met 31 maart 2011 worden geannuleerd. Klanten krijgen hun reissom vergoed of kunnen omboeken naar een andere bestemming. Momenteel verwerken wij alle boekingen t/m vertrekdatum 14 maart. Klanten met een vertrekdatum na 14 maart ontvangen van ons bericht per e-mail zodra wij uw boeking kunnen verwerken.

Voor alle boekingen met een vertrekdatum t/m 14 maart kunt u contact met ons opnemen via ons speciaal geopende telefoonnummer voor reizen naar Egypte: 070-307.1111.
Voor Egypte boekingen vanaf april 2011 gelden de normale ANVR reisvoorwaarden. Klik hier voor de ANVR reisvoorwaarden.

Ik heb niet bij Arke geboekt maar de vlucht bij Corendon en die annuleren alles tot 28 februari en het hotel via thomas Cook in Duitsland. Voor mij is het even afwachten dus.

iets positievere noot voor de reisgenoten, jetair en thomas cook vliegen terug vanaf 14 februari!! yyeeaaayyyy

wil wel geen valse hoop creëeren dus ik ga dit morgen ff nachecken of het klopt…
wss wel als de situatie stabiel blijft in egypte (logisch aja)

1 like

Waar heb je dit gezien? Goed nieuws, wat mij betreft…:slight_smile:

hebben ze net in het nieuws gezegd!
maar ik ging morgen sowieso eens naar reisbureau stappen dus ik laat morgen nog wel eens horen of het waar is :slight_smile:

Skytours geeft aan dat vanaf 20 februari gaan vliegen met transavia terwijl transavia zegt dat dat niet het geval is. Lekkere communicatie. Mijn vlucht met Corendon voor maart is geannuleerd maar aangezien ik het hotel via duitsland heb geboekt en deze waarschijnlijk niet kan annuleren, ga ik nu de vlucht via dusseldorf boeken. Iedereen die ik vanuit Hurghada spreekt, geeft aan dat je echt veilig naar Hurghada kunt komen. Ik ga er dus vooralsnog van uit dat ik 10 maart naar Hurghada vlieg.>>>

Wel apart dat alle resiorganisaties zo ver uit elkaar liggen kwa datum… MIsschien moeten ze dat eerst is ff gaan bespreken… haha!

begi deze week gingen ze sowieso nog eens overleggen wat het na de 18e ging worden…
ja das maar normaal zeker, denk dat iedere reis/vliegorganisatie voor zichzelf uitmaakt welke de risico’s zijn die ze wel/niet willen nemen

vind het ergens overdreven hun vliegverbod maar kan wel snappen dat die mensen zichzelf willen indekken in onstabiele situaties
hoop dat niet te lang meer duurt maar als je het voorbeeld van tunesie ziet zijn ze nog niet gereed van vliegen vrees ik :s

Niemand kan je 100% veiligheid garanderen egaal waar je naar toe gaat.
Je kunt je verzekeren en dat heeft ook zijn grenzen, kleine lettertjes.
Cairo en Alexandrie is nog onrustig.
Ik woon in Hurghada en voel me absolut veilig hier.
Kom maar snel op vakantie hier en dat de mensen weer snel brood op de plank mogen hebben. (Ik ben hier niet om commerciele redenen).

Gegroet, R.

P.s. Susu, Hurghada-El Gouna is 25 km en daar zijn geen problemen.

Zijn er meer mensen die vliegen vanaf dusseldorf naar Hurghada in februari?

Ja wij zouden gaan…

Maar helaas gaan wij met Airberlin en heeft deze zijn vluchten geannuleerd naar Egypte van 12 februari tot 28 februari… en wij zouden de 17e vertrekken…
Straks maar even contact opnemen met de reisorganisatie en kijken of we nog een andere vlucht kunnen krijgen.