Op de motor door Vietnam! Wat is de mooiste/leukste route

• Zoals al aangegeven heeft Hanoi mijn voorkeur. Het oude centrum (old quarter) heeft meer authentieke sfeer en de stad voelt communistischer aan dan HCMC. Saigon vond ik na twee dagen te druk (motobikes), te heet en eigenlijk een beetje saai (ik was er wel uitgekeken en dat heb ik na diverse bezoeken aan Hanoi nog nooit gehad).
  • Regel vooraf (met je hotel) de nachttreinen naar en van Sapa (het station zit in Lao Cai en niet Sapa, je moet dan nog een stukje per bus). Je zou de beroemde zondagmarkt van Bac Ha kunnen bezoeken. Je kunt in Hanoi een complete tour boeken maar alles is ook ter plekke in Sapa te regelen, de Hmong dames op het centrale plein of de weg richting de vallei of je hotel kunnen je helpen.
  • Vlucht naar Hue of Danang (dan sla je Hue over) zou ik zeker ruim op tijd boeken om promo-prijzen te scoren (check vietjet en vietnam ailines (de officiĆ«le site)).
  • Ik zou nog aan je schema sleutelen en de reistijden en reisdagen opnemen, want nu ben je soms nauwelijks ter plekke. Mocht je naar Hoi An gaan, neem daar dan de tijd voor. Drie nachten zou mooi zijn. Vervoer tussen Hue of Da Nang en Hoi An is ter plekke te regelen. Of Easy Riders of bus. Easy rider ervaringen heb ik al over geschreven.
  • Onderschat de afstand van Hoi An naar HCMC niet. Je kunt vanaf Da Nang vliegen, maar ook een paar stops inplannen (Qui Nhon, Nha Trang, Dalat of via Pleiku naar Dalat).
  • Die tweede dag HCMC zou ik een dagtour doen en niet in die stad rondhangen, bijvoorbeeld naar de Cu Chi tunnels en Cao Dai tempel.
  • Bus van HCMC naar Chao Doc is in het geval van doorreis naar Cambodja logisch. Chau Doc heeft op mij ook een goede indruk gemaakt. En Can Tho ook, maar dat is een paar jaar geleden en volgens Ton is het veranderd. Minstens een volle dag in C.D. blijven voor omgeving en de Mekong.
  • Ton is optimistisch. Want Chau Doc naar PP per boot is al snel ruim 4 uur. Dan een late lunch en de rit naar SR duurt tegenwoordig erg lang, zoals al aangegeven.
  • De betere nachtbus (wanneer je dat aandurft) tussen PP en SR is van Giant Ibis. Heeft een kantoor naast de night market in PP. Is wel duurder dan andere maatschappijen. Overdag kun je al voor $6 of $7 met een grote bus van andere maatschappijen, maar zoals aangegeven ben je lang onderweg, of voor $10 iets sneller met een minibus.
  • Je kunt vliegen tussen PP en SR, met Cambodia Angkor Air (online te boeken) en sinds kort met Bassac Air voor een lagere prijs, die hebben volgens mij nog geen website, maar je kunt op korte termijn ter plekke boeken want je zit niet in het hoogseizoen, bij bijvoorbeeld Mekong Discovery 179 Street Sisowath, dat is de boulevard van Phnom Penh.
  • Siem Reap heeft vrij veel goede en budget hotels/guesthouses. In Phnom Penh liggen de prijzen iets hoger en is het aantal echt goede plekken aanmerkelijk minder.
  • Je kunt in SR ook een rechtstreekse bus boeken voor de trip naar Sihanoukville en Koh Rong. Een nog langere reis… Je kunt de reis onderbreken met Battambang, maar of dat nog in je schema past? Of misschien twee dagen strand in Vietnam, want Koh Rong kost veel reistijd.
  • Ik neem aan dat je de internationale vlucht vanaf PP naar NL al hebt geboekt, anders had je ook de route PP – Koh Rong – SR kunnen doen en over land door naar BKK of vanaf SR vliegen. Nu moet je weer terug naar PP.
    Johan

Hallo nathalie,

ik wil eerst Johan bedanken voor zijn reaktie.
Ben hier heel blij mee, want ik heb een heel ander idee, dus je hebt zo meteen 2 opties opties.

mijn idee.

Geen Can Tho, maar meteen naar Chau Doc en daar overnachten.
Wel de boot naar PP en meteen door naar SR; dan kom je in de late middag aan, is afhankelijk van welke boot.

Door meteen door te reizen verdien je reisdag.
Ik denk dat mijn idee goed te halen is en rustig en ook praktisch goed te halen is.

Heb dit in januari 2014 ook zo gedaan en is goed bevallen.

gr.
Ton.

Ja klopt, Vanuit SM naar NL vliegen werd heel prijzig en een erg lange zit (30+ uur)! Voor de dag dat wij wilden vliegen tenminste. Dus we vliegen nu vanuit PP terug naar NL.
Is er een goede verbinding tussen Koh Rong en PP?

Ja ik heb mijn LP’s van Vietnam en Cambodja net deze week binnen gehad! Ik ga dus van het weekend eens uitpluizen op afstanden en reistijden. Tot duvel voornamelijk onderzoek gedaan naar vliegtickets en wat do see en do. En de lijst wordt wat lang voor de tijd die we hebben … :biggrin:

Waar kan ik info vinden over die rechtstreekse bus van SR naar Sihanoukville/Koh Rong!

Ben het geheel met Ton eens! Wat een goede tips allemaal Johan!
Als je tips voor hostels en guesthouses hebt die jou goed bevallen zijn hoor ik ze ook graag!

Vaak lijkt een vakantie door de grote afstanden en het vele reizen erg druk, maar ik vindt het op plek van bestemming altijd enorm meevallen. Zeker als je veel s nachts kunt reizen. 2 vliegen in 1 klap :slight_smile:

Hier vind je informatie over Koh Rong:

Op het thorn tree forum van lonely planet heb je kans op recenter ervaringen.

Bus van SR naar SHV kun je via je guesthouse/hostel/hotel regelen. Er zijn dag- en nachtbussen. Reken op 10-12 uur + nog de ferry naar Koh Rong…

Hostels en Guesthouses mag je zelf uitzoeken :wink:
Kijk maar eens bij hostelbookers en agoda.

Johan

Ja ik heb al wat hostels/guesthouses gevonden, maar ik hou van ervaringen horen/lezen.

Vanuit SR kun je ook vliegen naar SHV toch?
Ik had Cambodja Ankor Air gevonden, maar die hebben maar 1 vlucht per dag op dat traject om 14.25 uur. Dat zou betekenen dat we een nachtje extra in SHV moeten overnachten aangezien de laatste ferry rond 15.00 uur naar Koh Rong gaat?

Anyway: off-topic! Hahaha

We zijn nu van plan om per motor van Hue naar Hoi An af te reizen. Uiteraard niet rechtstreeks, maar met een grote boog die er 3 dagen over doet zodat we de mooie omgeving in ons op kunnen nemen :: De wolkenpas… Is dit een mooi stuk?

Hallo nathalie,

Normaal gaan mensen via een tunnel naar Van Hue naar Hoi An.
Ook gaan er mensen via een omwegje naar Hoi An via een berg ( heet Hai Van Pass ).

Deze berg is de voorkant van een NP en je kan natuurlijk dieper het park in.
Je kan het park in 2 of 3 dagen bezoeken afhankelijk van het aantal dag dat je ter beschikking hebt.

Heb je dagen over, dan zou ik dat zeker doen en een homestay , watervallen enz. zijn er echt mooi.

Cambodja
Helaas, je hebt volgens gelijk.
Maar er is ook een nachtbus naar SHV en dan kan het wel volgens je schema.

gr.
Ton.

Hi Ton,

Ja zo’n 2 (tot 3) dagen hebben we voor een motortour tussen Hue en Hoi An.

Zijn de cambodjaanse sleeperbussen te doen?
Het maakt eigenlijk niet heel veel uit denk ik. Een extra dag in SR of een extra dag Koh Rong…cultuur of strand…

SR
SR
SR > vlucht SHV > overnight in SHV
KOH RONG
KOH RONG of

SR
SR > sleeperbus SHV
KOH RONG
KOH RONG
KOH RONG

Bijgesloten ons voorlopig reisschema (grof).
Mijn reisgenootje wil Sapa na onze 2-daagse Fansipan Trek achter ons laten, maar ik twijfel of het te redden in om vanuit de trek meteen door te gaan naar de nachttrein. Je wilt toch nog ergens een douche nemen, avondeten, bus naar Lao Chai en de nachttrein te halen terug naar Hanoi. Volgens enkele touroperators is het haalbaar, maar dat ligt er maar net aan hoe snel je die berg weer af bent op dag 2 denk ik dan zo :wink:
En Sapa heeft genoeg te bieden om er nog een dagje extra te blijven hangen. Maar dat is dus nog ter discussie op dit moment :slight_smile:

Hallo Nathalie,

Ik neig meer naar jouw idee toe om er toch een dagje Sapa aan te plakken.
De Fanispan trekking kan behoorlijk inspannend zijn en dan even bijkomen van die inspanning zou ik zelf ook op prijs stellen.
Misschien voel je pijn in spieren waar je nog nooit bestaan van hebt geweten.

Om dan in een slaapcabine en bus plaats te moeten nemen zou ik niet trekken.

Extra dag zou ik van 1 dag minder Halong halen.

Wat ik zelf zou doen is om 1 dag Chau Doc erbij te nemen, is echt een aanrader.
Deze dag dan compenseren door 1 dag Saigon in te leveren.

Je kan natuurlijk ook je schema in Saigon laten staan, zoals in je excell sheet, en daar de extra dag Sapa van te halen en zo toch 2 overnachtingen Halong.

Hoop dat je wat kan helpen?

Gr.
Ton.

Iedereen bedankt voor de snelle en goede reacties !
Ton je bent een super beheerder van dit forum vind het jammer dat sommige mensen zo negatief naar je zijn!
Nathalie hoop dat je een fijne tijd hebt en ton bedoeld alles super goed!!

1 like