veilig reizen in Egypte

Is er iemand onlangs nog in Egypte geweest?
ik wil eigenlijk graag dit najaar alleen naar Egypte gaan (Cairo, woestijn, Luxor Aswan) om een beetje cultuur te snuiven de piramides te bewonderen en het liefst een paar dagen de woestijn in te gaan. Maar nu krijg ik van alle kanten waarschuwingen dat ik dat echt niet moet gaan doen, omdat dit veeeeel te gevaarlijk zou zijn. Nou ben ik niet zo bangig aangelegd en roep steeds dat dat wel los zal lopen. Ik weet dat het op dit moment onrustig is in Egypte, maar ik vraag me echt af hoe veel ‘last’ je daar van hebt. Is het echt af te raden om er heen te gaan? Of is het misschien toch beter om georganiseerd te reizen?

Kijk op de website van buitenlandse zaken. Georganiseerde reizen zijn er momenteel enkel naar de rode zee badplaatsen. Verder zijn er tal van nfrmatiebronnn via FB en Twitter. Geen mens kan vertellen hoe het in het najaar zal zijn.

ik wou de trip op 4 juli naar aswan maken vanuit hurghada via luxor maar dat werd mij ter plaatse afgeraden ook de nijl cruises gaan niet meer door in luxor en aswan deze trip ga ik als het veilig is om daar heen te reizen vanuit hurghada half november maken ??

op dit moment zou ik het zeer zeker niet gaan doen het is er momenteel niet veilig !! wel is het in hurghada en omgeving wel rustig en veilig !!!

Jammer dat ik niet meer kan reageren op een draadje in het Reisnieuws van Wereldwijzer http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=162247&p=968040#post968040 over het advies van BuZa over reizen in Egypte. Ze hebben er een slot op gedaan. Ik vind het niet handig, want er valt nogal wat over te zeggen.

Natuurlijk, de situatie valt meestal lokaal wel mee, die discussie hebben we wel gehad. En een negatief reisadvies bestaat alleen in de media :teeth: Wat ik nog wil aanstippen: de verzekeringstechnische zaken. Het Calamiteitenfonds lijkt in ieder geval niets meer uit te keren voor reizen in Egypte vanaf 4 juli 2013 gestart. Zie ‘Egypte: calamiteit vastgesteld’ via http://www.calamiteitenfonds.nl/home/nieuws/egypte-calamiteit-vastgesteld

“Vaststelling van een calamiteit op 3 juli 2013 voor Egypte met uitzondering van de vakantiebestemmingen gelegen aan de kust van de Rode Zee of de Golf van Akaba.” *
*
“Voor reizen die vanaf 4 juli 2013 zijn begonnen geldt dat de (gevolgen van) het molest in genoemde gebieden bij deelnemers bekend verondersteld mochten worden en derhalve een risico inherent aan de reis vormen dat door deelnemer en consument voor aanvang van de reis is aanvaard. De deelnemer is voor een correcte uitvoering van de reisovereenkomst aansprakelijk.”

Wellicht gaan ze het nog aanscherpen richting het advies van BuZA, maar ik kan er voorlopig niets over vinden op de site van het Calamiteitenfonds.

Hoe het verder zit met reisverzekeringen, ziektekostenverzekeringen e.d. weet ik niet. Weet iemand hier meer over?

Lijkt me nogal relevant toch voor mensen uit Nederland, dat immers bekend staat als Verzekeringsland: kan me voorstellen dat het voor sommige reizigers een belangrijke overweging is om wel of niet te gaan.

Orange Cafe, Hurghada
afgelopen weekend ook tijd vrijgemaakt voor intensief onderzoek naar de veiligheid voor toeristen nav het reisadvies van het ministerie van buitenlandse zaken. Ik ben, met egyptische, lokale taxichauffeur(s) naar de volgende, willekeurig gekozen, plekken geweest: de kapsalon van Gerda, Sharm el Naga bij Atie, Voodoo divers bij Peter, Beneluxe club bij Magitta, Huub en Theo en alles geevalueerd op het Terras van Orange Cafe.
( persoonlijke ) conclusie: overal rustig en aangenaam vertoeven, zonder spanning of wanklank.
ik zal het onderzoek binnenkort nogmaals herhalen en sta open voor suggesties om ander locaties te onderzoeken.

Ik heb al verschillende landen bezocht waaronder Egypte , NERGENS zulk jaloers en achterbaks volk ontmoet !
De huidige problemen zullen de situatie zeker niet verbeteren;vertrouw daarom enkel de officiele gidsen.
Uitstel is mijn enige advies , de piramides zullen niet verdwijnen.

      • Updated - - -

**De Egyptische interim-president heeft vandaag voor een maand de noodtoestand afgekondigd. In Caïro en enkele andere steden geldt tussen 19.00 en 6.00 uur een avondklok.
**
Meer via President Egypte kondigt noodtoestand af | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Een nog “scherper” reisadvies, ik vraag me af wat de reisorganisaties gaan doen.

Die zijn gestopt met Egypte reizen.

Las het net idd. Lijkt me, gezien de trieste situatie, een goede beslissing.

Sent from my GT-I9000 using Wereldwijzer

onbegrijpelijk allemaal touroperators staan er zelf raar van op te kijken van dat advies . Onder touroperators is grote irritatie ontstaan over het aangescherpte reisadvies voor de toeristenresorts in Egypte van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook op het Calamiteitenfonds is kritiek. Reisorganisatie TUI Nederland noemt het nieuwe reisadvies ‘onbegrijpelijk’. Ook Oad vindt het ‘vaag’ en ‘niet daadkrachtig’. Touroperators moeten annuleringen en omboekingen nu zelf betalen, doordat het Calamiteitenfonds de situatie vooralsnog niet betitelt als ‘calamiteit’. terwijl oad wel gewoon vliegt . zaterdag 17 augustus 2013 | 6:36 Laatst bijgewerkt: 17-8-2013 | 8:35 Touroperator OAD in Holten volgt het besluit van de calamiteitencommissie van de ANVR. Die kwam gisteravond na een vergadering tot het besluit dat de geplande reizen naar Egypte voorlopig gewoon door kunnen gaan.

Verschillende bronnen bevestigen mij dat het in Egypte onveilig is . IK wil niet politiek gekleurd klinken maar er waren overal manifestaties die de politie en leger extreem hardhandig heeft aangepakt heeft .Er zijn vandaag echter nog steeds manifestaties . Voor het leger en politie is het dweilen met de kraan open . Ze focussen al hun aandacht op politieke tegenstanders .
Daardoor kunnen criminele organisaties defacto straffeloos hun misdaden begaan en dat gebeurt ook .
Het is bijna een vicieuze cirkel .Door weinig touristen heeft niemand werk . Ze geraken aan de drank en worden agressief omdat ze een mengeling van schuldgevoelens en hooploosheid ervaren . Een moslims mag immers geen alcohol drinken .
Uit vriendenkringen hoor ik van verschillende gevallen van chantage en oplichting .Er heerst ook een gespannen sfeer .
Een gewaarschuwd reiziger

Mensen zouden zich eens moeten bedenken in wiens belang beslissingen genomen worden, en in wiens belang DE KRITIEK op die besluiten is. Zodra er commerciële belangen zijn, vormt inkomsten de belangrijkste factor. Gelukkig is een ministerie en een ambassade een instelling met een maatschappelijk doel, en worden zij in financieel niet beter of slechter van hun adviezen. Dat kun je van de reisorganisaties niet beweren.

Wil je echt naar Hurghada? Dat kan nog gewoon!

De normale reisorganisaties en vluchtmaatschappijen met bestemming Hurghada hebben grotendeels hun vluchtten tot midden Oktober afgezegd, hier is geen veiligheidsmotief voor, er is nog steeds GEEN negatief reisadvies, de motivatie is nu puur economisch, er gaan een aantal geruchten de ronde zoals, het is onveilig, je kunt je hotel niet uit, agressief gedrag naar toeristen, boten krijgen geen permissie om uit te varen, er zijn gevaarlijke demonstraties etc. Dit is allemaal kolder maar wordt gebruikt om jou te overtuigen dat je beter ergens anders heen kan gaan zodat de reisorganisatie niet met halfvolle vliegtuigen naar Hurghada hoeft. Vandaag heb ik nog een verhaal gehoord van iemand die hier nu is en die gewoon de reisorganisatie aan de afspraak heeft gehouden, de reisorganisatie heeft daardoor zijn reis toch moeten regelen via een andere vliegmaatschappij (EgyptAir). Let wel, je hebt een contract met de reisorganisatie, houdt dus voet bij stuk als ze proberen om je reis te annuleren, daar hebben ze pas het recht toe als jij het er mee eens bent.

Na vragen van Voodoo Divers bij Buitenlandse Zaken over het huidige reisadvies kregen we o.a. dit antwoord “Het is echter aan de reiziger(s) en reisorganisatie(s) zelf om te bepalen welke classificatie zij dusdanig beoordelen om hun voorgenomen reis al dan niet door te laten gaan. Kortom: Een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken bestaat niet ondanks dat die term door velen wel wordt gebruikt. Daarnaast hebben de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken geen enkel juridisch dwingend karakter.“

Ik blijf van veel mensen horen dat ze wel willen komen maar niet meer kunnen, natuurlijk is Voodoo Divers en heel Hurghada er bij gebaat dat jullie gewoon weer hierheen komen en daarvoor heb ik een beetje onderzoek gedaan naar de mogelijkheden die er nog zijn. De beste mogelijkheden die er op dit moment zijn worden geboden door EgyptAir, je vliegt dan gewoon vanaf Amsterdam, met een korte tussenstop in Cairo. Ook kan je nog gewoon vliegen vanaf Dusseldorf als je daar dichter bij in de buurt zit.

Voordelen van EgyptAir.
De bagage wordt doorgelabeld naar Hurghada, dus die kun je daar van de band halen.
• Je komt in Caïro aan in terminal 3. Vanuit diezelfde terminal vertrekken ook de binnenlandse vluchten van EgyptAir.
• Je gaat al in Caïro door de douane, waar je voor de gewone prijs $ 15,00 je visum koopt (of de tegenwaarde in euro’s)
• Je naast de 8 kg handbagage je 2x23 kg ruimbagage per persoon mee mag nemen.
• De maaltijden en dranken zijn bij de ticketprijs inbegrepen.
• EgyptAir vliegt elke dag vanuit Amsterdam naar Caïro en ben je dus niet afhankelijk van de grillen van BUZA, de touroperators én vliegmaatschappijen.
Maak je trouwens over de tussenstop in Cairo geen zorgen, op het vliegveld van Cairo is niets aan de hand, en je komt Terminal 3 niet eens uit, Terminal 3 is volledig voor reizigers via EgyptAir waardoor er geen transfers in Cairo noodzakelijk zijn. (PS bedankt Henk voor deze opsomming die ik van je gekopieerd heb)

Ook is het mogelijk om met KLM naar Cairo te vliegen en vervolgens een binnenlandse vlucht van Cairo naar Hurghada te nemen.

Als er maar genoeg mensen zijn die op deze manier toch hun reis naar Hurghada boeken zal je zien dat de vluchtmaatschappijen heel snel hun beleid om zullen gooien en weer charters naar Hurghada aan zullen bieden, want dan is het opeens weer in hun economisch belang om dat te doen. Op dit moment boeken de mensen vaak om naar een andere bestemming, hierdoor verliest de reisorganisatie dus geen inkomsten. Annuleer je de reis en boek je vervolgens zelf via EgyptAir dan doet het echt pijn bij de reisorganisatie en vluchtmaatschappij.

Hoe is de situatie in Hurghada op het moment? In het kort “erg rustig” er zijn nog wel wat toeristen, vooral Engelsen, Duitsers en Fransen (geen Russen!) maar dit zijn er niet veel meer, dit kan je natuurlijk als probleem zien, maar je kunt er ook je voordeel mee doen. Een plekje vinden op het strand is geen probleem, in de rij staan voor je eten is er niet meer bij en voor de duikers is het helemaal een feest, de riffen zijn grotendeels verlaten waardoor je een hele andere ervaring krijgt tijdens je duik. We komen onder water nauwelijks meer iemand tegen, en veel visleven komt weer terug door de rust. Gister was de “Red Sea Star” met een paar van onze gasten (en de staff die niets te doen heeft) op Gota Abu Ramada, dit is normaal één van de drukste riffen bij Hurghada, en we hadden welgeteld 2 andere boten met een paar duikers en snorkelaars.

Laat je dus niet je vakantie ontnemen, het is gewoon mogelijk om te komen.

Heeft dit je weer aan het denken gezet over toch een vakantie naar Hurghada, heb dan nog een dagje geduld, ik ben op dit moment in onderhandeling met het hotel om een hele scherpe prijs voor onze gasten te krijgen, Voodoo divers zal zelf ook een stuntprijs hanteren waardoor ik een aanbieding zal kunnen doen die je niet kan laten liggen.

Even ter aanvulling: check of je reisverzekering uitkeert wanneer je nu op vakantie naar Egypte gaat. Verder vind ik het vrij eenzijdige berichtgeving. Jouw kachel moet branden, dus je bent gebaat bij toeristen. De kachel van de toeroperators moet ook branden, zij zijn niet gebaat bij halflege vliegtuigen. De toeristen zijn gebaat bij veiligheid en garanties voor als er iets mis gaat. En daar moeten z i j naar kijken. Overigens voor wat betreft nakoming van de overeenkomst afdwingen: is dat juridisch mogelijk? Staat er niet ergens een regeltje in de voorwaarden? Zoals artikel 13? http://www.anvr.nl/anvr-reis-en-boekingsvoorwaarden/

als je overweegt om naar egypte te komen moet je even je verzekering bellen en even extra verzekeren tegen molest [ Molest - VanAtotZekerheid )