Vrijwillegerswerk Kathmandu Nepal

Ik wil volgende zomer graag naar Nepal om vrijwillegerswerk te doen in een weeshuis. Ik zit op verschillende sites te kijken en kwam er een paar tegen waaronder Projects Abroad. Ik vind het erg belangrijk dat het geen winstgevende bedrijven zijn. Heeft er iemand tips, ideen, adviezen waar en bij wie ik mij het beste kan aanmelden? Dank je wel!

Indien je niet via een winstgevende organisatie wilt boeken, boek dan vooral niet bij een Nederlands bedrijf. De prijzen zijn absurd hoog en je betaalt hoofdzakelijk voor het dure kantoor en personeel in Nederland alsmede de marketing kosten. Wanneer je zoekt op NGO’s Nepal, kun je genoeg Nepalese NGO’s vinden waar je direct contact mee kunt leggen. Check altijd of je je er goed bij voelt en communiceer uitvoerig per mail/skype todat je er een hebt gevonden die bij jou wensen aansluit.

ik pm je van de week even uitvoerig

Bedankt voor de informatie! Ik ga is rondzoeken.

En ja graag, hoe meer info hoe beter. Dank jullie wel :slight_smile:

Hoi! Ik heb dit jaar mijn vrijwilligerswerk geboekt via hetanderereizen.nl die werken samen met een bureau in Nepal. Was ongeveer 1000 euro goedkoper dan via projectsabroad:) ik heb tot nu toe alleen nog ,aar positieve ervaringen, super snel antwoord via de mail en alles wordt duidelijk geregeld, je kan er met al je vragen terecht :slight_smile:

Via Wereldwijzer app

vrijwilligerswerk kost geen geld. Behalve natuurlijk om de lokale bevolking niet voor jouw onkosten op te laten draaien.
Trap er niet in. tenzij heel duidelijk wordt gemaakt waar jouw geld voor gebruikt gaat worden. Er moet totale openheid zijn.
Heel veel buro’s maken winst over de allerarmsten van de wereld en laten jouw geloven dat je er goed aan doet.
Het laatste zal ongetwijfeld kloppen maar met et geld wat 'derden’hier aan verdienen had je ter plaatse ongelooflijk veel kunnen doen.

Q

1000 euro goedkoper… nou dat scheelt nogal… Toch een beetje raar… omdat er ook stichtingen zijn, zoals wij… die van vrijwilligers alleen vragen of ze zelf hun ticket willen betalen ( dus dat is dan rond de 800 euro) en dan krijgen ze bij ons vrije kost en inwoning…
misschien voortaan je nog wat beter orienteren…

juist sanghimala … niet snel snel ergens wat boeken maar grondig onderzoek doen en voorbereiden …
die 1000 euro werkte bij mij ook als een soort trigger :slight_smile:

ik vind het erg lastig hoor, blijft een vertrouwenskwestie dus. Bij sommige projecten hoef je idd alleen ticket en visum te betalen + 500 euro om daar als vrijwilliger aan de slag te gaan, daar krijg je eten en slaapplaats voor en je vervoer. Is dat richting een niet winstgevend bedrijf? Kan je zelf ook geld meenemen en aan de kinderen daar geven?

hangt er vanaf hoe lang je blijft voor die 500 euro ? Een meer dan redelijke vergoeding voor een slaapplaats bij een gastgezin en 2 keer dahl bath is 500 npr (4 euro). Meer dan eens wordt er minder gerekend. Vervoer (bus kost vrijwel niet in Nepal) voorbeeld toeristenbus kathmandu-pokhara is 5 euro. Lokale bus zelfde route +/- 2 euro. Met andere woorden als jij 3 weken zou blijven met vervoer en eten/slapen dan zou dat minder dan 100 euro zijn. Als je dan weet dat een maandloon voor veel mensen ongeveer 30 a 40 euro is betaal je dus met 500 euro ook direct 10 extra maandlonen :frowning:
Voor die 400 euro kun je in Nepal echt ongelooflijk veel doen voor een groep kinderen. Je kunt er bv een braille typemachine voor kopen voor een blindenschool. of voor 100 een hele groep gehandicapte kinderen (13) helemaal voorzien van nieuwe winterkleding (alles) enz enz

Sanghimala, ik hoor u zeggen dat u ook een stichting heeft, kunt u mij daar wat meer over vertellen? Groetjes Sheryl

• Updated - - -

die 500 euro geldt voor 2 weken. Ik ben het helemaal met je eens dat ik beter geld kan meenemen en inderdaad kan kijken wat de kinderen het meest nodig hebben daar en dat daar voor ze kopen. Dank je wel voor de informatie, nu nog een organisatie waar ik me bij kan aanmelden. :slight_smile:

Namaste Sherry… zie onze website www.sanghimala.nl
maar op dit moment hebben wij zelf geen vrijwilligers nodig.

Hey, ik werk momenteel via Himalayancarehands als vrijwilliger. Eenmalig 150 euro + kost en inwoning incl. eten (ca 10 euro per dag). Vlucht en visum op eigen kosten.

Als er iemand is die engelse les (maar ook hygiene, empowerment, enz) wil geven op een kleine school 30 km buiten Kathmandu dan weet ik nog een leuke plek waar ze blij zijn als iemand ze komt helpen. Ben hier zelf 6 weken geweest (als eerste vrijwilliger).
Geen organisatie die er achter zit.Ik heb een super tijd gehad en de kinderen genoeg kunnen meegeven. Kost en inwoning vlak bij school mogelijk ( bij een Nepalees gezin)
PM mij maar even voor verdere info

Beste Quotas,

Gelijk heb je: vrijwilligerswerk zou geen geld mogen kosten, maar … sommige organisaties ( ook in Nepal) verdienen er goed geld aan.
Ik doe projecten met opwekking van elektriciteit bij de lokale bevolking - zonder organisatie of buro’s in Nepal - het werkt en de mensen zijn zeer tevreden.
Namaste - Teka Tamang

Hoihoi,
Ik vertrek zelf in April 2015 naar Nepal via Travel Active. Travel Active biedt de mogelijkheid om eerst een week te verblijven bij een man welke de directeur van Stichting Green Lion is in Nepal. Deze stichting regelt heel veel op het gebied van vrijwilligerswerk en de vrijwilligersprojecten. In deze week krijg je les in Nepali, bezoek je tempels, maar je dagtrips, leer je veel dingen over geloof en cultuur etc. Je leert de basisdingen die nodig zijn in Nepal. Voor deze week betaal je dan natuurlijk ook. Hierna ga je naar je project toe (de tijd dat je op je project bent kun je zelf bepalen). Voor je verblijf en transfers betaal je dan natuurlijk ook. Voor 4 weken betaal je gemiddeld zo’n 825 euro (dit is dan de introductieweek en 3 weken op je project). Het is niet goedkoop, maar voor deze prijs krijg je wel onwijs veel service:

• Gratis voorlichtingsavond over de verschillende landen/projecten waar je heen kunt + mogelijkheid tot praten met oud vrijwilligers en een lid van het team van Travel Active.
  • Voorbereidings training en terugkomdag via stichting Muses in Nederland (zit erbij inbegrepen).
  • 24/7 bereikbaarheid voor, tijdens en na je reis.
  • Annuleringsverzekering zit erbij in.

Ik ben tot nu toe erg te spreken over travel active. Ik heb al zo’n uur met ze aan de telefoon gezeten en op de voorlichtingsavond ongeveer een uur tijd van ze in beslag genomen met mijn vragen etc. en ze blijven altijd geïnteresseerd en willen je overal mee helpen.

Je moet zelf doen waar je je goed bij voelt denk ik. Ik heb bij Travel Active gewoon een heel goed gevoel en dit is per vrijwilliger denk ik anders. Het kan ook zijn dat je je goed voelt bij een duurdere of goedkopere organisatie. Laat het niet afhangen van het geld, maar lees je goed in en volg je hart. Jij moet het doen, jij moet erheen… doe dat alsjeblieft met een organisatie waarin jij ook het vertrouwen hebt. Dan kost het misschien iets meer, maar jouw impact in het land blijft gelijk… of de mensen hier in Nederland nou wat in hun zak stoppen of niet. Garandeer je eigen veiligheid.
Liefs en succes met kiezen/zoeken!
Celeste.

Ik klim maar weer in de pen --toetsenbord-- … ook hier is 875 echt veeeeel te veeel geld. 825 euro is ongeveer een jaarsalaris in Nepal.
Les Nepali en tempelbezoekjes, dagtrips enz enz kosten echt helemaal niets in Nepal. De mensen op het project krijgen max een paar euro per dag.
Het grootste deel van dit geld zal wederom wegvloeien naar degene die al genoeg hebben vrees ik.
Hoe goed bedoeld en hoe fijn je hulp aan een project is voor die 3 weken degene die het meest profiteerd is degene aan wie je betaald.

Q

Klopt, ben ik met je eens dat het een hoop geld is. Alleen wat ik al zeg, je krijgt onwijs goede service vanuit Nederland en ik voel me gewoon goed bij deze organisatie :). Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets ga doen en ik wil graag met een veilig gevoel op reis. Bij deze organisatie heb ik het gevoel dat wat er ook gebeurd, ik op ze terug kan vallen en dat ik ter plekke ook altijd op iemand terug kan vallen (mijn gastheer die me komt halen van het vliegveld en waar ik de eerste week in huis zal zitten).
Het is en blijft een hoop geld en dit wordt zeer waarschijnlijk niet alleen aan de mensen die het nodig hebben uitgegeven worden, maar mijn impact ter plaatste zal het zelfde blijven en mijn eigen gevoel zit goed :).

Namaste,

Voor 825Euro krijg je van mij super en super en super SERVICE.
Je zegt het maar.

groeten,

Teka

@Celeste - Het is goed dat je jou goede ervaringen deelt op het forum. Maar om dit in 6 posts zo te melden heb ik wel een dubbel gevoel bij. Als ik een jaarloon aan je zou kunnen verdienen zorg ik ook dat jij je goed gaat voelen hoor, daar zal ik wel voor zorgen. Het feit blijft dat mensen en organisaties zich op een vreselijke manier verrijken over de rug van de mensen en de kinderen die je daar gaat helpen. Ik heb daar in twee jaar genoeg voorbeelden van gezien. Organisaties die gelijk 20-50 personen kregen. Ze in een guesthouse stopten. 1 keer een les Nepali, leuke tripjes en dan al die mensen verdelen over organisaties die daar ook weer geld aan over hielden (personen en dus niet de kinderen of mensen zelf). en dat 2 keer per maand (en soms zelfs iedere week). Ik benin contact geweest met veel van die vrijwilligers en rekende al snel uit dat er per maand soms 25.000 $ door een organisatie werd verdiend !!! Er kan zo veel gedaan worden met dergelijke bedragen.
Er zijn voldoende organisaties waarbij wel iedere cent in de gemeenschap van Nepal terecht komt.
Verder is Iedereen die vrijwilligerswerk gaat doen prima bezig. Weet wel dat drie weken in een huis of school met kinderen, hoe goed het werk ook is wat je doet, niet altijd even goed is voor de kinderen in kwestie, maar dat terzijde.