Even travel active nageplozen. Kan geen financiele stukken inzien maar lees wel dat er jaarlijks > 3000 mensen door hun worden geplaatst.
Een grote organisatie wat een miljoenenbedrijf is dus. Niet zo fijn gevoel wat mij betreft hoeveel service ze ook geven. Jij moet je best doen om geld bij elkaar te sprokkelen om daar nog wat te kunnen doneren terwijl zij het boeken als winst. Rare wereld …
nb: ik hoop niet dat het een tehuis is in bhaktapur met gehandicapte kinderen. Daar heb ik veel mensen over gesproken al weet ik zo niet meer welke organisatie erachter zat.
@quatas
Het stukje over waarom ik ‘dit in 6 posts vertel’ snap ik niet helemaal? Ik ben gewoon heel enthousiast over wat ik ga doen, heb zelf een aantal vragen en als mensen vragen stellen vertel ik ze graag mijn ervaring. Niet iedereen pluist nou eenmaal een heel forum uit…
Verder kan ik me vinden in wat je zegt, maar het gevoel wat iemand heeft bij een organisatie is gewoon heel persoonlijk denk ik. Het is inderdaad een groot bedrijf en zal vast en zeker winst maken, maar of dit verkeerd is betwijfel ik dan weer. Deze mensen doen ook hun werk en moeten betaald worden, deze mensen bezoeken zelf projecten etc.
En of mijn impact op de kinderen inderdaad net zo goed is als ik hoop, daar zijn inderdaad verschillende meningen over. Ik ben nou eenmaal niet in de positie om voor een half jaar te gaan gezien mijn werk hier in Nederland, maar ik wil alsnog graag doen wat ik kan en ik hoop een klein stukje van de professionele zorg hier in Nederland over te kunnen brengen naar hoe de zorg daar is. Het zal een minimale uitkomst hebben, wat ik me wel degelijk besef, maar elk mini stapje vooruit is er 1.
En nee het is geen tehuis in Bhaktapur het is een tehuis aan de rand van Kathmandu. Plaatsnaam weet ik zo gauw even niet. Ik heb het tehuis gegoogled, info doorgestuurd gekregen via travel active en ik heb de facebook pagina opgezocht. Mijn gevoel is er goed bij en nogmaals, daar gaat het me om :). Ik vind dat mijn eigen gevoel er oke bij moet zijn, anders durf ik de reis niet aan. En misschien zeg ik een volgende keer wel van ik doe het wel via een andere organisatie, maar dan ben ik er al wel eens geweest en heb ik waarschijnlijk ook wel een beeld van waar ik eventueel aan zou kunnen kloppen. Wie weet. Wat ik al zei, het is de allereerste keer voor me dus ik neem liever nog even het zekere voor het onzekere.
Ik ben precies tegen hetzelfde probleem aangelopen. Graag licht ik even hieronder mijn verhaal toe. Misschien kan het jou/jullie helpen?
Afgelopen jaar wilde ik vrijwilligerswerk doen in Nepal. Ik merkte al gauw dat het erg lastig was om een geschikte organisatie te vinden die mij dat kon bieden. Ik stuitte in mijn zoektocht voornamelijk op grote multinationals die het op zeer commerciële basis aanboden.
Via via kwam ik achter het email adres van een Nepalese organisatie die ook vrijwilligerswerk organiseerde in Nepal. Ik heb vervolgens via deze organisatie 3 maanden vrijwilligerswerk gedaan in Nepal. Dit is mij erg goed bevallen. Deze organisatie heeft mij gevraagd of ik hun zichtbaarheid wilde vergroten in Nederland, zodat zij met meer vrijwilligers uit ons land Nepal kunnen helpen.
Dit heb ik gedaan middels een website voor deze organisatie. Indien jij twijfelt over vrijwillgerswerk in Nepal kan je een kijkje nemen op deze website. Indien je contact wilt opnemen met mij kan dit via het contact formulier op deze website. Ik wil nogmaals benadrukken dat dit geheel vrijblijvend is. Ik wil je niet forceren om vrijwilligerswerk te doen voor deze organisatie. Ik wil het louter ten aandacht brengen, zodat jij op de hoogte bent van dat alternatief.
Dus de desbetreffende website:
www.vrijwilligerswerknepal.eu
@ Jasper Leuk verhaal JAsper maar ook deze site / organisatie is even schemerig als zo veel anderen. 4 weken voor 600 euro is een beter bedrag dan anderen dat is waar. Maar er wordt veel vermeld op de site maar niets is controleerbaar. Geen openheid van financien, geen controle mogelijkheid van opgezette of lopende projecten. Al met ’ meer van hetzelfde’ in mijn ogen. Er wordt veel en breed vw werk aangeboden om maar iedereen te kunnen aantrekken.
Ik heb even de website van “www.vrijwillegerswerknepal.eu” bezocht en wat merk ik:
Het doorsnee inkomen van een Nepalees is 240$ of 203€ per jaar - de vrijwilligersorganisatie vraagt 199€ per week???
Bij mijn vrijwilligerswerk moet ik niks betalen - krijg gratis eten en onderdak en het is er leuk.
Waarom betaald men voor deze dienst??? ik kan dat niet begrijpen - maar ja, sommigen willen geld uitgeven zeker.
Ten eerste bedankt voor jullie kritische houding. Met deze houding ben ik ook bij deze organisatie terecht gekomen. Natuurlijk was ik ook wantrouwend waar mijn geld dan wel niet allemaal heen ging. In deze tijd heb ik de eigenaren beter leren kennen, dus ik denk daar wel een uitspraak over te kunnen doen. Ik kan niet garanderen dat dit allemaal klopt, want ik heb ook nooit in de boeken gekeken van deze Nepalese organisatie.
Heel fijn vond ik toen ik begon aan mijn vrijwilligerswerk dat ik eerst een week in een hotel heb gezeten tijdens de introductie. Tijdens deze introductie krijg je taallessen vanprofessionals en krijg je rondleidingen door Kathmandu en omstreken. Dit was geheel inbegrepen in de prijs (eten, hotel, taallessen, rondleidingen etc.) dus een deel gaat daar heen.
Vervolgens heb ik tijdens mijn vrijwilligerswerk gewoond bij een gezin. Ik kan je verzekeren dat die slaapplek en de dagelijkse dal bhat deze kosten nauwelijks drukken.
Verder weet ik dat deze organisatie veel projecten opzet. Ze hebben eigen scholen, ziekenhuisjes, weeshuizen etc. Ongetwijfeld gaat een deel ook die kant op.
Verder weet ik dat kosten zijn gemoeid met het regelen in Nepal (chauffeur om vrijwilligers op te halen, pand waar vrijwilligers kunnen internetten, salaris van Nepalees personeel). Echter is er dan denken nog ruim geld over van de contributie na het aftrekken van deze posten. Je zult verwachten dat dit geld dan bij de eigenaren terecht komt. Ik was daar ook nieuwsgierig naar, daarom ben ik bij de eigenaren thuis geweest. Natuurlijk werd ik ontvangen als een god (ala Nepal). Echter was hun huis niet zo groot en zo uitgedost dat leek dat zij veel geld achter over drukte. Toen ben ik wel gaan geloven dat zij geen bakken met geld overhielden hier aan. Zij hebben het Veel beter dan menigeen in Nepal, maar ze behoren zeker niet tot de top 10% rijken (scheve verhouding Nepal ten top).
Teka en Quotes ik ben benieuwd hoe jullie tegenover mijn bevindingen staan van toentertijd. Transparantie is mijn motto, dus jullie kunnen mij alles vragen. Ik zal geheel eerlijk antwoord geven zo ver mijn kennis rijkt.