Rondreis Zuid-Korea

Hoi,

Ik ga in sept/okt dit jaar naar Z-korea voor een rondreis en zou graag je tips willen krijgen als je je reiservaringen wil delen, zou geweldig zijn.

groetjes,

Even spammen: het verslag van mijn reis in 2007. Dit was een georganiseerde reis met Shilla Travel. Zelfstandig reizen zou ook best te doen zijn, het is een modern land wat niet heel erg veel onderdoet voor Japan, alleen is men nauwelijks ingesteld op buitenlandse toeristen. Maar hoe dan ook, het is een prachtig land met bovenal een fantastische keuken, waar Nederlanders met dank aan Hamel en Hiddink toch een bijzondere positie hebben!

Mocht je meer specifieke vragen hebben, laat maar horen!

Dank je wel voor de snelle actie. Ik ga je verslag lezen!!

Zuid-Korea moet inderdaad nog door de toeristen ontdekt worden. Dit is mooi, want de Zuid Koreanen hebben daardoor wel waardering voor ieder die het land een bezoekje brengt. De keuken is zoals Wizard al aangeeft fantastisch en uniek. Het land is hypermodern en begint uit de schaduw van Japan te komen.

Zelf ben ik twee keer in Seoul geweest en het is een zeer aangename stad. Buitengewoon goed metronetwerk, en er is heel veel te doen. Maak vrienden (het liefst natuurlijk een Zuid-Koreaan!) en verken te stad samen. Buiten Seoul schijnt vooral Suwon een aanrader te zijn.

Suwon zou inderdaad bij een volgende reis zeker op mijn programma komen, het fort schijnt fenomenaal te zijn, en vanuit Seoul is het een makkelijke dagtrip met trein of subway. Ook kan je nu vanuit Seoul een excursie naar de Noord-Koreaanse stad Kaesong maken, toen ik er in 2007 was kon dat helaas nog niet.

@Sado, had jij nog veel gemerkt van de uitzonderlijke positie van Nederlanders in Korea?

De positie van Nederlanders is nogal vaag. Toen ik oudejaarsnacht aan de Korean BBQ zat met een Koreaan en een Japanner, vroeg de eigenaresse van de tent (althans, ik vermoed dat zij dit was) wie ik was en waar ik vandaan kwam. Dat vroeg ze dus in het Koreaans, aan die Koreaan. Die zei dus dat ik uit Nederland kwam, maar dat wist ze zo snel niet te liggen. Toen hij ‘Hiddinku’ zei, werd ze ineens superenthousiast en waar ze me eerst achterdochtig aankeek, begon ze nu tegen me te lachen. Wat Nederland is, weten ze niet, maar wat Hiddink is, zeker wel!

Zo hebben wij het inderdaad ook gemerkt. Nadat we vanuit Jeju naar Gwangju waren gevlogen zouden we, alvorens met de bus naar Boseong te gaan, nog even langs het World Cup Stadium rijden. Maar helaas, er was een marathon geweest, dus het hele terrein was afgesloten voor toeristen. Dus onze chauffeur begint wat te ratelen, het enige wat ik eruit kon halen was “Nederlande” en “Hiddingu”. En ja hoor, de poort gaat open, en we konden tot aan het veld het stadion in. En terwijl we daar staan te kijken komt de chauffeur er met nog een ander mannetje aangerend met een lading lunchpaketten en fruit. En iedereen maar dolenthousiats ratelen, weer het enige wat we konden begrijpen was steeds “Hiddingu”…

Op Jeju hadden ze trouwens ook nog een Hendrik Hamel-museum met daarin ook het nodige over Hiddink, inclusief een slecht lijkend standbeeld. En bij een restaurant in Seogwipo was ooit blijkbaar de hele ploeg inclusief Hiddink op bezoek geweest…

http://img228.imageshack.us/img228/6602/dsc1906ge6.th.jpg http://img176.imageshack.us/img176/547/dsc1918my8.th.jpg http://img505.imageshack.us/img505/9615/dsc2050pq4.th.jpg

Ik zit overigens voor volgend jaar alweer wat wilde plannen te maken waar Zuid-Korea toch een essentieel onderdeel van uitmaakt, ik heb toch erg veel zin om daar nog een keer naar terug te gaan. Zoveel mooie bestemmingen, zo weinig vakantiedagen…

Zuid-Korea is voor mij ook nog zeker de moeite waard nog een keer te bezichtigen, ook buiten Seoul zou ik graag wat plekken willen bezoeken. Ik heb het vooralsnog voor volgend jaar in de planning staan, als onderdeel van een wat grotere transsiberië trip. Dan zou ik met de boot via Busan het land binnenkomen en via Incheon weer verlaten in de richting van Tianjin, China. Ik denk dat er op het traject Busan-Seoul wel genoeg te zien zal zijn!

Buurland Japan heeft zoals je weet ook een vage Nederland gekte. Denk aan de molen bij Narita en Huis ten Bosch. Zeer vaag, allemaal, maar wel erg grappig!

Ook de rest van het land is absoluut de moeite waard, in mijn reis (Seoul-Jeju-Boseong-Busan-Gyeongju-Andong-Seoul) zat wat mij betreft geen enkele “mindere” bestemming. Jeju is volstrekt anders dan het vasteland, de theeplantages bij Boseong zijn schitterend (en de groene thee-bibimbap een van de beste maaltijden van de hele reis!), Busan is weer verrassend anders dan Seoul (een soort Osaka versus Tokyo), Gyeongju heeft vooral erg veel historie te bieden en Andong was met Dosansaewon, de traditionele papierfabriek en het sojumuseum eigenlijk nog de grootste verrassing van de reis.

In Japan zie je inderdaad ook wel de nodige Nederlandse trekjes, al gaan ze bij Huis ten Bosch toch wel een paar keer de fout in. Een oud-Hollandse kaaswinkel met voornamelijk Franse kaas, een snackbar met een nogal Duitse naam (en sowieso nergens kroketten, stamppot of zelfs maar een ordinair frietje met), en zo nog wel wat missertjes. Maar desondanks blijft het toch onwerkelijk om aan de andere kant van deze planeet allemaal Nederlandse gebouwen te zien die voor het overgrote deel ik in eigen land nog nooit gezien heb…

Overigens komt dat idee van die reis van jou wel een heel eind overeen met mijn “wilde plannen” voor volgend jaar, al zou ik dan toch eerder de andere kant op gaan.

Deze zomer zal ik op uitwisseling gaan met een universiteit in Seoul, en daaropvolgend ga ik een paar weken rondreizen (ongeorganiseerd). De hele reis gaat anderhalve maand duren ongeveer. Weet iemand of ik grote problemen zal ondervinden me verstaanbaar te maken (in het Engels)?

Wat zijn de ervaringen mbt geldzaken? Pinnen/ betalen met creditcard/ moet ik traveler cheques meenemen? ed?

En dan nog een laatste vraag, weet iemand wat het prijspeil is ten opzichte van nl? Is het een duur land? Op de webpagina van de Nederlandsche bank heb ik kunnen zien dat de won de afgelopen 10 jaar enorm in waarde is gedaald ten opzichte van de Euro (tot afgelopen jaar dan).

Alvast bedankt,

Groeten,

Maya

In Zuid Korea spreken niet veel mensen Engels, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Zorg ervoor dat je sloom spreekt en wees geduldig. Blijf vooral ook lachen.

Zuid Korea is zeker niet duur. Een goede maaltijd kost zo’n 5000 won. Een metrokaartje gemiddeld zo’n 1100-1200. Je kunt vrijwel overal terecht met je pinpas, dus maak je daar ook maar geen zorgen over.

Dank je wel voor je info & tips: ik zal even nagaan over Suwon…
Ik vond jullie fotos van jullie website erg leuk: geeft een goede sfeerimpressie!!

Ik heb een site gevonden met info over Z- Korea o.a. hoe te reizen met trein & bus. Mijn voorkeur gaat uit naar het reizen met treinen en je kunt als toerist een speciale pas kopen waarop je max. 10 dagen kunt reizen door heel het land.
Verder heb ik inderdaad recentelijk contact kunnen maken met een paar Z-koreanen die vrijwillig willen gidsen in Seoul en zelfs meewillen reizen (website voor volunteer guide).
Als je interesse hebt in die sites, kan ik je die doormailen, laat maar weten!

Ik vind de lonely planet de beste gids (eerder gebruikt in egypte, bolivia, argentinie) alleen op dit moment is de meest recente editie van 2007. Hopelijk dat deze zomer nog een geupdate versie uitkomt.

Hoi,

Mijn huisgenoot, die veel door Azie gereist heeft maar ook door Zuid-Korea, gaf me de tip dat ik, als ik de kosten wil drukken, zeker gebruik zou moeten maken val zogenaamde love hotels.
Het idee is wat sleazy, maar hij verzekerde me dat het er net zo goed uitziet als reguliere budgetvriendelijke hotels, maar dan wel voor 1/3 van de prijs…

Iemand ervaring hiermee?

In Busan hebben we met de groepsreis ook in zo’n love hotel overnacht, het is inderdaad tamelijk fout (een rond bed was nog maar het begin…), maar slecht was het zeker niet. Alleen de lokatie was iets minder, aan een nogal stinkend steegje bij Haeundae Beach. Ook in Gyeongju zaten we in een love hotel, maar deze was al een heel stuk beschaafder. Over de prijzen kan ik weinig zeggen aangezien ze onderdeel van de groepsreis waren, maar als het inderdaad zoveel scheelt zou ik het persoonlijk absoluut overwegen.

Hallo,

Ik zie dat hier al mensen naar korea zijn geweest. Dit jaar wordt mijn eerste keer. Nu is mijn vraag of er misschien mensen zijn die via dusseldorf zijn gegaan met tussenstop parijs.
Want een ticket dusseldorf seoul met klm air france is zon 595 euro en via amsterdam naar seoul 825 euro. nu is dusseldorf even ver als amsterdam voor mij. Maar nu hoor ik dat als je in parijs overstapt je koffer 1 dag vertraging kan hebben? Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zouden jullie doen? Want ik zelf zou kiezen voor die 230 euro goedkoper maar die andere persoon de meegaat zegt dat het beter is rechstreeks te vliegen.

Groetjes, Amé

Of voor mij het hele Zuid-Korea-avontuur nog doorgaat deze zomer is nog maar te bezien, gezien de ontwikkelingen in de regio van de afgelopen dagen…

Amé, om terug te komen op je vraag: volgens mij heeft het maken van een tussenstop weinig invloed op de kans om je bagage kwijt te raken. Er zit altijd een kans in dat een koffer (tijdelijk) zoek raakt. Het is de afweging tussen een langere reistijd maar wel minder kosten, of directe vlucht en meer betalen. Een studiegenoot waarmee ik deze zomer naar Zuid-Korea ga, vliegt met Lufthansa van Amsterdam via Dusseldorf. Als je toch direct wilt vliegen kun je kijken of dit scheelt? Maar daar zal je vast wel naar gekeken hebben.

Groet,

Maya

Hallo,

Ik zie dat hier al mensen naar korea zijn geweest. Dit jaar wordt mijn eerste keer. Nu is mijn vraag of er misschien mensen zijn die via dusseldorf zijn gegaan met tussenstop parijs.
Want een ticket dusseldorf seoul met klm air france is zon 595 euro en via amsterdam naar seoul 825 euro. nu is dusseldorf even ver als amsterdam voor mij. Maar nu hoor ik dat als je in parijs overstapt je koffer 1 dag vertraging kan hebben? Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zouden jullie doen? Want ik zelf zou kiezen voor die 230 euro goedkoper maar die andere persoon de meegaat zegt dat het beter is rechstreeks te vliegen.

Groetjes, Amé

@Maya, ik zou me niet te druk maken om de huidige ontwikkelingen. De situatie is daar permanent erg gespannen, en met enige regelmaat gooit Noord-Korea nog even wat extra olie op het vuur. Ze zijn daar echter ook niet gek, ze weten heel goed hoe ver ze met de provocaties kunnen gaan, maar beseffen ook heel goed dat wanneer ze zelf echt te ver gaan ze geen schijn van kans maken, en dat China ze dan ook niet meer kan en zal steunen. En Zuid-Korea heeft er geen enkel belang bij om de pleuris uit te laten breken. Zoals alle voorgaande confrontaties sinds de oorlog zal ook dit wel weer met een sisser aflopen, als je hier rekening mee zou houden wordt een bezoek aan Zuid-Korea erg lastig…

@Amé, een overstap is weliswaar altijd een extra risico, maar in de meeste gevallen is het geen probleem. Uiteraard kan je altijd pech hebben, bij een korte transfer zou het wanneer je onverhoopt ook nog vertraging zou hebben erg krap kunnen worden. Mij is het pas één keer overkomen dat m’n bagage niet op m’n bestemming was, maar dat was nota bene bij een directe vlucht, toen was m’n bagage in een ander vliegtuig beland en naar Atlanta in plaats van NYC gestuurd. Shit happens, maar het scheelt weer wat sjouwen, m’n bagage is toen netjes een dag later in het hotel afgeleverd.

Rechtstreeks vliegen scheelt je uiteraard wel wat tijd, vaak vlieg je een stuk om en bij de transfer zit je ook zo weer twee uur te wachten. Maar ik zie dat ook juist weer als een mooie gelegenheid tussendoor nog even een goede maaltijd naar binnen te werken in plaats van het meestal knap smerige vliegtuigvoer. En die paar honderd euro is zo ook makkelijk verdiend, daar kan je vast wel leukere dingen mee doen.

WizardOfOss: Er zijn sinds het einde van de koreaanse oorlog altijd wel spanningen geweest tussen de korea’s, maar het lijkt of het nu wel serieuzer is dan bijvoorbeeld twee jaar geleden. Het kan uiteraard zijn dat Noord Korea veel stampij maakt met als doel weer financiele en humanitaire hulp te krijgen… Als dit niet meer werkt, kan er ook een situatie ontstaan waarbij Noord Korea eigenlijk niet meer terug kan, en hoewel ze geen schijn van kans maken, kunnen ze dan toch gaan aanvallen. Tenslotte is de nieuwe president van Zuid Korea geen voorstander voor het verlenen van steun…
Natuurlijk besteed ik nu meer aandacht aan de situatie omdat het mij nu direct aan gaat. Maar aan de andere kant lijken er ook genoeg redenen te zijn om de ontwikkelingen wél serieus te nemen… hmm nog maar even afwachten, en er vooralsnog maar vanuit gaan dat het een storm in een glas water is. Eerst me maar even druk maken over mijn scriptie haha

De situatie tussen de twee Korea’s is permanent schrijnend. Dat het nu weer even belicht wordt op de televisie door de “nieuwe” spanningen doet daar niks aan af. Een bezoek aan Zuid-Korea zal dus altijd enig risico met zich meebrengen. Het schreeuwerige Noorden zal wel weer bedaren zodra het een nieuwe speen in de mond krijgt.

Als daar oorlog uitbreekt ben je in omringende landen net zo min veilig, overigens.

Ik ben eigenlijk iets te kort in Seoul geweest om er een goed oordeel over te geven maar ik ben een aantal weken op het eiland Jeju geweest en kan je dit van harte aanbevelen. Er is veel te zien en met de bus is het goed te doen om er rond te gaan, deze stopt op verschillende plekken bij hotels en in de buurt is meestal wel een bezienswaardigheid. ook kun je er goed golfen.

Het is een echt vakantie eiland voor de Koreanen, het engels is er niet al te best maar de mensen zijn er supervriendelijk en behulpzaam.

mocht je een rondreis gaan maken dan zal ik zeker dit eiland niet overslaan.

Frank