Poeh, daar vraag je wat…
Zuid-Korea is in ieder geval geweldig, ik ga in november eerst nog een keer terug naar Japan, maar zit er nu eigenlijk alweer over te denken om volgend jaar weer een keer terug naar Korea te gaan…
Je gaat dus al naar Seoul, dat is inderdaad zeker een must. Hoogtepunten vond ik zelf vooral Gyeongbokgung (Changdeokgung viel me echter wat tegen) en het hierbij horende Folk Museum, het War Memorial Museum en zeker ook de Namdaemun markt (de gelijknamige poort is vorig jaar helaas afgebrand). Bij helder weer zal het uitzicht vanaf N Seoul Tower vast ook geweldig zijn, in mijn geval (regen) viel dat wat tegen. Iets wat in ieder geval in een volgend bezoek opgenomen gaat worden is de Yongsan elektronicamarkt en een tripje naar Suwon, een nabijgelegen stad met een groot fort.
Vanuit Seoul kan je uiteraard ook een trip maken naar Panmunjom, de grens met Noord-Korea, dat is eigenlijk ook een must om de spanning tussen de beide Korea’s echt te voelen. Tegenwoordig is het echter ook mogelijk Kaesong te bezoeken, dan ga je dus echt een dag Noord-Korea in, dat lijkt me zo mogelijk nog indrukwekkender.
In Busan moet je in ieder geval de vismarkt bezoeken, je hoeft er gelukkig niet zo vroeg op als voor de markt in Tokyo. Het is ook wat minder kolossaal, maar wel veel gevarieerder en wat mij betreft leuker. Verder heeft de stad geen echte must-see’s, Gukje markt is wel aardig, Busan Tower geeft een mooi uitzicht over de havens, Beomeosa tempel is ook mooi.
Jeju-do (Honeymoon island) is ook zeker leuk, het is allemaal veel relaxter dan de grote steden. Als Nederlander kan je eigenlijk niet om het Hendrik Hamel & Guus Hiddink-museum heen, al is het maar om te zien hoe gek die Koreanen soms kunnen zijn. Yakcheon tempel is ook erg indrukwekkend met de vele tienduizenden Boeddhabeelden.
Terug op het vasteland kan je eigenlijk niet om Gyeongju heen, de culturele hoofdstad van Korea. Diverse musea, parken met grafheuvels, buiten de stad de schitterende Bulguksa tempel en (iets minder spectaculair) de Seokguram Grotto.
Ook Boseong (theeplantages!) en Andong (Papiermuseum en Sojumuseum) zijn erg leuk, maar met slechts anderhalve week zou ik die toch als eerste laten vallen. Mocht je nog een dosis natuur willen, Jirisan NP en Seoraksan NP schijnen ook erg mooi te zijn, maar daar ben ik nog niet geweest.
Korea is minstens zo veilig als Japan, maar waarschijnlijk wel wat lastiger zelfstandig te bereizen. Net als in japan spreekt men er nauwelijks een woord Engels, en je zal op straat ook minder Engelse aanduidingen tegenkomen. Een voordeel is wel dat met een beetje moeite het schrift redelijk te ontcijferen is, Hangul is gewoon een ander alfabet en dus geen schrift van duizenden rare tekentjes. En je kan altijd nog zeggen dat je uit “Nederlande” komt, dan worden ze nog eens dubbel zo behulpzaam…
Culinair vind ik Korea trouwens nog boven Japan (en ook China) staan, maar als je alleen reist zal het soms wel lastig zijn. De Koreaanse barbecue en ook veel andere gerechten zijn toch meer berekend op groepjes. De “snackbars” zijn wel geweldig, maar hebben alleen een Koreaans menu zonder plaatjes. In geval van nood zijn er altijd nog de vele markten, waar talloze eetkraampjes staan. Waar je ook gaat eten, je zal er altijd meerdere schaaltjes met bijgerechten bij krijgen, drie is wel het minimum, maar tien schaaltjes kan ook. En natuurlijk altijd kimchi, het nationale gerecht. Ik hoop overigens wel dat je van pittig eten met erg veel knoflook houdt, anders zal je het zwaar hebben. En rustig aan met de soju, probeer niet het drinktempo van de Koreanen bij te houden :biggrin:
Zo, da’s weer een heel verhaal, ik kom toch niet te enthousiast over hoop ik? Ik ben ook vast wel het een en ander vergeten, in m’n (ook al veel te lange) reisverslag staat vast nog wel meer, en ik zag dat op Wikitravel ook de nodige nuttige informatie staat. En mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!