Zelfstandig reizen door de Mekong?

Op 3 november komen wij in ho Chi Minh aan
We zouden dan graag van 4 t/m 7 september door de Mekong Delta naar Cambodja reizen.

Ik zie alleen even door de bomen het bos niet meer
We willen als het even kan niet met georganiseerde tours mee, maar we moeten op 7 september 's ochtend wel in Chau Doc zijn om de speedboot naar Phnom Penh te pakken.

Ik had gelezen dat die alleen s morgens om 7 uur gaat? KLopt dat?? Of gaat er later op de dag ook nog 1?

En is dit een beetje een leuk en logisch schema? En kunnen we ter plekke zelf leuke tochtjes door de kanalen regelen?

4 sept. HCM - My Tho - Ben Tre
5 sept Ben Tre - Can Tho
6 sept Can Tho (s morgens markt) - Chau Doc
7 sept Chau Doc- Phnom Penh

We zouden ook graag een homestay doen in Ben Tre of Can Tho, is dat makkelijk te regelen ter plekke?

Hallo T,

Wat betreft de boten naar PP vanaf Chau Doc, die vertrekken allemaal ( naar mijn beste weten ) vroeg, dus ja rond 7 uur.

Of het een leuk schema is is het antwoord ook ja.
Maar is het praktisch; volgens mij niet.

Waarschijnlijk bedoel je met My Tho Cai Be?
Wanneer je daar wilt gaan varen ben je al snel weer enkele uren verder.
Dan naar Ben Tre met aankomst laat in de middag.
Op zoek naar slaapplaats en in de ochtend ( tot een uur of 10/11 ) wat bekijken en dan weer naar Can Tho.
Daar weer in de middag aankomen en op zoek naar een slaapplaats en misschien een tour en transfer naar Chau Doc.

Wat rustiger lijkt mij het volgende

Saigon naar Cai Be/My Tho en daar home stay ( makkelijk te vinden )
My Tho naar Can Tho rond 11 uur vertrekken ( aankomst Can Tho rond 14/15 uur )
Can Tho Chau Doc en verder naar PP.

Deze route is ook makkelijker met openbaar vervoer wanneer je niets regelt.
Wanneer je Ben Tre erbij zou doen ben je daar op zoek naar een slaapplaats en de ochtend erop naar vervoer; vind ik zonde.

Wanneer je zou kiezen voor My Tho heb je voldoende tijd om dat te regelen en Cai Be en omgeving rustig varend te verkennen. De ochtend erop is de transfer naar Can Tho ook makkelijk te doen.

Denk er maar eens over na.

gr
Ton.

Bedankt voor je reactie!

Ik had gehoord dat Ben Tre wel de moeite was omdat het minder toeristisch is dus vandaar dat ik die in mijn route had opgenomen. Maar misschien is het niet heel logisch om te doen…

Met My Tho bedoel ik het plaatsje waar veel bussen vanuit HCMC naartoe gaan. Ik zie het kaarten van de mekong Delta ook liggen vlakbij Ben Tré
Of is Cai Be een andere naam voor My Tho?

Het is wel een apart gebied om een reis door samen te stellen.
Want van Can Tho naar Chau Doc doe je geloof ik met een bus he?
Ik heb alsmaar het idee dat alles daar over het water gaat, maar dat is volgens mij niet zo

Hi,

Ga je met de lokale bussen ? Ik heb een keer gedaan, maar wel zwaar, je zit erg krap naast elkaar en die bussen stoppen overal onderweg om mensen op te pikken. Wel erg leuk voor een keertje. Mailing express is een vervangen optie. Of ga je naar de lokale reisburotje en leg uit wat je wilt, ze kunnen vast
wat voor je regelen.

My Tho, Ben Tre, Can Tho, Chau doc…enz… behoren tot mekong delta gebied. Alle zijn bereikbaar met de weg en ook via rivieren vanaf Saigon.
De meeste touristische route is : My Tho, ben tre, Vinh Long, Chau doc en can tho. Het delta gebied is groot, ongeveer 2x zo groot als Nederland.
Dus als je een beetje afwijkt van de hoofdwegen, kom je westerns tourist niet meer tegen.

My Tho en ben tre (eilandjes) kan je in een dag doen, dan meteen daarna naar can Tho om daar te gaan slapen om de volgende ochtend de drijvende markt te bezoeken. (wel vroeg).

Er is wel een andere route vanaf My tho, die nog geen tourisme is. Namelijk,
saigon - Go cong - My Tho, door provincie Ben Tre, Tra Vinh, bac lieu - rach gia. Maar het kost wel want flink dagen.

Mvgs

Hallo T,

Je hebt gelijk, Cai be is de drijvende markt bij My Tho.
De bussen vanuit Saigon gaan naar Cai Be; het is wel de meest touristische markt daarom.
Ik vind het toch leuk vinden en ben er al 9 keer geweest en mag al 5 keer zelf de rijst poppen.
Wanneer je daar toevallig bent, niets kopen, is duurder dan in de stad. Of je moet iets tegen komen dat je wilt kopen natuurlijk.

Wil echt een mooie en niet touristische markt dan is die van Phong Dien de beste keus.
Je ziet natuurlijk wel wat touristen maar die zijn op 1 hand te tellen.
Ligt op iets van 25 a 25 km van Can Tho.
Je kan van Can Tho met de boot meteen doorvaren naar Phong Dien en op de terugweg Cai Rang bekijken en dan door de kanalen bij Can Tho varen.

Ik denk dat je het beste een home stay in Cai Be,My Tho kan regelen of misschien ook Vinh Long. Op deze plekken is het wat makkelijker te regelen vind ik. Ook de transfer naar Can Tho is makkelijker en vooral frequenter dan vanaf Ben Tre.

Ga er vanuit dat je vertrekt rond 8 uur in Saigon, dan 3 uur met de bus naar Cai Be.
Daar varen, lunchen ed. Kom je terug bij het haventje rond 3 uur.
Je kan daar meteen al een homestay regelen en je de gehele middag nog om te relaxen en eventueel de omgeving op het land te verkennen.
Cai Be is het nog 2 uur naar Can Tho ( met een rechtstreekse bus of auto )

Ben het met Traunuoc eens dat openbare bussen krap en benauwd zijn en de rit wel langer duurt. Misschien moet je ook nog overstappen maar dat weet ik niet zeker.

Van Can Tho naar Chau Doc kan je overigens zowel over land al over het water.
Over land is wat goedkoper, wat betreft de tijd maakt het niet echt veel uit. Het is dus afhankelijk van je voorkeur.

Het is echt een apart en mooi gebied en ja kan er dagen vertoeven.
Ook de rest van Viet Nam is mooi; zag dat dit je enigste kennismaking wordt met Viet Nam.
Jammer, maar misschien een volgende keer wat langer?

gr
Ton.

Cai be en My Tho zijn 2 verschillende plaatsen.
My Tho is de hoofdstad van provincie Tieng Giang. Cai be is een dorpje die bij Tieng giang hoort.
De meeste touristen gaan eerst naar my tho , dan met de boot naar ben tre-eilandjes te bezoeken. Ook hier wordt er veel homestay gedaan, als je het mag noemen. Door groeiende vraag naar homestay, wordt er vaak een extra hutje bijgebouwd naast hun huis met redelijk hygienisch voorzieningen. Dus of dat een echte homestay is, hangt van af hoe je het bekijkt. Wel erg leuk.
Een leuk fietstochtje door al die kleine dorpjes is een aanrader.
Na My tho gaan de meeste / of niet door richting cai be. Cai be heeft ook een groot drijvende markt (is eigenlijk een agragische doorvoer “haven” voor Saigon)". Maar je moet wel ook vroeg erbij zijn. Dus je kunt beter Phong Dien bezoeken zoals Ton gemeld heeft.
Het is zoals Ton zei, erg verfrissend gebied, bloeiend en de mensen zijn stuk vriendelijke, hoewel ze vaak stukker arme zijn.

Mvgs

Maar is mijn oorspronkelijke schema (in mn openingspost) dan niet eigenlijk wel goed te doen?
Ik zou het leuk vinden om in Ben Tre idd een fietstocht of zo te doen, maar diezelfde middag dan nog door naar Can Tho wordt waarschijnlijk wel een beetje hectisch.
Dus lijkt het me handig om in Ben Tre te overnachten.
De dag er na kunnen we dan op ons gemak richting Can Tho en daar de volgende ochtend de drijvende markt bezoeken.
Aan het eind van die dag reizen we dan door naar Chau Doc zodat we daar de volgende dag naar PP kunnen met de speedboot

Dien je die speedboot op voorhand te reserveren trouwens of kan je daar gewoon aanlopen of de avond van tevoren een kaartje kopen?

De tip voor Phong Dien vind ik wel een goede trouwens. Even op de kaart zoeken waar dat precies ligt :slight_smile:

Hallo T,

Even een aanvulling.
Ik dacht dat je Be Tre bedoelde, de stad Ben Tre.
Maar Ben Tre is ook een provincie en deze grenst aan Cai Be en My Tho.
Dus wanneer je een boot pakt in Cai Be vaar je ook door de provincie Ben Tre.

Waarschijnlijk daarom de post met de uit uiteenzetting van de exacte verschillen van traunuoc.
Ook misschien de miscommunicatie met jouw; dit is een typisch geval van een "Babylonische schrijfverwarring “” .

Al met al je eerste alinea is geen probleem.

Of je de kaartjes voor Chau Doc naar PP op voorhand moet kopen?
Zelf zou ik het wel doen voor de zekerheid en je hebt meteen een tijd. Zou ze kopen in Saigon omdat je dan meteen weet hoe laat en daar rekening mee kan houden. Is persoonlijk.

De bootjes zijn niet al te groot en er gaan er ook geen honderden per dag, maar je zit in het laagseizoen dus misschien daar kopen?. Ik weet het niet, maar ik zou echt op save spelen.

gr
Ton.

Inderdaad een kleine miscommunicatie dus :wink:

Zijn er meerdere maatschappijen die varen of is er maar 1?
Volgens mij zag ik ook dat je online al ergens tickets kunt kopen als je echt zeker wilt zijn…bij de BLue Cruiser speedboat?

Hallo T,

Ik heb de door jouw genoemde gebruikt, blue cruiser.
Ik heb van Can Tho de speedboot naar Chau Doc met Victoria gedaan en deze gaan ook naar PP.

Maar er zijn er meerdere, maar heb moeten googlen en vind dit, is wel een oude maar wie weet kan je er iets mee?

gr.
Ton.

Hoi,

Van Can Tho naar Chau Doc kun je met de minibus, deze doet er 3 uur over en gaat elk half uur. De tickets kosten 60.000 vnd per persoon. De bussen vertrekken vanaf het busstation.
Wij verbleven in Hungs Homestay, aanrader!

Toen we aan kwamen in Chau Doc heeft ons hotel de speedboot naar PP geregeld voor de volgende dag. Wij zijn met de snelle speedboot gegaan van Hang Chau, deze kost $24 per persoon. Prima boot.

gr Claudia