Vliegen met een baby

Hoi

We hebben sedert 21 oktober een zoon en het begint natuurlijk alweer te kriebelen om er op uit te trekken.

We houden van Azië, de ‘Amerika’s’, Europa en van backpacking tot verwennerij.

We willen op zaterdag 18 februari vertrekken voor ongeveer 7nachten richting Canarische Eilanden.
Wegens niet te lang vliegen en warmste europese plaats in februari.

Geen idee of we gewoon ticket en verblijf apart zoeken of iets aanlokkelijk met een operator.

Maar mag je op iedere vlucht/ maatschappij / reisoperator een baby (die in feb dan een kleine 4maanden oud zal zijn) gratis meenemen?
Welke papieren moet je zeker bij je hebben?
Welke babyspullen moet je absoluut mee hebben en welke zijn overbodig?

ALs je een hotel boekt, moet je dan gewoon voor 2 personen boeken als je hem mee in bed neemt of eigen reisbedje mee brengt? Of 2 + 1 kind boeken?

Andere ervaringen of tips zijn meer dan welkom.

Cheers

vaak zijn kleine kinderen gratis in vliegtuig ( geen eigen stoel) en kamers

maar waarom stel je een klein kind bloot aan het vliegen. pijn in oortjes bij stijgen landen. te drogen lucht. vliegen voor hen is niet goed voor hun gezondheid. maar ja …

Kinderen tot 2 jaar kunnen idd vaak gratis mee, en anders betaal je rond de 10% van de kosten van je eigen vliegticket. Check ook of er een voorziening is voor een ‘basket’ (wiegje). Dan hoeft de baby niet de hele tijd op schoot tijdens de vlucht :slight_smile:

Sent from my SM-A300FU using Wereldwijzer mobile app

1 like

Ik vlieg volgende week voor t eerst met mijn 15 maanden oude dochter. Ik heb voor haar een Deryan slaaptentje mee.
Als je een hotel boekt dan geef je gewoon aan 2 personen en meestal kun je dan aangeven dat je met een baby komt.
Ik zou zeker een draagdoek of draagzak meenemen.
Hier is een voorbeeld van een inpaklijst voor een baby Vakantie checklist: meenemen voor je baby - Oei, ik groei!

1 like

Je kunt gewoon aangeven dat je met een kind reist. Zeker voor het vliegen wel aangeven. Je kind moet ook een eigen ID hebben. En als je van plan bent vaker verder te gaan kun je overwegen gelijk een paspoort aan te schaffen.
Verder mee te nemen, tsja, zonbescherming. Speeltjes en voldoende voeding. Vast voedsel kun je dus nog uitstellen, zeker als hij nog geen vier maanden is.
Misschien medicatie? Tegen tandjes, paracetamol etc.
Extra drinken geven tijdens het vliegen.
Maar voor tips met vliegen en kinderen kun je ook goed op de sites van de vliegmaatschappijen kijken.
Indien mogelijk kijken hoe laat of vroeg je vliegt. Maar ik zou zelf misschien ook wel twee maandje wachten, dan hebben ze meer vaccinaties gehad en zijn ze net iets sterker.
En ik ben een fervent reiziger met kids!

Veel plezier in ieder geval.

Als Belgische moet je voor je baby een kids-ID hebben met foto (tijdig aanvragen!). Deze is drie jaar geldig.
Je baby mag gratis mee, maar je moet hem op je schoot houden (tenzij je geluk hebt dat er een stoel naast je vrij is).

1 like

in reactie op dionne : je moet voor hem een eigen paspoorthebben.

We gaan naar Alicante in de plaats van Gran Canaria (hoogseizoen prijzen voor bitter weinig kwaliteit).
Vliegen met TUI van Antwerpen maar moesten een vaste kost van 60euro betalen met een baby.
Dus gratis is relatief.

Kids ID is in de maak.

Eens gecheckt bij andere maatschappijen en die hadden soortgelijke kosten voor een baby of niet ingeefbaar online.
Ryanair was goedkoper maar schijturen waardoor we bijna 2 dagen verloren van de 8.
Ofwel een vlucht van 6h00 waardoor je om 1h30 moet opstaan en daarbij heb ik niet direct een vakantiegevoel.

Mag ik (hand)bagage meenemen voor mijn baby (jonger dan 2 jaar)?

Antwoord
Voor baby’s (onder 2 jaar) is bagage van 10 kg toegestaan op alle vluchten, maar geen handbagage. Babybenodigheden die u nodig hebt tijdens de vlucht moet worden meegenomen in de handbagage van volwassen medereizigers.

Kinderwagens, plooibuggy’s en autozitjes worden gratis toegelaten in de bagageruimte. Passagiers hebben echter de mogelijkheid om 1 van deze voorwerpen tot aan het vliegtuig mee te nemen, waar het dan in het bagageruim geladen wordt. Bij aankomst wordt dit indien mogelijk teruggegeven aan het vliegtuig bij het uitstappen. In andere gevallen zal de kinderwagen, buggy of autozitje samen met de overige bagage teruggegeven worden in de bagagezaal van het luchthavengebouw.

Opgelet, alle voorwerpen dienen bij het inchecken voorzien te worden van een bagagelabel, ook het voorwerp dat voor gebruik meegenomen wordt tot aan het vliegtuig.

Voor baby’s en jonge kinderen kan er bereide voeding worden meegenomen in de passagiersruimte. Baby’s hebben geen recht op handbagage, meegenomen voeding telt dus mee in de handbagage van de meereizende volwassen personen. De babyvoeding kan worden opgewarmd tijdens de vlucht.

[TABLE=“width: 100%”]

20 kg ruimbagage
€ 8,00

20 kg ruimbagage
€ 8,00

10 kg bagage voor baby’s

20 kg ruimbagage
€ 8,00

20 kg ruimbagage
€ 8,00

10 kg bagage voor baby’s

Luchthavenafwikkeling baby
€ 60,00

[/TABLE]

Wij mogen dus drie stuks bagage inchecken?
Alsook het onderstel van kinderwagen en autozitje kosteloos inchecken?

inderdaad 3 stuks bagage, voor jou, je partner en een extra tas voor de baby.
De kinderwagen mag je in de regel meenemen tot in de gate. Vlak voor het instappen inleveren bij de crew. Bij het uitstappen kun je de kinderwagen bij hen ophalen.
Dit hebben wij laatst ook gedaan en het kostte niets extra’s.
Kinderwagen moet wel inklapbaar zijn.

Mag deze maxi cosi combinatie aan het vliegtuig afgegeven worden?
Onderstel is inklapbaar maar dan zit je wel nog met (auto)stoel…

ja hoor, geen probleem. Onderstel en autostoel worden los van elkaar ingeleverd.
Als het goed is moet dit ook op de website staan van de vliegmaatschappij waarmee je vliegt.
veel plezier.

Onze zoon is ondertussen zes en heeft ondertussen al op 4 continenten geweest. Wij zijn nooit gestopt met reizen… Mille is gek op reizen. Weet ondertussen hoe het verloopt en wat er van hem wordt verwacht… We vinden het heerlijk om er met ons drie op uit te trekken… De wereld te gaan ontdekken.

Maar ik moet ook eerlijk zijn… Hij was anderhalf als we ermee naar Thailand vlogen en dat we redelijk overmoedig. Hij was zo opgewonden in het vliegtuig dat hij geen oog heeft toegedaan. En een vlucht van 11 uur lang een baby van anderhalf op je schoot en deze te moeten entertainen… We waren bekaf! Volledig gedraineerd tegen dat we landen… Huilen heeft hij nooit gedaan… Zorg dat je een flesje met drinken bij de hand hebt zodra je opstijgt of begint te landen. Op die manier worden de oortjes ‘geklaard’ en (kan) je vermijden dat je kindje pijn lijdt.

Tot z’n twee hebben we nooit extra moeten betalen voor hem. We vroegen trouwens ook altijd de ‘babybassinet-plaatsen’ aan bij de luchtvaartmaatschappij. Dan zit je iets comfortabeler… En heb je geen mensen voor je zitten waardoor je ook minder passagiers kan ‘irriteren’ met het feit dat je met een baby reist. (En die zijn er op elke vlucht…)

Buggy mag je meenemen tot aan het vliegtuig en wordt dan apart gelegd. Ook autostoel is nooit een probleem geweest. Die werd gewoon met de bagage meegegeven.

Heb het niet zo op het vliegen met een baby. Zeker niet op nachtvluchten. Een zo’n baby kan dan een heel vliegtuig wakker houden met gehuil of andere geluiden. Maak het elke keer weer mee. En de familie en stewardessen maar dapper proberen het kind rustig te houden de hele tijd. Er zijn toch genoeg andere alternatieven om met een baby vakantie te houden.

vliegen en een baby, tip vaker de luier verschonen.

ik kan u enkel gelijk geven ,het kan nooit leuk zijn voor de baby zelf en als een baby de hele vlucht krijst komt niemand ontspannen aan op de bestemming.

Een baby op een intercontinentale vlucht dat wordt janken. Neem in je overweging ook eens mee hoe dat voor de medereizigers is. Heb het nu een paar keer meegemaakt met de daarbij passende houding van de betreffende ouders: moet toch kunnen. Ik zou zeggen niet doen even wachten heeft het kind er ook wat aan.

Ik vind dit redelijk onverdraagzaam. Alsof mensen met baby’s niet het recht hebben om hun vakantiebestemming zelf te kiezen.
Al eens over oorstopjes gedacht?

U heeft best het recht zelf een bestemming uit te zoeken maar zou dat kunnen zonder dat andere mensen en uw kind hier last van hebben?
Het argument van oordopjes raakt natuurlijk kant noch wal.Dat is aan niet rokers vragen dan maar een gasmasker op te doen.
U heeft zelf gekozen om kinderen te nemen dan moet u ook zo flink zijn om daar de concequenties van te nemen.Steenbergen

En wat zijn de consequenties dan volgens jou? Thuis blijven?
Mijn Filippijnse kennis die enkele maanden geleden een baby heeft gekregen zou die baby heel graag aan haar familie laten zien. De (grote) familie laten overkomen naar België is financieel gezien geen optie. Zij reist dus over enkele weken met haar baby naar de Filippijnen. Dat is haar goed recht, of jij dat nu graag hebt of niet.

Oordopjes tegen geluidshinder … ik zie het verband niet met het gasmasker. Maar dat zal aan mij liggen.