Mijn Mekong-hoofdstuk

hier ben ik weer …wat gefrustreerd omdat ik weeral besef dat ik van de vele
mogelijkheden aldaar ,meer NIET dan wel ga kunnen doen … ik geef hieronder mijn voorlopig eind-resultaat …en reken op wat bijstand van jullietwege…
mekongdag , kortweg resp. MD1 ,MD2 ,MD3 ,MD4

MD1 bustraject saigon - Can tho + slapen in Can Tho
MD2 'smorgensvroeg bezoek floating market Phong Dien + rit nr Soc Trang
MD3 Soc trang naar Vinh long + slapen in An binh
MD4 verplaatsing Vinh long naar luchthaven Saigon + vlucht naar Hanoi

Ik voel aan …dat zelfs dit beperkt program te druk is … en twijfel sterk om Soc trang toch te skippen , ten ware jullie als insiders het echt geen must vinden om An binh aan te doen … persoonlijke aantrekking van an binh zijn : homestay , fietsen op dat eilandje ,boottocht langsheen de smalle kanaaltjes in deze buurt .
Als deze 3 zaken even charmant zijn in de onmiddelijke omgeving van Can tho hoeft de tussenstop bij Vinh long natuurlijk niet …
Ik hoorde hier ergens al de lofzang van Sarah over haar homestay in Can Tho, weet je ook nog waar …of zijn er tal van mogelijkheden ? En Ton wie
weet schud jij van hieruit wel een mooie (landelijk via rustige paadjes ,langs kronkelend water en over gekromde monkey-bruggetjes …) fietstocht uit
je mouw …
en punt 3 : in de Trotter lees ik " voor boottochtjes op de mekong is de omgeving van vinh long " onovertroffen" !!! Vinden jullie deze lokatie ook superieur in vlg met omgeving Can tho ??? mijn voorkeur gaat los van de lokatie :naar smalle kronkelende waterwegen , liefst met wat lokaal boot-verkeer ,en wat landelijke dorpjes en activiteit langsheen de oevers …

alvast bedankt,
Geert,

Ik ben bij n homestay gebleven op t eiland an binh, met n fiets rond fietsen: geweldigggggggg yihaaa wat n wereld, prachtig.

Ps: gewoon mEt de bus naar ving long: en daar een van de mensen aanspreken die hun homestay aanbieden. Ze staan bij het busstation, eerlijke mensen en prachtige families zitten erachter. ( mannen met svooters en hun homestay mapje) vers eten… Fietsen… Bootochtje. En als je boft net als ik dan heb je een prachtige baby in je armen en een lieve mama die graag engels leert om je heen, ze hebben mn hart gestolen! T erge is dat ik de naam van hun jomestay kwijt ben. Maar ik heb nieuwe fotos voor zn map gemaakt( duidelijkere fotos van zn hele familie, en ik ( haha) op n fiets onder t bord van zn homestay, die gebruikt hij nu) ook sta ik met mn foto in zn map… Maart 2011… Kies die dan pleesee en doe m de groetjes haha … Geweldig en zij kunnen je geld hard gebruiken. Echt…

Wil niks opdringen :wink: :wink:

Hallo Geert,

Ik vind het strak schema, zeker als je alles ter plekke ook wilt regelen.

Mijn voorstel zou zijn, mits je budget het toelaat en je toch wat geregeld wilt hebben en ook zelf dingen wil regelen.

Bijv.

http://www.vietnambudgettour.com/webplus/viewer.asp?pgid=15&aid=876

voor dag 1 en 2

Je niet laten afzetten in Saigon , maar in Ving Long ( An Ninh ) overnachten.
Zie de post van Sara.

dag 3 drijvende markt, de kanalen en fietsen op het eiland.

In de middag terug naar Saigon of overnachten en dan naar Saigon.

Zo heb je drie drijvende markten, omgeving en de kanalen van zowel Can Tho als Cai Be.

gr
Ton.

goeie morgen elk !

Ton , k’heb de link net bekeken …eigenlijk past de beschrijving héél goed in
mijn plaatje …Xeo Quit was zelfs één van de zaken die ik overwogen had niettegenstaande die oorlogs-toestanden me niet aantrekken …heb jij dat zelf al bezocht ? jouw bevindingen over Xeo Quit ? Alléén ben ik iemand die nogal voor een low budget gaat …en graag op eigen houtje reis …maar wie weet denken m’n medereizigers hier anders over …in ieder geval goeie link !

als ik jullie goed aanvoel heeft ann binh dan toch dat ietsje (of is het véél) méér ,dat het de moeite loont er een stop te maken … Sarah , heb het nog eens nagecheckt en kwam terug bij jouw homestay in can tho terecht …dus
jij kan op dat gebied beide vgl en ik denk nu te mogen besluiten dat je anbinh boven cantho verkiest …nam je dan eerst het veerpont in vinh long en stonden die mannen met het album dan aan de overkant je op te wachten ?
ik wil ginds met veel plezier uw familie-kiekjes gaan opzoeken …als ik er maar geen halve dag moet aanbesteden (tijdnood je weet wel …) nee ik beloof niets ,maar doe hoedanook, doe ik een inspanninksje ! zeg zou je je favoriete foto hier niet op de site kunnen plaatsen …dat ik me toch al wat kan visualiseren…nog iets …dat fietsen en varen nabij an binh …was dat dan ook met de locals mee ? heb je nog een idee van de prijzen van slapen,fiets,boot?
en is dat eiland dan toch voldoende groot om er een fietstocht te maken ,of moet je dan met diverse pontjes naar die andere omringende eilandjes ?

En ja met pijn in het hart schrap ik dus ook maar soc trang , …sus me met de gedachte dat ik in Badami al reuze-bats zag fladderen …

dikke merçi,
geert,

Hey, helaas kan ik niet via mn macbook op de site reageren, hij geeft dan n error aan. Pfff… En dus ga ik naar deze site via mn iphone. Maar mn fotos staan op mn mac. Maar als je facebook book hebt… Daar heb ik veel fotos staan van vietnam( 300).

Die mannen staan bij t busstation, en je wordt nasr de pint door m gebracht , daar stast zn vrouw met de kaartjes voor de pont, aan de overkant vangt de familie je op, en brangt je naar hun huis. Dit alles vanaf t busstation naar de homestay is 30 minuutjes! Er staan genoeg mensen om je naar hun homestay te loodsen! Haha! Dus gewoon lekker zo doen.

:slight_smile:

maar ik gok dat je alle homestays daar leuk vind. Wij hebben daar n middag gefietst en kwamen zelfs( als je maar genoeg zijstraatjes kiest) bij n man terecht die hard karaoke aan t zingen was. Dus ben van mn fiets af festapt en heb meegedaan… De straat luep uit en iedereen vond t cool! ( mn vietnamese versinsel viel in goede aarde haha)…

Je zult t leuk vinden daar, echt haha

Hallo geert,

Ik ben ook in Xeo Quit geweest.
Wanneer ik je interesses kan inschatten denk ik dat je het geweldig vind.
Je vaart met een roeiboot door smalle kanaaltjes en hoort alleen het water en de volgels.
De oorlog is eigenlijk maar bijzaak; je ziet kraters van de bommen en wat verblijven.
Het varen is eigenlijk de attractie.

De reis in de link is een voorbeeld, maar doe je het georganiseerd, dan kun je wel tijd besparen.
Zoals met het zoeken naar overnachting, excursies, vervoer enz.
Je ziet wat je in 2 dagen georganiseerd kan doen.
Ook laat mijn optie toch nog 2 dagen over om zelf iets te regelen.
De prijs zal echt geen tientallen dollars verschillen in totaal.
Zet dit even af tegen de tijdsbesparing en de te bezoeken lokaties.
Misschien een compromis.

Nu je moeilijkste vraag.
Can Tho/ Phong Dien vs Vinh Long / Cai Be/ an binh

De vraag moet je vergelijken met de vraag
Wat is leuker Parijs of Barcelona ( of Brugge?)?

Dit is persoonlijk en waarschijnlijk zullen veel mensen zeggen; als je de kans hebt bezoek ze allebei ( drie ). Dus schrijf ik dit maar.

Cai Be is wat touristischer met wat meer touristische fabriekjes ( de pop rice, candy demostratie bijv.) Ook is de drijvende markt kleiner dan die van Cai Rang. Omgeving is mooi; kanalen, ancient house enz )

Cai Rang/Phong Dien is ook mooi, hebben ook mooie kanalen en vooral Phon Dien is niet echt een touristische hotspot. Cai Rang is de grootse drijvende markt.

Geert,
Ik denk dat je zelf, samen met je reisgenoten, het moet beslissen welke route.
Bovenaan staat dat je van je bezoek in de Delta, wat voor keuze ook, geen minuut spijt zal krijgen.

suces met je keuze.

Ton.

hi again,

zit er helemaal niet mee in …dat ik me dingen ga beklagen … en m’n compagnons laten me voorlopig vrij kwa organisatie …later bij de briefing, gebruik ik jullie getuigenissen wel om hen te overtuigen !

Sarah , 'k wil nie moeilijk doen maar… heb nooit
steno les gehad … "en je wordt nasr de pint door m gebracht " …da’s vermoedelijk " en je wordt naar de veerpont door mannen gebracht " dit nu
pas gevonden na héél lang diep nadenken …sorry
en ben geen member van face-book , en met alle respect voor je foto’s…
maar 'k wil hier ook geen déjà-vue-effect krijgen na een overdosis …
misschien toch nog een detailtje …had je daar ook die zonnebril op ?

Ton, de keuze’s die hier nu over blijven vallen voor mij best wel mee… en we hebben dan toch zeker één punt gemeen !
ja , T’is …èn parijs , èn barcelona, èn brugge !
èn Cantho / phongdien , èn Anbinh ,èn wie weet toch nog méér !
je ziet zo moeilijk ben ik nu ook weer niet …ja, dan toch flexibel !

geert,

Sarah ,
sorry toch nog iets vergeten …jouw boottochtje rond an binh was dat gewoon met een plaatselijke visser mee …of georganiseerd ?
gr grt ,

Hallo Geert,

Even een kostenplaatje om je te helpen met je reisgenoten.

Stel je neem de tour via de link. $135 pp ( zijn meerdere die dit aanbieden tegen misschien andere prijzen )
stel je neemt de overnachting in An Binh $20 pppn
stel je gaat fietsen op An Binh $7.5 pp
Stel je gaat naar Cai Be en de kanalen $ 15 pp
Stel je gaat met de bus van Vinh Long naar Saigon $6 pp

Beetje met de prijzen links en recht gerommeld, maar toch reel.
In totaal pp 4 dagen Mekong met overnachting, excursies, vervoer, ontbijd in totaal voor 200 dollar = per dag 50 dollar is in euros nog geen 38 euro pp per dag exclusief diner, lunch en drankjes .

Gezien de route ( km’s ) boottochten, entrees enz is dit toch geen te gek bedrag.
Omdat er een gedeelte georganiseerd is kost het wat meer, maar om dan op het totaal iets van 30 euro pp uit te besparen en dan lokaties moet overslaan kan een keuze zijn.

Maar hoeveel keer denk je nog naar de Deltea te gaan? Misschien krijg je er spijt van om later iets te lezen hoe geweldig het daar was en je was er zelf maar 20 km vanaf en hebt het overgeslagen.
Misschien sla je je dan voor je hoofd en zegt, voor slechts 30 euro had ik dat ook gezien?

Hoop je hiermee wat argumenten voor je reisgenoten te geven en je wat te helpen in het beargumenteren van je keuze.

Ik ga eigenlijk best veel naar Viet Nam en via andere potentiele viet Nam gangers kom ik elke keer weer op nieuwe lokaties.
Ga bijv. in Januari met een helicopter naar Con Dao, omdat Sara dit in gedachten had en ik dit nog niet gedaan had. Was er zelf niet opgekomen.

Viet Nam heeft zoveel te bieden, en na 13 x kom ik elke keer weer iets nieuws tegen.

Misschien skip je nu iets en denk je ik kom volgend jaar terug en pak je dan wat nu hebt laten liggen.

Want ik weet eigenlijk zeker, dat je het geweldig gaat vinden; de mensen de cultuur, het landschap, het eten, de vriendelijkheid enz. enz.
En Sara kan deze enz. waarschijnlijk nog beter aanvullen ( zonder steno? )

gr
Ton.

Blijkbaar ben je erg goeg in steno, je hebt toch maar ff weten te lezen.
Ik verwacht niet dat je 300 fotos gaat door kijken, maar jij was degene die mij vroeg om fotos van die homestay… Daar staan ze tussen vandaar…

Zucht

Ps: zonnebril??

amai Ton ,zo’n moeite …
da’s wel een pak week-end werk dat je voor mij verricht !
zeg , en dan reken je nog ruim …want ik ben ervan overtuigd dat wij in
an binh zeker minder dan 20$ voor 2pers/nacht gaan betalen

wie weet loop ik je ginderachter ergens tegen het lijf …en dan heb je sowieso een vietcong-beer te goed van mij !
enfin , zit maar niet met ons in … en gezien we nu sapa , én …overslaan
hebben we redenen om later eens terug te komen/gaan .
Alhoewel volgend jaar zit ik dan allicht alweer met andere plannen …
13 kéér Vietnam da’s wel héél veel …heb je dan de rest van azie vroeger
al gezien …of moet ik jou nu overtuigen toch ook eens andere oosterse
oorden op te zoeken ? na het voorstel van Sarah …kan ik misschien alvast
't volgende voorstellen: “sunrise-ballonvaart boven bagan” ,weliswaar niet
zelf gedaan (budget) ,maar wel meegenoten van hun vaart vanop de trappen
van een pagode …

naar de mekong terug , voor alle zekerheid , die floating-markets … da’s toch
een alledaagse 7 op 7 - gebeuren , hé , zodat ik in m’n planning niet met
bepaalde specifieke dagen moet rekening houden ?

nogmaals dank,
geert,

Sarah ,

zie nu pas dat je reageerde, terwijl ik Ton aan ’ t antwoorden was …
tuurlijk dat ik geinteresseerd was in die homestay-foto’s …misschien moet ik het aan m’n dochter , of zoon ,beide face-book-leden eens vragen als ze deze
week binnenwippen .
zelf dus face-book-leeK zijnde , op wat moet ik dan zoeken…search azieazie ?
en btw …da’s toch een zonnebril dat je op je neus staan hebt ???

Lach

geert

Hallo Geert,

Ja, 7 op 7.

gr
Ton.

Hallo Geert,

Ik best al wel veel van Azie gezien
Viet Nam, Maleisie, Thailand, Hong Kong, Singapore, Indoinesie, Cambodja, Laos en China ( stukje natuurlijk is zo groot ).

Afrika
Z-Afrika, Ghana, Gambia en Senegal

Z amerika
Suriname, fr Guina, en engels Guina.

Europa
veel hoofdsteden en Brugge niet te vergeten, maar ook Spa, Hoei, de watervallen van Co enz.

Zijn nu echt verknocht aan Viet Nam. al jaren.

gr
Ton.

jawadde ,da’s een hele mond vol …en ik die dacht dat je met vietnam , meteen in de roos zat , weliswaar en passant nog thailand ,laos en cambodja
aandeed ,maar dan honk- of is het jonk-vast naar vietnam bleef peddelen …

zoals ik zie blijft de BBB-tip “Ballonvaart Boven Bagan” nog steeds geldig !
en bemerk ik ook nog andere hiaten als india , jordanië en dichterbij marocco…
…kwestie van , van je viet-fobie af te kicken (grapje)

hoedanook bij deze nomineer ik je voor de TT-award van Thoughtful Traveler
op deze site !!!

héélhoohachtend ,
met de HHH van … HiepHiepHanoi !
geert,

Ton,
Ik heb iets recht te zetten …
ik moet terug de schoolbanken op … na moeilijkheden met lezen ,heb ik nu ook al problemen met woordenschat … het moet natuurlijk zijn …
…kwestie van , van je vietnam-manie af te kicken …hoe kon ik mij hierin
vergissen ? zit al in het woord zelf “mani(e)-akale drang naar …”
(blijft natuurlijk een grapje)
geert,