Op de motor door Vietnam! Wat is de mooiste/leukste route

Hi allemaal,

Ik ga in mei/juni met een reisgenootje naar Vietnam en Cambodja voor 3,5 week. 2 weken Vietnamn en 1,5 week Cambodja.
In Vietnam willen we een deel per motor afleggen. Onze reisroute door Vietnamn staat nog helemaal open ter discussie, dus ik wilde vragen of er hier al eerder mensen per motor door Vietnam zijn gegaan en welke route jullie door het land veruit het mooiste en leukste vonden om dit te doen?

Hallo Nathalie,

prima idee om met een motor Viet Nam te verkennen.

Heb even 1 vraag.

ik hoop dat je niet zelf gaat rijden; is strafbaar en alle verzekeringen, ook de zorgverzekering, reisverzekering zijn dan meten vervallen.
Dus hoe dan, wil je het risico nemen, dan wil ik je niet helpen!

Vandaag in de krant, 2 mensen in Thailand verongelukt.
Ik ben niet helemaal op de hoogte van Thailand, maar denk dat de nabestaanden moeten opdraaien voor alle kosten om deze mensen naar Nederland moeten krijgen.
Geen verzekering gaat dit dekken.

Wanneer dit in Viet Nam zou gebeuren, dan weet ik wel zeker dat de nabestaanden moeten betalen voor hun geliefden moeten thuis krijgen.

Dus denk goed na om zelf te gaan rijden!
ook een ongeluk met dodelijk afloop kan je al problemen geven, zie dit

http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgeving/loon-op-zand/interview-met-tim-valk-exclusief-in-bd-1.4053660
Heeft tien duizenden euro’s gekost en de familie van de overledenen hebben geen aanklacht in moeten dienen.
Deze is dus afgekocht.

Er zijn alternatieven en wil je daar meer advies over dan ben je welkom, maar zelf rijden, dan stopt ik met advies.

Gr.
Ton.

Bedankt Ton voor dit ontzettend deprimerende advies. Je klinkt mijn vader wel. Dus nee, ik ga niet zelf rijden.
Een tip aan jou Ton: niemand zit erop te wachten de les te worden gelezen.

Ik heb de website van Easyriders er op nagekeken, maar vindt de prijzen daar echt hoog!
Wat zijn de betere (mooiste) routes om per motor te doen? Is het makkelijk om dit ook ter plekke lokaal te regelen ipv via een dure organisatie als bijv. Easyriders. Zijn er nog andere organisaties met een soortgelijke dienst?

Nathalie,

Ik wil helemaal niemand niet de les lezen, maar wil alleen maar waarschuwen voor de eventuele gevolgen van zelf rijden op een motor.
Wat iemand met mijn persoonlijk advies doet is aan hen.

Maar er zitten wel bijna 150 buitenlanders in Vietnamese gevangenissen door ongelukken in Viet Nam en daar wil ik je voor waarschuwen.
Een ongeluk kan je zo maar overkomen en dan je onschuld bewijzen kan dan een groot probleem opleveren.

Ik kan niet meewerken om iemand te helpen met een route bijv. wanneer je al iets strafbaars doet door zelf te rijden.

Waarschijnlijk heb ik je post verkeerd begrepen, en wil je met de ER, en dan wil ik mijn excuses aanbieden omdat ik je vraag niet begrepen heb.

Nu je vraag
ER

Ja deze zijn aan de prijs, maar wel legitiem en je bent volledig verzekerd van wat ze bieden.

Ja, er zijn bureaus die je hetzelfde bieden, maar denk dat de prijs niet anders zal zijn; is dan maar en verschil van enkele Euros per dag.

wanneer je weet op welke trajecten je wilt reizen met de ER , dan kan ik je misschien helpen.

gr.
Ton

Dan is de vraag, waar kom je Vietnam binnen?

We willen op Hanoi aanvliegen en op deze manier richting Phnom Phen (Cambodja) afreizen Van noord naar zuid dus :slight_smile:

Hai Nathalie,

Eens met Ton. Te gevaarlijk om zelf te rijden. Wij zijn afgelopen jaar van Hue naar Hoi An gegaan met Hue Riders! Een aanrader. Ook zij bieden verschillende tours aan die je kunt doen. Wij zijn toen in één dag van Hue naar Hoi An gereden met twee tussenstops. Eentje bij de Elephant Spring en een in Danang. Ook hebben we onderweg lokaal geluncht.
Ik denk zelf (maar weet niks van de andere stukken) dat dit het mooiste gedeelte is om per motor af te leggen.
Van Hanoi naar Hue hebben we met de trein gedaan, ook erg prettig. En van Hue naar HCMC per vliegtuig (omdat het prijsverschil tussen vliegen en trein €10 was)

Succes!

Bjorn

Allereerst: 2 weken is weinig voor Vietnam. Houd daar rekening mee. Ik zou zeker een routeplan maken om uit te zoeken wat mogelijk is. Kijk maar eens bij Nederlandse reisorganisaties voor voorbeelden met Vietnam en Cambodja.

Persoonlijk heb ik twee goede ervaringen met Easy Riders: van DaNang naar Hoi An met stop bij Marble Mountains en een tour rondom Dalat. En zou daar zeker weer gebruik van maken. In mijn geval voor weinig geld (onderhandelen). Easy Riders hoef je niet (altijd) te zoeken, ze vinden jou wel…

Ik lees ook Engelstalige forums en blogs van wereldreizigers en expats met reisverslagen van bijzonder mooie avonturen op ter plekke gekochte motorfietsen. Ergens is er ook nog eigen verantwoordelijkheid en wanneer iemand ervaring in ZO-Azië heeft op motofietsen, dan is het huren of kopen in Vietnam ook een optie. Google maar eens op “hanoi motorcycle rental”, dan zul je zien dat er diverse aanbieders zijn. Voor sommige gebieden heb je een speciale vergunning nodig, zoals het grensgebied met China. Wees goed voorbereid.

Johan

En daarom vraag ik hier dus ook naar informatie over dergelijke organisaties…

Beste Nathalie.

Wij zijn vorig jaar met de easyriders achter op de motor door het zuiden van Vietnam gereden. In een woord Geweldig. We dachten eerst ook best prijzig maar achteraf viel dat mee. Ze weten hele leuke eet tentjes voor heel weinig geld.

Haha Johan. 2 weken is altijd te weinig voor welk land dan ook! :slight_smile: Maar we moeten het doen met hetgeen we hebben.
Route zijn we mee bezig. Laatste puntjes op de i zetten. Dat was in eerste instantie ook één van de redenen waarom ik hier vroeg naar route ervaringen per motor. Is de route DaNang - Hoi An bijv mooier dan de route … ? Dan konden we daar onze route eventueel aanpassen op tips via dit forum verkregen.

Heb jij je tour ter plekke geregeld met Easyriders of al vooraf geboekt? Omdat je het over onderhandelen hebt?

• Updated - - -

Risi, mag ik vragen welke route jullie gedaan hebben, wat je allemaal gezien/gedaan hebt en hoe lang dit was?

• Updated - - -

Risi, mag ik vragen welke route jullie gedaan hebben, wat je allemaal gezien/gedaan hebt en hoe lang dit was?

Beste Nathalie.
Wij zijn van Saigon naar Dalat en terug via Mui Nee naar de Mekong delta.
Tot in Can Tho van daar hebben we het vliegtuig genomen om in Phu Qock nog 5 dagen na te genieten.
Wij zijn 8 dagen met Thanh Cong op pad geweest.
We hadden vanuit hier voor 4 dagen geboekt maar we vonden het zo leuk dat het er 8 zijn geworden.
Wij waren daar eind February. De oogsttijd van cashewnoten dus een fabriekje bezocht. Cacao plantage,rubberplantage,zijderups bij mensen thuis. Ook nog in een fabriekje geweest waar de zijde gesponnen werden. Vele soorten fruit bij de boeren op de plantage gegeten. Bij mensen thuis waar ze koffie boontjes lieten groeien en weer uitplanten. Echt heel klein schalig. We zijn ook een paar dagen geen toerist tegen gekomen. Ook watervallen gezien en bij een gezwommen waar we helemaal alleen waren.natuurlijk ook Mui Nee bezocht maar dat is erg toeristisch. Maar wel leuk,
Als je nog vragen hebt laat het maar weten.
Alvast veel plezier

Ik bedoel met name wanneer je helemaal van noord naar zuid wil reizen, dan is 2 weken erg kort.
Voorbeeldje:

1. nachtvlucht en aankomst volgende dag in Hanoi
    2,3. twee dagen Hanoi, inclusief bijkomen jetlag
  2. dagtrip Halong Bay
  3. nachttrein naar Hue, dagtocht per fiets Hue naar Citadel en Thien Mu-Pagode
  4. Dagbus of motor naar Hoi An (kan met stops o.a. op bergpas en bij de Marble Mountains)
    7,8. Hoi An verdient 3 nachten, mooie omgeving om te fietsen
  5. Zeer lange rit naar Nha Trang
    10,11. twee nachtjes Nha Trang om bij te komen
    12,13. met twee nachten Via Dalat (koeler) of Mui Ne (strand) of een andere strand naar Saigon/HCMC.
    14,15 Dagtrip vanuit Saigon en Saigon zelf verkennen
  6. bus naar Phnom Penh

Dat is in een aardig tempo en dan heb je dus geen tijd voor Sapa (en Bac Ha) of Mai chau en Ninh Binh en de Mekong Delta en Phu Qock.

(Risi heeft alleen maar het zuiden van Vietnam bezocht.)

Vandaar meestal het advies om 3 weken voor Vietnam uit te trekken, of alleen het noorden of zuiden te kiezen, of flinke stukken over te slaan
en kom je al snel op nachttreinen of binnenlandse vluchten om afstanden af te leggen zoals je kunt zien bij de onderwerpen op dit forum: “2 weken fototrip Vietnam” en " Vietnam: wat doen als je maar 16 dagen hebt?".

Hue naar Hoi An is een mooie route. Van Hoi An door het binnenland via Pleiku naar Dalat idem dito.
Nog mooier zijn de bergroutes naar Sapa: de noordwest en noordoost loop langs de grens met China, maar daar gaat heel veel tijd in zitten. Veel rijstterassen en minderheden. Wil je dat per motor doen, dan kan ik je een visum voor 3 maanden aanraden :wink:
Vandaar dat de meeste mensen kiezen voor de nachttrein naar Sapa (en daar vervolgens veel te kort blijven en niet eens in Bac Ha overnachten
voor de beroemde zondagmarkt).

Keuzes maken dus.

De Easy rider in Da Nang sprak me 's avonds aan terwijl ik op een terrasje zat te eten. Hij kwam de afspraken keurig na.
De Easy Rider in Dalat sprak me niet aan, maar ik viel voor zijn bescheidenheid omdat ik al een paar keer werd lastig gevallen door zijn collega’s.

Lees ook het topic over het visum voor Vietnam (visum on arrival met letter of approval, pasfoto en cash US$).

Johan

Wij hebben twee weken Vietnam gedaan, inderdaad kort maar wel voldoende om de highlights te bekijken

Hallo Nathalie,

Ik ben het eigenlijk wel met Bjorn en de andere posters eens.

2 weken is kort, maar je kan wel alle highlights bezoeken; sommige, zoals Halong bijv. maar voor 1 dag.
Zo heb ik ook mijn eerste reis naar Viet Nam gedaan en ben binnen 1 jaar teruggegaan om wat meer van het land te zien omdat het mij te “pakken” had.

Na 13 keer, afgelopen januari, weet ik zeker dat er een 14e maal gaat volgen komend december.
Ik heb nog niet alles gezien, dus dat kan jullie ook overkomen, en dus heb je altijd een reisdoel voor een volgende vakantie.

Er is altijd een schema te maken voor je aantal dagen.

Wanneer je jullie wensen kenbaar maakt en voor jullie niet te willen missen plaatsten komt het wel goed.
Misschien ook handig om aan te geven op welk budget je wilt reizen, backpack, bus/trein/vliegen, hotel soort enz.

gr.
Ton.

Hi allemaal,
Ik weet inderdaad dat 2 weken erg kort is. Maar wij zijn ook niet vies van een binnenlandse vlucht her en der.
Behalve voor de grensovergang naar Cambodja dan :slight_smile:

do 14 mei reisdag Hanoi (aankomst 's avonds) > ik denk persoonlijk dat dit enorm helpt met de jetlag, je kunt meteen je bed in en zit hierdoor meteen in het ritme
vrij 15 mei Hanoi (Hanoi trekt ons minder, dus wellicht is 1 dagje genoeg) 's avonds nachttrein naar Sapa regio
za 16 mei Sapa regio
zo 17 mei Sapa regio
ma 18 mei Halong
di 19 mei Halong > eventueel 's avonds al een binnenlandse vlucht naar Da Nang/Hue
wo 20 mei Hue
do 21 mei Son Doong cave
vrij 22 mei
za 23 mei
zo 24 mei
ma 25 mei
di 26 mei
wo 27 mei HCMC
do 28 mei HCMC
vrij 29 mei Mekhong delta
za 30 mei Mekhong delta
zo 31 mei PP
ma 1 juni Siem Reap/Ankor Wat
di 2 juni Siem Reap/Ankor Wat
wo 3 juni Phnom Phon - trip Killingfields etc
do 4 juni Koh Rong
vrij 5 juni Koh Rong
za 6 juni PP
zo 7 juni reisdag terug naar NL

Qua reistijden en afstanden etc moet alles nog even tot in de puntjes uitgezocht worden, maar grofweg is dit nu de opzet
De 5 lege dagen zijn nog in te vullen met een motorrtour en Hoi An.

Ik denk dat je de afstanden onderschat. Regelmatig kun je een halve tot hele reisdag inplannen.
Hanoi vind ik een boeiende stad, interessanter dan Saigon…
HCMC - PP, reken op 6 uur per bus. Maar kan ook per boot vanuit Chau Doc.
PP naar SR is tegenwoordig meer dan 7 uur per bus, heb ik onlangs nog gelezen van iemand die al jaren in SR woont. Komt door langdurige wegwerkzaamheden. Heen en terug PP-SR kun je dus beter vermijden.
Ik vermoed dat je bij 6 juni Bangkok, BKK, bedoelt.

Johan

Hallo Nathalie,

Na je schema bekeken te hebben, heb ik 2 opmerkingen.

ik zie dat je naar de Son Doong grot wilt.
Bedenk wel dat dit niet een dagtrip is, maar minimaal 3 dagen duurt.

Ook zijn de eisen om ĂĽberhaupt aan deze trip te mogen beginnen best wel fors.
Ze eisen die en die schoenen, zoveel kleding van dat en dat, een uitgebreide verzekering, medische verklaring enz.
Dit word vooraf gecontroleerd en voldoe je niet aan de eisen, dan ben je je vooraf betaalde geld ( gehele som ) kwijt; zij bepalen dat.

Ook is er een limiet aan het aantal bezoekers per dag aan de grot, dus laat je echt heel goed informeren.

Er is maar 1 organisatie die dit organiseert en de tour vertrekt vanaf Dong Hoi.

Wanneer je dit te veel gedoe vind en of het niet past in planning, er zijn nog diverse andere grotten in Het Phong Nha Park die je wel zo kan bezoeken.
Zou dan wel Dong Hoi als uitgangs lokatie nemen en niet Hue of Danang.

Saigon
Of meer Hanoi of meer Saigon is iets van smaak.
ik vind bijv. Hanoi leuk en Saigon helemaal te gek, Johan net andersom.
Dus laat de keuze hierin graag aan jullie over.

Mekong Delta
Ik zou dan gaan voor Chau Doc en met de boot naar PP.

Cambodja.

In principe kan je in de middag, na aankomst in PP meteen de bus nemen naar SR; je komt dan zo rond een uur of 5 aan.
Scheelt je een dag.
Betekend dat 31-5 naar 5-6 verhuist.

maar nogmaals, prima schema, alleen met de grot erbij niet uitvoerbaar of geen Hoi An Bijv.

Sorry, Nathalie, van de opmerkingen, maar is wel eerlijk.

gr.
Ton.

Nee, 7 juni verteken we uit PP terug naar NL, dus op 6 juni willen we terug zijn in PP.

Ja Ik las gisteren dat Oxalis (de enige organisatie die toegang heeft tot de grot) ook alleen maar een 6-daagse trip doet… helaas :frowning:
Die gaan we dus overslaan… Vindt ik echt heel erg jammer :frowning:

Ik houdt persoonlijk meer van authentieke steden met veel geschiedenis (praag, rome vindt ik geweldig!!!) dus ik denk dat daarom Saigon meer in trek zal vallen bij mij?

@johan: vanuit PP gaan er toch ook wel nachtbussen/treinen of binnenlandse vluchten tussen PP en SR

Maar ergens tussen hue/hoi an en HCMC is er dus nog wat ruimte. Is dit een mooi del om een paar dagen op de motor af te leggen?