Backpacken in Zuid-Korea

Hallo,

ik ga in september 2 weken naar Zuid-Korea backpacken. Vermits het toch nog steeds niet zo’n evidente reisbestemming is, kan ik heel wat tips gebruiken.

• Is reizen alleen haalbaar? Ontmoet je gemakkelijk mensen (toeristen, maar zeker ook locals)? Zijn Koreanen gastvrij?
  • Wat is het budget waar je op moet rekenen voor een dag? (is 50 euro ok?)
  • Is het gemakkelijk om guesthouses of motels te vinden? Moet je op voorhand reserveren of kan je gewoon binnenstappen zoals in ZO-Azië?
  • Ik kom savonds om 11u aan in Incheon; rijden er dan nog bussen naar Seoul? Ik had immers ook gelezen dat er in de luchthaven zelf betaalbare accomodatie is?
  • En last but not least: Wat zijn de dingen die ik zeker niet mag missen? Seouk, Busan, Jeju, …???

Alvast bedankt!!!

Hoi Corona,

Ik weet niet op iedere vraag antwoord, maar misschien kan ik je al wat vooruit helpen met wat ik wel weet.

Toeristen en mensen die er voor een paar maanden zitten ontmoeten is eenvoudig, stap een hostel of guesthouse binnen en je treft er zo een paar. Koreanen ontmoeten lukt op zich ook wel. Ze zijn wel best gastvrij volgens mij, maar bijna iedereen woont in de stad en dan kom je niet zo gauw bij hun thuis. Platteland weet ik eigenlijk niet.

Weet ik niet

Super makkelijk: lonely planet uiteraard. Ik heb wel altijd gereserveerd, maar misschien kan je het eens proberen zonder? Tip: zgn. love motels. Is goedkoop, wel beetje vreemd! Een Koreaanse jongere kan je hier meer over vertellen (of Google misschien).

Weet ik niet

Check deze post voor wat tips.

Succes met de voorbereidingen en vooral heel veel plezier!

Groetjes,
Yvonne

1 like

Bedankt voor de info. Op internet is het toch niet heel evident om uitgebreide info te vinden. Op couchsurfing heb ik al wat tips gekregen van mensen, website wikitravel, lonely planet, … maar het is toch niet zoals reizen naar Thailand of Vietnam. Maar dat maakt het des te spannend.

Kan iemand anders mij misschien helpen, die onlangs naar Z-Korea geweest is. Is het (met de wisselkoers nu) mogelijk om met 50 euro per dag rond te komen, zonder echt gierig te moeten doen of belangrijke attracties moet skippen. Ikzelf ben van plan om (zeker in Seoul toch) in dorms te slapen (en volgens hostelworld vallen die prijzen redelijk mee), maar wil toch graag redelijk wat sightseeing doen, de DMZ tour, …) dus ik heb er geen idee van.
50 euro zou nu zo een 75000 won zijn…

Ow ja, nog iets. Het eiland Jeju! Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Is het gemakkelijk om daar te geraken vanuit Busan. En is het een must see?

Ik zou echt een Lonely Planet aanschaffen, als je die niet al hebt. Daar staan ook prijzen in en heel veel tips. Vast en zeker ook over het reizen naar Jeju. Ik heb het toen per vliegtuigje vanuit Seoul gedaan, goed te doen. Volgens mij moet je het goed kunnen redden met 50 euro.

Jeju: doen! verwacht alleen geen palmbomen.
De DMZ-tour kun je doen, bij veel hostels kun je je opgeven voor een georganiseerde reis. Houd er alleen rekening mee dat dit ook erg toeristisch is, je gaat maar voor een bepaalde tijd de bus uit en moet dan je rondje gemaakt hebben. Prijzen voor hostels zijn niet hoog.

Busan is ook de moeite waard.
Onderin mijn vorige post vind je een linkje naar heel veel tips over Korea.

Groetjes,
Yvonne

Bedankt voor jouw link, heb hem intussen al gelezen!
Ik heb de Lonely Planet al eens gehuurd in de bib, maar vind hem voor Korea althans niet zo denderend (heb hem natuurlijk niet helemaal doorgenomen). Jammer dat ze geen Trotter hebben. Misschien Rough Guide?

En geen palmbomen op Jeju? Ze noemen het toch het ‘Hawai van Korea’? :slight_smile: Mja alleszins als ik palmbomen en tropische stranden wil, moet ik maar naar ZO Azië gaan. Maar vermits ik daar al 4 keer geweest ben, was het nu echt tijd voor iets anders. En ik denk dat Zuid Korea mij wel gaat bevallen.
Ah en ja ik had ook gelezen dat je per vliegtuig er soms goedkoper kan geraken dat met de ferry! Dus zeker het overwegen waard.

Ah nog een vraagje, wat betreft geldzaken. Is het best van zoveel mogelijk won hier te wisselen (wat ik niet altijd graag doe, want soms is er erg veel commissie op), of beter euro’s mee te nemen en daar te wisselen in de luchthaven als ik aankom?

Hey Corona,

Gaaf dat je gaat backpacken in Korea.
Ik wil je wat informatie geven over mijn ervaring met geld in Korea. Geld pinnen in Korea kan gratis of je betaald transactie kosten van 3000,-Won.
En Euro’s wisselen in Korea gaat gemakkelijk.

Als je iets wil beleven van de Koreaanse gastvrijheid, raad ik je Je Korea wwoof aan. Op het platteland werken en onder de pannen zitten bij een familie. Je krijgt een boekje met adresssen en je kiest de hosts/boederij uit waar je naar toe wilt. De host biedt jou natuur,cultuur,eten, onderdak aan voor een paar uur werken per dag op de boederij.

Veel plezier alvast!

Intussen is het bijna zover, en had nog enkele vragen.

Ik kom aan om 22u15 en heb een hostel geboek in Seoul. Ik dacht dat de laatste bus rond middernacht rijd, maar vroeg mij af of ik voldoende tijd heb om uit de luchthaven te geraken? Duurt het daar gemiddeld lang om door immigratie, bagageophaling te geraken… En iemand enig idee of ik best die limousinebus neem of de KTX trein? Ik moet naar Hongdae (studentenbuurt) en dacht dat die limousinebus en trein aan Seoul station stopten

Iemand voor de rest nog goede tips voor logement aan Seoraksan National Park, Busan en Jeju??

De zenuwen beginnen te komen brrrrrç:beef:

Hoi!

Ik heb twee jar terug ongeveer hetzelfde gedaan, ben toen naar Seoul, Gyeongju, kort in Busan en Jeju geweest.

Weet helaas niets over de reis 's avonds vanaf de luckthaven.
Ik ben toen wel met de ferry vanaf Busan naar Jeju gegaan. Het is een overnacht boot met alleen maar Koreanen en 's avonds op het dek een soort karaoke. Had een kamer met 6 bedden op de boot. Misschien iets duurder dan vliegen, maar vond het wel erg leuk om te doen :smiley: Ik vond Jeju wel mooi om te zien, maar heb niet superveel gezien. Volgens mij is de hike naar mnt Hallasan wel echt een must see daar.

Over je budget, ik herinner me nog dat je een redelijke koreaanse maaltijd hebt voor 7-8 euro, wil je ‘westers’ dan zit je zo tegen de 13 euro aan. bus en metro kaartjes zitten meestal onder de 2000 won voor n enkele reis. Misschien helpt je dit een beetje. Ik heb trouwens daar gewoon geld gepind op de luchthaven en heb nooit problemen gehad ofzo.

Verwacht trouwens wel dat je veel met handen en voeten zal moeten doen. In Seoul is veel in het engels aangegeven en spreken mensen vaak wel wat engels, maar daarbuiten spreken ze zo goed als geen engels. Ik heb op Jeju niemand ontmoet die ook maar een woord engels spreekt, en er zullen dus ook geen menukaarten of bushokjes ofzo zijn waar iets in het engels staat. Reizen met de bus in Jeju enzo kan dus echt een uitdaging zijn.

Heel veel plezier!

Bedankt voor de info! Ondertussen is het nog maar 2 weken… spannend!

Ow, heeft er iemand een idee over de stopcontacten in Zuid-Korea? Kan je daar een Belgische plug gewoon gebruiken?

Tip: probeer je het Koreaanse schrift enigszins eigen te maken. Lijkt op het eerste gezicht misschien lastig, maar valt best mee. Het is in basis een alfabet van 24 tekens en wat variaties daarop. Uiteraard zal je het niet zomaar even vloeiend kunnen lezen en ook dan nog weet je niet wat het betekent, maar met een beetje oefenen (heb zelf hiervoor het Lonely Planet phrasebook gebruikt) kan je toch al snel het een en ander ontcijferen. En dat kan toch erg handig zijn om je weg te vinden, dan is het tenminste niet allemaal meer abracadabra.

Wat betreft de stekkers, als ik het me goed herinner gebruiken ze gewoon “onze” stekkers, met twee pinnen dus.

Jeju is inderdaad een aanrader (Seogwipo was een aangename uitvalsbasis), ga hier zeker ook naar Ilchubong en neem daat de veerboot naar U-do, een piepklein eilandje wat je makkelijk in een uur of twee rond kan fietsen. Ook leuk als dagtrip vanuit Seoul is Suwon, een flinke stad met imposante stadsmuur welke je geheel rond kan lopen.

Andere (nog niet genoemde) plaatsen waar ik geweest ben:

• Boseong: klein stadje met in de omgeving veel theeplantages
  • Gyeongju: vroegere hoofdstad, met diverse tempels, groot park met grafheuvels, lekker fietsen door de landelijke omgeving
  • Andong: geweldig “Korean Food & Soju”-museum, traditionele papierfabriek met museum

Nu was mijn rondreis een georganiseerde trip, dus met de praktische kant kan ik je helaas niet echt helpen. We zijn toen vanuit Seoul naar Jeju gevlogen, via Gwangju naar Boseong, trein naar Busan, bus via Haiensa naar Gyeongju, per trein naar Andong en uiteindelijk weer Seoul. Vorig jaar ben ik nog wel een paar dagen terug geweest naar Seoul, maar afgezien van een dagtrip naar Suwon heb toen verder niet rondgereisd.

Ik zou je ter inspiratie nog wel willen wijzen op m’n reisverslagen, maar wegens migratie van de site lijken die momenteel niet benaderbaar…