Denk goed na voor je betaald voor vrijwilligerswerk

Tot mijn afschuw zie ik ook hier weer organisaties topics plaatsen welke betrekking hebben op betaald vrijwilligerswerk. Mijn advies “doe het niet”.
Vrijwilligers zijn werkelijk melkoeien aan het worden. Met het geld wat je gaat betalen zijn zo veel goede dingen te doen ter plekke. Als je echt geen tijd en zin hebt om een waardevol project te zoeken en je wil even snel vrijwilligerswerk regelen dan is een organisatie mogelijk wel iets. Maar kijk goed uit met welke organisatie je in zee gaat. Een paar tientjes betalen voor advies en wat hulp is ok. Ter plekke onkosten rekenen voor onderdak en eten (werkelijke kosten en dus niet naar westerse maatstaven !!) is ok. Wij zien hier vooral jongeren die vanuit een soort impuls “snel, snel” vrijwilligers werk hebben geboekt en horen over het algemeen dat het werk prachtig is en de ervaring 1 voor het leven maar het geld wat men heeft betaald niet in verhouding is.
Als je de tijd hebt plan dan ruim van te voren. Neem er gewoon een jaar voor om alles rustig uit te pluizen en op de rails te zetten. Er zijn genoeg projecten (zeker in heel azie) waar je tegen onkosten prachtig werk kunt doen. Er zijn er ook die gewoon blij zijn dat je komt helpen en zelf wat zorgen voor basic onderdak en geld hebben om je maaltijden aan te bieden. Dat kost dus helemaal niets en kun je het geld gebruiken om ter plekke de dingen te kopen die hard nodig zijn voor het project.

grtz Q

1 like

Beste,

Ik ben het volledig met je eens ik ben vorig jaar ook vrijwilligerswerk gaan doen in nepal waar ik zeer veel geld heb voor betaald achteraf gezien! Maar ik ben nu hard opzoek naar nieuw werk maar dan tegen kost en inwoon of tegen zeer lage normale prijzen.
Maar tot mijn spijt stoot ik steeds op zeer hoge kosten! Weet jij soms organisatie’s die het tegen kost en inwoon doen of tegen lage prijzen?

Hi

Er zijn organisaties genoeg te vinden waar je terecht kunt als vrijwilliger tegen 'kost en inwoning. Wij zoeken vaak projecten ter plekke of ‘follow ups’. Met follow ups bedoel ik dat reiziigers regelmatig tegen projecten ter plekke aanlopen en zich ergens toe aangetrokken voelen. Na een bepaalde tijd als vrijwilliger te hebben gewerkt vertrekken zij zonder opvolging. Er zit immers geen organisatie achter. Dat wil niet zeggen dat er niemand meer terecht kan. Deze kleine lokale projecten hebben graag vrijwilligers ook al is het onregelmatig. Het is alleen erg lastig om deze op internet te vinden en omdat ook veel fora weinig op hebben met vrijwilligers(werk) zal je daar ook niet snel dit soort berichten vinden.
In Nepal weet ik er zeker wel een aantal in de regio Kathmandu, parasi en bardia. Ik weet niet wat je precies zoekt en voor hoe lang ? Mail mij even prive en dan zal ik kijken of ik je verder kan helpen. Gratis natuurlijk :slight_smile:
Ik betaal zelf (bijna) altijd voor kost en inwoning. Waar je op moet rekenen is tussen de 100 en 200 euro per maand voor onderdak en alle maaltijden in Nepal.

grtz Q