Hallo Marleen,
Zal beginnen bij de cu Chi.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt hoe je daar naar toe gaat.
Wanneer je kijkt op internet zie je altijd dezelfde foto’'s.
Maar denk dat je bedoelt met het erg lange en weinig boeiend, misschien deze mensen de Cu Chi incl. de Coa Dai hebben gedaan?
Niet doen die 2 samen , maar alleen de Cu Chi en is altijd een halve dag.
Of je moet de Coa Dai tempel echt leuk vinden, maar dan ben je een hele dag kwijt.
De trip gaat bijna altijd als volgt.
Je komt aan en je krijgt een film te zien en uitleg van de gids.
Daarna ga je je via de wandelpaden naar een gat in de grond en daar staat een soldaat en je kan er zelf ook in voor de foto.
Ben je nu met een grote groep, dan kan je bedenken , wanneer iedereen deze foto wil maken, het wel wat langer duurt.
Vervolgens loop je langs een tank en kom je aan bij de tunnel. Je kan dan kiezen voor een kort stukje in de tunnel of een wat langer stuk.
Met een grotere groep kan dit wel eens wat lastig zijn want er kan iemand niet doorlopen.
Vervolgens ga je verder en dan zie je hoe er gekookt werd, de dampen afgevoerd worden, schoenen van banden gemaakt werden enz.
Dan kom je bij de schietbaan en kan je schieten met geweer naar keuze wanneer je dit zou willen.
Misschien leuk om te weten, hoewel de reden niet echt leuk is, is dat bij mijn eerste bezoek aan de Cu Chi ik dus wou gaan schieten en na de keuze het geweer deze meekreeg en ook de kogels in een magazijn. liep dus zo naar de schietbaan.
Dit is nu veranderd, omdat er iemand was die het nodig vond om het magazijn in het geweer te doen en in het restaurant op mensen te gaan schieten en de laatste kogel voor zichzelf bewaarde.
Vanaf toen zitten de vuurwapens vast bij de schietbaan.
Dus veel variatie zit er niet in.
Daarom maakt het niet echt veel uit hoe je er naar toe gaat en met welke organisatie.
Wat ik zou doen, met de kennis van nu, is gewoon een 1/2 dag trip boeken voor weinig.
Dan gewoon gewoon met de groep naar het filmgedeelte gaan.
Is het een grote groep, zeg boven de 10 personen, dan verlaat je halverwege de film de groep en ga je alleen verder.
Bij alle poppen ed staat een bord waar het over gaat. Ook bij de tunnel staat een militair en hoewel deze misschien geen engels praat en je weet nu dat je de lange of de korte tunnel kan nemen kan je dat wel duidelijk maken met je handen denk ik.
de tunnel is bij de tank, kom je langs.
Je komt dan ook vanzelf langs de vallen die er gemaakt zijn van bamboo en daar staat ook iemand die het uitlegt.
Bij het restaurant kan je eventueel je keuze maken voor het schieten en wanneer je dat gedaan hebt en de groep komt eraan kan je lekker wat drinken en/of eten en zo daar wachten tot je weer terug naar Saigon gaat.
Je zou ook, wanneer je geld over hebt ook over het water naar de de Cu Chi kunnen, maar dan is het niet meer budget.
Can Gio.
Ik heb al eens vermeld dat deze dagtrip niet echt goedkoop is.
Nu staat het me bij dat , geloof Ingrid en Rob, deze ook gedaan hebben met een groep, en dan is het goedkoper.
Ik heb afgelopen januari de Vam Sat mangroven tour gemaakt, zonder de apen.
Maar wel met een bezoek aan de markt van Can Gio en daar wat clamps gegeten die net gevangen waren.
Je kan er ook andere soorten schelpdieren eten of vis, maar volgens mij ken je ook de dagprijzen niet en dan worden er hogere prijzen gevraagd dan het normaal zou zijn.
Maar met clamps is het geen probleem, zitten altijd rond de 1 a 1.25 usd per kilo en al vragen ze 2 usd dan is het te overzien.
Met krab is het natuurlijk al snel anders.
Dus je hebt 3 tours naar Can Gio.
1
Je gaat naar de apen en dan at wandelen
2
Apen + stukje mangroven
3
Vam Sat en deze rivier bevaren met een speedboot, mangroven, toren, krokodillenfarm en markt en zee Can Gio.
Nu is nummer 3 prive en deze heb ik gedaan, daar heb ik ook wat foto’s van geplaats op WW vietnam .
Nu moet ik wel schrijven dat de markt en de zee er normaal niet bij zitten, maar je kan er om vragen en dan kan dat wel geregeld.worden, wanneer je eventueel zou boeken bij het bureau waar ze mij kennen; dus even mijn naam noemen is voldoende.
Ik betaalde voor de dag vam Sat + Can Gio 175 usd voor 2 personen inc. vervoer prive+ prive gids + speedboot + ferry + lunch.
Geloof dat een groeps trip er 50 usd onder zit.
is duur omdat er niet veel mensen naar toe gaan.
Ik boek altijd, al jaren, bij Bufallo tours, en nog nooit zijn ze hun afspraken niet nagekomen.
gr.
Ton.