:chin:als je zo je dagen door wil komen in Thailand mijn zegen heb je maar Thailand heeft zo veel meer te bieden voor een iets ruimer budget :finger:
Van zo’n filmpje word ik dus helemaal blij! :chin:
Meen ik hier uit op te maken dan de meningen verdeeld zijn? We zijn aan het twijfelen of het niet handiger is om maar 3 weken te gaan. We willen voornamelijk lekker gaan relaxen op het strand en fietsen huren.
:chin:filmpje is niks mis mee maar om nu zo 3 weken in Thailland te verblijven is niet mijn ding.
:chin:Als je alleen een strand:vak02: vakantie wild zal ik proberen een apartementje te huren maar toch zal ik wat ruimer gaan zitten met je budget beter iets over houden dan omverlegen zitten.>>>
Nee, ik denk dat de meeste mensen een ander idee hebben van vakantievieren, maar de vraag was niet, hoe wij onze vakantie in willen delen en welk budget wij minimaal nodig hebben. De vraag was of het kan met een laag budget en op de manier van het filmpje gecombineerd met een goedkope plek om te slapen, zorgt ervoor, dat je dik geld overhoudt voor allerlei leuke dingen! :zon02:
Wij hebben bv tickets van Don Mueang naar Koh Phangan met Airasia geboekt (vlucht-bus-boot) voor 35 euro pp voor een retour. We blijven daar een week en betalen voor een hutje ca. 12 euro pn. Op die manier kun je je heel goed redden met weinig geld!
Het filmpje gaat uit van een gratis fiets, en die kost ook al snel 100 bath per dag. Daarnaast drinkt die gast in het filmpje bijna niks. Aangezien je kraanwater in Thailand niet kan drinken, zul je écht drinken moeten kopen.
Ik snap je punt, maar ik vind het filmpje een vertekenend beeld geven.
Filmpje is al twee jaar oud, dus prijzen zijn ondertussen achterhaald, is inderdaad een beetje misleidend filmpje, huur van een fiets in chiang mai kost je al vlug tot 50 - 100 baht per dag, prijzen van het eten zijn ondertussen 5 - 10 baht duurder als vermeld in het filmpje, en jezelf ‘trakteren’ op 1 blikje bier per dag is vrij pover. Wat het ontbijt betreft, hij haalt zelf aan dat dit de belangrijkste maaltijd van de dag is, maar als je het dan moet stellen met 1 sateetje, een zak kleefrijst en een appel dan heb je niet veel maaltijd gehad, en kan je maar hopen dat het vlug middag is. Ook nog niet gesproken van een tas koffie (7/11 goedkoopste dacht ik) Als toerist met een gehuurde fiets is het toch niet zo evident om naar een universiteit te fietsen en daar de kantine gaan te zoeken. Jenny, het water is in de meeste kraampjes (Kanchanaburi tenminste) gratis bij het eten (Jug met drinkwater staat gewoonlijk op tafel) het water kopen is ook niet zo duur, maar telt wel door in een beperkt budget. Zou als budgetreiziger toch maar niet voortgaan op dit filmpje. Het klopt, maar dit is enkel gezien voor 1 portie, geen extra’s, geen pepsi, cola of est bij het eten, geen koffie, thee of brood voor ontbijt.
Zoals ik al heb vermeld: ‘ter inspiratie de volgende video’. Na een zware nacht zegt de maker van de video een tikkeltje ironisch: eens kijken of ik voor 200 Baht kan overleven. Niemand beweert dat je in Thailand voor 200 B all inclusive per dag in volledig levensonderhoud kunt voorzien. Daarbij ziet de twee jaar oude video er al helemaal niet uit als een recente journalistieke reportage op BBC Newsnight.
Terug naar Clara die gewend is aan low budget backpacken. Het plan luidt inmiddels dat ze drie weken met een vriendin op het strand gaat liggen en een fiets wilt huren. Dat kan toch voor 900-1000 baht per dag? Vraag me alleen af of het over anderhalve maand in Thailand niet een soort van hoogseizoen is. Oh en sommige accomodaties bieden gratis fietsen aan. Het ligt dus maar net aan de voorbereiding en op welke levensstandaarden de reiziger zich instelt.
Het is weer een hele andere discussie of je op een andere manier de tijd kunt invullen. En het is weer een hele ander discussie of je wat meer budget moet hebben. Ook ik heb daar zo mijn mening over, maar die laat ik (tot nu toe) achterwege Ik vind het uitgangspunt van low budget backpacken juist interessant. In crisistijden laten zien dat je met beperkte middelen toch een verre reis kunt maken :king:
Toen wij 2 jaar geleden in Thailand waren, hebben we vaak gegeten op plekken, waar thaise mensen hun eten af kwamen halen, met een paar plastik stoelen en tafels. Hier stonden altijd kannen met water op tafel, zoals ook in het filmpje. Voor het water hoef je niet te betalen
:chin:van mij mogen ze het zeker proberen maar alles kost gewoon geld in Thailand ik zelf zal me niet zo op gemak voelen als ik de hele dag na moet denken of ik wel of niet zal kopen.
op het strand aan zee een keer een massage:vak02: een keer de bananen boot ectetra en tussen door natuurlijk lekker eten
kost ook wel wat:dag:
Misschien drink ik te veel. In de tropen krijg ik écht last van hoofdpijn en uitdrogingsverschijnselen wanneer ik alleen bij het eten zou drinken. Een flesje water kost 5-10 bath (of meer), maar als je van 100 bath een dag moet rondkomen dan hakt dat toch aardig in het budget.
ALs je echt low budget wil doen kun je ook bij het eten natuurlijk je flesje vullen. Maar dat vind ik een beetje asociaal
:chin:ik wil er nog een keer iets over zeggen ik vindt 500 euro gewoon vragen om problemen (onverantwoord) zeker als je voor de eerste keer naar Thailand gaat (ga je vaker is het nog heel krap)je kent de taal niet je moet alles uitzoeken zeker als je pas aan komt maak je al snel kosten en het is daar gewoon heel warm dus wil je toch vaker iets fris(water)drinken en toch ook wel een kamer waar je vaak kan op frissen (douchen)verzorgt uit zien is heel belangrijk in Thailand.:dag:
Ik neem aan dat Clara niet met €500 cash en zonder bankpas(sen) naar Thailand gaat Uiteraard is een beetje speling op een bankrekening wel aan te raden. Ik blijf dus bij mijn ervaring: €500 is een aardig budget voor drie weken low budget Thailand. Laat je niet gek maken en bereid de reis goed voor. Bezuinig daarom niet op een goede reisgids: Lonely Planet, Rough Guide, Trotter e.d.
PS vind dat ik drie nuttige bijdrages heb gegeven, iedereen zoekt het maar uit daar in Thailand, veel plezier & safe travels :dag:
Tip: Leen The Rough Guide to Southeast Asia On A Budget bij de bibliotheek. Daar staan heel goede tips in voor Thailand!
de prijzen in de reisbijbels zijn niet altijd erg up to date, heb daar al wat ruzies door zien ontstaan
Hoe kan je tegenvallers opvangen? Even langs de dokter? Ook al begroot je alles nog zo goed, het valt altijd tegen. Lijkt me niet verstandig.
Ik was in mijn eentje zo’n 250 euro per week kwijt. Dat was incl. reizen, trekkings, eten en slapen etc. Mijn enige luxe was dat ik stond op een eigen badkamer maar ik misgunde mij biertjes op een terrasje ook niet. Eigenlijk heb ik niets hoeven laten voor dat bedrag.
Jut999, waar ben je allemaal geweest en heb je nog goede tips voor accomodaties?
Inmiddels hebben we besloten toch rond de 900 euro per persoon mee te nemen!