informatie mekong

juni volgend jaar vlieg ik naar thailand om vanuit daar via de mekong door laos, combodja en vietnam te gaan. wie weet hier handige tips voor en misschien plaatsen die echt gezien moeten worden. ben dit jaar een maand in thailand en een week in combodja geweest, maar over laos en vietnam weet ik nog vrij weinig, en zou ik graag meer te weten komen.
ik hoop dat iemand me meer weet te vertellen.
je kunt me mailen [EMAIL=“bobbarning@hotmail.com”]bobbarning@hotmail.com of hier je berichtje achter laten.
groet bob

Hoi Bob,

Alleen over Vietnam kan ik je wat vertellen, daar ben ik in Chau Doc, Vinh Long en Can Tho geweest.

Chau Doc op zich is niet schokkend, maar vanaf het nabijgelegen Sam Mountain heb je prachtige uitzichten over de delta (o.a. richting Cambodja). Verder ligt er een mooi klooster (wederom met mooie uitzichten) en nog wat andere bezienswaardigheden op. Allemaal te doen met een motorritje voor een paar dollar. Zeker aan te raden!

Vanuit Can Tho kan je floating markets bezoeken. Cai Rang floating market is dichtbij gelegen en is vooral groot; de grootste van de Mekong Delta. De Phong Dien floating market is kleiner, maar met minder motorboten, dus wat schattiger. De terugweg is wel een eindje; zo’n vier uur varen.

In Vinh Long heb je ook een floating market, maar als je die nabij Can Tho bezoekt en weinig tijd hebt zou ik deze overslaan. Met een boottour kan je wel nog fabriekjes bezoeken waar ze o.a. fruitsnoepjes maken (voor als je dat interessant vindt).

De markten zijn het beste vroeg te bezoeken. Zelf ging ik tussen 06:00 - 07:00 weg.

Er zijn veel georganiseerde tours te boeken, inhoudelijk (ook bij verschillende touroperators) nagenoeg hetzelfde. De vraag is alleen hoeveel dagen je gaat. Ik ben daar niet met zo’n tour naartoe gegaan. Kostte wel iets meer, maar beviel me best. In de meeste plaatsen komen de toeristen alleen even voorbij scheuren om de highlights te zien, met name in Vinh Long blijft bijna niemand. Dus als je 's avonds even geen toeristen wilt zien is Vinh Long aan te raden. Verder is er behalve een gewone markt bijzonder weinig te doen.

Het is goed mogelijk om boottripjes terplekke te regelen, nadeel is wel dat als je alleen reist de trip naar verhouding veel duurder wordt. In Vinh Long heb ik voor een tochtje zo’n $ 16,- betaalt. Voor dat geld had ik dan wel weer een hele boot & gids voor mezelf…
Mocht je niet georganiseerd reizen raad ik je aan goed te informeren waar je precies gedropt wordt met de bus. Van Chau Doc naar Vinh Long werd ik een paar kilometer buiten de stad gedropt. De enige mogelijkheid om in het centrum te komen was met een half dronken motortaxi voor ongeveer hetzelfde bedrag als wat de reis tot daar had gekost. En uiteraard bij aankomst zeggen dat het duurder is dan wat was afgesproken…

Veel plezier met je reis!

Gert Jan

Elk land kent zijn hoogtepunten, en die van het ene land valt vaak in het niet met die van een ander land. Denk maar niet dat je iets kan vinden wat Angkor kan overtreffen, of de sfeer van Laos. Reizen over de Mekong gaat niet in één stuk, maar doe je in trajecten afgewisseld met vaste land, afhankelijk vd plaats en waterstand.
Desondanks kan het leuk zijn de “kleine dingen” op te zoeken en je laten te verrassen, een pitoresk dorpje, een verborgen tempeltje, werkende mensen in een rijstveld. En vergeet niet de avontuurlijke factor die van een tegenslag soms een hoogtepunt kan maken: in een stortbui doornat worden in een waggelend bootje op de Mekong, klapband met een overladen busje, zonder benzine met een motor bij valavond in the middle of nowhere …
Niet je bestemming bepaald je reis, dat doe je zelf. Elke route heeft dus zijn hoogtepunten.
Wat jou route betreft kan ik enkel mee spreken over zuid Laos en Cambodja.

In zuid Laos is niet veel te zien, maar ik vond het de max!
*Beetje rondtoeren op het Bolaven Plateau: mooie niet toeristische streek met vriendelijke en gastvrije mensen, een massa watervallen en mooie dorpjes.
*Champasak: rustige ruïnes die het vooral moeten hebben van hun setting. Vooral mooi in de ochtendmist.

• Don Det: hippie eilandje met een rijstveld in elke achtertuin. Leverde me mooie foto’s op.
  • ???: ben de naam alweer kwijt van de breedste waterval van Azië. Zou dus een hoogtepunt moeten zijn van dit werelddeel, maar na een half uurtje had ik het wel gezien. Zeker wegens mijn waterval-moeheid …

Cambodja
*Kratie: stopplaats om de Irrawaddy dolfijnen te spotten. Indien je heel gelukkig wordt door de vin van een vis in de verte te zien, moet je dit zeker doen.
*Phnom Penh: de Killing Field vond ik niets, maar in S-21 kwamen de tranen me in de ogen.
*Siem Reap: toeristische uitvalbasis voor Angkor. Angkor zelf is een streling voor het oog en een marteling voor je kuitspieren. DIT sla je dus zéker niet over!
*Battambang: niet zozeer het stadje zelf, maar het traject per boot er naar toe is geweldig mooi. Vertrekkend over het Tonlé Sap meer, en afhankelijk van het seizoen met een bootje navigerend over de, soms, smalle rivier. Het zijn het grote aanbod aan dorpjes, woonboten, vissers en spelende kinderen die dit traject de moeite waard maken.
In Battambang zelf kan je je een dag of 2 laten rondrijden met een motorgids. Verschillende omstandigheden bepalen op het moment zelf of je dit de moeite gaat vinden. Zoals ik al zei, de kleine dingen maken het soms. In mijn geval waren dat de gesprekken met m’n gids over het Kmer regime.

Thailand is zo plat gelopen en daar vind je zo veel over, dat je beter ff op het thailand forum kijkt voor info.

GRTZ

(kiekje op Don Det)
http://img150.imageshack.us/img150/3923/011sb0.jpg

vertrek binnen twee weken naar vietnam- grote rondreis met best tours.
je kan ja dan neen de uitstappen meedoen met die organisatie of is het beter
ter plaatse te regelen? dank voor snelle reacties.
ook: zijn er naast de grote hotels lokale agentschappen voor ‘daytrips’?

touroperators zijn er erg veel van (meestal met nagenoeg hetzelfde aanbod). Ik denk dat je je af moet vragen wat je precies zoekt op zo’n reis. Gewoon meedoen met de rest is vanzelfsprekend makkelijker. Mijn ervaring is dubbel; zelf uitzoeken kan duurder zijn, ook weer goedkoper. Het kan meer mogelijkheden bieden, maar ook juist beperken. Hier heb je dus eigenlijk bar weinig aan. Het lijkt me het beste terplekke te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Boottochten die ik heb gemaakt in de Mekong Delta waren aanzienlijk duurder omdat ik het zelf heb uitgezocht en alleen was. Georganiseerde tochten zijn toch meestal het betere haastwerk en wat onpersoonlijker.

Zelf vind ik het uitzoekwerk al een ervaring op zich. Je reisritme is ook beter te bepalen. Maar als je al op een vast reisschema zit maakt dat weer niet zoveel uit.

Wat is je route eigenlijk?

dank voor je reactie.

de route is : Hanoi, Hué, Hoi An, Ho Ci Min, nadien verblijf in Mui Ne als private naverlenging tegen Phan Tiet.
Prijzen uitstappen met best tours: Hannoi 37 dollars, (US), Hué parfumrivier 40 dollar, Hoi Ann 39, Saigon 42. Deze prijzen telekens x 2, gezien we samen reizen.
Denk in dat geval niet beter een taksimet chauffeur nemen of riksja?
Graag je bevindingen. Prijzen zijn wel inclusief lunch, maar toch…
80 dollar voor 2 personen -inkom ook in- en dan de gids nog…
misschien beter dan aan de mensen ginds laten leven? dank voor je bevindingen-ondervinding. Geef het liever aan de lokale bevolking dan aan multinationals. loon van gemiddelde vietnamees is 20 tot 30 dollar per maand (als die al werk heeft)…

dat is best veel geld!!! Met ‘dure’ boottochtjes bedoelde ik € 16,- voor 8 uur. En dat was ook incl. eten en gids. Maar het was wel met een hele boot voor mijzelf! (kon geen andere toeristen vinden…) Wat je nu opgeeft lijken dagtochten excl. hotel en dat lijkt mij erg duur. De allerduurste trip die ik heb gemaakt was 2 dagen 3 nachten naar Sapa. Inclusief treinrit 1e klas van Hanoi naar Lao Cai, werd opgehaald met een busje en gedropt bij het hotel. Hotelkamer was erg groot, met bad, tv (en nog meer dingen die ik op zich helemaal niet nodig heb). Eten (3 maaltijden) zat er ook nog bij + twee tochten met gids. Dat feestje kostte me $ 80,-. Twee dagen, één nacht vanaf Hanoi naar Halong Bay was iets van $ 40,- incl. hotel, gids, eten enz. Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt…

Een dagtocht van Hanoi naar de Perfumepagoda kostte $ 13,-. Wordt je braaf opgehaald bij je hotel. Hanoi is het duurste waar ik gegeten heb. In een redelijk westers (vegetarisch) restaurant kost een hoofdgerecht $ 5,-. In de Mekong Delta heb ik een complete maaltijd (voorgerecht, hoofdmaaltijd & drinken) voor nog geen euro gehad. Over het algemeen was een hoofdmaaltijd 2-3 euro. Maar het ligt er sterk aan waar je bent. In de toeristische zone is het vrij duur, daar buiten kost het erg weinig. Drinken is nagenoeg nooit inbegrepen bij de prijs. Je wordt ook vriendelijk verzocht om meteen te betalen… Let op bij trips wat wel en niet is inbegrepen. In Hué heb ik een boottochtje gemaakt die $3,- kostte incl. eten, excl. entree, excl. vervoer naar enkele sites. Maar dat feestje kwam (als ik naar alle sites zou zijn gegaan) uit op $ 22,-!

Nog wel 1 ‘maar’: Let goed op met de locals. Als je een prijs afspreekt met een cyclo zorg dan dat de prijs voor twee personen is en dat het voor de totale rit is. Ik heb meegemaakt dat die knakker het dubbele wilde omdat ie er een keer zo lang over deed. Wisselen van cyclo omdat die gast moe is of wil eten ofzo niet doen, want dan mag je voor 2 gasten betalen. De dames van de straattentjes zijn ware goochelaars; als je geld geeft is een gedeelte in een oogwenk in hun zakken en wordt beweerd dat je nog niet alles hebt betaald. Vergelijk altijd bij verschillende touroperators omdat er nog wel eens aardige prijsverschillen zijn. Vietnamezen hebben over het algemeen niet de eigenschap je alle mogelijkheden uit te leggen. Meestal is het ‘good for you’, maar komt meer neer op ‘makkelijk voor hun’ en is ook meestal de duurste mogelijkheid. Informeer veel bij andere toeristen.

hola machie 01 dank voor je antwoord. heb de trotter gekocht en daar de prijzen even vergeleken met degene die jij geeft, die ik had van best tours en de idee die iknog heb van landen zoals india, thailand. tevens even gevraagd aan Lies van reisbureau die er geweest is (zegt ze me nu pas).
Die prijzen zijn effectief héél duur- hanoi bv kan je rustig met een riksja doen blijkbaar, en ook Ho Chi Ming - heb dat even op kaart nagekeken, ligt allemaal bij elkaar.
Of zo goed als.
Toch bedankt voor de nuttige herinneringsinfo- paar jaar geleden dat ik nog in die landen was.
Nu kan deze correspondentie ook anderen interesseren. die agentschappen hier zijn de grootste gangsters die er bestaan. zij geven 30procent kommissie aan de gids, dan nog eens aan hun lokale agenten, dan nog eens … en … en. Vorig jaar marokko. kom daar derde maal in zelfde hotel en boek aan iets meer dan de prijzen die ze rekenen aan touroperators. was één derde van de prijs…en kreeg nog een super de luxekamer ervoor.
Neen , in vietnam zal ik alles zelf regelen (ze geven er wel de tijd niet voor, doch zal hem wel nemen, die tijd!!). Zij werken altijd op dezelfde manier- je komt toe na een lange vlucht, je bent moe, twee uur later zitten ze daar met hun lijsten om te boeken en ‘als je nu boekt een korting van 5procent’.
Ja sorry, maar betaal dan al zes keer te veel hé. En gun het liever aan de mensen daar zelf- geef die liever een dollar meer dan overeengekomen met hen. Liever dan de multinationals rijk te maken.
Laat nadien nog wel een berichtje. Ga er ook nog krijgen van Lies van reisbureau - informatie waar eten (ook uit trotter, maar heerlijk zei ze me).
zodra ik meer info heb, zet ik het op forum hier. Voor jou, voor anderen. één plezier is ander waard. Nogmaals: dank enne…mooie foto.
Hou van close-ups, zeker in dit geval.

Ha ja, nog één zaak. ben enkele jaren terug voor de vierde keer naar thailand geweest (neen, pataya hoeft echt niet) - vrij diep doorgedrongen toen waar de mensen nog echt kwamen afgelopen om mee op fotos te staan en ze trokken van ons ook fotos om in school en thuis aan de muur te hangen.
Heerlijk toch? Enne…zo knap ben ik ook weer niet hoor, om als behang te dienen. soit, charmante mensen, zeker buiten de toerismeindustrie.
Had toen ook goesting Bankok (nog maar eens) te doen.
Normaal vraagt een reisagentschap zoiets van een 45 euro om de floating market te bezichtigen. Heb dat gedaan voor…25 eurocent (in baht dan)
en mét openbaar vervoer over water. Tussen de bevolking.
Nam die ‘bootman’ ons nog mee naar hem thuis ook en we moesten blijven eten daar. Tussen de kippen en het vee… Tja…

Hoi Luvaca,

Niet gebruik maken van de tochtjes van je reisbureau betekent zeker niet dat je gevrijwaard bent van afzetterij! Ik ben regelmatig flink genaaid door de locals. Dat onderhandelen over een prijs is prima, is eigenlijk wel een leuk spel; uiteindelijk spreek je gewoon een prijs af. Maar dan werd achteraf beweerd dat we wat anders hadden afgesproken en dat is ZO vervelend. Ik dacht dat ik na mijn reis in India wel aardig wat gewend was, maar dit aspect viel me toch wel een beetje tegen van Vietnam.

Ik had de illusie dat het openbaar vervoer wel goed moest gaan. Maar met de boot heen kostte een keer zoveel als de terugweg!!! Nou ging het niet om schokkende bedragen, maar toch, gaat om het principe. Ik kan daar niet zo goed tegen. Spreek gewoon wat af, of dat nou veel of weinig is. En hou je daar aan.

De plaatsen die je genoemd hebt zijn vrij toeristisch. Ik had verwacht dat het minder het geval zou zijn, maar helaas. Vorig jaar in India stonden mensen letterlijk in een kringetje om me heen me te bewonderen. Ben ook vaak met ze op de foto gegaan. Errug grappig. Of ik ook lenzen in had…? Blauwe ogen hebben ze blijkbaar nog niet zo vaak gezien. In Vietnam moet je echt van dat toeristische pad af als je niet in de meute wilt opgaan. Dan worden de mensen ook een heel stuk aardiger!! Met een gehuurde fiets heb ik leuke tochtjes gemaakt!

Ik weet niet zeker of ik het hier al ergens in een ander forum heb geschreven, maar als je travellers cheques meeneemt moet je zeker zijn dat je iedere keer precies dezelfde handtekening kan zetten. Ze vergelijken de handtekening zelfs met die in je paspoort staat! Die van mijn varieert nogaal eens, is zeker niet hetzelfde als die ik 10 jaar geleden in mijn paspoort heb gezet, en daar doen ze erg moeilijk over. Ik heb menig bank bezocht om mijn geld te krijgen! En eigenlijk kan je overal (in ieder geval in de steden die je opnoemt) gewoon pinnen.

Gert Jan

hola Gert Jan, nog eens merci voor je reactie. weet dat dit een ‘toeristische’ reis is en had het ook anders willen plannen- via bangkok 2 nights overstay, dan naar zuid-vietnam en volgende keer het noorden. Nu zit ik met twee inland-flights aan mijn been ook nog en effectief, weet dat ik misschien meer toeristen dan vietnamezen zal zien (of vietnammers?). En vind dat ook spijtig, doch wederhelft wou echt niet op me vertrouwen en wou eerst eens rondneuzen met zo een ‘fuehrergroepje’ (ja sorry hé, zo noem ik dat). maar las je met twee bent moet je naar elkaar zien.
Denkje echt dat het mij intresseert naar 10 oude stenen te gaan kijken en daar 40 dollar voor te betalen? Wat ik al ook weet is dat die agentschappen véél te duur zijn en je effectief eingelijk het land ‘voorbijgaat’. Je verblijft er wel, en je ziet andere toeristen, maar de ziel zal ik niet hebben.
Tenminste… ben wel beetje gewend te reizen en meestal doe ik het priivé.
Heb ook al gekeken en vergeleken dat quasi alles zélf is te doen en herhaal- als ik de mensen daar iets of 3/3 te veel betaal, dan nog liever dan die agentschapen 5/5 meer te betalen dan nodig.
En afdingen… blijk ik een kei in te zijn. personen rond mij gaan meestal door uit verlegenheid en toch haal ik quasi altijd mijn slag thuis. Ooit in Africa (nairobi) een straatgids genomen aan zekere prijs uit kompassie eingelijk met hem- zei nadien nog eens het dubbele van het afgesproken bedrag. Niettegenstaande zijn vriendjes rondhingen, is die toch afgedropen. Maar ook al gerold geweest hoor!!!
Bedankt alleszins voor tip over pinnen, want is een controversie over. ene zegt wel, andere niet. Trotter uitgave 2003 (laatste) geeft ook op van wél.
we zullen zien. nog een weekje en ga via parijs rechtstreeks hanoi toe.
Laat je zeker nog iets weten. Ook voor anderen die nadien nog gaan.
Heb ondertussen lijst gekregen van aan te raden eetpaleizen - neen, niet de grote hotels, maar wel iemand die er ook is geweest en die heeft alles op een briefje geschreven en doorgefaxt. prijzen en al. goedkoop zeg…en blijkbaar héél lekker. Telt ook hé, op die reizen. En daar denk ik wel een beetje het échte vietnam te zien- niet in de oberoi… groeten, Luc.