Mekong Delta

Voor mijn reis naar Vietnam wil ik vanuit Vietnam met de boot naar Cambodja.

Ik heb gelzen dat hier verschillende mogelijkheden voor zijn. Zo heb je boottochten van 6uur maar ook tochten van 2 a 3 dagen.

Wat ik zeker wil is een drijvende markt bezoeken en ook de kleinere wat onbekendere aftakkingen van de Mekong bevaren zodat je een beetje meer de Jungle in vaart.

Weet iemand of dit bij de 2 a 3 daagse bootochten zit of kan ik dan beter een losse dagtocht regelen en vervolgens los de 6uurse vaart naar Cambodja nemen? En vanuit waar kan ik dit het beste regelen? HCMC / Chau Doc / Long Xuyen / Can Tho??

Ik zou niet echt rekenen op jungle in de Mekongdelta!

Ik heb zelf een tocht gemaakt welke me in 3 dagen van Phom Phen in Cambodja via de Mekongdelta naar HCMC bracht. Ik vond het een erg leuke tocht, ookal was de toch een stuk minder authentiek en avontuurlijk dan ik eigenlijk vooraf verwachtte. Je krijgt echter wel een redelijk beeld van het leven, de akkerbouw, de visbouw en de nijverheid in het gebied. Homestay is primitief, maar wel een aanrader!

Ik heb de tocht geregeld in PP, maar het kan ook prima in HCMC. Je kan dan zelf kiezen of je door wilt naar Cambodja, of dat je in Vietnam wilt blijven.

Bij deze mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=327

http://www.ikreis.net//images/vietam7.jpg

Hallo Luuk,

Je hebt inderdaad verschillende manieren om van Viet Nam naar Canbodja te gaan over de waterwegen.

Om te beginnen is de 6 uur durende boottocht waar je naar refereert is waarschijnlijk vanaf Chau Doc. Vanaf Saigon is dit, volgens mij niet mogelijk.

Wanneer je de drijvende markt wilt zien moet je eigenlijk wel die bij Can Tho bezoeken ( Cai Rang ). Ook kun je is deze te combineren met een vaart door de canals ( soort jungle ).

Wanneer je Can Tho bezoekt vanaf Saigon, ga je via Chau Doc naar Cambodja.
Nu heb je een dilemma.

bv
Je kan wel in Saigon een boottocht boeken naar PP, maar dan via My Tho en daar de drijvende markt zien, is klein en de omgeving is touristischer echte canals zijn dan niet te bekijken. Vandaar uit naar Chau Doc en met speedboot naar PP. Is een 2 daagse trip; of 3 daagse wat je wilt.

bv
Vanuit Saigon met de auto naar My Tho ( Cai Be ), daar inschepen en dan naar Can Tho ( drijvende markt ) en dan naar Chau Doc en dan de speedboot naar PP. Ook 2/3 daagse trip.

Zo zijn er nog diverse andere mogelijkheden.

Zelf heb zo ook gedaan.

Vanuit Saigon met auto/bus naar Cai Be en daar de tourist uitgehangen en een beetje rondvaren ( pop rijst fabriekje bekijken, lunchen en wat varen. Dan weer naar Can Tho. Daar overnachten.
In de ochtend de drijvende markt ( Cai Rang bezoeken en door de canals varen ).
Dan, afhankelijk van je budget of voorkeur, met een speedboot of auto/bus naar Chau Doc.
Daar overnachten en in de ochtend de (speed)boot naar PP nemen. Is ook 3 dagen; 2 overnachtingen.
Ik heb dit zelf gedaan en staat mij bij dat de boten naar PP alleen in de ochtend vertrokken. Wanneer dit niet meer mocht kloppen graag een correctie hierop van andere mensen.

Deze trips kun je boeken waarr je wilt.
In Saigon zou ik in ieder geval de reis naar Can Tho boeken,( of busticket kopen) met of zonder My Tho
In Can Tho is het waarschijnlijk goedkoper om de boottocht te regelen, zorg wel dat je deze prive doet. De meerwaarde is het echt waard. Bijv,. eten op de boten wat met een groep niet mogelijk is, aanleggen om wat te drinken waar en wanneer jij dat wilt. Misschien voor $30 meer voor de gehele boot en dus prive ( wel onderhandelen).
Transfer naar Chau Doc is daar, Can Tho, ook te organiseren en verblijf Chau Doc ook, kan natuurlijk in deze stad ook ) evenals de tickets verder naar PP.

Je kan natuurlijk ook alles bespreken met een bureeau in Saigon en dan alles uit handen geven en hen alles laten regelen ( heb ik gedaan )

Eigenlijk is de vraag makkelijker als het antwoord omdat de opties veelvuldig zijn.

Ik hoop in ieder geval dat dit hopelijk iets meer duidelijkheid schept voor je planning.

gr
Ton.

1 like

Hey Ton,

Hardstikke bedankt voor je duidelijke antwoord!

Grt,
Luuk