Vraag over nachttrein Bangkok naar Chiang-Mai

Hallo allemaal!
Vanaf 1november ga ik een maand backpacken in Thailand.
Ik kom s’morgens rond 07.30 aan op Bangkok, en het liefst wil ik daar zsm vandaan (wat mij wordt aangeraden) en de nachttrein nemen naar Chiang-mai. Nu vraag ik me af, zal het te zwaar zijn om deze trein direct de eerste avond (aankomstdag) al te nemen?
Of raden jullie aan toch een overnachting in Bangkok te doen?

En dan nog een vraagje, zal ik de trein reserveren via de website?
Of gewoon op de dag zelf daar regelen…
Alvast bedankt!

En dus geen hotel tussendoor nemen? Dan word het een lange “zit” hoor! Wat ik mij herinner vertrekt de trein rond 19.30 richting Chiang Mai als je om 7.30 al aankomt…Dan duurt je dag dus erg lang! Misschien een idee om ergens een goedkoop hotelletje te pakken en daar een paar uurtjes te pitten? Kijk even naar mijn eigen ervaring nu, in het vliegtuig slaap ik niet of nauwelijks en kom dus gebroken aan. En zo erg is Bangkok niet hoor;) Wij kwamen ook vroeg in de ochtend aan, zijn naar het hotel gegaan, paar uurtjes geslapen en toen Bangkok in. Tuurlijk is het een hele overgang, je waant je letterlijk en figuurlijk in een andere wereld. Maar ik genoot vooral.

Over de trein reserveren of niet, is ook afhankelijk op welke dag je aankomt. Kom je in het weekend of een feestdag aan dan bestaat de kans dat de trein vol zit.

Maar waarom niet doorvliegen naar Chiang Mai, Air Asia bied redelijk goedkope tickets aan. Kans dat je op het vliegveld even moet wachten maar die tijd daar is zo om. Of wil je perse met de trein?

1 November valt op een maandag,men kan zonder problemen dezelfde dag reserveren,ik zou zeggen direct bij aankomst naar het treinstation gaan(s’morgens)
Ik zou geen hotel nemen,en gewoon dezelfde dag de trein nemen naar Chiangmai!!
Men kan op de trein slapen,en als je s’morgens arriveerd in Chiangmai ben je uitgeslapen!!
Zo zou georgessiam het doen,je moet zien terplaatse bij aankomst(bkk)hoe jij dat moment voelt.
Ben je slaperig dan is het beste dat je een dagje verblijft in één van de vele hotels/guesthouses in Bangkok.

Ik weet niet waarom mensen jou aanraden om direct uit Bangkok weg te gaan, maar het kan geen kwaad denk ik… want waarschijnlijk ben je er op het eind van je reis toch opnieuw en kun je altijd dan nog wat rondkijken daar.

Ik vond het uiteindelijk best een leuke stad, het is natuurlijk gigantisch groot (het houdt niet op lijkt wel, haha), en druk en het stinkt etc. Maar ik vond China Town superleuk, allemaal eettentjes op straat 's avonds, en geinige winkeltjes, en een bootritje met de waterbus op de rivier (openbaar vervoer) is leuk en lekker fris, en ik ben nog bij een avondmarkt geweest, uitgegaan, en in een mooi park (Lumpini Park; daar was ook die avondmarkt naast).
Op deze pagina op het begin en eind foto’s van Bangkok.

In Bangkok heb je zulke goedkope hotelletjes dat je inderdaad best even een paar uurtjes kunt gaan slapen overdag en dan door naar het treinstation. China Town is de wijk waarin het Hualamphong station ligt, dus dat is het handigst. Ik vond Riverview Hotel heel leuk vanwege het uitzicht, en de leuke kleine kronkelstraatjes waarin het verstopt. Als je daarheen wilt, print dan van tevoren de Thaise routebeschrijving uit met ook hun telefoonnummer erop. Dan kan desnoods een tuktuk-chauffeur naar het hotel bellen voor een uitleg, want het schijnt moeilijk te vinden te zijn. (Taxi’s kunnen niet tot aan de deur komen vanwege de kleine kronkelstraatjes, maar tuktuks vind ik ook veel leuker.)

Het gebied bij Khao San Road vond ik afschuwelijk, zó toeristisch. Elk kraampje, winkeltje en elk restaurant is alleen maar gericht op toeristen. En is ook verder weg van het treinstation.

Ik weet niet hoe vol de trein geboekt zit op de dag dat jij wilt gaan. Op het station is een handig informatiepunt waar ze Engels spreken en alles is supermakkelijk. Aan het loket helpen ze je ook geduldig en vriendelijk. Als je persé een bed wilt, of bv. persé een benedenbed, dan moet je misschien wel van tevoren boeken. Ik vond een bovenbed helemaal niet erg, voelde juist wel wat veiliger voor mijn waardevolle spullen die ik onder mijn dekentje had.
Ik had een dag van tevoren geboekt (voor vertrek op een zondag) en er waren nog genoeg bovenbedden, maar geen benedenbedden (met raam) meer. Oh ja maar dat was wel naar Nong Khai en niet naar Chaing Mai.
Zorg dat je in de trein, als je een airco coupé hebt, makkelijk bij je warme kleding kunt. Een lange broek en trui zijn dan geen overbodige luxe om in te slapen, althans ik vond die airco best koud staan.

Op Train travel in Thailand | Train times & online tickets Bangkok to Chiang Mai, Ko Samui, Phuket, Nong Kai etc. vind je veel info over de treinen, zelfs foto’s en YouTube filmpjes van hoe de bedden worden opgemaakt.

Ik heb dit zelf ook gedaan, vind het nooit fijn om meteen in ee grote stad te belanden, maar liever eerst ergens te wennen waar het wat rustiger is.
Ik ben blij dat we diezelfde dag naar Chiang Mai zijn gegaan, al moet ik zeggen dat ik er die dag zelf iets minder positief over was…
Wij zijn meteen van het vliegveld naar het station gegaan, ik geloof wel dat wij wat later in de ochtend aankwamen. We hadden het plan om gewoon ergens in een park in het gras te gaan liggen, maar het was erg warm en we zaten natuurlijk met onze backpacks, dus we hebben het grootste deel van de dag in het station doorgebracht. De trein stond er geloof ik wel veel te vroeg, dus toen zijn we maar in de trein gaan zitten. Om 7 uur, toen de trein vertrok, zijn we zo ongeveer meteen in slaap gevallen… Ik werd natuurlijk wel na een paar uur wakker, maar dat lag niet aan de trein. Ik lag superlekker daar en denk dat ik niet beter had geslapen in een superdeluxe hotel.
Veel plezier met je voorbereidingen!

Ik zou zelf ook een goedkoop vliegticket bij Air Asia boeken en van Bangkok naar Chiang Mai vliegen. Je hoeft dan niet de hele dag in Bangkok te wachten tot de nachttrein naar Chiang Mai vertrekt.
Terug zou je dan altijd nog de nachttrein kunnen nemen.

Indien je een vlucht Bangkok-Chiang Mai boekt, hou dan in ieder geval rekening met voldoende overstaptijd tussen de intercontinentale en binnenlandse vlucht.

De posts die hieronder stonden, gingen behoorlijk off topic en heb ik dus afgesplitst van het bestaande topic.
Andere topic staat ook in het Thailand Reiscafe…

Ik weet niet waarom je het off-topic vindt als ik mensen vraag om bij de keuze trein versus vliegtuig, wel even aan het milieu te denken… De vraag gaat immers over treinreizen. Het beginnen over vliegen lijkt mij dan meer off-topic.

Begrijpend lezen kan soms best moeilijk zijn blijkbaar.
Ik schrijf postS, dus meervoud, en bedoelde dus niet specifiek JOUW post, maar alle postS die eronder stonden en over het milieu gingen en niet meer over reizen met de trein naar Chiang Mai.