Mekong delta

Beste Vietnamgangers,

Komende zomer ga ik naar Vietnam. Nu wil ik vanuit Ho Chi Minh stad een tour naar de Mekong delta maken. Wat ik persoonlijk zeker wil zien zijn de smalle kanaaltjes met overal Nipa palmen( Waterpalmen).

Krijg je dit te zien bij een dagtour of moet ik dan toch een 2/3 daagse tour boeken??

Alvast bedankt.

Hallo John,

Om maar met de deur in huis te vallen, kan je ook in 1 dag zien.
Met een dagtour kom je deze ook tegen; vraag is alleen hoeveel wil je er zien en hoelang.
Het hangt af van je tour keuze, en/of als je met een groep gaat.

Ga je prive dan is het wat gemakkelijker, want dan kun je ook in Cai Be overstappen in roeibootjes ( bij de drijvende markt aldaar ) en wordt je rondgevaren door nog smallere kanaaltjes ( dit moet je wel zelf betalen, ongeveer 3 dollar per bootje ) dan waar de groepsboot doorheen vaart ( Er zijn ook tours te boeken waar dit bij inbegrepen is ).
Je boot blijft dan gewoon wachten tot je terug bent.

De tours zijn zo duur te maken als je zelf wilt en variëren van $10 t/m 150 pp voor 1 dag Cai Be.

Even een tip.

Heb je een tour waar een landhuis bijzit en heb je deze prive geboekt sta erop dat je beneden je lunch kan nuttigen; boven zitten de groepen en dan zit je daar tussen, rumoerig en niet echt prive.

gr
Ton.

Hoi Ton,

Ok bedankt, hier kan ik wat mee!!
Dan pak ik waarschijnlijk een prive dagtour.
Dan kan ik de andere dagen nog besteden in Ho Chi Minh stad of omgeving.

Nogmaals dank, groet John.

Ton,

Kan je de drijvende markten ook gewoon met een local-ferry-boat aandoen ?
Welke is jouw rangorde van de diverse floating markets in orde van authenticiteit & charme ?

groeten,
Geert,

Hallo Geert,

Om te beginnen even iets over de drijvende markten, anders komt mijn komende verhaal misschien niet helemaal duidelijk over.

Om de groenten en het fruit nog dezelfde dag vers op de markt te krijgen, varen de boeren al vroeg naar de markt toe. Daar wordt het verkocht aan een soort van groothandel. Aan en stok van die boot ( grotere boten ) zie wat ze in-en verkopen. Daar kopen de marktkooplui hun waren die ze dan op de markt weer verkopen. Dit alles is in de vroege morgen.

Wanneer je dus een dagtour boekt vanuit Saigon om 8 uur en na 2 / 3 uur rijden de drijvende markt van Cai Be bezoekt snap je dus wel dat je een staartje van de markt ziet. Ook is deze niet zo groot.

even voor John.
De omgeving en de kanalen zijn echt wel mooi, dus geen zorgen.

Omdat de markt in Cai Be wat klein is, zou ik dit toch georganiseerd doen, ook omdat het begin steevast bij een touristisch haventje is met alleen boten voor touristen.
De bootjes om door de kanalen te varen worden aangeboden door lokale mensen.

In Can Tho is het antwoord ja.
Wanneer je daar bij het standbeeld van HCM naar het winkelcentrum loopt zie je na amper 25 meter een aanlegsteiger ( wordt ook gebruikt voor gasten van Victoria hotel shuttle boat ).

Deze steiger is ook de plaats waar lokale mensen hun overtocht nemen met roeibootjes naar de overkant.
Ook fietsen gaan in de boot, dus voor fietsers is dit een mogelijkheid om de andere kant te verkennen.
Ook wordt je hier, door hen aangesproken om met die bootjes de drijvende markt van Cai Rang te bezoeken. Wanneer je dat afspreekt en je komt dan de volgende ochtend, hangt er soms wel een motor aan, is best wel ver om te roeien.
Met hen kun je ook afspreken om op de terugweg een tour door de kanalen te volgen.
Trek niet je duurste en mooiste kleding aan, want die bootjes zijn wat onstabiel en je krijgt regelmatig waterdruppels over je heen; wat natuurlijk ook weer zij charme heeft.
Ook kun je dan op een boot gaan en bv ananas eten of bananen. Met een groeptour wordt dit natuurlijk wat moeilijker; 35 man op een dek en 35 ananas pellen duurt gewoon te lang.
Met privetours is dit ook geen probleem.

Nu mijn ( is echt een persoonlijke ) top

Met stip op 1
Phong Dien.
Weinig touristen, dus nog wat authentiek en met meer roeibootjes.

Op 2
Cai Rang (Can Tho )
De grootse in de Delta ( wordt steeds commercieler; boten van touristen is gevoelsmatig voortaan bijna gelijk aan de boten van de handelaars ) maar toch echt het bezoeken waard.

Op 3
Cai Be.
Omdat deze vooral als dagtour vanuit Saigon wordt aangeboden, mis het echte gebeuren en ook veel touristen.
Ook door de grootte ( lees kleinere omvang) wordt in deze tour wat commercieel ingestelde bedrijfjes aangedaan ( poprice fabriekje enz. ).
Door Cai Be prive te boeken als dagtocht, kun je eisen op tafel leggen en het commerciele achterwege laten. En zoals John wil fijn door kleine kanaaltjes varen, en toch wat meekrijgt van een drijvende markt.

Geert,

Wanneer je toch 1 of 2 overnachtingen zou inplannen voor Can Tho, zou ik je het volgende willen voorstellen.

Vertrek vanaf Saigon naar Can Tho ( 4 / 5 uur rijden )
Verken Can Tho en "s-avond lekker eten in het winkelcentrum.
Laat het budget het je toe boek dan Victoria Can Tho en 's-middags fijn zwemmen, met de shuttle boat naar Can Tho om te eten en te winkelen. Later nog een borrel in het hotel.

Volgende dag
Varen naar Phong Dien, op de weg terug Cai Rang en daarna door de kanalen, wat eten bij een lokaal restaurant, fruitboeren bezoeken en het fruit proeven.
Terug in Can Tho wat zwemmen of wat kuieren en een terrasje.

Dag erop terug of eventueel nog 1 dag blijven.

Ik hoop dat je hiermee wat verder geholpen bent.

gr
Ton.

Wauw Ton, wat een informatie, echt een kenner!!!
Ik denk dat ik voor de 3e tour ga. Nogmaals dank.

Verder wil in Saigon ook naar Chinatown( Cholon) met z’n tempels en ook naar de Jadekeizer Pagode. En ik ga zeker een biertje pakken op de rooftop bij het Rex hotel.

Ik doe ff mee omdat ik ook belangstelling heb voor de MD en Saigon.

Is China town nog de moeite waard en is dat Rex hotel (het dakterras dan ) de moeite waard dan en te betalen ?

Ton ,

weeral bedankt !!!
ik sla jou info meteen op ,zodat ik het later gemakkelijk terug vind …

geert,

Hallo Ramrod,

Natuurlijk is China town een bezoek waard.
Rond de markthal, die veel minder touristich als Ben Than en ook groter, vind nog honderden andere winkeltjes, pagodes enz.

Of Rex te betalen is; Denk het wel, pilsje tussen de $3 en $6. Cocktails vanaf ongeveer $6.
Lijkt duur voor Viet Nam, maar bedenk wel dat bijna alle dakterrassen bij 5 sterren hotels horen en daar de prijs ook na is.

Rex is wel 1 van de beste in Saigon; ga wel aan de straatkanten zitten anders hoef je eigenlijk niet naar toe omdat je dan bijna niets ziet van het uitzicht. Aan de kant van Le Loi heb je uitzicht over Nyguen Huestreet naar de rivier en operahouse.

Carevelle rooftop bar heeft het uitzicht richting Rex, operahouse en vliegveld.

Majestic meer over de rivier.

Het voordeel van deze bars is dat je buiten zit; sommige hebben wel een dak maar met de zijkanten open.

Wil je echt een uitzicht over de gehele stad dan heb je nog de Bitexco toren van meer dan 250 meter hoog.
Hier heb je een observatieverdieping, geloof op de 49e verdieping, waar je van alle kanten Saigon kunt zien. Ook heb je daar 1 verdieping lager een restaurant waar je wat kan drinken en eten.
Deze toren zie je eigenlijk vanuit elke hoek in de stad. Maar ga naar Rex hotel en loop richting de rivier en dan naar rechts.

gr
Ton.

Ik ben afgelopen jaar in Bangkok naar de Sirocco Sky Bar geweest in de State Tower, daar betaalde ik voor 2 Mojito’s iets meer dan 1000 bath, door de slechte euro rond de 25,- euro.
Ach ja, het is vakantie, dan mag het wat meer kosten.

Met een geweldig uitzicht over Bangkok!!

Waar drinkt men de beste cocktails in Saigon , het wil nog al eens verschillen …

Vorig jaar de lekkerste Pina Colda van mn leven in Cambodja gedronken , hoop dat er in Vietnam ook een aantal goede cocktails gedronken kunnen worden.

Hallo Ramrod,

Smaken verschillen natuurlijk.
Moet er wel even bijschrijven dat ik meestal rond district 1 verblijf in de avonduren; veel bars en vlakbij het hotel.

Mijn ervaring daar zijn toch de genoemde rooftopbars die de betere cocktails maken, zijn helaas ook de duurdere.

Wanneer je in een bar met airco iets wilt drinken, cocktail, bier en / of wijn moet je naar de
ZanZbar. Zit wel in dezelfde prijsklasse.
Alle bieren en cocktails en tot 02:00 uur open.

Wanneer je van wijn echte goede wijn houd zeker een must.
De wijnen liggen in klimaat gecontroleerde vitrinekast ( 2 meter hoog en zeker 15 meter lang of meer ) midden in het cafe. Jammer dat het terrasje wat klein is, want je kan er ook prima eten.
Alles is wel behoorlijk aan de prijs ( voor vietnamese begrippen ); biertje vanaf $3 en een baco $7 omgerekend 5 euro. Hier betaal je het best in VND, baco is dan VND 125.000.

gr
Ton.