Volgend jaar naar Zuid-Korea

Hallo

Ik ben van plan om volgend jaar een week of 3 ergens te gaan rondreizen, ik heb alleen nog niet echt een idee waar precies naartoe.

Zelf leek me Zuid-Korea erg gaaf, maar ik moet eerlijk zeggen, ik weet er niet zo veel van. Buiten dat Seoul gewoon een wereldstad is dan.
Nu vroeg ik me dus af, of je daar gemakkelijk kan rondreizen in je eentje als vrouw? En ook weet ik niet precies hoe het financieel gezien is, moet je het meer vergelijken met Japan of is het goedkoper?

Heeft iemand tips? Ook over plekken die bijv. erg gaaf zijn om te bezoeken etc?

Even een berichtje vanuit Seoul, Zuid-Korea IS inderdaad een erg gaaf land. Qua prijsniveau hangt het een beetje tussen bijvoorbeeld China en Japan in, niet spotgoedkoop, maar ook zeker niet echt duur. Het land is echter niet heel erg ingesteld op westers toerisme, restaurants met een leesbaar menu bijvoorbeeld zijn zeldzaam, maar bij bijvoorbeeld de treinen wordt wel vrijwel alles in het Engels aangegeven. En ik heb ook de indruk dat er steeds meer Engels gesproken wordt, al is het maar een paar woordjes. Kortom, met een enigszins flexibele instelling is het prima te doen.

Mijn eerste reis naar Zuid-Korea was een groepsreis van drie weken, voor een paar trajecten hadden we toen weliswaar een eigen bus (voor de rest de trein), maar volgens mij zou je dat ook wel per OV kunnen doen. De route toen:

[ul]
[li]Seoul[/li][li]Seogwipo (Jeju-do)[/li][li]via Gwangju naar Boseong[/li][li]Busan[/li][li]via Haiensa naar Gyeongju[/li][li]Andong[/li][li]Seoul[/li][/ul]
Die reis was met Shilla travel, inmiddels overgenomen door WereldContact, en helaas nu ook fors duurder geworden. Jammer, want ze boden een mooie en betaalbare kennismaking met dit mooie land

@Wizard. Wat zou je me aanraden voor een maandje Korea (wil ook naar Taiwan). Ik zal via Incheon vliegen, maar zal Seoul wel overslaan. Voor een luttele meerprijs wilde ik wel direct doorvliegen naar Jeju Daarvandaan wil ik naar Busan, het liefst per vliegtuig en vanuit Busan naar de Yeosu eilanden en naar het natuurgebied Saoraksan. Dan nog via Busan naar Taipei vliegen dat goedkoop kan via Air Busan. Nu had ik wat vraagjes.

1. Jeju air biedt vluchten aan naar Busan en dat doe ik liever dan met de ferry gaan, maar die website van ze werkt voor geen meter. Ik kan geen datums invullen omdat de kalender niet meer weg wil en de search optie blokkeert. Daarnaast kan ik alleen via de kalender datums selecteren en de next knop werkt ook al niet. Werkt deze site bij jou wel?
    http://www.jejuair.net/jejuair/ko_EN/booking/domestic/Avail.jsp
    ik baal er wel een beetje van dat de meeste koreaanse sites engels onvriendelijk zijn, hoe moet je dan in hemelsnaam een vlucht boeken?
    (ik zie nou net dat ik die vlucht ook onder regionale vlucht via air busan kan boeken, -ik zag dat tabblad niet- misschien al 1 probleem opgelost!)

2)Ik wil saoraksan graag doen, maar er blijkt dus helemaal niets naar toe te gaan. Enkel bussen via Busan en Seoul. Zelfs geen vluchten naar Yangyang en daar heb ik wel uren naar zitten zoeken, maar niemend lijkt iets te weten. Is dit een voorbode dat je daar enorm vast kunt gaan lopen? Is het makkelijk om in Sokcho een slaapplaats te vinden? Heb je er zelf ook ervaring mee met de reis naar Sokcho en het park?

3)jeju, is dat ook te doen met het openbaar vervoer? Of zou ik een fiets kunnen huren?

4)welke steden zou je nog meer aanraden buiten Seoul? Ik dacht aan de grote steden Gwangju en Daejeon.

1. ik wil ook nog naar taiwan om de kloof van Taroko te zien. Denk je dat een maandje al weinig is als ik de gestipte trips in Korea wil gaan doen in deze planning?

Heel erg bedankt! Klinkt allemaal erg gaaf!

Is het ook goed te doen als je alleen aan het reizen bent? Als vrouw zijnde?

@Brett, had je post al wel gezien, maar als je het niet erg vind tik ik als ik weer thuis ben een reactie. Op een aantal vragen zal ik je overigens wel het antwoord schuldig moeten blijven.

Wat betreft de Koreaanse airlines herken ik jouw ervaring wel, ik had laatst ook met Jeju Air willen vliegen, maar zowel bij hun als bij Asiana kan je alleen vanuit IE boeken. En daar zit ik dan met m’n netbookje op Ubuntu. Uiteindelijk is het toen toch Asiana geworden, maar dan via Kilroy, kostte me welgeteld 2 euro extra. Die vlucht van Jeju was nog een paar euro goedkoper, maar kwam ik op geen enkele boekingssite tegen. Best frustrerend…

@Duderina, over alleen rondreizen door Korea kan ik weinig zinnigs zeggen, die rondreis was met een groep. Maar tijdens m’n dagen in Seoul heb ik het alleen zijn niet direct als een probleem ervaren. Hooguit ben je wat beperkter met je keuze van eetgelegenheden, ik zag mezelf namelijk nog niet in m’n uppie bij een barbecuerestaurant gaan zitten. En dan valt ineens zeker de helft af…

Ik denk ook niet dat het als vrouw alleen in Korea anders zal zijn dan als man, het is een van de veiligste landen op aarde.

@Wizard: Sorry, mijn vragen waren wat chaotisch gesteld, vooral ook omdat ik aannam dat je alles over Korea zou weten. Wellicht ben je nog niet eerder in Seoraksan en Sokcho geweest? Ik kon die vorige reactie ook niet meer verwijderen. Maakt niet uit, want ik heb inmiddels andere vragen.

Ik las je verhalen ook in de andere posts en die leken me enorm interessant. o.a. zag ik dat je tussentijds doorreisde naar Japan en aan het Japanse schrift moet wennen. Dat klinkt mij bekend, want voor mij is het net andersom. Ik heb wat ervaring met japans en het zijn juist die Koreaanse letters waar ik nog totaal niets van afweet. Toen ik voor lange tijd in Japan was, gingen er 'n paar landgenoten ook eens een weekje naar Korea (met de “beetle” turboferry via Busan en een shinkansen naar Seoul, zeiden ze). Destijds had ik nog geen interesse voor Korea, want ik wilde zo lang mogelijk in Japan blijven. Nu na zo’n vijf jaar later klinkt Korea me toch ineens heel boeiend. Dus ze hebben daar ook een hogesnelheidstrein? Kun je me helpen met deze vragen?

1. In Japan had ik zo’n JR pass waarmee je onbeperkt met trein, metro en de shinkansen kon. Bestaat zo’n kaart ook voor Korea? Is een los kaartje voor de Koreaanse snelle trein goed betaalbaar?
  2. Ik verblijf op zijn minst een paar dagen in Seoul, Busan en Gwangju, heb je aanraders wat ik niet mag missen in deze steden?
  3. welke steden raad je me aan buiten deze drie, bv daegu, gyeongju en deajeon? Of kleinere steden en natuurgebieden?
    4)ben je al in de groenetheeplantages van boseong geweest en is dat een aanrader?
  4. als je bijvoorbeeld naar Yeosu zou gaan via Gwangju, of iets vergelijkbaars, zoek je dan ter plekke een slaapplaats of is het handiger om tussen Gwangju en Yeosu te pendelen ivm rondsjouwen bagage?

Oh, en aan Duderina: Enig probleem dat je als alleenreizende in Korea en Japan kan overkomen is de taalbarriere, het is aan te raden dat als je in Seoul aankomt dat je direct op zoek gaat naar een wordtank dat alles kan vertalen. Deze kleine apparaatjes kosten soms maar 10 EUR en het is ongelooflijk handig om ze op zak te hebben.

Brett, hoever ben je inmiddels?

Zuid-Korea heeft de KTX waarmee je snel kunt treinen. Prijzen zijn redelijk en er bestaat een Railpass. Je moet uiteraard zelf even uitrekenen wat voordeliger en handiger is. Ziehttp://www.seat61.com/SouthKorea.htm voor meer over treinreizen door Zuid-Korea.

De overige vragen vind ik lastig te beantwoorden omdat ik niet weet waar jouw interesses liggen en omdat ik niet alles bezocht hebt wat je aangeeft.

1 like

Was je bericht even uit het oog verloren, maar bij deze alsnog een reactie. In Seoroksan en Sokcho ben ik overigens niet geweest.

Tip: oefen een beetje, gewoon met een phrasebook. Het is gewoon een alfabet wat in basis bestaat uit slechts 24 tekens, en daardoor niet heel lastig te leren. Uiteraard zijn er wel weer de nodige uitzonderingen of combinaties, en om het echt te kunnen lezen is de nodige oefening noodzakelijk. Maar het is erg praktisch soms toch iets te kunnen ontcijferen.

Die Beetle had ik nu eigenlijk ook willen nemen van Busan naar Fukuoka, maar zoals je wellicht al had gelezen is dat er niet van gekomen. Maar ze hebben inderdaad hogesnelheidstreinen, ik heb daar nog geen ervaring mee maar het zou een ideale manier zijn om snel het land te doorkruisen, en niet al te duur. Er is inderdaad ook een soort railpas, maar het schijnt dat je flink moet reizen om daar voordeel uit te halen.

Seoul:

[ul]
[li]de paleizen, en dan met name Gyeongbokgung[/li][li]Namdaemun markt[/li][li]N Seoul Tower[/li][li]Dongdaemun district, en dan vooral 's avonds/'s nachts[/li][li]Gwangjang markt voor het eten[/li][li]Insadong[/li][li]Hongdae ('s avonds)[/li][li]oorlogsmuseum[/li][li]excursie naar de DMZ/Panmunjom[/li][li]hiken in de bergen rond de stad, bijvoorbeeld Inwangsan of Bukhansan[/li][li]dagtrip naar Suwon voor het Hwaseong fort[/li][/ul]
Busan:

[ul]
[li]Jagalchi vismarkt[/li][li]Busan Tower[/li][li]Beomeosa tempel[/li][li]Haeundae Beach[/li][/ul]
In Gwangju ben ik slechts kort geweest, na een vlucht vanaf Jeju even naar het World Cup Stadium (a.k.a. Guus Hiddink Stadium), lunchen in een nabijgelegen mall en daarna naar Boseong.

[ul]
[li]Gyeongju: oude hoofdstad met grafheuvels, diverse musea en tempels[/li][li]Andong: soju museum, traditionele papierfabriek, Dosansaewon confucianistische school.[/li][li]Jeju-do (ik had Seogwipo als uitvalsbasis) en daar dagtrip naar U-do en Ilchulbong.[/li][/ul]

Theeplantages waren wel mooi om te zien, daar ook heerlijke groene thee-bibimbap gegeten, en vervolgens naar een kustplaatsje gewandeld. Dit is sowieso een heel ander Korea dan wat je in de grote steden zal zien.

Kan ik helaas weinig zinnigs over zeggen, ben nog niet in Yeosu geweest.

1 like

ik wilde pas nog wat antwoorden, maar had ineens server/database error en de site was ineens onbereikbaar, zal wel aan mij liggen.

Bedankt nog. Dit gaat allemaal op de planlijst, behalve het oorlogsmuseum dan. In die hikes en tempels heb ik zeker een enorme zin. Mijn favoriet is wel een beetje indrukwekkende natuur, buitengewone unieke omgevingen zoals die theeplantages bijvoorbeeld en futuristische gebouwen en en bruggen met opvallende verlichting, zoals die in Incheon en yeosu bijvoorbeeld, maar er zullen er ongetwijfeld nog wel veel meer zijn.

Yongsan Electronics Market, heb je er niet bijgezet, is dat een tegenvallertje?

Ik heb gekeken naar die KR-pass en je hebt er daar alleen wat aan als je binnen 3-10 dagen gigantische afstanden aflegt, wat ik wel kan doen, maar dan moet ik in tien dagen van hot naar her. Een ticket Seoul - Busan kan voor 35 euro, zelfs retour dacht ik, dus dan heb je daar de grootste afstand al mee gehad voor de ktx, al kan het soms zijn dat je moet gaan staan. Voor Taiwan heb ik ook voor zoiets gekeken, maar dat schijnt er alleen te zijn voor jonge studenten.
Naar de groene theeplantages wilde ik ook en had daar wat overtuiging voor nodig. Zo te lezen moet ik dat zeker ook gaan zien.

Als ik jouw overgebleven vakantiedagen had zou ik ermee naar Japan gaan. Het spreekt me meer aan dan Korea, ook al ben ik daar nog niet geweest. De cultuur vind ik interessanter en het was toegankelijker zei je. Het idee heerst bij mij dat er in Japan 1000-en-1 dingen te doen zijn en Tokio verveelt nooit. En in november-december is het er lekker koel. Alleen jammer dat het er nu stuk-ken duurder is dan 2006, 2007

Je had toch een laptop bij je waar Ubuntu op draaide? Was dat zo’n netbookje en kon je overal draadloos internetten? Hoe is dat daar, ze zijn daar erg ver met PC bang, of PC 방. Waar kon je daar met wifi, het kan daar ook bij de plaatselijke 7-11 had ik begrepen

Dat Koreaanse schrift is wel redelijk te doen, maar die uitspraak daarvan valt me een beetje tegen. Ik zie weinig overeenkomsten met Japans, misschien in een paar woorden of structuur. Het mooie van Japans vind ik toch dat als je zo’n 1000 kanji karakters kent, dat je die ook weer in Koreaans begrijpt. Nou neem ik aan dat ze zo veel mogelijk Hangul gebruiken.

De Yongsan markt viel me inderdaad wat tegen, al heb ik wel alleen het deel direct bij het station bezocht. Wellicht kwam het ook door mijn wat stroeve start, maar de opdringerige verkopers vond ik nu vooral erg irritant.

Aparte gebouwen zal je zeker in Seoul volop vinden, en direct rond de stad liggen diverse natuurgebieden vol granietrotsen, met als beloning voor de klim een prachtig uitzicht over de immense stad.

Japan heb ik inmiddels ook 4 keer bezocht en blijft toch zeker m’n favoriet, maar Korea heeft toch ook een hoop te bieden, en heeft net als Taiwan nog wat ruwe randjes, waar Japan alles toch wel heel erg perfect is. Dat maakt reizen door Japan ook wel makkelijker, zoals ik elders al aangaf voelde Korea als een uitdaging en Japan als thuiskomen.

Ik heb zowel een poging gedaan wat Japans als Koreaans te leren, en ook mij viel die laatste nogal tegen. Japans is qua uitspraak vrij eenvoudig, het zijn vooral veel lettergrepen met op zichzelf simpele klanken. Bij Koreaans is dat minder het geval, en het valt me ook op dat Koreanen tamelijk binnensmonds praten, een soort hardop mompelen, waardoor de klanken ĂĽberhaupt lastig te herkennen zijn. Dan heb ik het overigens wel over Zuid-Koreanen, de Noord-Koreanen articuleren duidelijk beter. Aan die Kanji zal je in Korea waarschijnlijk niet zo gek veel hebben, je ziet ze nauwelijks nog. En zover ik weet gebruiken ze ze puur fonetisch, met de Chinese klank als uitgangspunt, niet de Japanse. In Noord-Korea gaan ze overigens nog een stap verder, daar zijn ze officieel afgeschaft, en kom je ze alleen bij historische zaken als tempels nog tegen.

Ik had inderdaad een netbookje bij me, maar heb die buiten m’n hotel (met lekker snelle wifi) niet gebruikt. Ik had daarnaast nog een smartphone bij me, die heb ik wel een paar keer in bijvoorbeeld een restaurant met (gratis) wifi gebruikt. Maar eerlijk gezegd heb ik er verder nauwelijks op gelet. Ik had overigens wel een handige Android-app gevonden, iTourSeoul, met veel informatie over de stad en massa’s bezienswaardigheden, grotendeels offline te gebruiken. Weliswaar ook met een aantal irritaties (wat foutjes in de beschrijvingen, geen mogelijkheid vanuit een bezienswaardigheid meteen door te klikken naar de metrokaart), maar desondanks zeer bruikbaar.

Zeg, ik las je berichten over Taiwan bij op het China-forum. Ik wist al niet waar ik het moest zoeken, maar Taiwan stond dus daartussen. Interessant bericht en fijn dat je er zoveel reiservaring mee hebt, ik heb je er ook voor bedankt. Zo’n reisidee is precies wat ik ook wil gaan doen. Het klopt inderdaad dat de stations van de hoge snelheidslijn buiten de stad liggen. Ik ben benieuwd hoe ik dat ga oplossen, maar wellicht neem ik dan gebruik van de reguliere lijnen in de steden. Ik moet nog op zoek naar een vliegticket voor Taiwan, maar als me dat niet lukt heb ik vast nog een hoop te doen in Korea. Zelfs naast al jouw ideeen kan ik ook nog wel naar al die pretparken. Wat me opviel is dat Korean Air wat prijzig is, maar kijk ik bij China Airlines dan is het goedkoper en worden de vluchten deels geregeld door Korean Air. Merkwaardig. Toch, ik zou de chiang-kai shek memorial en taroko park dit jaar nog wel willen zien. Lijkt me geweldig.

Ik was benieuwd of er in Korea vrij veel internetverbinding is of als ze veel van die internetcafes hebben kan ik mijn netbook thuis laten liggen. The most wired country in the world, aldus wat ze zeggen over Zuid-Korea.
Het viel me tijdens mijn reizen in Japan op, dat vrij veel Japanners over heel Honshu net zo spraken als ik het met de taallessen heb meegekregen, ook al beweren ze dat ze met dialect spreken. In Japans zijn die uitspraken makkelijk aan te leren, van de lastige lettergrepen was misschien de FU of HI, ik ga dit denk ik missen. Alhoewel, Koreaans is dan wel weer makkelijker dan die taal die ze in Taiwan spreken!