Mekong Delta tour

Aan het eind van mn vakantie wil ik nog een dag of 3 naar/door de Mekong Delta vanuit Siagon .

Ik zit bij wat bij de touroperators te kijken maar wat me opvalt is dat er ook op een dag veelvuldig naar allerlei “fabriekjes” wordt gegaan en dat is iets wat ik niet wil ,hou er niet van als er met de bedoeling om er wat te kopen ergens naar toe wordt gegaan .

Ik wil graag sightseeing door de Mekong zonder die commerciële kermis er omheen , fietsen wandelen ,floatingmarket etc , geen prive tour maar eventueel een join inn tour , of gewoon alleen dingen ondernemen ,wat is dan een goede uitgangsplaats of wie weet een goede touroperator?

Hoop op tips

Meestal heb ik net als jij een hekel aan de fabriekjes tijdens tours, maar bij mijn Mekongtour heb ik het helemaal niet als storend ervaren!

Ik ben in een visfabriek geweest, en ik vond het heel interessant om te zien hoe de vis gekweekt en verwerkt wordt. Ook heb ik gezien hoe wierrook wordt gemaakt. Op beide plekken heb ik niks gekocht, behalve misschien wat te drinken. En dan niet in een duur restaurant, maar gewoon een flesje of een blikje.

Bij deze mijn verslag: IkReis - Mekong Delta Vietnam: homestay en drijvende markten

Hallo Ramrod,

Waarschijnlijk heb je op sites gekeken die trips naar Cai Be organiseren.
Bijna alle georganiseerde tours gaan daar langs het candy/poprice fabriekje, misschien langs een baksteen fabriekje enz. Maar zoals Jenny al schreef, je bent echt niet verplicht om iets te kopen.
En het kan best interessant zijn om te weten hoe e.e.a. gemaakt wordt.

Je kan de commercie in de Delta bijna niet ontlopen; op de drijvende markten van Bai Be en Cai Rang zie je bijna net zoveel of meer touristenboten dan marktboten.
Wil je dus met een tour mee, dan is de kans heel groot dat je dit tegenkomt.

Heel wat minder touristisch is de drijvende markt van Phong Dien ( 20/25 km vanaf Can Tho ).
Je kan in Can Tho ( en natuurlijk ook al in Saigon ) tours boeken (met of zonder gids, en alleen in een boot of met andere touristen ) naar Phong Dien ( startplaats was Can Tho ) , wij vertrokken wel om 05.30 uur en op de terugweg bezoek je dan Cai Rang.
Ook kun je dan aangeven om door de kanalen te varen en eventueel een boerderij te bezoeken met talrijke vruchtenbomen en struiken. Deze kun je daarna met een pot thee kan proeven.
Ook kun je de omgeving van Can Tho goed met de fiets verkennen.

Ander alternatief is Cai Be / My Tho.
Drijvende markt en omgeving is vrij commercieel en zit bij bijna elke tour dus wel iets van fabriekje ( dit in tegenstelling tot Can Tho ). Maar in My Tho zul je weinig touristen aantreffen omdat de drijvende markt bijna alleen door dagjes touristen bezocht wordt. Er zijn daar ook diverse fietsroutes te verkrijgen of je daar ter plekke regeld of hebt geregeld in Saigon. Dus daar overnachten.

Overigens is de reistijd naar Cai Be rond de 1.5/2 uur zonder stop en naar Can Tho 4 uur ( van centrum naar centrum ) met een auto.

Dit zijn de bekendste 2 en met alle mogelijkheden die je aangaf.

gr
Ton.

Ok bedankt ,

Je hoeft inderdaad niets te kopen bij die fabriekjes maar je wordt er wel naar toe gebracht ,iets wat ik eigenlijk ook niet wil.

Commercie op zich heb ik geen problemen mee als ik maar zelf de keuze heb of ik er mee wil worden geconfronteerd.

@ Ton,

Ik zal eens de door jou aangegeven alternatieven bekijken , is er ook een mogelijk om vanaf Saigon per boot naar deze plaatsen te gaan ,is dit dan eventueel tijdrovend of is per auto de beste optie ?

Gr Willem

Hallo Willem,

In principe zijn de plaatsen met een boot te bereiken; meestal via een cruise.
Je kan ook per boot, maar sinds de snelweg naar Cai Be klaar is is de auto / bus een betere, snellere en goedkopere optie.

Overigens, wanneer je een privetour boekt kun aangeven dat je bijv. in Bai Be de poprice/candy fabriek enz niet wilt. Ze komen dan echt wel met een alternatief zonder de commerciële inslag.

De commercie viert vooral hoogtij in Cai Be, in Can Tho heb je er echt veel minder mee van doen.
Zeker in Phong Dien. In Can Tho wordt je niet meegenomen naar fabriekjes ed ( hooguit naar een boomgaard, die zo groot is dat je bijna niemand ziet alleen bij het eten van de vruchten ( is op een terras ).
Wanneer je s-avonds in My Tho verblijft kom je weinig touristen tegen ( alleen de drijvende markt
kan dus dan een probleem voor je zijn maar er zijn altijd alternatieve routes om die te ontwijken ).

gr
Ton.

Is de plaats My Tho eventueel een goed start punt om vandaar uit div uitstapjes te ondernemen ?

Ik kwam deze site http://radeauxdumekong.com/
tegen , ziet er leuk uit , kost $20 per nacht ,alleen slapen,nog geen excursies .

Iemand misschien wel eens geweest of in de buurt ?

Ik ben er niet geweest, maar het ziet er heel mooi uit! Ik denk dat vele plekken in de Mekong Delta de moeite waard zijn. Ik vond namelijk vooral de mensen daar erg leuk en het contact en her en der wat te varen. Dus volgens mij kun je er wel vertoeven. Hoop dat je nog een reactie krijgt van iemand die er is geweest voor meer precieze informatie.

Groetjes, Anne

Hallo Ramrod,

Ik ben niet in dit verblijf geweest, maar heb wel overnacht in My Tho.

Natuurlijk is My Tho een goed uitgangspunt om de Delta verder te bezoeken.

Je kan ook fietstocht ondernemen van My Tho naar Can Tho / Phong Dien ( = maar 80 / 100 km, dus in 2 dagen prima te doen ).
Ik zou het wel regelen in Saigon, omdat je in My Tho weinig bureaus vind.

gr
Ton.