Reisgenoten gezocht voor trip Lhasa naar Kathmandu

Hallo,

Wij zijn een stel die op reis zijn. We gaan rond 10 september met de trein vanuit Cheng du naar Lhasa. Wij zoeken nog reizigers die interesse hebben om met ons mee te reizen van Lhasa naar Kathmandu.
We hebben nog niet veel opgezocht over deze tour. Suggesties en tips zijn altijd welkom.

Als er iemand interesse heeft graag even een mailtje naar jenterinkel@hotmail.com

Graag tot horens
Groetjes Bas en Jente

Hi Bas

Ik ga zelf in November dezelfde trip maken, waar ga je deze reis boeken?

Gr
Stefan

ha bas & claudia,

ik ga eind mei vanuit chengdu: het schijnt een probleem te zijn, die tibet travelpermit
omdat je een groep van 5 NL-ers moet hebben of een tour via chinese agentschap
boekt. Klopt dat?
zou graag over die info beschikken hoe jullie het op gaan lossen/
opgelost hebben.

mvg, helen

Hallo Helen,
Er zijn momenteel geen beperkingen aan het verkrijgen van de permit voor Tibet. Dus geen beperking in aantal of in nationaliteit. Je kunt dus zelfs als solo reiziger naar Tibet. Ik ben afgelopen september ook als solo reiziger naar Tibet geweest. En ik ga komende maand januari weer als solo reiziger naar Tibet. Er zijn wel een aantal voorwaarden voor het krijgen van een permit. Je moet van te voren je reisroute en aantal reisdagen hebben vastgelegd. En je reis moet direct (of indirect via bijv. een Nederlandse reisorganisatie) door een travel agency in Tibet geregeld worden. Deze travel agency regelt vervolgens ook de permit voor je. En je hebt voor iedere dag in Tibet een gids nodig. En voor de reisdagen buiten Lhasa een privé auto met chauffeur. Want je mag buiten Lhasa niet met het openbaar vervoer reizen. Maar zoals gezegd zijn er momenteel geen beperkingen om de permit te krijgen. Maar dit kan overigens van de ene op de andere dag wijzigen. Tibet gaat in maart a.s. weer geheel dicht voor buitenlanders (er worden dan geen permits afgegeven) en je moet natuurlijk afwachten hoe Tibet daarna weer open gaat. Maar er zijn momenteel geen aanwijzingen om te verwachten dat de permit situatie dan veranderd. Dit alles maak treizen in Tibet wel duur. Vandaar dat veel toeristen ervoor kiezen om een (klein) groepje te vormen, om zo de kosten te kunnen delen. Maar in dit groepje kunnen momenteel dus meerdere nationaliteiten in zitten. De situatie die jij beschrijft deed zich (alleen) in het jaar 2012 voor. Succes met het plannen van je Tibet reis!

Thx voor respons,
wij willen eind mei 2014 gaan , dus vlg jouw verhaal is de boel wéér
dicht? pfft leuker kunnen ze 't daar niet maken !?
ze dwingen dus om een tour in china te boeken als ik het goed begrijp,
wil je t nog enigszins rendabel houden…

mvg, helen

Nee, de boel is nu niet dicht. Maar sinds 2008 is Tibet ieder jaar in de maand maart gesloten voor buitenlandse toeristen. Maart is een politiek gezien gevoelige maand. Maar ieder jaar gaat Tibet vervolgens in april weer open. En nee, je kunt niet zomaar even naar Tibet. Je kunt niet als gewone backpacker daar heen. Je moet je reis van te voren regelen via een travel agency. Anders krijg je geen permit. Dat moet je er dus voor over hebben als je echt naar Tibet (Tibet in de zin van de TAR - Tibet Autonome Regio) wil gaan. Er zijn echter ook grote Tibetaanse gebieden in Chinese provincies. Daar heb je geen permit en ook geen georganiseerde reis voor nodig. Daar kun je gewoon op je zelf als backpacker heen. Is misschien een optie voor jullie als je geen van te voren georganiseerde en dure reis wilt maken.

hey Tibetlover,

dank voor aanvullende info
ok, dat is 1 geruststelling: dat we in mei erin zouden kunnen
ik wilde in Chengdu via travelagnecy boeken: geen idee of dat wijs is qua
wachttijd permit & kosten? of is beijing dan betere optie voor regelen?
graag je wijsheid in dezen

Je moet er rekening mee houden, dat het regelen van de Tibet permit zo’n 20 dagen duurt (is momenteel de tijd die er voor staat). Ik raad je dan ook aan je Tibet trip al vanuit Nederland te regelen. Dit kan via travelagencies in Chengdu heel goed. Volgens mij beter dan in Beijing. Chengdu is vaak het startpunt voor reizen naar Tibet. Er zijn diverse hostels in Chengdu, die Tibet reizen regelen. Maar je kunt ook bij een travelagency in Lhasa boeken. Je kunt je hele reis via de email regelen. Gaat gemakkelijk. De travelagency in Lhasa stuurt dan je permit per express post naar het hotel in de stad van waar uit je naar Tibet reist. Tenminste, als je vliegt naar Lhasa heb je de originele permit nodig. Die moet je laten zien op het vliegveld. Ga je met de trein naar Lhasa dan heb je alleen maar een kopie van de permit nodig en die kunnen ze je mailen.

Ik ben blij met je reactie, want goede voorbereiding is dus noodzakelijk merk ik wel.
Vanuit Chengdu zal t worden (ivm bezoek panda’s).
heb je een (mail) adres van zo’n agency, schijnt nl dat er veel list & bedrog wordt gepleegd op dit punt.
alvast weer dank voor respons(& tijd).

Ja, een goede voorbereiding is zeker essentieel. En je moet goed weten, wat je precies wilt gaan doen en hoelang je naar Tibet wilt. En of je een privé rondreis wilt maken of dat je je bij een georganiseerde groepstour wilt aansluiten. En je mag bij de aanvraag voor je visum voor China niet noemen, dat je naar Tibet gaat! Want dan wordt je visumaanvraag geweigerd.

Wat betreft het adres van een agency kan ik je niet echt helpen. Heb ik zelf eigenlijk geen ervaring mee. Ik ga wel veel naar Tibet maar regel mijn reis met mijn contacten aldaar. En zij regelen mijn reis dan natuurlijk wel weer af via een agency. Maar dat doe ik dus niet zelf. Ik kan je wel de volgende adviezen geven. In de Lonely Planet van Tibet worden (op blz. 33) diverse agencies en hostels genoemd, die je Tibet reis kunnen regelen. Ook op de volgende fora/websites kun je hierover en over Tibet/reizen in Tibet in het algemeen, informatie vinden:

Tibet forum van Lonely Planet:

Tibet forum van Trip Advisor:

Website The Land of Snows:
http://www.thelandofsnows.com/

Heb je nog vragen, stel ze me dan gerust. Succes.