Hoi,
we willen in Can Tho 1 of 2 dagen de Mekong op naar floating markets.
heeft er iemand ervaring met dagtrips (ev. betrouwbare aanbieders) en - vooral - met goede gidsen en waar ik die kan vinden.
Hallo C,
Je kan in 2 dagen de Mekong doen met eventueel 3 markten.
de markt in Cai Be ( krijg je een staartje mee ) maar dan daar wat rondvaren.
Dan naar Can Tho, je komt dan rond een uur of 4 a 5 aan.
de dag erop naar Phong Dien markt en op de terugweg naar Cai Rang en dan door de canals.
Nu heb je de keuze om vanaf daar naar Saigon te gaan of nog een middag en nacht Can Tho.
Kies je voor nog een nacht Can tho kan je ook het stadje phong Dien bezichtigen.
Wil Cai Rang en Phong Dien prive doen over het water, dan hangt er wel een prijskaartje aan.
Ga je met een trip mee dan is dit niet zo duur.
Kan je ook met een tour vanaf Saigon doen met groep of prive.
Goedkoopste is om wat te regelen aan de steiger, maar dan heb je geen gids maar alleen een bestuurder van een bootje die alleen vietnamees praat en wat woorden engels.
Boek je een tour in Saigon of bij je Can Tho hotel , dan heb je een gids en boot prive, maar duurder.
Het hangt van je budget af.
Cor en Wilna hebben via een home-stay de drijvende markt bezocht, misschien dat zij hun ervaring ook plaatsen?
Ik verblijf dit jaar weer bij Victoria ( 3 nachten ) en Buffalo Tours regelt de transfers en de tour naar cai rang, Phong Dien en Cai Be.
Ik heb dan als gids mensen die op de touristische school studeren in Can Tho en die daar ook wonen; vind hun heel betrouwbaar en hebben voldoende kennis van de omgeving omdat ze daar ook vandaan komen.
Andere ervaringen zijn natuurlijk ook van harte welkom.
gr.
Ton.
Zoals al door Ton werd aangegeven zijn mijn vrouw en ik op eigen houtje naar de Mekong Delta gegaan. Wij hebben een homestay geboekt bij een lokale familie. Het betreft hier Hungs Homestay. Hij heeft langs de Mekong rivier een aantal houten huisjes staan waar overnacht kan worden. Je eet s avonds met de plaatselijke familie en eventueel andere gasten op zijn lokatie. De volgende ochtend om 6 uur vaar je met hem in een prive boot naar de floating market en andere bezienswaardigheden. Omstreeks 11.00 uur ben je dan weer terug bij zijn lokatie. De reis van Saigon naar zijn lokatie hebben wij gedaan per lokale bus. Deze boek je in saigon en brengt je in 4 uur tijd naar Can Tho. Hung komt je ophalen bij het busstation en brengt je in de taxi naar zijn lokatie. Na de boottocht zorgt hij weer voor een plekje in de bus terug naar Saigon. Wij hebben erg genoten van ons verblijf bij hem. In de middag dat wij bij Hung aankwamen mochten wij fietsen gebruiken om een stuk over het platteland te fietsen. Ook dat was een prima ervaring.
Mocht je wat meer informatie hebben dan kun je Hung mailen op het volgende mailadres
hunghomestay@yahoo.com.vn
Ook kun je hier verder lezen wat anderen van het adres vinden
alvast veel plezier met de voorbereiding
groeten Cor en Willna>>>:wereld::zon02:
Hallo Cor en Willna,
super bedankt hoor jullie goede tip; zal hiermee zeker verder kunnen !
groetjes
Jef
hey Jef !,
toevallig vanavond nog eens op 't vietnam gaan zien … nog laatste afkick-trekjes van onze vorige reis …
en zo botste ik op ceulenaere … blijkbaar neemt jullie volgende trip ondertussen ook weer wat gestalte …
wat floating-markets betreft is , en dat zal Ton straks wel beamen :-),die van phong dieng zonder twijfel de
meest authentieke !
“phuong dien” het is zeker de meest fotogenieke floating-market van de Mekong !!! (nog met kleine bootjes)
en ook de meest authentieke …als je vroeg genoeg bent heb je geen last van andere toeristen
wel zou je er moeten voor zorgen dat je daar al rond 7h00… bent !!!
in je verblijf in Can tho gaan ze wellicht een andere formule voorstellen …maar dan doen ze steevast
eerst de klassieke grote floating market,en dan pas …
wij deden het op eigen houtje …door met taxi of achterop iop brommer …,dan ginds durven ze wel overdrijven voor
op klein bootje te geraken …dus serieus afbieden !!!
en kwamen terug met toevallig passerend bootje …waren wel met z’n vieren om boot te delen
boottocht was niet zo biezonder ,(en je passeert wel nog die andere markt)…dus kan je gerust met taxi terug en misschien onderweg nog eens
stoppen naar eigen believen (weg er naar toe heeft wel niets te bieden…maar je kan op die manier wellicht ook nog
naar die andere grote markt)
maak in ieder geval eerst een duidelijke afspraak dat je market phuong Dien
eerst wil bezoeken want rond 8h30 is het daar al grotendeels afgelopen …
groeten,geert,
Jef ,
ga gerust op eigen houtje met openbaar vervoer naar de Mekong !!! en kijk dan ginds voor een evt georganiseerde
trip …evt vanuit Can tho …
wat transport betreft zou ik zeker opnieuw opteren om géén open-bus-ticket te nemen .
Je behoud méér vrijheid ! zelf de lokale bussen zijn mij niet tegen gevallen !!! op die manier blijven alle opties open : bus - trein-vliegtuig-boot-brommer -taxi …
Voor de mekong kan ik jullie de buscompany Phuong Trang aanbevelen.(oranje-rode bussen) !!!
Zij bieden echt een SUPER-service !!! zelfs vanuit de back-packers -wijk in Saigon organiseren ze een shuttle service naar de grote bushalte buiten Saigon . Hun kantoor aldaar is gelegen in
de duong dé tham , dit is verbindingstraat tussen bui vienstreet & pham ngu lao , kantoor ligt tegenaan de hoek met pham ngu lao , (komende van bui vien ,is het de straat die dwarst ter hoogte van Crazy Buffalo Bar) Wij kochten er een ticket naar Can Tho voor 90000VD incl de SHUTTLES, flesje water , comfortabele zetels ,beperkte stopplaatsen, vraag op zonnige dag een plaats aan de schaduwkant,
een sanitaire stop onderweg van 20min waar je volgens lonely planet forum zelfs wat eten krijgt (hebben wij wel niet gezien …of gemist …)
Tip : Geef de naam van een hotelletje op in Can Tho , en ze voeren je ginds met een shuttle-dienst naar toe !!!
De terugreis deden wij in 2etappes resp can tho - vinh long (waar we terug met een shuttle tot
het veerpont naar an binh gebracht werden . Ook bij het vertrekken vanuit Vinh long had onze homestay-boss gezorgd dat ze ons aan het veerpont terug ophaalden . En vervolgens de etappe
vinh long naar Saigon .
Weliswaar viel de opgesplitste terugreis duurder uit nl resp 50000VD & 80000VD
Eerlijkheidshalve dien ik wel te zeggen dat de ophaaldienst in Can tho niet bestond …daar namen
we eerst taxi tot bushalte .
nog meer groeten,
geert,
jef3,
onze ervaring ivm homestay mekong met misschien meteen wel volgende conclusie :
ik wil Claire nog onder ogen durven te komen …
ik zou voor jullie deze optie niet
nemen tenzij je via mailing ter ore…ttz… te lezen komt dat z’n “nieuwbouw” ondertussen af is …
waardig alternatieve verblijf op an binh is misschien wel de logies die verbonden zijn aan het
dieren-voornamelijk vogel-park aldaar …hadden in ieder geval een verzorgd restaurant…
wat betreft “homestay” in Mekong , kan ik je enkel m’n persoonlijke ervaring
doorgeven . Om te beginnen val ik terug op een bemerking die Ton destijds
hier op het forum meegaf … een echte homestay is eigenlijk een spontane
opvang bij een vietnamese familie … Maar zonder vergunning mogen de vietnamezen geen slaapplaatsen aanbieden aan vreemden… En van zodra ze
een vergunning hebben is het eigenlijk een “guesthouse”
Ik kreeg maanden terug een tip via Sara(azieazie) op dit forum …ik wou persé
op het eilandje An Binh verblijven alwaar zij een “homestay” gevonden had …
Het adres kon ze me niet opgeven , wel een foto met de ganse familie er op…
Voor mij was dit eigenlijk een extra motivatie om een zoektocht naar dit gastgezin op te zetten . Sowieso arriveer je met de plaatselijke bussen ,zoals
bijna overal elders in azië ,een eind buiten het centrum van Vinh Long . Daar werden we opgewacht door een paar jonge gasten …waarvan er ene speciaal
ons aandacht trok met een voorstel voor een homestay op an Binh … aanvankelijk hield ik de boot (letterlijk & figuurlijk) wat af …omdat ik met die
van de foto van Sara in m’n achterhoofd zat … en hoe dan ook moesten we
eerst naar het veerpont . Ginds dronken we eerst nog een koffie … en begon
dien typ zijn boekje met aanbevelingen van gasten te tonen… en opeens haalt hij daar precies dezelfde foto boven die in m’n achterzak stak … van toeval gesproken … die man vond mij ,terwijl ik naar hem op zoek was …
Zo was de zaak natuurlijk vlug geklonken … en zaten we weldra op een
boot waarmee z’n broer ons naar de overkant bracht … Moest je op eigen houtje met het pont overzetten , moet je aan de overkant van zodra je buiten
de pont-zone bent het pad naar links nemen … na ongeveer 500m kom je in het gehucht waar zijn homestay is (onderweg passeer je er nog ene)
ter info :
HOMESTAY NGOC SANG
95/8 BINH LUANG in An Binh
0909.201 828 - 0703.858 694 (als je bij aankomst in Vinh Long hem opbelt komt hij jezelf oppikken , en hoef je de veerpont niet te nemen )
homestayngocsang@yahoo.com.vn
hij vroeg ons 25 $ /pers … klinkt misschien duur , maar dit is inclus.
ophaal/retour-service + BF + uitgebreide avond lunch(excl drank) +fiets
en wegens de eerder familiale kennismaking hebben wij hierover niet gemarchandeerd … Er zijn ook mogelijkheden voor boottrips met hen … op de
kleine kanaaltjes , naar de floating market … wij zelf deden er een mooie fietstocht langs kleine weggetjes via een summier geschetst plannetje die we
van hem kregen …
de woning is zeer rustig gelegen tegenaan een riviertje …je kan van daaruit al met een kano weg , je kan er ook zalig relaxen in een van de 5 beschikbare
hangmatten …familiaal … dus wel een beetje homestay …maar toen wij er waren was het zo goed als volzet …6-tal kamertjes dacht ik …wel very basic
en geen privacy … Wij brachten er 2 nachten door … en vonden het Ok …
maar het zijn er echt flinterdunne wandjes , zeer kleine kamertjes , geluids-isolatie = NUL , en bovendien , al ben ik zelf zeer natuur-minded ,maar in de mekong kraaien de hanen wél zeer vroeg… rond 3h00 dacht ik en wetende
dat de haan-populatie daar redelijk groot is …
samengevat … voor een echte backpacker die an Binh wil aandoen …doen !
voor iemand die op wat meer confort & privacy gesteld is …mmm…misschien beter niet …
of met nog wat geduld …misschien toch wel … want deze familie is volop aan het investeren
in een toekomstig zeker mooi ogend nieuw verblijf vlakbij …men is druk bezig met een nieuwbouw,
die gegarandeerd een serieuze verbetering zal zijn !!!
groeten voor Claire ,
geert
Hoi Ton,
super je uitgebreide info; je hebt ons een stap verder gebracht hoor !
Bedankt,
Jef