3 Weken Vietnam

Hallo Roos,

Ik de Capitool reisgids niet.

Maar wanneer ze suggereren dat je in Viet Nam zelf een auto mag besturen ( en dus ook huren ), vind ik dit een grote fout in de gids.

Je mag echt niets besturen boven de 50 cc.

Misschien ten overvloede.
Geen enkele dekking bij een reisverzekering, ziektekostenverzekring, auto/ motorverzekering enz.

Betekend dus alle maar dan ook alle kosten zijn voor jezelf zoals bijv. repatriëring naar nederland op een speciale stoel om te liggen, ziekenhuiskosten ter plaatse, ambulance.
ook alle kosten aan derden ( ziekenhuiskosten ) en eventuele inkomstenderving voor misschien wel 50 jaar. Je komt het land niet uit zonder deze te betalen.

Kosten aan de voertuigen enz. enz.

Ook de kans op een langdurige gevangenisstraf, hoge boetes.
Dat de kans bestaat dat er iets kan gebeuren deze link

http://www.vnnnews.net/foreigner-expelled-after-causing-fatal-accident

De Australische ambassade waarschuwt het duidelijkst en haal deze daarom altijd aan op deze vraag.

http://www.vietnam.embassy.gov.au/hnoi/Driving_in_Vietnam.html

Maar het is je eigen keuze.
Ik ga niet schrijven doen,; dus je bewust adviseren een lokale wet te overtreden.
Hoe mooi het ook kan zijn om zelf te rijden, maar er zijn voldoende alternatieven.

gr
Ton.

Hey Ton,

Ik geloof je helemaal hoor en natuurlijk trekt het me niet om zelf in een auto ofzo te gaan rijden. Gek, dat het in een reisgids staat. Ik ga denk ik wel even een berichtje sturen aan Capitool reisgidsen, want heb een hekel aan foutieve informatie in reisgidsen.

Bedankt voor je uitleg.

Groetjes,

Roos

Hallo Roos,

Ik was je waarschijnlijk al voor en heb gisteren een mail geschreven naar Capitool of het er echt specifiek in staat van het zelf besturen van motorvoertuigen.
Ik heb het namelijk het boek niet gelezen en ben op je leeservaring afgegaan.

Kreeg vandaag het antwoord van Capitool.

Geachte heer Ton…,

Hartelijk dank voor uw bericht van gisteren.
Wij stellen het altijd op prijs wanneer lezers de moeite nemen ons te informeren over aanvullingen, wijzigingen of andere mededelingen die voor onze reisgidsen van belang kunnen zijn.
In de herziene uitgave van Vietnam die nu verkrijgbaar is, raden wij mensen af om zelf auto te rijden in Vietnam.

Nogmaals hartelijk dank voor uw alertheid.

Wij wensen u op uw verdere reizen nog veel lees- en reisplezier.

Met vriendelijke groet,
Barbara Bekkers

gr
Ton.

Hey goed van jou!

Ik heb de gids van de bieb geleend en zie dat het een druk is uit 2008. Dus dan treft Capitool geen blaam als in de nieuwe versie de juiste informatie staat.

Zijn er volgens jouw ervaring specifiek voor Vn meer dingen die je absoluut niet moet doen.

Groetjes,

Roos

Hallo Roos,

Ik vond het al vreemd vandaar dat ik gereageerd heb naar Capitool.
Vind het ook netjes dat ze binnen een dag een reactie gaven; zie je niet altijd.

Maar nu terug naar je vraag.

Waarschijnlijk bedoel je iets wat hen tegenstaat in je gedragingen; advies tegen eventuele criminaliteit (voorkomen van tasjesdiefstal e.d.) spreken voor zich.

Maar eigenlijk kan ik niet veel verzinnen.

Misschien enige punten die je waarschijnlijk wel gelezen zult hebben zijn:

Ga gekleed naar een tempel / pagode, en schoenen uit.
Word niet kwaad, beter laat niet zien dat je kwaad bent en probeer het met een glimlach op te lossen of loop ervan weg.

Voor de rest je eigenlijk je gewoon gedragen en beleefd en geïnteresseerd zijn als ze iets vertellen ( zijn toch wel gevoelig voor).

Je hebt dan een fantastische vakantie zonder problemen.

gr
Ton.

Hoi Kastanje, wij zitten nu met twee peuter/kleuters in vietnam. Zijn gister van NInh Binh naar Hue gereden met slaapbus, rijdt ook door naar Hue en vertrekt ook vanuit Hanoi. Het was best te doen, echte bedden. De treinen met softsleepers waren allemaal al volgeboekt, we waren zo’n 7 dollar p.p. kwijt voor de bus. (als ik het nog goed weet). Misschien ook een optie?

bedoel: rijdt ook verder naar Hoi an.

1 like

Hallo,

Is een optie, de bus.

Je moet weten dat ik een voorstander ben van het vliegen ivm met de vakantiedagen.
Tijd aan reizen beperk ik zoveel mogelijk.

Roos,

Ik heb het makkelijk voor je gemaakt.

Bus ( Heb gekeken bij Sinh tourist ) vanaf Hanoi, Hoi An en terug

$18,50 pp reistijd 9.5 uur non stop, maar werkelijk 10 a 12 uur
terug reistijd 9.5 uur non stop, maar werkelijk 10 a 12 uur
Totaal 8 x 18 dollar = 144 dollar

Dus voor enkele dagen Hoi An met de bus kost dit rond de 144 dollar en kost je 24 uur.
De meeste tijd gaat wel in de avonduren; maar vraag je wel af of je dan kan slapen ( of de kinderen). Anders word het geen plezierige reis.

Vliegtuig VA

In totaal voor 4 personen ( 2 volwassenen en 2 kinderen jonger dan 12 ) = 300 dollar vv
Tel daar bovenop 100 dollar aan transfers ( wanneer je een hotel geboekt hebt kan dit minder zijn )
Totaal 400 dollars met een reistijd van 9 uur.
Dit inclusief de transfers en vliegtijd.
Bijkomende kosten zijn natuurlijk de hotelkosten; je slaapt niet in het vliegtuig en dus hotelkosten
zou je eventueel kunnen meetellen.

Dit zijn de keuzes, en volgens mij, misschien hierop een aanvulling van anderen?, kan ik niet meer verzinnen.

Hoewel de trein; helemaal vergeten.

Kosten voor een softsleeper zijn VND 740000 pp per enkele reis voor 4 personen.
Dus 8 x VND 740000 = VND 5960000 + $287 = €200.

Ik hoop dat dit je wat verder kan hepen?

gr
Ton.

Hey Ton,

Bedankt voor alle informatie. We hebben een vlucht geboekt bij Jetstar (was goedkoper dan VA). Leek ons toch het prettigst en w.b.t. tijd kan je meer doen.
We gaan dus eerst het noorden verkennen en de derde week naar Hoi An en omgeving.

Ik las dat jouw favoriete verblijfplaats Riverside resort is. Ik heb het bekeken, ziet er mooi uit. Zijn er nog meer aanraders daar en bijvoorbeeld in Da Nang en Hue?

Groetjes,

Roos

Hoi Roos,

Moet je even corrigeren, mijn favoriet in Hoi An is Niet riverside, maar River/beach.
De kamers daar zijn bijna gelijk aan die van Riverside ( heb daar 4 nachten verbleven in 2009 maart ).
Riverside is echt een mooi resort, maar ook duur. 1 flesje heineken kost op het resort 5 dollar, cola trouwens ook. Baco 10 dollar.

River/beach ligt dichter bij het strand ( 30 seconden )en is goedkoper; mooiste kamer is de superdeluxeroom en dan op de begane grond; pal aan de rivier. Consumpties zijn meer dan gehalveerd.
http://www.river-beachresort.com/default.htm

website van riverside
http://www.hoianriverresort.com/

Voor Hue kan ik je Huong Giang hotel/resort aan bevelen. Ligt vrijwel in het centrum ( 1 minuut lopen ) en aan de rivier en heeft een zwembad.

Mooi is de deluxe rivervieuw kamer, dus met zicht op de perfume river…

In Danang heb ik nooit overnacht, is maar 45 minuten van Hoi An en heb de stad op de weg van Hoi An naar Hue bezichtigd.

gr
Ton.

Hallo Roos,

Was even te vermelden dat ze bij River/beach ook een familiesuite hebben.
Deze hebben een 2 gescheiden slaapkamers.

gr
Ton.

Hoi Roos,

Je hebt al veel informatie gekregen. Super! Zelf heb ik voornamelijk in budgethotels vertoeft. Mochten jullie in Hue voor budget willen gaan, dan raad ik het Sports hotel aan, midden in het centrum.

Groetjes, Anne

Hey Anne,

Kan jij iets goeds, leuks en budget aanraden in Hoi An? Wij zijn geen luxe paardjes en zoeken liefst het authentieke, dat mag eenvoudig zijn.

Groetjes,

Roos

Zelf ben ik helemaal weg van het Nhi Nhi Hotel. Wij zaten er voor 16 dollar per nacht (voor twee personen). Heel schoon, vriendelijk personeel (waar je bevriend mee kunt raken ;)) en zelfs een zwembadje. Maar het kan zijn dat de prijzen nu hoger liggen. Dit zag ik laatst iig op hun website. Misschien dat je ter plekke kunt afdingen voor een kamer.

Groetjes, Anne

Hey Anne,

Dank voor de tip. Ik ga het bekijken. Klinkt erg goed!

Ik heb nog een vraagje over het weer. Het is regentijd als we er zijn, dus we kunnen wel wat verwachten. Is het handig om al iets van huis mee te nemen of is het prima om af te wachten en daar iets te kopen.
Ook zo het dilemma met schoenen. Je wilt iets waar je goed op kan lopen, maar niet te heet en liefst ook (weer) droge voeten. Kun je daar ook iets goeds kopen mochten we ander schoeisel willen?

Groetjes,

Roos

Als het begint te regenen zie je ineens allemaal mensen poncho’s verkopen. Dus dat zal geen probleem zijn. Ook kun je daar vele schoenen kopen. Vooral slippers :wink:

Zelf heb ik goede bergschoenen meegenomen en slippers en dat was voldoende.

Groetjes, Anne