Waar verblijven in Mekong Delta?

Hi allemaal,

Over ruim 2 weken is het eindelijk zover, we gaan naar Vietnam! Heb al veel gelezen en ben nu een beetje bezig met een globale planning. We starten onze reis in HCMC en willen daarna naar de Mekong Delta. Nu las ik dat veel mensen verblijven in Can Tho en dat daar ook alle reisorganisaties naar toe gaan. Het lijkt me daar dan ook vrij toeristisch. Wij vinden het wel leuk om minder toeristische plekken te bezoeken en nu las ik over Ben Tre. Iemand hier geweest?

Is het de moeite waard om in Ben Tre te verblijven of raden jullie aan om toch door te reizen naar Can Tho? Of wellicht een andere plaats?

Alvast dank! Groetjes Inge

Ik vind het altijd de moeite om eens te verblijven in één van de niet-bekende grote steden. Buiten het feit dat ze geen toeristische bezienswaardigheden hebben, krijg je toch een authentiek gevoel + iedereen kijkt naar je en is blij dat je hun winkel(tje) uitkiest.

Natuurlijk is dat maar goed voor 1 dag en nacht, aangezien er niets te doen is.

Ik vertrek volgende week met m’n zoon van 8 naar Vietnam. Ik had ook het idee om naar Ben Tre te gaan. Op http://www.rustycompass.com/destinations/category/city_37-vietnam-mekong-ben-tre/20-need-to-know kun je behalve info lezen ook een filmpje zien.

Op tripadvisor vond ik deze review van het hotel dat ik overweeg:

Mijn vrouw en ik zijn ook in de mekong delta geweest. Ik denk dat je er niet onderuit komt om toch de floating market te gaan bekijken. Wij hebben dit op de volgend manier gedaan. Met een lokale bus vanuit Saigon naar Can Tho. Vervolgens geslapen bij een homestay. De volgende ochtend om 6 uur met de eigenaar in een prive boor naar de floating market en andere bezienswaardigheden en vervolgens in de middag weer terug naar Saigon.
Als dit je aanstaat zal ik wel even wat verdere gegevens doorgeven omtrent bussen en homestay.

Alvast een prettige vakantie gewenst

groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Hoi,

Ik sluit me bij allen aan. Je zou bijvoorbeeld wat rond kunnen reizen door de Delta en daarbij verschillende plekjes aandoen. Maar toch inderdaad ook een floating market bezoeken, ook al is het ietwat toeristisch en commercieel. Maar je moet het toch eens beleefd hebben :wink:

Alvast fijne vakantie!

Groetjes, Anne

Hallo Inge,

Ik ben in Ben Tre geweest, en vond het een mooie stukje van de mekong.
Ook heb ik het filmpje bekeken op de post van nunu en kan dit alleen maar beamen.

Dit stukje Delta heeft vooral veel cocosnoten.
Maar een groot voordeel is wel dat er nu nog weinig touristen daar naar toe gaan.
Gaat echt helemaal veranderen en binnen hooguit 2 jaar is dit 1 van de meest bezochte touristische plekken van de Delta.

Ik weet dat veel touroperators hun boten aan het verplaatsen zijn van Cai Be naar Ben Tre.

Wij hebben gevaren door mooie kleine waterwegen en natuurlijk ook een werkplaats bezocht waar de noten worden verwerkt.
Vind het wel een aanrader.

Can Tho
Is misschien wel de meest touristische stad in de Delta, maar toch vind ik het niet echt touristisch overkomen.
Ik ga er overigens dit jaar alweer voor de 7e keer naar toe en verveelt nooit.
Moet wel toegeven dat ik de naweeën heb meegemaakt van het instorten van de brug in 2007.
Was er 1.5 maand later en ondervond er wat zoiets teweeg brengt in zo’n gemeenschap.
Overal vond je er potjes bij restaurants en winkels om wat te geven voor de nabestaanden.
De collega’s van de overledenen hebben hun maandloon afgestaan aan de nabestaanden.

Elke keer wanneer ik over deze brug rijd denk ik eraan.

Maar nu de markt.

Vlakbij Can Tho heb je dus de markt van Cai Rang, de grootse markt in de Delta, die wel elk jaar kleiner wordt en dus, zoals Anne al schreef commerciëler.

Daarom mijn tip, want om Can Tho kan je eigenlijk niet omheen, is om deze markt te combineren met de allermooiste markt in mijn ogen die van Phong Dien.

Wanneer je back packer bent zou ik na misschien een bezoek aan Ben Tre en/of Cai Be de bus pakken naar Can Tho en dan de lokale naar Phong dien en daar overnachten.
Een dorpje van niets maar wel heel authentiek en dus met een geweldige markt die niet commercieel is.

de markt begint vroeg, dus ben je zo op tijd en kan je na dit bezoek misschien doorvaren naar Cai Rang en dan in Can Tho overnachten en de dag erop naar je volgende bestemming.

Je kan ook een tour boeken vanuit Can Tho, betekend dus overnachten in Can Tho en dan heel vroeg naar Phong Dien en op de weg terug de Cai Rang Markt en de kanaaltjes in Can Tho.
Je kan dan de bus in de middag nog pakken naar Saigon wanneer dit je wilt.

Ik hoop dat dit een toevoeging kan zijn op de vorige adviezen?

gr.
Ton.

De

1 like

Heel erg bedankt voor alle tips! Ben ik echt heel blij mee! :slight_smile: Na alles gelezen te hebben, denk ik dat we toch maar naar beide plaatsen gaan.

@Nunu: bedankt voor het filmpje! Leuk om te zien. Ik heb mijn oog toevallig laten vallen op hetzelfde hotel.

@CorenWilna: op eigen houtje naar de floating market/ homestay klinkt erg interessant. Mocht je meer info hebben, dan heel graag! Lijkt me erg leuk om te doen.

@Ton: bedankt voor de tip over die andere markt. Gaan we zeker proberen om die te bezoeken.

hunghomestay@yahoo.com.vn
Dit mailadres behoort toe aan de eigenaar van een homestay in de Mekong Delta. Hij heeft een aantal hutjes langs de rivier waar je kunt verblijven. Stel je er niet al te veel van voor, maar je bent wel tussen de plaatselijke bevolking. Als je Hung een mailtje stuurt met de mededeling wanneer je bij hem verblijft krijg je een mailtje terug met de mededeling dat hij je komt ophalen bij het eindpunt van de bus van Saigon naar Can Tho.

De bus van Saigon naar Can Tho kun je in Saigon bespreken bij ieder reisbureau. Wij hebben het gedaan bij TKN travel. Dit is ons goed bevallen. De reis duurt ongeveer 4.00 uur en vertrekt ieder uur vanuit een busstation in Saigon. Het personeel van het reisbureau legt je precies uit hoe je daar komt. Voor de terugreis hebben wij een beroep gedaan op Hung, die heeft de terugreis voor ons geboekt. Als je bij Hung verblijft gaat hij met je in een priveboot naar de floating market en andere bezienswaardigheden.

alvast veel plezier in Vietnam

groeten Cor en Wilna:wereld:>>>:zon02:

1 like

Bedankt voor de tip! Klinkt erg leuk zo’n homestay en niet zo toeristisch als een verblijf in Can Tho zelf :slight_smile: Ga er zeker even naar kijken!

wat transport betreft zou ik zeker opnieuw opteren om géén open-bus-ticket te nemen .
Je behoud méér vrijheid ! zelf de lokale bussen zijn mij niet tegen gevallen !!!
Voor de mekong kan ik jullie de buscompany Phuong Trang aanbevelen.(oranje-rode bussen)
Zij bieden echt een SUPER-service !!! zelfs vanuit de back-packers -wijk in Saigon organiseren ze een shuttle service naar de grote bushalte buiten Saigon . Hun kantoor aldaar is gelegen in
de duong dé tham , dit is verbindingstraat tussen bui vienstreet & pham ngu lao , kantoor ligt tegenaan de hoek met pham ngu lao , (komende van bui vien ,is het de straat die dwarst ter hoogte van Crazy Buffalo Bar) Wij kochten er een ticket naar Can Tho voor 90000VD incl de SHUTTLES, flesje water , comfortabele zetels ,beperkte stopplaatsen, vraag op zonnige dag een plaats aan de schaduwkant,
een sanitaire stop onderweg van 20min waar je volgens lonely planet forum zelfs wat eten krijgt (hebben wij wel niet gezien …of gemist …)
Tip : Geef de naam van een hotelletje op in Can Tho , en ze voeren je ginds met een shuttle-dienst naar toe !!!

De terugreis deden wij in 2etappes resp can tho - vinh long (waar we terug met een shuttle tot
het veerpont naar an binh gebracht werden . Ook bij het vertrekken vanuit Vinh long had onze homestay-boss gezorgd dat ze ons aan het veerpont terug ophaalden . En vervolgens de etappe
vinh long naar Saigon .
Weliswaar viel de opgesplitste terugreis duurder uit nl resp 50000VD & 80000VD
Eerlijkheidshalve dien ik wel te zeggen dat de ophaaldienst in Can tho niet bestond …daar namen
we eerst taxi tot bushalte .

geert,

hierbij wil ik Ton 's voorkeur voor “phuong dien” wel bevestigen :
het is zeker de meest fotogenieke floating-market van de Mekong !!!
wel zou je er moeten voor zorgen dat je daar al rond 7h00 ter plaatse bent,
wat bij vele organisaties niet altijd het geval is …

geert,

hey ,

wat betreft “homestay” in Mekong , kan ik je enkel m’n persoonlijke ervaring
doorgeven . Om te beginnen val ik terug op een bemerking die Ton destijds
hier op het forum meegaf … een echte homestay is eigenlijk een spontane
opvang bij een vietnamese familie … Maar zonder vergunning mogen de vietnamezen geen slaapplaatsen aanbieden aan vreemden… En van zodra ze
een vergunning hebben is het eigenlijk een “guesthouse”
Ik kreeg maanden terug een tip via Sara(azieazie) op dit forum …ik wou persé
op het eilandje An Binh verblijven alwaar zij een “homestay” gevonden had …
Het adres kon ze me niet opgeven , wel een foto met de ganse familie er op…
Voor mij was dit eigenlijk een extra motivatie om een zoektocht naar dit gastgezin op te zetten . Sowieso arriveer je met de plaatselijke bussen ,zoals
bijna overal elders in azië ,een eind buiten het centrum van Vinh Long . Daar werden we opgewacht door een paar jonge gasten …waarvan er ene speciaal
ons aandacht trok met een voorstel voor een homestay op an Binh … aanvankelijk hield ik de boot (letterlijk & figuurlijk) wat af …omdat ik met die
van de foto van Sara in m’n achterhoofd zat … en hoe dan ook moesten we
eerst naar het veerpont . Ginds dronken we eerst nog een koffie … en begon
dien typ zijn boekje met aanbevelingen van gasten te tonen… en opeens haalt hij daar precies dezelfde foto boven die in m’n achterzak stak … van toeval gesproken … die man vond mij ,terwijl ik naar hem op zoek was …
Zo was de zaak natuurlijk vlug geklonken … en zaten we weldra op een
boot waarmee z’n broer ons naar de overkant bracht … Moest je op eigen houtje met het pont overzetten , moet je aan de overkant van zodra je buiten
de pont-zone bent het pad naar links nemen … na ongeveer 500m kom je in het gehucht waar zijn homestay is (onderweg passeer je er nog ene)
ter info :
HOMESTAY NGOC SANG
95/8 BINH LUANG in An Binh
0909.201 828 - 0703.858 694 (als je bij aankomst in Vinh Long hem opbelt komt hij jezelf oppikken , en hoef je de veerpont niet te nemen )

homestayngocsang@yahoo.com.vn

hij vroeg ons 25 $ /pers … klinkt misschien duur , maar dit is inclus.
ophaal/retour-service + BF + uitgebreide avond lunch(excl drank) +fiets
en wegens de eerder familiale kennismaking hebben wij hierover niet gemarchandeerd … Er zijn ook mogelijkheden voor boottrips met hen … op de
kleine kanaaltjes , naar de floating market … wij zelf deden er een mooie fietstocht langs kleine weggetjes via een summier geschetst plannetje die we
van hem kregen …
de woning is zeer rustig gelegen tegenaan een riviertje …je kan van daaruit al met een kano weg , je kan er ook zalig relaxen in een van de 5 beschikbare
hangmatten …familiaal … dus wel een beetje homestay …maar toen wij er waren was het zo goed als volzet …6-tal kamertjes dacht ik …wel very basic
en geen privacy … Wij brachten er 2 nachten door … en vonden het Ok …
maar het zijn er echt flinterdunne wandjes , zeer kleine kamertjes , geluids-isolatie = NUL , en bovendien , al ben ik zelf zeer natuur-minded ,maar in de mekong kraaien de hanen wél zeer vroeg… rond 3h00 dacht ik en wetende
dat de haan-populatie daar redelijk groot is …
samengevat … voor een echte backpacker die an Binh wil aandoen …doen !
voor iemand die op wat meer confort & privacy gesteld is …mmm…misschien beter niet …

of met nog wat geduld …misschien toch wel … want deze familie is volop aan het investeren
in een toekomstig zeker mooi ogend nieuw verblijf vlakbij …men is druk bezig met een nieuwbouw,
die gegarandeerd een serieuze verbetering zal zijn !!!

PS : Sara , bedankt voor de tip …heb hen wel beloofd dat ik ging zorgen
dat je hen eens mailde … 'k wilde jouw foto tonen van op dit forum,
maar kwam terecht bij de foto van de mama van het gastgezin
aldaar …ze fleurden allemaal op !!! Sara …mailen dus … doen !!

groeten,
geert,

1 like

Hallo Geert,

Leuk te lezen je ervaringen in de Delta, maar op een gegeven moment dacht ik, na je opmerking van de dunne wandjes,
hoe gaat ie dit schrijven.

Sla je over en vond dit eigenlijk hartstikke leuk toen jullie dit ons vertelden in Saigon :-).

Ik vermoed dat je dit heel leuk kan verwoorden?

gr.
Ton.

Hoi

Mijn ervaring lijkt wel een beetje op die van Geert. Behalve dat ik niet een foto had van de familie waar ik wilde slapen. Ik heb ook op An Binh een homestay gedaan. Toen ik bij de pont in Vinh Long aan kwam, waren er ook meerdere jongens die me graag mee wilde nemen naar hun familie op An Binh. Normaal hou ik niet zo van dat getrek. Maar aangezien ik toch een homestay wilde doen, kwam me dit niet zo gek uit.

Ik kwam bij een gezin die niet een apart huis hadden voor backpackers. Als ze iemand hadden voor een homestay, sliepen ze zelf gewoon ergens anders of buiten. Achteraf weet ik niet zeker hoe ‘legaal’ dit is daar? Maar toen dacht ik er niet bij na.
Ik mocht van hun een fiets lenen en heb 3!! uur op het eiland rond gefietsts. Alle kleine smalle weggetjes verkent, tussen de bananenbomen etc door. Daarna naar de markt in Vinh Long gegaan. Toen ik terug kwam werd ik door de heer des huize verwent: hangmat in geduwd, ventilator ernaast, een stoeltje ernaast met thee en koekjes.

Het was echt een super dag! An Binh is echt aan te raden. Er komen niet veel touristen. En nog minder die het hele eiland door gaan fietsen natuurlijk.

Daarvoor was ik eerst naar Can Tho gegaan. Dat was ook heel erg leuk. 1 dag met de moto (samen met een andere backpackster) door alle dorpjes gereden, en 1 dag een boottochtje gedaan oa naar de floating market (heel leuk)

Groetjes!

1 like

Ton ,

ik dacht dat “flinterdunne” wanden een voldoende visuele omschrijving was van de wanden waarmee ze daar die chambrettes onderverdeeld hadden …
Technisch gezien heb ik misschien wel wat overdreven, sorry … want die multiplex-platen waren wellicht toch wel een 6mm… dus “dun” had eigenlijk al volstaan.
Alhoewel … ons vriendinnen hadden een kamer met raam …dachten ze althans …want bij het openschuiven van het gordijntje , keken ze door een raam-opening zonder glas , de kamer van de buren binnen …
maar voor een “echte” backpacker is dit geen bezwaar …
De sfeer is er heel gemoedelijk & familiaal , en het eten superlekker !

Geert,

He Inge, vorige zomer waren wij ook in Can Tho, ik kan je een geweldig hotelletje aanbevelen vooral omdat zij (uitbaatster van dit hotelletje , staat ook in Trotter) kan zorgen voor een geweldige gids om de mekong af te varen tot in de kleinste uithoekjes waar andere toeristen niet geraken met de echte toeristenboten.
Ik ken de naam niet meer, maar het ligt juist tegenover het reusachtige (10m hoog) standbeeld van Ho chi ming naast het water… je kan het niet missen…
Wij hadden een prachtige dag van 6u ochtend vertrek met gids en roeister…allemaal in perfect frans…
misschien kan je hier iets mee? geniet van Vietnam want het is prachtig !

Inge ,

maak in ieder geval eerst een duidelijke afspraak dat je market phuong Dien
eerst wil bezoeken want rond 8h30 is het daar al grotendeels afgelopen …

Geert,

@ Cor en Wilna of anderen die ervaring hebben met Hung Homestay : ik heb vele goede recensies gelezen over Hung Homestay op tripadvisor en we zijn erg geinteresseerd om dit wellicht te gaan doen/boeken voor eind aug.
Hoe hebben jullie de overnachting(en) geboekt? gewoon via email naar Hung? En
weten jullie toevallig hoe die drijvende markt heet die je met hem sochtends bezoekt? Ik heb gelezen dat deze tour bij hem 25 dollar voor twee personen kost, klopt dit? En kan hij ook inderdaad de bus terug naar hcmc voor je regelen?
Jullie schreven dat je de heenreis via TKN travel had geregeld, ik denk dat het TNK travel is?

Mvg, Irene

hallo Irene,

Ik heb hier nooit overnacht, maar ben er wel wezen kijken n.a.v. de reakties op deze en andere sites.

Deze homestay/hotel/ hostel behoort toe aan aan de “can tho tourst company” en wordt gerund door Hung.
Sfeer zag er goed uit en benaderd een echte "housestay ", en dus volgens mij wel een aanrader wanneer je gaat voor een “homestay”.

Hij verzorgt excursies naar de drijvende markt van can Tho.
Wanneer je toch in de buurt bent moet je echt ook de markt van phong Dien bezoeken; is veel mooier dan die van Cai Rang ( bij Can Tho ).

Die van Can Tho zie ik elk jaar kleiner en touristischer worden, maar is nu nog steeds de grootste van de Delta.

ik weet niet of je weet hoe de drijvende markten zijn ontstaan?

De boeren verkochten hun produkten op een markt ( tientallen jaren geleden ), maar rijken kochten de grond van de markt en vroegen geld aan de verkopers ( veelal boeren en handelaren ) .
Omdat toen hun winstmarges onder druk kwamen en het water niet te koop was, verplaatsten ze "kraam "naar de rivier. Had ook het voordeel dat de aanvoer handiger was omdat ze deze toch per boot aanvoerden.

Boeken kan via elke touroperator en via het verblijf daar.
Vervoer vv Saigon is geen enkel probleem; tientallen busbedrijven verzorgen deze en kan je overal zelf boeken ( ook in Saigon zelf ).

Houd er wel even rekening mee dat je niet in Can Tho zelf zit ( 15 minuten rijden over de weg ) en niet aan de grote rivier, maar aan een zijkanaal van de rivier.

gr.
Ton.

1 like

Inderdaad is het TNK travel. Ik heb de letters in de verkeerde volgorde gezet. Je kunt inderdaad via een mail naar Hung bij hem reserveren. Hij werkt echter ook samen met reisbureau s in Saigon. Ik denk echter dat als je via deze reisbureau s boekt, je duurder uit bent. Een voordeel is ook dat als je bij hem zelf boekt je met een prive boot door de delta gaat varen. Je vertrekt dan om 06.00 uur vanaf zijn erf en vaart tot 11.00 uur door de delta. Op de boot wordt het ontbijt geserveerd. Je bezoekt ook een aantal bezienswaardigheden buiten de floating market. Ik weet niet hoe de floating market heet waarheen je vaart. Het is echter wel een hele ervaring om te zien.

groeten cor en wilna>>>:wereld::zon02:

1 like