Ik ga deze zomer naar Cambodja en Vietnam. Ik wil vanuit Phnom Penh via Chau Doc over de Mekong River naar Vietnam. In plaats van daarna meteen door naar Ho Chi Minh City te gaan zit ik erover te denken om eerst naar Can Tho te gaan en dan door Vinh Long (homestay nacht) naar Ho Chi Minh City.
Heeft iemand ervaring met dit gebied? Zijn deze stadjes inderdaad leuk of zijn er betere opties in de buurt? En is dit makkelijk op eigen houtje te doen? Of zijn er nog andere tips?
Wanneer je de Mekong Delta wilt bezoeken is Can Tho eigenlijk een must; een van de grootse drijvende markten ( Cai Rang ) bevind zich hier. Ook heb je je hier veel kanaaltje waar je rustig kunt genieten van de rust en omgeving. In de stad kun je lekker langs de rivier dineren en wandelen. Mijn favoriete hotel is het Victoria Can Tho resort.
Vanuit PP zijn er diverse mogelijkheden om er te komen; bijv. met een comfortabele cruise, speedboot ( is wel een lange zit, dus overnachting in Chau Doc).
My Tho is een leuk stadje om er 1 dag wat rond wandelen, maar dan heb je het wel gezien.
Dus zou ik na de overnachting doorreizen naar HCMC.
De drijvende markt daar ( Cai Be ) is veel kleiner dan in Can Tho en de rondvaart is zeer toeristisch ( vergelijk het met een bezoek aan Volendam, klompemakerij en molens excursie voor buitenlandse toeristen in Nederland ).
Ook kun je vanaf PP een cruise nemen van enkele nachten via Chau Doc, Can Tho, My Tho naar HCMC met de mogelijkheid om een homestay overnachting.
Ter plekke is het alemaal te regelen en voor elk budget is er wel een mogelijkheid om de route af te leggen.
Wanneer je zekerheid wilt hebben dat alles voor je vertrek is geregeld boek dan via een vietnamese organisatie en niet via een nederlandse; is goedkoper.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik wil eigenlijk ter plekke alles daar regelen. Ik hou niet zo van plannen en wil me nog niet vast zetten op bepaalde dagen en locaties. Ik hoopte dat ik vanuit PP nog wat kan rondvragen en dingen kan regelen. Daar moet ik sowieso toch een dag wachten op mijn visum voor vietnam en ik geloof dat daar ook genoeg te doen en te zien is.
Ik las al op internet en in de lonely planet dat My Tho heel erg touristisch is. Daarom wilde ik die eigenlijk overslaan en ipv My Tho misschien Vinh Long te nemen. Maar dat laatste is vooral omdat ik lees dat daar veel homestay mogelijkheden zijn. Niet persee omdat dat stadje me beter lijkt dan andere stadjes (behalve dat het minder touristisch schijnt te zijn)
Ik dacht dat homestay’s ook wel zelf te regelen zijn en dat dat niet persee vanuit een organisatie hoeft? Of heb ik dat dan verkeerd?
De meeste home stays bevinden zich op de eilanden rondom Vinh Long-My Tho.
Niet makkelijk te bereiken en sommige helemaal niet per motorboot en je kan dus ook niet zomaar aankloppen. Er zijn wel lokale organisaties waar je een homestay kan boeken en tegelijk de boottocht. Adressen zullen vast in de LP staan!
Er staan inderdaad wat adressen in de LP. Veel daarvan rond Vinh Long. Daar staan ook telefoon nummers bij. En er zijn er vast veel meer die ook wel telefonisch te bereiken zijn. Dus ik hoopte het eigenlijk op die manier te doen (met wellicht de eigenaar/eigenaressen van een hostel als tolk).
Maar ik ga zeker in PP ook nog even rondkijken wat er allemaal aangeboden wordt. Ik heb ook geen idee hoe snel die dingen volgeboekt zitten… Ik heb het idee dat er heel veel zijn die al vroeg gereserveerd worden door organisaties.
Er zijn er voldoende en er is zeker wel ergens plek!! Maak je daar geen zorgen over. De meeste group tours gaan slechts een dagje kijken en blijven niet eens overnachten in de Mekong Delta.
Kijk zeker even in PP rond wat ze daar aanbieden. Het is denk ik in Vietnam zelf makkelijker te regelen, maar wie weet.
Inmiddels ben ik in Can Tho en Vinh Long geweest (ben nu in Saigon) en het was echt geweldig! Het was inderdaad prima zelf te regelen. In Can Tho een moto gehuurt en samen met een mede backpackster door de doolhof van kleine weggetjes langs zijtakken van de mekong gereden en de volgende dag met een kleine boot de floathing markets gezien en door die kleine zijtakken gevaren.
Daar werd me verteld dat homestay’s bijna niet zelf te organiseren zijn en dat je het beter met een organisatie kon doen. Toch wilde ik het eerst zelf proberen. Dus heb de bus naar Vinh Long genomen en ben daar naar de pond gegaan om maar An Binh over te steken. Daar werd ik aangesproken door iemand of ik toevallig op zoek was naar een homestay omdat zijn familie die organiseerde. De prijs die hij noemde was goedkoper dan de prijzen die in de lonely planet stonden dus het leek me ok dus ik ben met hem mee gegaan. En dat bleek een hele goede keuze. De familie was verschrikkelijk aardig en ik ben behandeld als een prinses. Heb hun fiets voor 5 uur geleend en door de wirwar van weggetjes in An Binh gefietsts (het beste wat je daar kan doen is gewoon lekker verdwaald raken, na elke bocht zie je weer schilderachtige taferelen) en Vinh Long verkent. Toen ik moe en vol zadelpijn terug kwam hebben ze me een een hangmat gestopt en me thee en koekjes gebracht tot het eten klaar was (wat ook heerlijk was)
Echt een succes dus!! Dus erg bedankt voor jullie tips en het meedenken