Twee oudere jongeren zelfstandig naar Vietnam

Mijn man en ik ( 58/61)willen aankomende zomer 2013 zelfstandig door Vietnam reizen. We vermoeden dat back packen dan nodig is? We zijn gezond, sportief en avontuurlijk maar zoeken wel vakantie. Wie kan ons nog van advies voorzien om wat comfort in te bouwen maar ook het echte vietnam te beleven? We hebben 4 weken. bedankt! fiftiesplus

Ideale kruising tussen backpack en rolkoffer:

De draagbanden zijn net zo goed en comfortabel als van een normaal backpack, en zijn weg te stoppen. Je kunt ze afstellen op de lengte van je eigen rug.
De wielen zijn ook erg goed en stabiel.
Toch weegt de hele tas maar 3,5 kilo.
Nee ik heb geen aandelen van dat bedrijf maar het is gewoon een perfecte tas.
Meer specificaties vind je onder dat tabje op de website.

Een Lonely Planet reisgids help je verder op weg over Vietnam zelf. Daarin staan ook diverse routesuggesties.

Hallo T,

Goede keuze om in Viet nam vakantie te gaan vieren, weet zeker dat het land je niet teleur gaat stellen.

Je vermoed dat je moet gaan backpacken.
Dat hangt af wat je definitie is van backpacken is natuurlijk.

Mijn definitie is
met een low budget zelfstandig door een land of gebied reizen.
handigste is dan hierbij een rugzak, maar niet noodzakelijk.

Wanneer ik deze definitie hanteer, dan is het antwoord natuurlijk nee.

Je kan op elk budget zelfstandig reizen in Viet Nam en daar ter plekke alles regelen en kiezen voor wat voor comfort dan ook.
Wat ik wel zou doen is bij aankomst een hotel al geregeld hebben, heb je niet altijd zin in om deze nog te moeten gaan zoeken na een lange vlucht.

Denk zelf ook dat een globale route vooraf bepalen ook wel handig is.
jullie hebben 4 weken en dan kan je best veel van Viet Nam zien en bijna elke route volgen die je wilt.

gr.
Ton.

Hallo,
Leuk dat jullie naar Vietnam gaan, dat is zal zeker niet teleurstellen!
Halong Bay moeten jullie zeker gaan zien! Boek dan een driedaagse tour incl. reis naar het eiland Cat Ba. Kies dan voor een overnachting in een cottage, niet in een hotel. Je slaapt dan 1 nacht comfortabel op een boot en 1 nacht op het mooie eiland in een rieten huisje.
De omgeving van Ninh Binh is ook erg mooi.
Probeer nachtbussen te vermijden, dit is alles behalve comfortabel :slight_smile:
Hoi An is ook een hele leuk stadje om te zien, staat volgens mij ook op de lijst van UNESCO. Hier zijn zeker weten ook goede slaapplekken te vinden.
Als jullie ook nog naar het zuiden gaan kunnen jullie een vluchtje nemen naar het eiland Phu Quoc, heeel mooi! Ook hier zijn comfortabele slaapplekken te vinden in cottages. Hier is het trouwens ook erg leuk om een motortje te huren om zo het eiland te verkennen.

Veel plezier!

Hallo T,

Ik ben het bijna overal met Tamara eens, maar alleen niet met Halong Bay.
Halong Bay is wel een must, maar of je daar 2 nachten moet veblijven, is echt waar je voorkeur naar uit gaat.

Ninh Binh provincie zou ik niet overslaan.

Ook het park phong nha ke + de DMZ en de omgeving rond Hue en khe Sanh zou ik bezoeken.
Dit omdat jullie net als wij ook ongeveer dezelfde leeftijd hebben en deze plaatsen uit de toenmalige kranten hebben gelezen.

hoi An is niet te missen op elk schema naar Viet Nam.
Ben je daar ook is My lai voor 50 plussers een must; ook toenmalig groot nieuws en leidde de val van Johnson toen in.

Ook Saigon en de Mekong Delta horen erbij.

Misschien een idee om vanaf Hoi An via de HCM trail naar dalat en zo naar Saigon te gaan.
Niet veel mensen doen dit en je je blijft zo buiten de echt touristische route en ziet veel minder touristen.

Het eiland Phu Quoc is zeker een aanrader, maar misschien is Con Dao ook iets voor jullie.
Daar kan je camperen aan het strand t//m lux vakantie vieren.

Ik hoop dat Tamara en ik en toekomstige helpers je verder hebben en gaan helopen?

gr.
Ton.

Wij, mijn vrouw en ik zijn begin dit jaar ook 22 dagen in Vietnam geweest. Gezien onze leeftijd zijn jullie nog broekies ( grapje). Wij hebben de gehele reis vanuit Nederland van het boeken van binnenlandse vluchten, hotels, treinreizen en homestays bij lokalen in de mekong Delta geregeld. Wij hadden niet het idee dat wij aan het bachpacken waren. Wij hebben dan ook verbleven in 3 of 4 sterren hotels en hebben ervoor gezorgd dat daar waar wij in een stad of eiland aankwamen, wij door personeel van ons hotel werden opgehaald door plaatselijk vervoer. Hierdoor werd de reis een groot avontuur en tegelijk een geweldige ervaring. Wij zijn begonnen in Saigon en zijn niet hoger gegaan dan Hoi An. Na deze stad hebben wij de reis afgesloten met een 5 daagse zonvakantie op het eiland Phu Quoc. Mochten jullie nog meer specifieke vragen hebben, stuur dan even een PB, zodat wij jullie nog beter kunnen informeren.

groeten en veel plezier met de voorbereiding van de reis

Cor en Wilna>>>:wereld::zon02:

wij zijn beiden 55+sers , en backpackten , een jaar geleden door een stukje vietnam …
wat wij overal elders ook al ervaarden , is dat je zelden of nooit je rugzak ver hoeft te dragen…
er is wel steeds een paar handen, een tuktuk ,taxi voor handen zodat je niet veel hoeft te sleuren !
ben het met mijn voorgangers op dit forum eens wat de favoriete bestemmingen betreft …wij hadden zelfs met de
diverse bussen dag/nacht geen enkel probleem ! ik zou wel opteren NIET met een open-bus-ticket te
werken omdat je zo alle vrijheid onderweg behoud … en kan variëren in transport : bus boot trein taxi vliegtuig …
als je echt low-budget wil gaan heb ik zelfs voor halong-bay evt een alternatief …
succes met de voorbereiding !
groet ,geert,

Beste mensen

Wat een tips! van bagage ( super!) tot route. We gaan ons er echt goed in verdiepen wat jullie ons aanraden. Dit is leuk!! Hoe ervaarden jullie het klimaat in juli/augustus…

tine en paul

Beste geert

dank voor je bemoedigende woorden! dat alternatief horen we graag…
Tine

Bedoelen jullie dat je alles thuis hebt geregeld of ter plekke?

tine

Overigens is Laos ook een super-aanrader, ook voor jullie leeftijd… Lekker rustig, prachtige natuur (van die karst-bergen die recht omhoog steken), veel mooie tempels, grotten, rivieren, leuke markten met ook veel mooie handgeweven stoffen, etc. Alleen zijn de wegen en bussen er niet allemaal even goed. Maar er is wel veel keus uit allerlei soorten accommodatie, ook luxe en zeer goedkoop.

Dat overwegen we idd! Laos vanuit hanoi bereizen bv?
Tine

Hoi Tine,

mijn partner en ik gaan 26/3 voor ruim 3 weken naar Vietnam. De tickets heb ik al geboekt, omdat emirates een paar mnden terug een fantastische aanbieding had (goedkope vind je ze ook niet meer) normaal zou ik nog wachten. Ook wij gaan backpacken ( en zijn ook niet echt piep meer (leeftijd is maar een getal, the real age is in your body! zeg ik altijd.) Onze planning is voor de eerste 2 dagen een hotel boeken in HCM, dan naar de mekongdelta, het liefst onbekende plaatsen, daarna richting Dalat en met de motor rondtrekken, dan verder naar het noorden, Hanoi en noordoosten van Vietnam, daarbij tussendoor een aantal hopenlijk minder toeriste plekken bezoeken. Ik wacht op de nwe trotter reisgids die in jan. 2013 uitkomt. Ik vind de trotter een geweldige reisgids, overzichtelijk, duidelijk en veel informatie, dan ga ik een duidelijke planning maken en ik hou hier de boel ook in de gaten. Ton verdiend een groot compliment met alsmaar weer duidelijke uitleg aan mensen die voor het eerst gaan, ieder keer neemt hij weer de moeite om mensen van informatie te voorzien. Dikke pluim Ton!!. Via internet heb ik ook al veel informatie binnen gekregen. Hopenlijk tref ik jullie de komende maanden hier nog vaker aan met tips en vragen. Fijne dag!

Tine ,

enkel het eerste verblijf legden wij vast , anderzijds heb ik aan m’n voorbereiding wel een pak huiswerk …maar doe dit met veel plezier, is ook al beetje reizen & inleven . Trouwens hou ik er aan de meeste keuze’s althans kwa bestemmingen vooraf te maken.
kwa klimaat kan ik je voor de zomermaanden wel niets meegeven . Zoals Cecilia aangeeft zal Laos best de moeite wezen…ga ik ooit
ook wel naar toe …maar zou het in jullie geval toch niet combineren omdat 4 weken vietnam géén enkel probleem zal zijn …;zie het
als 2 afzonderlijke reizen … en het alternatief voor halong bay heb je nog te goed !

geert,

Zelf ben ik niet in Vietnam geweest dus ik weet niet precies hoe het zit met de grensovergangen naar Laos, wel dat die er her en der zijn. Vooral Luang Prabang in Laos is een heerlijke stad. Mooie koloniale architectuur, tussen twee rivieren, veel terrassen aan het water en in tuinen, veel tempels, leuke markten, weeffabriekjes in de omgeving, mooie watervallen en natuur in de omgeving, olifantenopvangcentra waar je heen kunt, etc.

Halo T,

Ben blij dat je je vragen op de openbare site blijft plaatsen ipv een PB.
Je ziet dat je op deze manier ook zeer veel en diverse informatie kan verkrijgen.

Het idee van Cecilia74 , komt aardig dicht bij mij idee van de HCM route.
Je zou dan kunnen overwegen om van Hanoi , Sapa , naar Laos te gaan en dan via Luang Prabang , door Laos uit te komen bij Hue.
Dan verder naar Hoi An en de A1 naar Saigon.

Dus dan niet in mijn idee niet de HCM trail vanaf Hoi An , maar deze dan vanaf Laos via Luang Prabang en dan kan je de mooie ervaring van Cecilia in Laos ook meenemen.

Dan ergens de grens overgaan bij de DMz en zo naar Hue.

Je zal dan wel ergens een compromis moeten sluiten op een lokatie voor wat betreft het aantal dagen, maar daar is wel tijd ergens voor te vinden en zo heb je wel meteen beide landen.

Ik denk dat Cecilia je wel kan schrijven hoeveel dagen je nodig hebt voor Luang Prabang en misschien kan je bij het Laos forum een leuke route bekomen voor het vervolg?

Denk dat deze omweg je ongeveer 1 week gaat kosten , heb je nog 3 weken over voor Viet Nam.

Dit zou dan betekenen

2/3 dagen Hanoi, 2/3dagen Halong Bay, 4 dagen Hoi An, 2 dagen Hue, 3 dagen Saigon, 3 dagen Mekong Delta en nog 3 dagen over.
Misschien 2 reisdagen en je hebt er nog 1 over.

Voor wat het weer betreft hoef je over de temperaturen geen zorgen te maken , misschien wel ergens wat regen.

gr.
Ton.

@ Annelies
Teveel eer, ik vind Viet Nam een geweldig land en wil graag mensen helpen met hun vragen.
Wil echt oprecht bedanken met je compliment.
Ik hoop van harte dat, jullie na de reis , ook mensen met jullie ervaringen helpen met hun vragen

@ Geert
Geweldig om na een lange periode je weer aktief te zien op dit Viet Nam forum.
Hoop dat je dit nog even blijft volhouden, ook na je India Vakantie binnenkort.
Groeten aan je dames.

Tine ,

hieronder de beloofde info ivm alternatief voor halong bay … het betreft de oorspronkelijke weergave van een tip die ik vroeger al
op dit forum plaatste … ter info : onze reis dateert van dec '11/Jan’12 …

hallo ,

ben ondertussen 14-tal dagen terug van vietnam , waar ik oa Bai tu long bezocht ,dit nadat ik (ere wie ere toekomt …)bij de buren van
www.columbusmagazine.nl volgende tip(s) vond :
http://www.columbusmagazine.nl/azie_...toeristen.html

ook bij de collega’s van het TT-forum van lonely planet vond ik deze enthousiaste info :
dus via www.lonelyplanet.com :

http://www.lonelyplanet.com/thorntre...readID=2072072
hier moet je dan voornamelijk verder ingaan op wat pajos aangeeft …
wat Tam coc betreft vond ik interessante tips via Larsay …

het opzet was een driedaags traject Hanoi - quan lan (QL) /QL/QL - Tam coc
Over dit traject vind je vrij weinig concrete info in de diverse gidsen , en wanneer de faktor “tijd” geen rol speelt hoef je je geen zorgen te maken …
maar dat was bij ons ,zoals bij vele andere lotgenoten wellicht, wél het geval.

ons verslag zo concreet als mogelijk (vergeef me toch de wellicht ondertussen
vergeten details …) : (ons = 4 pers. , wat taxi-gebruik goedkoper maakt)
dag 1 : Hanoi old quarter : taxi nemen om 05h45 naar Busstation My Dinh
ongeveer half uur taxi met meter voor 160000VD
bus vanuit My Dinh (+/- 06h30 naar Cua Ong aankomst +/- 12h00)
prijs 115000 VD/p
in Cua Ong afstappen aan Van Don Crossroad =
= aan afslag naar Cai Rong
taxi Cua Ong naar Cai Rong PORT 130000VD (alternatief moto 70kVD/p)
in de haven van Cai Rong , voorbij het loket-office voor de fast-boat,
loop je gewoon de pier op tot aan de houten slow ferry-boot naar QL ,
die vertrekt rond 13h00 , ticketjes van 80000VD/p betaal je op de boot
tijdens de trip … In het geval je de boot mist heb je s’anderdaags om
7h00 de ochtend-ferry en het lijkt me helemaal geen straf om hier een
1/2 dag in het mooi gelegen en levendig haventje te moeten rondhangen

Met de lokale ferry (geen luxe kajuit ), maar wel mogelijkheid om te genieten
op het dak tussen de door de lokalen gekochte spullen , van meubilair , kippen
tot chips & wc-papier , van de aanvankelijk wel mooie omgeving .eerste 1,5 u
karst-eilandjes volgens mij vergelijkbaar met Halong-bay …vermoed ik …want
zelf nooit geweest …laatste uur wel terug open zee . Na ongeveer 3u varen
aankomst in Quan Lan waar je door de plaatselijke tuktuk opgewacht wordt
voor 40000VD brengen ze je naar dorpskern QL , waar we in hotel
Ngan Ha Guesthouse voor 8$/db excl ontbijt overnachtten
sober maar goed ! eten wat de pot kookt maar lekkere vis ! mogelijkheid om zéér goeie fietsen te huren 50000VD/fiets
enig minpuntje : geen internet opgemerkt ,alléén tussen 17h00 en 22h00 electriciteit ,
maar s’morgens wel nog warme douche …

dag 2: super fietsdag op Quan Lan = weliswaar geen karst-eiland zoals in Halong bay…doet soms wat Bretoens aan , wel zéér rustig , mooi tempeltje,enkele kleinschalige scheepswerven,
mooi strand en prachtig haventje helemaal op de top van het eilandje

dag 3: om 6h00 tuktuk voor 40000VD naar pier
om 7h00 local ferry naar Hon Gai voor 130000VD/p
eerste gedeelte terug open zee , dan terug wat Halong Bay , en het
laatste stukje is wat industrieel ,
(anderen hadden hier het geluk onderweg bedrijvige vissersloepen te kunnen observeren)
op de 2 trajecten zien we geen enkele toeristen-jonk …jammer voor
die ene foto had het wel gemogen …

aankomst rond 11u in Hon Gai (ook hier liggen geen toeristische jonks…vermoed dat deze elders aan de kade liggen)
uit de haven , rechtdoor te voet 300m tot grote baan
daar taxi tot bushalte voor Ninh Binh in Halong City =8km = 120000Vd
om 12h00 local busje naar Ninh Binh ongeveer 3u voor 120000VD/p
taxi Ninh Binh tot Tam Coc = 5$
overnachting bij " Chez Loan" voor 12$ à 18$ / db excl BF,incl fiets

tot daar,
Geert,

PS : Ton … is eigenlijk meer een tussendoortje …reisprogramma Gujarat ligt vast…en kwestie van de travel-feeling niet te
verliezen toch even weer naar jullie forum genavigeert … mijn inbreng hier blijft weliswaar beperkt tot het terug
ophalen van tips die ik vroeger al plaatste … hot news moet je van mij niet verwachten … daar is mijn VN-ervaring
te beperkt voor …
enfin , alvast een leuk & warm jaar-einde (in saigon vermoed ik…) en vergeet niet onze groeten aan Gert door te geven
geert,

Tine ,

nu ik toch met copy/paste bezig ben plaats ik maar meteen ook een transport-tip …die je ondertussen misschien al las daar ik hem
heel recent al eens plaatste …

ga gerust op eigen houtje met openbaar vervoer naar de Mekong !!! en kijk dan ginds voor een al dan niet georganiseerde
trip …evt vanuit Can tho …

wat transport betreft zou ik zeker opnieuw opteren om géén open-bus-ticket te nemen .
Je behoud méér vrijheid ! zelf de lokale bussen zijn mij niet tegen gevallen !!! op die manier blijven alle opties open : bus - trein-vliegtuig-boot-brommer -taxi …
Voor de mekong kan ik jullie de buscompany Phuong Trang aanbevelen.(oranje-rode bussen) !!!
Zij bieden echt een SUPER-service !!! zelfs vanuit de back-packers -wijk in Saigon organiseren ze een shuttle service naar de grote bushalte buiten Saigon . Hun kantoor aldaar is gelegen in
de duong dé tham , dit is verbindingstraat tussen bui vienstreet & pham ngu lao , kantoor ligt tegenaan de hoek met pham ngu lao , (komende van bui vien ,is het de straat die dwarst ter hoogte van Crazy Buffalo Bar) Wij kochten er een ticket naar Can Tho voor 90000VD incl de SHUTTLES, flesje water , comfortabele zetels ,beperkte stopplaatsen, vraag op zonnige dag een plaats aan de schaduwkant,
een sanitaire stop onderweg van 20min waar je volgens lonely planet forum zelfs wat eten krijgt (hebben wij wel niet gezien …of gemist …)
Tip : Geef de naam van een hotelletje op in Can Tho , en ze voeren je ginds met een shuttle-dienst naar toe !!!

De terugreis deden wij in 2etappes resp can tho - vinh long (waar we terug met een shuttle tot
het veerpont naar an binh gebracht werden . Ook bij het vertrekken vanuit Vinh long had onze homestay-boss gezorgd dat ze ons aan het veerpont terug ophaalden . En vervolgens de etappe
vinh long naar Saigon .
Weliswaar viel de opgesplitste terugreis duurder uit nl resp 50000VD & 80000VD
Eerlijkheidshalve dien ik wel te zeggen dat de ophaaldienst in Can tho niet bestond …daar namen
we eerst taxi tot bushalte .

groeten,
geert,

In Luang Prabang kun je gerust een dag of 4-5 blijven zonder je te vervelen.
Hoe makkelijk het te combineren is met Vietnam in 4 weken, weet ik niet. Op www.waarbenjij.nu vind je veel reisverslagen, als je zoekt op Vietnam of op Laos of een combi daarvan, vind je vast wel veel verhalen van anderen die het gecombineerd hebben.

Met Google ‘vietnam and laos itinerary’ vond ik o.a. dit:

Maar er is vast ook genoeg te zien in alleen Vietnam. Zelf kwam ik destijds bij het kiezen uit op Laos omdat me dat een stuk rustiger leek dan Vietnam.

Succes!
Cécile

Hoi Ton,

Graag gedaan enne over een week of 6 wanneer mijn planning duidelijk en uitgewerkt is, zal ik ongetwijfeld nog wel wat vragen hebben.