In januari zijn we in Vietnam. Gezien ons strakke schema hebben we helaas maar 1 dag voor een Mekong delta bezoek vanuit HCMC (we zullen zeker nog terugkomen naar Vietnam voor een langere reis).
Heeft er iemand goeie tips mbt tot welke plaats een aanrader is, wat doenbaar is binnen 1 dag? Best met een tour, of kunnen we het allemaal zelf doen?
Ik las online ivm Can Tho (maar lijkt me te ver voor 1 dag), Cai Rang en Cai Be?
Klopt, Can Tho niet doen voor 1 dag.
DE atractie van Can Tho is de drijvende markt van Cai Rang en deze is de vroege ochtend; die haal je dus niet.
Komt erbij dat Saigon naar Can Tho al snel een uur of 4 a 5 rijden is.
Dan varen naar Cai Rang ook nog bijna 45 minuten met instappen ed.
Ik denk dat Cai Be de beste keuze is; wat afstand en tijd maakt het niets uit.
Maar met Cai Be heb je wat meer Mekong en de bedrijvigheid rond de rivier te zien.
Ben Tre is voornamelijk bekend voor de bananenteelt.
Beetje afhankelijk van je budget zou ik zeker gaan voor een prive trip.
Is inderdaad wat duurder, maar je ziet wel heel veel meer en geen gewacht op andere mensen.
Vaak is er een stop onderweg en daar moet je dus al wachten op mensen die naar het toilet moeten.
Ook bij de diverse stops van de rondvaart is dit aan de orde.
Meestal ook nog wanneer er wordt aangekondigd dat er vertrokken word; al snel 15 a 30 minuten wachten.
Ook op de weg terug is er een stop en dus ben je al een ( meerdere ) uur(en) kwijt van de 9 uur die zo’n trip duurt.
Dit uur kan je besteden aan het varen in een kayak in de smalle kanalen welke niet kan bij een groeptrip.
Voordeel is ook je kan kiezen voor a la carte.
Klinkt heel duur, maar kost niets ( of 2 a 3 USD ) extra’s.
Je gaat voor de "elephant ear fish "welke standaard is voor 1 persoon; en proef daarvan.
En bestel dan ook de lokale hapjes.
Conclusie is:
Zou naar Cai e gaan met Prive vervoer en gids.
Is duurder, maar heeft een grote meerwaarde.
Prijs is afhankelijk van wat je wilt.
Zou in ieder geval de lunch NIET bij "the Longanier " nemen bij een trip.
Is te duur en heeft niets authentieks; beter een lunch bij een home stay of iets soortgelijks.
Je kan uit diverse trips kiezen die standaard worden aangeboden.
Reken dan op een prijs van 50 a 75 USD pp ( afhankelijk van aanbieder en programma ); dan dus met prive vervoer prive gids en standaard boot en standaard lunch.
Wil je een mooiere boot, wat variatie in de lunch ( dus niet de standaard elephant fisch ), wat meer bekijken en ook meer varen door de lagunes, fietsen dan zit je zo over de 200 USD voor 2 personen.
Is dus net wat je wilt.
Ik zou even wat bekijken op internet wat er aangeboden wordt, en dan dit eventueel uitbreiden met wat extras wat je wilt.
Kan je gewoon regelen en boeken in Saigon in het backpackers gedeelte.
Wil je het vooraf boeken dan is afdingen wat moeilijker, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.