visumregels tibet

Wie kan mij meer vertellen over de nieuwe regels om Tibet binnen te geraken?
Mijn vriend en ik (beiden Belgische nationaliteit) plannen het vliegtuig te nemen vanuit Kathmandu naar Lhasa en met een tiendaagse trip terug te keren naar Kathmandu. We doen dit in groep, in samenwerking met een Nederlandse organisatie, midden juni. Net omdat we Belgen zijn kunnen we nu blijkbaar niet meer aansluiten met de groep om een visum te krijgen…

Volgens de nieuwe regels moet een groep minstens bestaan uit 4 personen. Daarnaast moeten er 4 personen met nationaliteit gaan.

Zijn er 6 Nederlanders en twee Belgen, dan mogen de Belgen dus niet mee. Tenzij je nog twee andere Belgische reisgenoten vindt.

Vervelende regel inderdaad!

sinds wanneer zijn deze nieuwe regels in voege gegaan?

De nieuwe regels gelden zover ik weet sinds ongeveer een week. Ik hoorde het een aantal dagen geleden van een vriendin die bij een Nederlandse reisorganisatie werkt.

Je kan er ook over lezen op het forum van de Lonely Planet:
Thorn Tree is coming to an end - Lonely Planet.

Met google is er nog niet veel over te vinden…

Hier zowat het zelfde probleem, maar een maand later. Geen groepsreis maar hadden wel net een 6-daagse trip geregeld met twee.

Leen, als jullie jullie reis een maand kunnen verlaten dan komen we op vier belgen. :slight_smile: Periode voor ons tussen 15 juli en 3 augustus.

In alle geval hopen dat er wat flexibiliteit komt op deze regeling.

Groeten,

Bart

wij vertrekken volgende week en hebben een reis geboekt naar de mount kailash! (2 belgen) Onze reisagent in Kathmandu hoopt alsnog ons in Tibet te krijgen!Ik hou jullie op de hoogte of we in die opzet zijn geslaagd!!
groeten van 2 hoopvolle Belgen!! Liesbet en john

Ik hoop met u mee. Geef dan zeker de naam van jullie reisorganisatie door.

Veel succes!

Bart

Als we in Tibet geraken maak ik zeker reklame voor onze reisagent !! Vorig jaar reisden we via hem ook naar Tibet maar door hoogteziekte van mijn ehtgenoot( en opname aldaar in ziekenhuis)moesten we de reis onderbreken.

Hallo allemaal,
Met veel interesse lees ik jullie berichten en ben benieuwd of het gelukt is Tibet binnen te reizen. Ik wil zelf heel graag naar Tibet in juli 2013 maar kan geen reisorganisatie vinden die nog iets kan aanbieden. ZIjn er andere alternatieven of andere ingangen om dit land binnen te komen?
Hoor het heeeeel graag.
Groetjes
Debora

Neem eens contact op met Asian Heritage Treks in Kathmandu. Zij hebben ook mijn permit geregeld om Tibet in te komen. Soms kunnen zij individuele reizigers samen een groepje laten vormen dat aan alle eisen voldoet.

1 like

Hi Jenny
Bedankt voor je snelle reactie en ik ga conact met hen opnemen!

Blij dat we vorig jaar met z’n tweeën nog gewoon door Tibet hebben kunnen reizen. Mocht iemand ooit in de maand maart naar Tibet willen reizen, houd dan in de gaten dat het land jaar op jaar in die maand wordt afgesloten door de Chinezen. Het is al jaren zo maar het wil maar niet doordringen tot vele (professionele) reisorganisaties.

Hieronder via de link wat foto’s van onze reis door China en Tibet in 2012.

http://www.ecritures.nu/reizendoorlandeninopspraak#china

Ook rond 1 mei zijn de grenzen van Tibet vaak een tijdje gesloten.

Hallo Debora,
Zelf ben ik in 2012 twee keer in Tibet geweest. In januari 2012 maar toen was er nog eenvoudig een permit te krijgen. En in september 2012 ben ik met 2 reisgenoten in Tibet geweest en daar 21 dagen rondgereisd. Konden toen gelukkig wel een permit krijgen voor ons kleine groepje. In de Lonely Planet over Tibet staan een aantal reisagenten in Tibet zelf, die je reis kunnen organiseren. Helaas is momenteel op internet het Thorn Tree Forum van Lonely Planet “uit de lucht”. Maar op dat forum kun je ook heel goed de nodige informatie halen over reisagenten in Tibet (China) en reizen in Tibet. Hopelijk komt dit forum snel weer online. Ik zou bij een aantal agenten informatie opvragen. Een reis naar Tibet is prima via internet en e-mail te regelen. Ik weet niet hoe je naar Tibet wil reizen. Maar als je alleen naar Tibet wil, dan zou ik via Chengdu gaan en niet via Nepal. De KLM vliegt rechtstreeks op Chengdu. Over 2,5 week vlieg ik ook weer via Chengdu naar Tibet. Succes met het plannen van je trip.
Groet, Tibetlover

Ik ben nu sinds 2 weken in Tibet en bijna aan het einde van mijn 16 daagse rondreis. Ik ben hier als solo reiziger. Mijn contact in Tibet heeft een permit voor mij weten te regelen. Bij aankomst in Lhasa waren er nog een 4tal andere kleine groepjes buitenlanders. Na vertrek uit Lhasa geen enkele toerist meer gezien. Alleen maar Tibetanen. Heel veel pelgrims. Het is echt genieten hier en het weer is ook prachtig zonnig. Ben nu terug in Lhasa en ga hier nog wat rondkijken voordat ik weer naar Nederland vertrek…

Hoi tibetlover,

Is het mogelijk om met 2 of 4 personen een permit aan te vragen in chengdu? En dan in lhasa zelf rond te reizen?
Daarna is onze planning om naar Kathmandu overland te reizen. Zijn er in lhasa ook toeroperators die dit regelen?

Hallo Bas,

  1. Het is niet mogelijk zelf een permit voor Tibet aan te vragen. Niet in Chengdu en ook niet ergens anders. Een Tibet-permit kan alleen voor je aangevraagd worden in Lhasa door een reisagent, gevestigd in Lhasa!!!

  2. Je kunt alleen naar Tibet als je van te voren een geheel georganiseerde reis hebt geregeld. Die reis kunt je regelen met een reisagent/reisorganisatie buiten Tibet, maar die zal dan altijd gebruik maken van een reisagent in Lhasa i.v.m. de permit. Die reisagent is dan vervolgens verantwoordelijk voor je reis in Tibet. Je hoeft op zich geen groepsreis naar Tibet te boeken bij een reisorganisatie. Je kunt namelijk ook zelf samen met een groepje een reisprogramma in Tibet samenstellen en dan dat met een reisagent in Tibet (of elders) regelen/ afspreken, die dan voor dat programma de permit aanvraagt.

  3. Geheel zelfstandig rondreizen is in Tibet dus niet mogelijk. Voor iedere dag in Tibet heb je een gids nodig en voor reizen buiten Lhasa heb je ook voor iedere dag vervoer met chauffeur nodig. Daar ontkomt je niet aan. De gids en het vervoer / chauffeur worden geregeld door de reisagent. In Lhasa kun je op zich zelf wel rondwandelen en dingen doen/bekijken. Maar de grootste bezienswaardigheden daar, zoals het Potala-paleis, de Jokhang-tempel en de kloosters Drepung en Sera, mag je alleen bezoeken met je gids. Maar je gids hoeft dus niet 24 per dag bij je te zijn.

  4. De regels voor het verkrijgen van een permit voor Tibet kunnen van dag tot dag veranderen. Op zich geldt nu nog de regel, dat je alleen een permit kunt krijgen voor een groep van 5 personen van de zelfde nationaliteit. Tibet is algeheel voor toeristen gesloten vanaf ongeveer 12 februari t/m eind maart. Momenteel kunnen er dan ook geen permits aangevraagd worden. Hoe de permit-regels zullen luiden als Tibet waarschijnlijk begin april weer opengaat voor toeristen, zal dan moeten blijken. Maar het is verstandig als je echt naar Tibet wilt gaan, dat je dan verschillende reisagenten in Tibet vraagt, of zij denken voor jouw groepje een permit te kunnen krijgen.

Succes ermee,
Tibetlover

Hi allemaal,

Zie onderstaande link, de regels voor 2013 worden misschien versoepeld, even afwachten wat er eind Maart / begin April definitief word!

Gr
Stefan

Hi allemaal

Ik kreeg zojuist dit mailtje van exploretibet.com, dit ziet er zeer goed uit voor iedereen die dit jaar naar Tibet wil!

Gr
Stefan

Bron: http://www.exploretibet.com/Essential-Info/Tibet-Visa-Permits/

Tibet permit is open now—Tibet permit update on Mar. 25th
After 2 months closure, finally we got formal notice from Tibet tourism Bureau this morning that Tibet will open to foreign tourist start from April 1st, we’ve already submitted permit application files for our groups coming in the beginning of April.
My dear friends, don’t hesitate anymore, just email us at sales@exploretibet.com and plan your Tibet tour with us
NOW WE WILL GET THE TIBET TRAVEL PERMITS WITHOUT ANY RESTRICTIONS FOR NATIONALITIES AND GROUP SIZE, EVEN FOR SOLO TRAVELER WE CAN GET THE PERMIT, so contact us to proceed your Tibet travel plan.
—By Explore Tibet Team

Hoi !!

Ik heb een reis geboekt met het Nederlandse Sawadee, een groepsreis naar Nepal en Tibet. Ik was al bang dat ik, in geval van enige Belgische in de groep, Tibet niet zou binnen mogen. Maar hopelijk komt het dus goed ?

Gr
Iris