Voor t eerst naar Thailand, moeder en tienerzoon

Ik lees al n tijdje mee op t forum om ideeën op te doen voor onze Thailand reis.
Ik wil graag jullie advies over t volgende. Voor mijn zoon zijn t halen v zijn Padi en zwemmen t belangrijkst. Verder heeft hij geen voorkeur. Ik ben tot nog toe naar Amerika geweest en binnen Europa. Ik wil wel graag nog wat zien van n land als ik r ben.

Ik twijfel tussen 2 ideeën

1. Een reis naar n resort bij Phuket met bijv tui reizen (24 dagen) en vanaf daar naar koh tao voor n paar dagen voor zijn padi. Ik las goede ervaringen met buddhaview diving. En een 10’dagen rondreis met 333travel.

2. Een ticket en daarna vanaf Bkk 10 dagen reis met 333 dat eindigt in koh samui. Vanaf daar naar koh tao voor 5 dagen voor de padi. Terug naar Bk en dan naar Vietnam voor n rondreisde van 15 dagen.

Ik hoor graag of t überhaupt realistisch is wat ik in gedachten heb. Helemaal op de bonnefooi rondreizen lijkt me nog lastig. Ik ben namelijk slecht in t onderhandelen over n prijs voor bijv n taxi ed.

Alvast bedankt

Hee Groningse,

Je schrijft: Helemaal op de bonnefooi rondreizen lijkt me nog lastig.

Nu is Thailand toevallig HET land waar je dat heel mooi kunt leren. Wij op dit forum zijn allemaal weleens “bedrogen” door een taxichauffeur.
Bij dit “bedrog” gaat het om bedragen van 1 euro of iets meer, maar eigenlijk nooit bedragen boven 5 euro.

Koop een Lonely Planet reisgids of een Rough Guide, en ga gewoon je eigen rondreis plannen.

Wanneer je iets van Thailand wilt zien, zou je met openbaar vervoer van Bangkok naar Ko Tao kunnen reizen.
Bus of trein , het is allebei mogelijk. Tussenstops kunnen zijn: Phetburi, Hua Hin of Cha Am.
Hoe slecht je ook bent in onderhandelen, dit kost de helft van wat je op Phuket voor verblijf zou betalen.
Let er ook op dat reizen van Phuket naar Ko Tao een dag of langer in beslag neemt.

Heb je vragen , of zie je beren op de weg ? Zeg t maar !

Hans.

1 like

Dank je Hans, nav je bericht heb ik t volgende bedacht.

Ik blijf ong 4 dagen in Bangkok om daar de tempels te bezoeken en rivier kwai.
Ik ben aan t plannen om vanaf Bangkok naar chiang mai te reizen met de trein.
Na de excursies daar zoals bij de olifanten en bij de bergstammen wil ik naar surat Thani. Hiervoor plan ik 5 dagen. Evt via n bureau daar de excursies
Naar surat thani ga ik met n binnenlandse vlucht

Vanuit surat thani naar koh tao. Daar ong 6 dagen voor de Padi.

Vanuit daar naar khao lak met n Ferry en n bus om nog 8 dagen bij n resort te blijven. Wellicht dat hij daar kan duiken met zijn padi. Is dit n mooi gebied? Of zou ik bijv beter op koh samui kunnen verblijven of wellicht elders, ideeën zijn van harte welkom.

Ik wil de reis eindigen met 2 overnachtinen in Bangkok, voor t geval t terugreizen langer duurt. Ik probeer n reis te plannen die ook voor n jongvolwassene leuk is.
Naar de fullmoonparty zag hij niet zitten met z’n moeder :slight_smile:

Hee Groningse,

Zoals elke 1e keer Thailandreiziger onderschat je de afstanden en reisuren nogal.

Zoals het er nu voorstaat ga je werkelijk kriskras door het hele land. Dat kost een hoop zweetdruppels, en (reis) tijd.
Koh Tao naar Khao Lak, dat kost je een dag, en ik kan het weten, ik reisde ooit van Chumphon naar Khao Lak.Pffff !
Alles moet meezitten, als bijv de boot van Ko Tao niet lekker aansluit in Chumphon, kost het zomaar weer een uur.

Ik raad je aan om je reis compacter te houden. Denk bijvoorbeeld aan Ko Chang, daar kun je ook je PADI halen,
en in die hoek liggen nog wat eilanden die relatief onontdekt zijn. Ik heb er inmiddels drie gehad: Ko Chang , Ko Wai en Ko Maak.
Ko Chang is het grootste en meest toeristische eiland van de groep. Echter, je vindt er nog voldoende rustige plekjes, en een avondje
vertier kan ook, dan ga je naar White Sands Beach.

Voor de river Kwai moet je OF drie dagen uittrekken, OF helemaal overslaan. De river Kwai is een langzaam kabbelende rivier, met een bekende brug.
In Kanchanaburi is een museum en er zijn begraafplaatsen. Indrukwekkend, maar echt mooi wordt het pas als je het achterland verkent.
100 km stroomopwaarts is de Kwai een wild stromende rivier, je kunt slapen op rafts die op de river Kwai drijven. Je boekt dat bij reisagenten
in de hoofdstraat van Kanchanaburi. De natuur is overweldigend daar, maar dat mis je dus allemaal, als je een dagtocht River Kwai doet.

De meeste jongeren reizen naar Chiang Mai met de nachttrein, en dat is ook leuk voor ouderen, het heeft iets…

Maar wat ik al meldde, het best koop je een goede reisgids , en daarna moet je het samen eens worden.

Hans.

Hallo hans

Ik was idd tot dezelfde conclusie gekomen. Dus t rondreisdeel in t noorden heb ik.nu 11 dagen voor uitgetrokken

Ik.geloof je meteen als je zegt dat de reistijden.niet aansluiten

De reden dat ik dacht dat t kon was de vermelding op ferry samui. Ze bieden daar de optie aan om.vanuit koh tao naar lak te gaan. Ik dacht dat de bus wacht op de boot omdat t in 1 reis zit…verkeerd gedacht dus.

Dank je voor je tips. Helpt.me echt enorm

Welke tijd van het jaar ga je?

Eind juni en ik wil ong 30 dagen daar zijn. Dat hoef ik geen.visum.

Als je eind juni gaat zou ik niet naar Khao Lak gaan. Het is dan vrijwel dood daar (wel goedkope hotels), en je kunt er niet duiken.

Ik kwam op t idee van khao lak.doordat tui o.a. daar reizen naar organiseert in de zomer. Het resort zag er prachtig uit. En zeker niet goedkoop. Waar zou t naast khao lak ook heerlijk vertoeven zijn met zowel duik/ snorkel mogelijkheden en n resortachtig iets waar ik de vakantie relaxed kan afsluiten. Ko chang had ik nav hans zn tip in gedachten

Zal beginnen met een starters pakket (vliegticket 1of 2 nachtjes Bangkok)en dan lekker zelf op pad gaan.
niet te veel je laten vast leggen met een geheel verzorgde reis.
tips kan je hier vinden en vele andere sites
SUCCES:chin:

Andere plekken aan de Andaman kust hebben meer te bieden in die tijd, met name Phuket, Phi Phi en Krabi. En daar kun je allemaal mooi duiken, mooier dan in de Golf van Thailand.

Maar phuket krabi etc hebben ook last van t regenseizoen toch?

Niet vervelend bedoeld waarom schrijf je zo raar ?

Geen idee waar je op doelt. Ik reageer met behulp van mijn mobiel. Mijn vragen hier zijn zeker niet raar bedoeld. Ik stel de tips van de personen die antwoorden juist zeer op prijs.

Ik bedoel waarom niet te ipv t en een ipv n

Macht der gewoonte denk ik. Zal proberen erop te letten alles voluit te schrijven.

Dat regenseizoen wordt helemaal verkeerd geinterpreteerd en uitgelegd door veel mensen. Als het in de Golf regent regent het aan de Andaman kust en omgekeerd, alleen op de ebem plaats wat heftiger. Het verschil zit hem in de richting van de wind, die in de Nederlandse zomer uit het westen komt, waardoor de golven aan de Andaman Kust hoger worden.

Hee Groningse,

Ik lees nu dat je in juni wilt gaan. Thailand is in alle seizoenen mooi, maar juni is niet de meest geschikte maand om te snorkelen/duiken.
Laat je hierdoor niet weerhouden! Voordelig is dat alle accomodaties een lage bezetting hebben, en er dus aanzienlijke kortingen mogelijk zijn
als je op de stoep staat. Nadeel is weer dat er soms boten niet varen. Dit geldt niet voor de ferry naar Koh Chang overigens.

Hans

Ze is er toch in de maand juli bij vertrek 30 juni lijkt me?

Het klopt we zijn vanaf 25 juni in Thailand. Ik heb inmiddels een lonelyplanet aangeschaft. De eerste nachten in Bangkok zijn vastgelegd en vanaf daar gaan we rondtrekken. Ik heb een globale route opgeschreven, maar deze hangt af van t weer. Ik wil zelf wel een trekking in Chiang Mai. Dit lijkt me wel zwaar met het warme weer.

Steven: met het regenseizoen doelde ik op de onrustige zee en niet de regenval. Ik heb hier op het forum gelezen dat je niet overal mag duiken cq snorkelen als de zee onrustiger is.

Begrijp ik nu van jou Hans dat ik beter bij een hotel zelf kan reserveren? Als ik online kijk bij bijv. Booming.com zijn de prijzen zijn ze niet echt laag in euro’s. In lonelyplanet staan gelukkig genoeg alternatieven.