Mekong Delta

Tijdens onze reis door Vietnam in sept/ okt 2013, hebben we ongeveer 3 nachten/4 dagen voor Ho Chi Minh City en Mekong Delta.
Het idee was oorspronkelijk om een overnachting in Cai Be en één in Can Tho te plannen. We twijfelen of we het niet anders moeten indelen: bijv. 2 overnachtingen in Can Tho en dan van daaruit verschillende excursies maken (Phong Dien, Cai Rang markt, fietsen Cai Be). Of 1 overnachting in Can Tho en bijv. 1 overnachting in Can Gio regio (mangrovenreservaat). Hotels in Cai Be zijn volgens mij schaars (en momenteel alleen voor hoge bedragen boekbaar).
Hoe is Can Gio het makkelijkst te bereiken…ik heb begrepen dat het 1,5 uur vanaf HCMC ligt. Is het bijv. goed bereikbaar op de heen- of terugweg Can Tho - HCMC?

Heeft er iemand interessante tips? We zijn beide natuurliefhebbers en willen in ieder geval de drijvende markten ervaren (liefst zonder het massatoerisme).:confused:

Hallo Marleen,

Ik denk dat je het niet gaat redden met slechts 3 overnachtingen.
Zeker niet wanneer er de Cu Chi bij zit.

Reken even voor Cu Chi en Saigon city trip 1 dag.
Voor Can Tho en Cai Be 1 dag
Voor Can Gio 1 dag.

Zit ik al op 4 nachten.

Misschien een optie.

Ben even vergeten hoe laat je aankomt in Saigon?

Maar die dag bus regelen naar Can Tho en eventueel een tour naar Cu Chi; niet niet gaan naar Cao dai!!!
En city tour
Overnachten Saigon
Naar Can Tho met de bus, niet via een georganiseerde reis, maar alleen busticket.
Aankomst Can Tho , overnachting zoeken , en dan naar de rivier en bij het HCM standbeeld naar de kiosk waar je een boottocht regelt naar Cai Rang en Phong Dien; Spreek echt goed af om eerst naar Phong Dien te gaan en dan pas naar Cai rang en het vertrek rond een uur of 5:30. ( ontloop je de touristen in Phong Dien ).
Op de weg terug het je Cai Rang, maar aan touristen kan je je niet ontkomen helaas voor jullie.

Dan is dit rond een uur of 11 voorbij en kan je naar Cai Be gaan; je bent daar dan rond 1 uur.
Dan wat varen en toch is dit touristisch, maar wel leuk.
Ga dan naar het pension ( mensen noemen het dan een homestay ) op een eiland ( ben de naam kwijt en de foto, maar wil je die weten dan ga ik hem zoeken ) en wanneer je daar aankomt zijn de touristen weg.
Kosten voor overnachting zat in januari 2013 op 35 usd per kamer.

Dan daar inchecken, wat rondlopen en dan daar op het eiland rondfietsen; geen tourist te zien ( misschien 5 ).
Dag erop naar Saigon.

Via Cai Be is duurder, omdat je dan wel meer transfers hebt.
Je kan ook in de omgeving van Can Tho rondfietsen of lopen.
Is helemaal goed te doen zonder touristen; deze zijn om 11 uur allemaal verdwenen uit Can Tho en de volgende lichting is er pas om een uur of 4. Kan je wel wat suggesties geven.

Om in Can Tho te blijven voor 2 nachten dan is de goedkoopste optie , want je kan dan weer de bus rechtstreeks naar Saigon pakken.

Dan is het dus aankomen Can Tho, verblijf zoeken en tour regelen, boottocht drijvende markt Cai Rang en Phong Dien.
fietsen in de omgeving, overnachten, en de dag erop naar Saigon.

Can Gio,

Is helaas niet te bereiken via Can Tho en je moet over Saigon.
Het zou wel kunnen, maar dan moet je diverse lokale bussen en overstappen ferries, dat het een moeilijk verhaal gaat worden.

Je hebt het goed begrepen dat je niet voor de apen excursies moet gaan , maar voor de mangroven om natuur te zien en de touristen te ontwijken.

Probleem is dan wel dat dit aanbod er is , maar weinig vraag en dus de prijzen hoog zijn.
Heb dit afgelopen jaar gedaan, prive ( is geen andere keuze ) met boottocht over de rivier, roeien door mooie kreken en je ziet vele vleermuizen hangen in de bomen.

Krokodillen voeren met een hengel, toren over het gebied, markten zonder touristen en daar je lunch laten bereiden op een markt voor weinig ( 1 usd ).

Maar reken dan wel op 150 usd voor 2 personen voor 1 dag ( prijs januari 2013 )

Kan goedkoper wanneer je daar een hotel/ resort boekt.
Je kan daar een leuke kamer boeken voor 40 usd met zwembad en aan het strand.
Tour is dan bijna gehalveerd!

1 like

Bedankt wederom voor de snelle reactie. Zijn de Cu Chi tunnels echt een must? Ik geloof dat we dan eerder de voorkeur hebben voor Can Gio.
De vlucht van Danang naar Saigon is nog niet geboekt (moet dat al…voor oktober?),dus nog geen idee hoe laat we in Saigon aankomen. We vertrekken 's ochtends uit Hoi An naar Danang en daar pakken we het vliegtuig…met een beetje geluk zijn we er vroeg in de middag en kunnen we dan bijv. de City Tour nog doen.
Volgende dag naar Can Tho en dan 's middags al rond fietsen. Volgende ochtend naar Phong Dien en Cai Rang floating Markets en 's middags terug naar Saigon en gelijk door naar Can Gio. Volgende ochtend excursie in Can Gio en 's middags terug naar Saigon (i.v.m. terugvlucht naar huis volgende dag om 11.25 uur).
Is dit schema haalbare kaart of moeten we toch iets schrappen?

Hallo Marleen,

Ik denk dit te wel kan , maar wordt wel allemaal krap.

Je moet je indenken dat je in Can Tho de drijvende markt gaat bekijken van Cai Rang, ben je rond een uur of 10 van terug.
Doe je er Phong Dien erbij ( nogmaals , regel dat je deze als eerste bezoekt en vertrek rond 5 uur of een half uurtje later, anders is ie grotetensdeel voorbij als je aankomt.) dan ben je om een uur of 11 a 11:30 terug in Can Tho.

Dan moet je nog een leuke tijd vinden voor de bus en dan 5 uur rijden naar Saigon, dan weer vervoer naar naar Can Gio.
Dan kom je daar aan om een uur of 8.
Denk dat je wel bek af bent en het is dan jammer om daar een overnachting in het Can Gio Resort te nemen.
Er zijn niet veel meer overnachtings mogenlijkheden in Can Gio.

Ik wil je wel op wijzen dat Can Gio best wel aan de prijs is voor 1 dag en dit niet echt budgetprijzen zijn.

Budget is het bezoek aan de apen, maar varen op de Vam Sat rivier en de vleermuizen met een roeiboot is een heel andere excursie en kost je ergens rond de 150 a 175 usd voor 2 personen voor 1 dag.

Dit kan je niet op de bonnefooi doen en je bent 100 % afhankelijk van reisbureaus.
Dit ivm de zeer beperkte aanwezigheid van roeiboten door de mangroven met de vleermuizen.

Is natuurlijk logisch, want met massatoerisme hangen ze ook niet meer in de bomen door het lawaai.

Dus voor Can Gio zou ik overnachten in Saigon en dan de dag erop naar Can Gio gaan.

Maar heb je misschien 1 dag ( 2 nachten ) ergens kunnen besparen , dan wordt het een heel ander verhaal.
Misschien niet helemaal budget, maar toch redelijk geprijsd.

Dan zou je bij aankomst in Saigon meteen door kunnen gaan naar Can Gio.
Is heel moeilijk ; maar dat kan ik wel navragen in Saigon hoe te doen.
Er rijden wel lokale bussen, maar welke moet pakken?
Dan de dag erop naar de mangroven, lunchen op de lokale markt ( let wel op de dagprijzen ) en dan nog lekker een halve dag aan het strand of zwembad.

Dan een vroege rit naar het vliegveld.
Prijs voor het Can Gio resort zitten ergens rond de 35 usd per nacht per kamer op weekdagen en weekenden op 25% duurder.

Misschien een idee?

gr.
Ton.

1 like

Volgens mij kunnen we dan toch het beste vanuit Saigon een dagexcursie maken naar Can Gio. Een beetje minder reisstress is altijd prettig! Heb je een naam van het bureau waar je die excursie naar de mangroven kunt boeken in Saigon?

Volgens mij kunnen we dan toch het beste vanuit Saigon een dagexcursie maken naar Can Gio. Een beetje minder reisstress is altijd prettig! Heb je een naam van het bureau waar je die excursie naar de mangroven kunt boeken in Saigon?
En mochten we toch naar de Cu Chi tunnels willen, waar moeten we dan op letten bij het boeken (naam goede organisatie?). Ik lees nog wel eens dat sommige excursies erg lang zijn en minder boeiend…Wie heeft tips?

Hallo Marleen,

Zal beginnen bij de cu Chi.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt hoe je daar naar toe gaat.
Wanneer je kijkt op internet zie je altijd dezelfde foto’'s.

Maar denk dat je bedoelt met het erg lange en weinig boeiend, misschien deze mensen de Cu Chi incl. de Coa Dai hebben gedaan?
Niet doen die 2 samen , maar alleen de Cu Chi en is altijd een halve dag.
Of je moet de Coa Dai tempel echt leuk vinden, maar dan ben je een hele dag kwijt.

De trip gaat bijna altijd als volgt.
Je komt aan en je krijgt een film te zien en uitleg van de gids.
Daarna ga je je via de wandelpaden naar een gat in de grond en daar staat een soldaat en je kan er zelf ook in voor de foto.
Ben je nu met een grote groep, dan kan je bedenken , wanneer iedereen deze foto wil maken, het wel wat langer duurt.
Vervolgens loop je langs een tank en kom je aan bij de tunnel. Je kan dan kiezen voor een kort stukje in de tunnel of een wat langer stuk.

Met een grotere groep kan dit wel eens wat lastig zijn want er kan iemand niet doorlopen.

Vervolgens ga je verder en dan zie je hoe er gekookt werd, de dampen afgevoerd worden, schoenen van banden gemaakt werden enz.
Dan kom je bij de schietbaan en kan je schieten met geweer naar keuze wanneer je dit zou willen.

Misschien leuk om te weten, hoewel de reden niet echt leuk is, is dat bij mijn eerste bezoek aan de Cu Chi ik dus wou gaan schieten en na de keuze het geweer deze meekreeg en ook de kogels in een magazijn. liep dus zo naar de schietbaan.

Dit is nu veranderd, omdat er iemand was die het nodig vond om het magazijn in het geweer te doen en in het restaurant op mensen te gaan schieten en de laatste kogel voor zichzelf bewaarde.

Vanaf toen zitten de vuurwapens vast bij de schietbaan.

Dus veel variatie zit er niet in.
Daarom maakt het niet echt veel uit hoe je er naar toe gaat en met welke organisatie.

Wat ik zou doen, met de kennis van nu, is gewoon een 1/2 dag trip boeken voor weinig.
Dan gewoon gewoon met de groep naar het filmgedeelte gaan.

Is het een grote groep, zeg boven de 10 personen, dan verlaat je halverwege de film de groep en ga je alleen verder.
Bij alle poppen ed staat een bord waar het over gaat. Ook bij de tunnel staat een militair en hoewel deze misschien geen engels praat en je weet nu dat je de lange of de korte tunnel kan nemen kan je dat wel duidelijk maken met je handen denk ik.
de tunnel is bij de tank, kom je langs.

Je komt dan ook vanzelf langs de vallen die er gemaakt zijn van bamboo en daar staat ook iemand die het uitlegt.

Bij het restaurant kan je eventueel je keuze maken voor het schieten en wanneer je dat gedaan hebt en de groep komt eraan kan je lekker wat drinken en/of eten en zo daar wachten tot je weer terug naar Saigon gaat.

Je zou ook, wanneer je geld over hebt ook over het water naar de de Cu Chi kunnen, maar dan is het niet meer budget.

Can Gio.
Ik heb al eens vermeld dat deze dagtrip niet echt goedkoop is.
Nu staat het me bij dat , geloof Ingrid en Rob, deze ook gedaan hebben met een groep, en dan is het goedkoper.

Ik heb afgelopen januari de Vam Sat mangroven tour gemaakt, zonder de apen.
Maar wel met een bezoek aan de markt van Can Gio en daar wat clamps gegeten die net gevangen waren.
Je kan er ook andere soorten schelpdieren eten of vis, maar volgens mij ken je ook de dagprijzen niet en dan worden er hogere prijzen gevraagd dan het normaal zou zijn.
Maar met clamps is het geen probleem, zitten altijd rond de 1 a 1.25 usd per kilo en al vragen ze 2 usd dan is het te overzien.
Met krab is het natuurlijk al snel anders.

Dus je hebt 3 tours naar Can Gio.
1
Je gaat naar de apen en dan at wandelen
2
Apen + stukje mangroven
3
Vam Sat en deze rivier bevaren met een speedboot, mangroven, toren, krokodillenfarm en markt en zee Can Gio.

Nu is nummer 3 prive en deze heb ik gedaan, daar heb ik ook wat foto’s van geplaats op WW vietnam .
Nu moet ik wel schrijven dat de markt en de zee er normaal niet bij zitten, maar je kan er om vragen en dan kan dat wel geregeld.worden, wanneer je eventueel zou boeken bij het bureau waar ze mij kennen; dus even mijn naam noemen is voldoende.

Ik betaalde voor de dag vam Sat + Can Gio 175 usd voor 2 personen inc. vervoer prive+ prive gids + speedboot + ferry + lunch.

Geloof dat een groeps trip er 50 usd onder zit.

is duur omdat er niet veel mensen naar toe gaan.

Ik boek altijd, al jaren, bij Bufallo tours, en nog nooit zijn ze hun afspraken niet nagekomen.

gr.
Ton.

1 like

Hallo Ton, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Helpt ons wel om keuzes te maken! Je bent maar druk met al mijn vragen…

Hallo Marleen,

Je hoeft me niet te bedanken hoor.

Doe het graag en hoop alleen maar, net zoals alle andere mensen die reageren op je vragen, om jullie te helpen om een mooie vakantie te beleven.

We hopen dat dit ook uitkomt en zeker hopen we of we je jullie echt geholpen hebben te vernemen op deze site.

Wil je naar Can Gio en Vam Sat tour , stuur me even een Pm,.

Maar wist je ook dat we een facebook hebben?
www.facebook.com/pages/Wereldwijzer-Vietnam-Reisforum.

gr.
Ton.