Treinreis Bangkok Chang mai

Hallo,
In November dit jaar ga ik voor het eerst backpacken. Mij idee is om met de trein van Bangkok naar CM te gaan. Iedereen heeft het over de nachttrein, aangezien ik alleen ben voel ik mij kwetsbaar als ik ligt te slapen.
Ik zit er aan te denken om overdag te gaan met de trein en met een tussenstop(overnachting),zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is de dagtrein duurder?

Met vriendelijke groet, Ewoud

Ik zou toch de nachttrein nemen…is heel tof.
je zult veel medereizigers treffen en proosten met een chang biertje.
Ook spaar je een hotelovernachting hiermee uit,zodat je weer een hele dag te besteden hebt in CM.
En qua veiligheid,in heel thailand voel ik me eeen stuk veiliger dan op een willekeurige plek in NL.

Jeroen

De treinafstand van Bangkok naar Chiang Mai bedraagt zo’n 750 kilometer die je overbrugt in ongeveer 12 uur. U kunt ervoor kiezen om de dag- of de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai te nemen. Beide vertrekken vanaf het Hualampong station in Bangkok. Het voordeel van het reizen per nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai (of vice versa) is dat je jezelf een hotelovernachting bespaart omdat je in de trein kunt slapen.
Prijzen en uren van vertrek kan je op deze link terugvinden (zie hieronder)
http://www.railway.co.th/home/
Natuurlijk is het de moeite om Chiangmai te bezoeken !
Als je in Chiangmai verblijft is het een must om de Nam Tok Mae Klang te gaan bezichtigen! Het ligt in het Doi Inthanon gebergte,heel gemakkelijk te bereiken vanuit Chiangmai.Je neemt de bus naar het stadje Chomtong,éénmaal daar aangekomen,kan men met een gehuurde pick up verschillende watervallen bezichtigen een lust voor het oog terwijl je luistert naar het rustgevende geluid van het bulderende water.Ook kom je onderweg enkele karendorpen tegen,waar je eventueel halte kan houden.

Men kan daar aan de waterval eventueel een dagje picknicken( er zijn daar genoeg eetstandjes)
Chiangmai heeft ook prachtige tempels o.a:wat doi suthep,wat u-mong,dit om even mee te geven!!Op de weg naar Mai rim komt je een orchideeen farm,een snake farm en een olifanten farm tegen.Voor jungle tochten,verschillende guesthouses hebben georganiseerde tochten naar de jungle
Voor binnenvluchten kan je in de plaatselijke reisburaus in Bangkok of op het vliegveld boeken.
Goedkope vluchten naar Chiangmai doe je met Air Asia(normale prijs rond de 2200 bath one-way.
Ook Thai Airway’s alsook Nok Air heeft vluchten naar het noorden.
Bussen naar het noorden kan je nemen in de Morchit terminal ligt niet ver van de Chatuchak market,prijzen van een busticketje vanaf 400 bath en meer.
Indien je de trein neemt naar Chiangmai kan je best een dag in de week nemen,weekends zijn dikwijls de treinen vol.(prijs ticket 2de klasse mag je op zo’n 650 bath rekenen
groet,georgessiam.

Even een klein vraagje (wellicht niet de moeite om hiervoor een nieuw topic te starten):
Wij hebben voor komende week 2 tickets voor de nachttrein Bangkok - Chiang Mai gereserveerd.
Nu vroegen we ons af of we de dag zelf (overdag) eerst vanuit Bangkok een bezoek aan Ayutthaya zouden kunnen brengen en met onze gereserveerde tickets in Ayutthaya opstappen i.p.v. eerst opnieuw naar Bangkok te sporen.
Iemand enig idee of dit mogelijk is?
(Anders plannen we de Ayutthaya-uitstap wel een ander dagje.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Groetjes,
Ann

Ik snap je bezorgdheid, hadden wij de eerste keer ook.
Om dit wat weg te nemen werd ons toen geadviseerd om buiten de slotjes op je backpack/koffer, een extra hangslotje en een stukje ketting mee te nemen zodat je je spullen kan vastmaken aan de rekken in de trein, dit gaf inderdaad een veiliger gevoel.
En natuurlijk hou je je waardepapieren bij je, ook tijdens je slaap.

Maar zeker weten dat je geen spijt gaat krijgen van de nachttrein, 2e klasse met airco is aan te bevelen. Altijd gezellig!

Ik reisde ook in mijn eentje en heb de nachttrein van Bangkok naar Nong Khai genomen, ongeveer 10 uren.
Ik had een klein slotje op mijn backpack, en een simpel fietsslotje om backpack aan rek in trein vast te maken. (Ik kan het achter het frame van ruggedeelte van de de backpack langs halen, dan moeten ze echt een essentieel onderdeel kapot snijden, mochten ze het willen stelen.)
Ik sliep met moneybelt om en spullen in mijn kussensloop en camera tegen mijn heup of buik aan, in mijn lakenzak.

In het airco gedeelte kan het wel erg koud worden dus heb een trui of dekentje klaar.

Ik baalde eerst dat ik geen bed beneden meer kon krijgen want boven zijn geen ramen. Maar het was toch donker, en boven voelde ik me wel veiliger.
Af en toe stuiterde de trein wel zo hard dat ik dacht dat we gingen ontsporen. Wellicht is de route naar Chiang Mai beter.
's Ochtends werden de bedden weggeklapt en kon ik nog een paar uur beneden zitten op een stoel en van het uitzicht genieten.

Op www.seat61.com vind je foto’s en filmpjes van de treinen, de bedden en hoe die worden opgemaakt.

Je kunt gewoon de nachttrein nemen, scheelt weer een hotelnacht en het is wel een belevenis.
Maar overdag met veel uitzicht kan ook leuk zijn.

Veel plezier!