Eerste keer naar Vietnam

Hallo Vietnam Lovers,

In mei 2012 gaan we (man 58, vrouw 57) voor de 1e keer naar Vietnam. Helaas maar voor 15 dagen, maar wie weet raken wij ook met het Vietnam virus besmet.

Doordat we de markten in Can Cat en BacHa willen bezoeken staat dag 8 t/m 15 vast: BacHa, Sapa + Halong Bay. We zijn in contact met Vietnam à la Carte die een offerte op maat gemaakt heeft waarbij alles (incl. privé chauffeur + gids) geregeld is en dat vinden we voor gebied fijn.

Voor dag 1 t/m 7 heb ik de volgende opzet in gedachten:
dag 1 vr 11 mei : aankomst Hanoi 06.35 uur, 10.35 uur vlucht naar DaNang + transfer naar Hoi An
dag 2 za 12 mei : Hoi An
dag 3 zo 13 mei : Hoi An
dag 4 ma 14 mei : naar Hue via wolkenpas
dag 5 di 15 mei : Hue
dag 6 wo 16 mei : 14.20 uur vlucht naar Hanoi
dag 7 do 17 mei : Hanoi

Voordat ik de binnenlandse vluchten boek heb ik 2 vragen die ik hier graag wil stellen:

• Is 4 uur voldoende voor overstap in Hanoi. We moeten immers in Hanoi onze koffers ophalen en daarna opnieuw inchecken omdat we apart ticket hebben voor binnenlandse vlucht naar DaNang.
  • Wat is een mooiste wolkenpas route: van noord naar zuid, van zuid naar noord of maakt het niets uit?

Naast op-/aanmerkingen over de route zijn tips voor hotel Hanoi, Hoi An en Hue van harte welkom.

Marry

Hallo Mary,

Mooi dat je naar Viet Nam gaat, inderdaad slechts 15 dagen.
Ik denk dat je de volgende keer zeker voor een langere periode gaat; is en blijft een mooi land.

Je vragen.

4 uur is meer dan voldoende, mits je natuurlijk geen grote vertraging oploopt.

Ik ben de wolkenpas alleen van Zuid naar noord gegaan, maar je zoveel stoppen onderweg wanneer je wilt ( mits je natuurlijk dit afgesproken hebt of een gids hebt die dat dan voor je regelt ).

Hotels
Ik weet je budget niet maar hieronder volgen mijn favorieten voor Hanoi, Hue en Hoi An.

Hanoi
Sofitel Legend Metropole; is prijzig maar wel een ervaring en super mooi ( staat in de top 3 van beste en mooiste hotels in Azie ). 4 x geweest
http://www.sofitel.com/gb/hotel-1555-sofitel-legend-metropole-hanoi/index.shtml

Sofitel Plaza
Is wat goedkoper en heeft een mooi dakterras met uitzicht over het meer. 3 x geweest
http://sofitel.com/gb/hotel-3553-sofitel-plaza-hanoi/index.shtml

Hue
Huong Giang Hotel
Mooi gelegen aan de rivier, kan je ook je excursie starten naar het mausoleum via de rivier ( je wordt dan daar opgepikt ). 3 x geweest
Ga voor de deluxe room met riverview.

Hoi An
Mijn nummer 1 is River/beach resort.
30 meter van het strand en een gratis pendel naar de stad ( 5 km ).
Probeer de “superdeluxe room met riverview” te bemachtigen en liefst op de begane grond.
6 x geweest.

Tips

Hanoi
Ik zou dit met een gids doen en er een dagtour van maken.
Je hebt te weinig tijd om het zelf uit te dokteren en doe het prive met gids.

Hue
Geld volgens mij hetzelfde als voor Hanoi; met gids en prive.
Wanner je bijv. van Huong Giang hotel met een bootje naar het mausoleum gaat en vandaar naar de citadel met de auto, weet je dat ie er staat. Ook kan je zelf bepalen hoelang je ergens wilt blijven en bepaald de groep of de planning het niet. Ook ben je vrijer met je keuze van lunchlokatie en kun je a la carte eten. Groepen krijgen meestal iets voorgezet dat al bepaald is ( hoop dat je dit snapt, weet het zo snel niet anders te formuleren ).

Hoi An
Deze stad kan makkelijk zonder gids en op je eigen houtje.
Wanneer je interesse er naar uitgaat om wat museumpjes te bekijken is de tip om een ticket te kopen waar deze op staan en je niet elke keer entree hoeft te betalen; is ook goedkoper.

Misschien naar Cham Island?

Wanneer je interesse naar de cultuur/geschiedenis uitgaat is een bezoek aan het “Cham museum” in Danang een overweging op de weg van Hoi An naar Hue.

Ik hoop dat dit enigszins je vraag beantwoord, zoniet hoop ik het lezen en gaan we voor de herkansing.

gr.
Ton.

Ton, :kus: voor je uitgebreide antwoorden.

Heb snel even naar je favoriete hotels gekeken en …Huong Giang Hotel in Hue… ben nu al verliefd op het uitzicht.

Wat budget betreft: in 1e instantie ga ik uit van gemiddeld $100 p/nacht (incl. ontbijt, VAT & service) voor Hanoi, Hue en Hoi An maar voor bijzonder plekje kan ik zomaar mijn ogen sluiten voor de prijs. Het leukst vinden we altijd een mix en meestal slaag ik daar (middels zoeken op Tripadvisor) aardig in.

Uiteraard willen we ook cultuur/geschiedenis zien. Wil vanuit Hoi An 1/2 dagtour naar My Son Tempels en tip Cham Island is genoteerd.

Van Hanoi naar DaNang gaan dagelijks veel vluchten. Denk je dat vlucht van 09.50 uur ook haalbaar is (aankomst Hanoi 06.35 uur) of wordt dat stressen? Ik weet dat ingeval we de aansluiting missen gevolgen en kosten voor onszelf zijn, maar … hoe eerder op plaats van bestemming, hoe liever.

Je adviseert Hanoi en Hue met prive-gids te doen. Bedoel je ter plekke regelen of vooraf en zijn er touroperators die je aanbeveelt?

vriendelijke groet Marry en alvast bedankt.

Hallo Mary,

Ik vond .Huong Giang Hotel in Hue ook geweldig.
Omdat Hue een keizerlijke stad is kan je daar dus ook keizerlijk eten.
Wij zijn er te verlegen voor maar om minder verlegen mensen dat zien doen is alleen al kostelijk.

Wanneer je daar dus in het koninklijk restaurant het diner bestelt met alle toeters en bellen sta je in mijn ogen voor aap.

Je wordt dan aangekleed als koning en krijgt er allemaal mensen in kledij bijzitten die dan minister spelen ( of zoiets ). Ook worden er allerlei muzikanten opgetrommeld in kledij en deze dan voor je spelen. Kan een ervaring zijn, maar je kan het ook gade slaan met een simpele gamba diner op een afstandje.

Aankomst internationale vlucht naar Danang.
Is geen enkel probleem; zoals geschreven klein vliegveld en je hebt minimaal 2.5 uur.
Inchecken voor binnenlandse vlucht is voor 1 uur.
Dus zonder vertragingen geen probleem.

Hotels
River/beach valt in jullie budget; wel superdeluxe met riverview op de begane grond boeken
Voor Hue ook riverview kamer.

Vooraf boeken
Ik had jullie tijd op deze lokaties gezien en vind dat je georganiseerd ( =prive) meer kan zien.

Of je vooraf of ter plekke moet boeken is een keuze.
Aangezien dat je met Vietnam à la Carte geboekt hebt?, zal ik hun wederom een offerte vragen en dan met jouw hotelkeuze en trips. Misschien kan door je pakket uitbreiden ( je vorige boeking ) en een de aanvulling de prijs wat drukken tov van een nieuwe boeking erbij?

Mijn aanbeveling heb je waarschijnlijk al eens ergens gelezen; Buffalo Tours.

Na 13 reizen naar Viet Nam nog geen enkele klacht en alles perfect.

gr.
Ton.

Ton, heb je zelf zo’n keizerlijke maaltijd meegemaakt? Ik zie jullie al zitten, hihi. Goed om te lezen, dan weet ik wat ik niet moet bestellen een volgende keer als ik in Hue ben :wink:

@Marry: ik zie dat je best een budget hebt voor overnachtingen. Mocht je het toch niet vervelend vinden wat goedkoper (dit is een advies van een backpakcer, hihi :wink:), maar toch ook mooi te zitten in Hoi An stad, dan raad ik het Nhi Nhi Hotel aan.

Heel veel succes met het uitpuzzelen van jullie reis! Komt volgens mij helemaal goed, want Ton heeft jullie al goede tips gegeven!

Groetjes, Anne

Hoi Anne-Jitske,

Nee, ik heb dat menu nooit genomen; zag het wel op de kaart staan en vond het nogal prijzig.
Geloof dat het iets van $150 voor 2 personen was en dan 10 gangen of meer.

Ik het iedere 3 dagen 2 maal gemiddeld gezien; waren wel overwegend Japanners of Koreanen.
Aan hun gezichten te zien waren ze het na een uur wel beu; duurt 2.5 uur met alle muziek en speeches. Ik was superblij dat ik dat niet gekozen had en gewoon een soep en gamba’s had de eerste keer. Is wel leuk om te zie, maar je staat echt in de belangstelling want de rest van het restaurant kan alles ook zien en iedereen keek. Niets voor mij.

Maar het hotel is schitterend; mooi restaurant, fijn op het terras aan de rivier, mooie kamers enz.
Lokatie is perfect.

gr.
Ton.

Hoi,

Ik ben in cham eiland geweest. Kostprijs is 400.000 dong per persoon icl. lunch.
Op het eiland ga je een kleine trekking doen, niet echt spectaculair.
Een uur gesnorkeld, wel mooi, maar je moet niet verwachten zoals wat je op tv ziet. Daarna gelunched en de rest van de tijd zwemmen. Wel mooi strandje.
Als je weinig tijd heb, zal ik deze skippen, omgeving van Hoi An is ontzettend mooi en stranden zijn ook niet slecht. Fietsen kan je overal huren (heel goedkoop). Ik heb zelf brommer gehuurd en ver buiten gegaan, erg mooi. (let op, ik heb Vietnamese rijsbewijs). "s avond in hoi an is gezellig, al die lampiontjes en bars.
En natuurlijk kleiding en schoenen op maat laten maken.
Een paar leren schoen op maat kost rond 900.000 dong (nog niet eens afgedongen). Wel aan te raden meteen laten maken op het moment dat je aankomt, dan heb je nog tijd om het laten passen als het niet meteen past.

Mvgs

Hallo Mary,

Even een aanvulling op traunuoc.

Wij zijn een kleine 10 jaar jonger dan jullie, en ik bedenk dan dat je vroeg in de middag aankomt in Danang en dan rond 13:00 uur in je hotel aankomt.
Waarschijnlijk ga je even het hotel verkennen en ga je naar Hoi An en loop je wat rond.
De dag erop ga je weer naar hoi An en bezoek wat museums en ga je in de middag naar het strand van Hoi An ( Cau Dai ).

Bevalt het je dan kan je daar de dag erop weer terug; maar een bootocht naar Cham Island met een ander strand en lunch en een trip op het eiland is dan ook wel weer leuk.
De kosten zijn dan rond de $40 pp. individueel en eten a la carte en met prive gids voor de gehele dag van “van deur tot deur”.

Prijs Traunuoc kan ook maar dan misschien met meer dan 2 personen en dus misschien met een groep, buffet, soort restauarnt, geen prive gids enz??

Prijzen zijn moeilijk door te geven omdat in Viet Nam veel per eenheid gaat.
Bijv een busje kost $100 maar met 4 personen is dit $25 pp. en met 2 personen $50 pp.

Dus kijk bij het boeken van een trip goed naar het gebodene en prijs en maak dan je afweging.

Misschien ook leuk om te weten.

In Hoi An moeten gidsen hun ID ( kaart dat ze een geregistreerde gids zijn die hun op leiding met goed gevolg hebben afgesloten en via de universiteit ) overal kunnen tonen in de binnenstad van Hoi An.

Best een flink percentage van deze gidsen zijn vroeger monnik geweest omdat de ouders de studie niet konden betalen en ze zo wel konden studeren. Misschien een aanknopingspunt voor een gesprek?

gr.
Ton.

hey traunuoc,

is de kwaliteit/grootte van de fietsen te doen ginds in hoi an ?
'k denk evt the marble mountains vanuit hoi an met de fiets aan te doen ?
afstand 20 km ver moet toch normaal te doen zijn … kan je daar naar toe ,gebruik maken van kleine baantjes ? onderweg kleine vissersdorpjes te bezoeken ?
Met brommertje zou natuurlijk ook leuk zijn !!! of is het risico op rij-bewijs-controle groot ? en wat wanneer je betrapt wordt ? hoorde al dat je ze dan gewoon wat geld moet toe stoppen …maar over hoeveel gaat dat dan ?
misschien heb jij daar wel een idee van ?
en ja Ton ik weet het… het mag niet…én een verwittigd man is er uiteraard
twéé waard …
bestaan er geen fietskaartjes … voor omgeving hoi an en ook hue ?
tot nu toe tevergeefs gegoegeld

alvast bedankt,
geert,

@Anne-Jitske. Dank je wel voor de tip. Hotel ziet er :finger: uit en … €40 p/nacht is zeker geen verkeerde prijs.
Twijfel tussen Ha An hotel, Nhi Nhi hotel en Betel Garden Homestay, maar ja… ik heb nog even.

@Traunuoc. Inmiddels veel gelezen over Hoi An en al lijstje gemaakt: stad bekijken, fietstocht omgeving, wandeling strand, sunset of sunrise fototour en My Son, mits goed in te passen, dus aan Cham Island komen we helemaal niet toe

@Ton. In Thailand een lokale gids gehad die ook als klein kind door zijn ouders naar de monniken was gestuurd en het daar in het begin heel erg moeilijk mee heeft gehad. Toen hij erover vertelde kon ik bijna voelen hoe verdrietig en eenzaam hij zich gevoeld moet hebben.
Ik stel me de 1e dag Hoi An precies voor zoals je schets. Voor volgende dag meer dan genoeg plannen en laatste dag willen we ons op tijd op laten halen door privé chauffeur om ons naar hotel in Hue te brengen.
Het orchid hotel in Hue bied deze mogelijkheid (incl. tussenstops voor de highlights) dus ik ga ze hierover een mailtje sturen want het hotel heeft super goede referenties (Travelers’ Choice® 2011 Winner)

Ergens heb ik gelezen dat elke zaterdagavond straten in het oude centrum Hoi An verlicht worden door lantaarns, ergens anders heb ik gelezen dat dat alleen bij bepaalde maan is. Vraag me af wat juist is.

:dag: Marry

Geert,

In principe met die afstand, kan je gewoon in nederland met de fiets makkelijk kunnen. Maar hoe kom je aan met 20km ? met de auto waren we 3-4 uren bezig om van Hue naar Hoi an te rijden. (afgetrokken van tussenstopjes)
Maar in Vn is het heel ander verhaal, de hitte speelt een grote rol, plus dat gebied is erg bergachtig gebied, je moet een goeie fiets hebben. Ik ben geen fan van fietsen, daarom heb ik zich niet verdiept in fietstochten. In Vn heb je geen apart baantjes voor fietsen, hier en daar in grote steden wel for brommers/ fietsen baantjes. Het rijden in de stad is niet gevaarlijk, want je kunt niet hard rijden. Op de “snel” wegen is het levensgevaarlijk, bedenk wel dat er rond 60 doden per dag in het verkeer in Vn vorig jaar.
In het algemeen, het verkeer in Hoi an, Hue is rustiger. Danang wel erg druk.
Als je perse wil met de brommer, doe dat alleen in de omgeving van Hue of Hoi an. De prijs is rond 100.000 dong per dag. Benzine zelf betalen, meteen tanken als je hem krijgt.
Van de politiezaken kan ik moeilijk zeggen, ik ben een paar keer aangehouden, stop meteen 200.000 dong tussen papier en met een zo kort mogelijk excuse/spijtbetuiging tegen zeggen, en ze laten mij doorrijden. Maar het hangt ook af waar en wie je te maken hebt. Politie in Hoi an is nergens te zien. althans ik niet. In Hue wel.
Maar het gaat niet om die zaken, het gaat erom op het moment dat je iemand zijn letsel bezorgt, of jezelf krijgt, dan heb je geen enkele poeten om op te staan. Het is de wet en je overtreedt de wet en de straffen zijn daar niet mild zoals in Ned/belgie. Ja, inderdaad, er rijden genoeg westerlingen rond op de brommer, maar dat is hun keus.

Mvgs

Traunuoc ,

'k dacht dat ik in de lonely planet op de plattegrond van danang thv
marble mountains pijltje met 19km nr hoi an zien staan had …
kan het nu niet checken (momenteel middagpauze op 't werk)

in ieder geval bedankt voor je reaktie !

Geert,

Ik bedacht zich, het kan 20km zijn, maar wel via de tunnel.

Hallo Geert en Traunuoc,

Nu moet ik Geert toch bijvallen; is inderdaad iets van 20 km vanaf Hoi An en 10 km zuidelijk van Danang.
Kan me ook niet voor de geest halen dat er een tunnel is?
De enigste tunnel in deze omgeving is die bij de Hai Van pass en deze ligt noordelijk van Danang op de weg naar Hue.

Traunuoc,
Weet zeker dat er een tunnel is van Hoi An naar de Marble Mountains?

gr.
Ton.

Er is maar een tunnel in Havan pass. Door deze tunnel is de weg tussen
Danang an Hue stuk korter. Die 3-4 uur die ik bedoelde, was doordat we via de oude Haivan pass rijden, en de chauffeur gevraagd om stuk langzamer te rijden voor het uitzicht. De marble moutain ligt tegen Danang aan tussen Hoi An en Hue. (altans de ene met een grote grot, die tijdens de oorlog gebombadeerd werd, voor bekende, die met de onsmakelijke modern lift).

Voor Cham eiland : we zijn gewoon met de groep gegaan, niets prive, vandaar de prijs goedkoop is. Maar ik twijfel of je met prive gids meer kan zien met wat we zien. Wel rustig natuurlijk. Highlight voor me is de kano tocht heen en terug, :slight_smile: je wordt op en neer geschudt en de zee was vrij ruw.

Mvgs

Hallo Mary,

De gidsen die ik ken en via een klooster/tempel hun opleiding hebben gevolgd zijn hun ouders heel dankbaar. De ouders waren arm en hadden zelf geen geld om een opl,eiding te betalen en via deze weg hebben ze gestudeerd op een universiteit en zo hun diploma’s gehaald.

Orchid hotel ziet er prima uit, denk dat je daar een leuke tijd hebt.

Klopt dat ze met lampionnen ( chinese laterns ) de straten verlichten maar alleen op op de 15e nacht van lunar month .
Dit betekend volgens mij ( ben niet zo goed met kalenders ) dat jullie dat niet meemaken in Hoi An volgens je schema helaas.
In mei 2012 valt dit geloof ik op 4/5 mei.

http://www.hko.gov.hk/gts/time/calendar/pdf/2012e.pdf
http://hoian-tourism.com/Hoi%20An%20Full%20Moon%20Festival%20Schedule#

gr.
Ton.

Ton ,

allebei zeer informatieve links ! …maar jammergenoeg past het ook nie voor ons :frowning:

Geert,