3 Weken Vietnam

Hallo!

Wij gaan eind juli voor drie weken naar Vietnam met onze pubers van 15 en 13. Ons idee is ‘slowtravel’ en en vooral ook niet het hele land te bereizen. We komen aan in Hanoi. Zijn er plaatsen die eruit springen w.b.t. cultuur en/of natuur om langer te verblijven.

Wie heeft er tips.

Roos

Hi Roos,
Over wat te doen in Vn staat er genoeg dicussies in dit forum of in andere forums. Google het eventje. Je moet er zelf uitpikken wat je zal leuk vinden.

Bv:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=110922

Plaatsen waar ik je zal adviseren zijn :
Noorden : Hanoi -SAPA - Ha Long bay -pagoda - Mai Chau
Midden : Hoi An -Hue - Mui Ne - Qui Nhon (easy riders doen waar mogelijk is).
Zuid : HCM city - cu chi tunnel - Mekong delta - Phu Quoc

Het zijn bekende plaatsen waar veel toeristen komen en natuurlijk mooie plaatsen.
Bedenk wel dat Vn niet alleen de mooie natuur biedt, maar ook lekker eten,
echt aziatische land en vriendelijke mensen. Het leven op straat is levendig, dit vind ik het leukst. Ga gewoon met plaatselijke mensen praten, dan merk je hoe warm ze zijn. bezoek een weeshuisje ofzo …je zal echt roeren in dit fantastische land Woorden schiet te kort om te vertellen…je moet daar echt proeven.

Mocht je vragen hebt met planning/vervoer enz, stel je gerust. Ervaren trotters helpen je graag in dit forum.

Wens je veel pezier met de reis.

Dank je wel voor je tips. Vietnam heeft veel te bieden en met name het contact met de bevolking, het land, de sfeer ervaren staat hoog op mijn lijstje.
Wat we willen is een paar plaatsen als standplaats en van daaruit trips maken, In Hanoi komen we aan. Het lijkt me fijn om daar een tijdje te zijn, van daar uit naar Halong bai. Misschien heb je een tip voor een prettige plek om te verblijven, liefst iets met een zwembad (voor de kinderen). Dan naar Sapa en daar o.a. wandelen. Wat de volgende stap wordt is de vraag. Onze kinderen willen graag ook naar een mooi strand. Alle highlights doen in 3 weken hoeft van ons niet. Wat is dan een goede keuze?

Gr. Roos

Voor hanoi hotels met zwembadjes:
Probeer De Hanoi Paradise at 53 Hang Chieu street (in-door pool) rond 150$ voor familie room of
Army hotel in 33 Pham Ngu Lao (out-door pool) (iets goedkoper).
Of Hotel L’Opera Hanoi
Je kan de links hieronder de hotels kijken/boeken online: http://www.agoda.com/asia/vietnam
Ik ben zelf niet in deze hotels geweest, maar schijnt er veel aangeraden worden voor hotels met zwembadjes in Hanoi. Deze hotels liggen niet midden in de old quarter (wel erg leuk), maar lopen binnen 5 a 10 minuten.

Na Ha Long bay / Hanoi /Sapa kun je naar midden Vietnam gaan voor Hoian/hue/Danang.

Wat te doen in hoi an, kun je veel lezen in dit forum. Je kan easy riders doen vanuit hier.
Hue old citadel bezoeken. 's avond uiteten op een bootje met plaatselijks Hue’s muziek. (live). Als je in Hue bent, vraag het hotel personeel naar de beste restaurant voor banh nam…enz. verschillende soorten deeg hapjes …
of bun bo Hue…
Stranden : Hoi An/Mui Ne/ Qui nhon
Ik ken je planning niet, dus geeft even aan hoe je het wilt en vraag het hier naar advies. Hoe meer je vraagt, hoe beter je een eigen idee krijgt voor je planning.
Ik denk dat je je voor 3 weken relax reizen deze plaatsen genoeg zijn.
ga je verder naar het zuiden, dan wordt het echt haasten…

mvgs

Hallo Roos,

Voor een zwembad in Hanoi, moet je weten dat deze veelal overdekt zijn om de gasten het gehele jaar deze service te kunnen bieden.

Alles is wel afhankelijk van je budget, dit bepaald de grootte en de lokatie.

Normaal verblijf ik in de hotels van Sofitel ( plaza of metropole ) , maar door drukte 1 of 2 nachten in Hanoi Paradise gezeten ( zwembad is kleiner ).

Maar voor meer keuzes deze link

Voor een basislokatie en dan van daaruit wat verkennen.
Je moet je bedenken dat voor een afstand van zeg 60 km over de weg je moet rekenen op 1 uur.
Dit beperkt het aantal km’s dat je doen rond de basislokatie; 100 km naar een bezienswaardigheid en terug is dus 4 uur en lunch en bezichtiging komt snel uit op 8 uur waarvan 4 uur reizen.

Voor drie weken met pubers zou ik kiezen als basis

Hanoi ( dag Halong Bay, dag Tam Coc )
Hue (dag Hue stad, 1 a 2 dagen DMZ) Easy riders is geweldig maar met vieren vrij prijzig.
Denk hierbij aan $65 pppd ( voor jullie dus 4 x $65 per dag)
Hoi An ( Hoi An stad, my Lai en prachtig strand )
Saigon ( tunnels, stad, strand in Vung Tau op 1 uur varen over de Saigon river )
Can Tho ( drijvende marken en de delta )

gr
Ton.

Ik sluit me helemaal bij Ton aan. Vanuit Hanoi naar Halong Bay. Hoi An zeker aandoen! Heel sfeervol stadje waar je kleding op maat kunt laten maken en een tour door de Mekong Delta (enkele dagen).

Dan kun je tussendoor nog het strand aandoen (of eventueel bij Hoi An). Misschien dat het strand bij Nha Trang het leukst is voor pubers. Anders heb je nog Mui Ne (met een hele aparte vegetatie en rode, gele en witte duinen waar je vanaf kunt glijden). Of Phu Quoc.

Groetjes, Anne

Bedankt voor al jullie tips en meedenken! Die hotels vinden we toch een beetje prijzig, dus dan maar even geen zwembad. We kiezen er liever voor om in het oude kwartier te zitten.
Helemaal naar het zuiden zullen we niet gaan doen. (een volgende keer)

Nu denken we aan paar dagen Hanoi, dan richting Cat Ba en/of Bai Tu Long, terug naar Hanoi, vliegen naar Hoi An, terugvliegen naar Hanoi en dan Ninh Binh (park Phu Luong) en Mai Chau, Hanoi, terug naar Amsterdam.

Nu nog de precieze verdeling maken in dagen.

Wat denk je/jullie ervan?

gr. Roos

Volgens mij prima te doen in drie weken. Je kunt eventueel nog denken aan een ander vervoersmiddel van Hoi An naar Ninh Binh (bijvoorbeeld met een losse open bus ticket), maar dan ben je wel lang onderweg. Is wel goedkoper. Lijkt mij een mooie reis!

Groetjes, Anne

1 like

Hi Roos

Tu Long bay wijkt af van de standaard route af, k ben zelf niet geweest, maar denk dat het hetzelfde beeld zal zijn. Er zal wat minder aanbod zijn met boten, wat moeilijk is te bepalen of het duur is.
Om eerlijk te zijn, zal ik toch ha long bay kiezen vanwege bekende prijzen, het beeld zal ongever dezelde zijn. Accomodatie is onbekend.
Maar als je wel tu Long bay gedaan heeft, laat ons jouw ervaren weten.
Ik moet in sept een paar mensen op reis en ha Long bay weer in.

Ik zal het noorden in een keer gaan reizen, want dan als je het in Hoi An bevalt, kan je wat langer blijven als je wilt. En Hoi An zal je zeker bevallen.

Mvgs

1 like

Hallo Roos,

Zoals Anne-Jitske al schreef goed te doen.

Met de bus van Hoi An naar Ninh Binh is een lang stuk; geloof dat je kinderen er niet echt vrolijk van gaan worden. Maar het kosten aspect kan een rol spelen en is dan dus een goede optie.

Van Hanoi naar het park is maar iets van 2 uur, zie er Tam Coc er niet meer bij staan.
Is wel leuk en super touristisch zodat het toch weer leuk wordt.
De omgeving is echt heel mooi ( Halong Bay op het land, zoals het omschreven wordt klopt echt )
Kijk even naar mijn foto’s van Ninh Binh.

gr
Ton.

Bedankt voor alle reacties. Het houd je scherp :slight_smile:

Hele lange busreizen zullen we een beetje moeten vermijden, één van de kinderen kan erg wagenziek worden. Treinen en vliegen en korte tochten met de bus kan wel. Tja, een beetje lastig dus.

Heeft iemand ervaring met auto huren en zelf rijden buiten de steden?

In de boeken en ervaringen die we lezen is Bai Tu Long minder toeristisch en druk, je moet er iets verder voor gaan dat wel.
Tam Coc staat op het lijstje, toeristische hilariteit kan soms ook grappig zijn, maar voortdurend mee in de toeristenstroom liever niet, vandaar ook niet Sapa maar park Phu Long en Mai Chan valley.

Hoi An gaan we ook zeker doen, ja het inzicht om eerst rond te reizen in het noorden delen we, daarna naar Hoi An, liefst met vliegtuig of is het met de trein ook te doen en de moeite waard.

Hoe alles op elkaar aan te sluiten is nog even puzzelen, maar wel leuk.

Groetjes, Roos

Hi Roos,

Jammer dat je Sapa niet kies.

Hier is de links voor de trein tijden en kosten, waar Ton ergens neergezet heeft.

Je mag daar zelf niet met auto rijden.(levensgevaarlijk, je komt achter waarom)

Bij elke reisburo daar is er een auto met chaufeur te regelen. Informeer
eerst bij verschillende buro voor een redelijk prijs (all in). Jullie zijn met zijn vieren, dus dat kan redelijk zijn met auto. (7-zits).

Veel succes met je planning

mvgs

hallo Roos,

eerst en vooral wil ik je mededelen dat ik NUL ervaring heb in Vietnam ,maar volop besig met de voorbereiding op … en kwasi beslist heb om Bai tu long te doen ,

dit nadat ik (ere wie ere toekomt …)bij de buren van
www.columbusmagasine.nl (sorry met sit) volgende tip(s) vond :
http://www.columbusmagazine.nl/azie_en_midden-oosten/vietnam/halong_bay_en_noordkust/reisreporter/tip/16946/bai_tu_long_net_zo_mooi_als_ha_long_bay_maar_zonder_toeristen.html

ook bij de collega’s van het TT-forum van lonely planet vond ik dese enthousiaste info :
dus via www.lonelyplanet.com :

hier moet je dan voornamelijk verder ingaan op wat pajos aangeeft …

mijn evt ervaringen kan ik pas eind januari doorgeven …maar wie weet wil je het er ook
op riskeren … riskeren is volgens mij hier de verkeerde woordkeus , ik bemerk dat jullie
tijd hebben en so overwegen jullie het misschien toch …

een lus halong-city / quan lan island / cai rong lijkt mij de ideale oplossing

Anne, ik hoop dat je het me niet kwalijk neem dat ik hier andere forums aanhaal,
maar een goeie mix kan toch nooit slecht sijn …
en ja, moest ik straks bai tu long aan doen , heb je mijn persoonlijke ervaring natuurlijk te goed !

groeten,
geert,

1 like

Hi,

Hier heb je nog een links voor de trein, het is ietjes luxe, book wel van tervoren. Laat je hotel boeken voor jou, ietjes duurder, maar toch zekerheid.
Je hebt al adh van de sites een idee wat het kost.
http://livitrans.com/trangchu-0-0-0-0-0.html

Grtjes

1 like

Bedankt Geert voor de links,

Denk dat ik de Tu Long pakt in Sept.

mvgs

hey traunoc ,

volgens mij kan dat niet mislukken …wel wat verderaf …doch seker
de moeite waard om het te proberen … selfs het haven-plaatsje Cai Rong
wordt als charmant beschreven …(weliswaar sitten wij in tijdsnood … en
hopen we niet genoodsaakt te sijn hier te moeten overnachten)

alvast good luck !!!
en de last details-questions mag je van mij natuurlijk nog verwachten !!!

geert,

Hallo,

Even over het huren van een auto.

Klopt zoals Traunuoc al schreef; je mag zelf niets besturen, ook niets op 2 wielen boven de 50 cc.

Reken voor een auto met chauffeur voor een gehele dag tussen de 65 en 80 dollar.
Moet de chauffeur overnachten, wanneer je bijv 500 km wilt rijden vanaf de vertrek lokatie ( hij kan niet meer terug, dus een overnachting ) komt er 10 a 15 dollar bij en wordt de prijs met minimaal 25% verhoogd. Dit omdat ie de dag erop dus ook niets kan verdienen.

Bedenk ook dat vervoer over de weg niet echt vlot gaat, gemiddeld 65 km per uur is al vrij snel.

gr
Ton.

Bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat autorijden dus niet mag. Ik was gewoon benieuwd, heb ook al eens vijf maanden door Japan gereden, wat ook erg afgeraden wordt, maar prima ging.

Gr. Roos

Hey Geert,

Bai tu Long is wat verder, maar ook minder toeristisch - zo lazen wij. Het is misschien ook een (levens)kunst om de tijd de tijd te laten en dus minder te doen dan je theoretisch zou willen.
Ik zal je laten weten hoe mijn ervaringen waren.

We twijfelen nog of we alleen in het Noorden zullen rondreizen of ook rond Hoi An nog wat tijd zullen doorbrengen én zo ja, of we dan nu al een binnenlandse vlucht zullen boeken (dat geeft ook tijdsdruk).

Groeten, Roos

Hey Ton,

We lazen in de Capitoolreisgids dat bijvoorbeeld Midden Vietnam goed te doen was met een huurauto, tja . . . wat is nu waar. Zoals ik het bij jou lees lijkt het een verordening van de Vn-regering.

Groetjes, Roos