Eind september begin oktober gaan we met de trein van Beijing naar Lhasa. Via verschillende organisatie’s en maatschappijen heb ik allerlei aanbiedingen gehad voor deze reis.
Alle organisatie’s kunnen voor ons de treinreis regelen, inclusief allerlei overnachtingen, tours en uiteraard de PERMIT!
Nu hoor ik zulke indianenverhalen over de permit en niemand kan me echt 100% vertellen wat waar is of niet, of welk risico je loopt en hoe groot dat risico is.
Kan iemand mij vertellen waar ik meer informatie kan vinden over dit onderwerp?
Ik begrijp dat Tibet bezet gebied is door China en dat de Chineese autoriteiten een permit hebben ingesteld.
Vroeger was de verplichting dat je per se
-een permit moest hebben,
-met minimaal 4 mensen moest reizen
-en onder leiding van een gids moet staan.
Ik heb begrepen dat je tegenwoordig alleen mag reizen, maar de andere bepalingen kan ik dus nergens terugvinden.
Vanwege de hoge kosten die Nederlandse organisatie’s vragen voor het regelen van de reis, hebben we alleen een treinticket vast in NL geboekt.
Waar kunnen we in China een permit voor Tibet regelen en wat kost zoiets? En in hoeverre hebben wij die nodig?
Wordt daarnaar gevraagd als we willen boarden voor de trein? Kunnen we in Tibet op straat daarnaar gevraagd worden? Kunnen we dit nog regelen in Lhasa als we daar ter plekke excursie’s gaan organiseren?
Wie is er onlangs nog in Tibet geweest op eigen houtje (en dus niet met een NL organisatie) en heeft wel/ of niet met een permit gereisd. Hoe hebben jullie zo’n ding geregelt, of waarom niet… enz enz
allemaal veel vragen, maar ik zou erg geholpen zijn als iemand mij meer info kan geven of mij kan wijzen waar ik die info kan verkrijgen. Ik zoek dus echt ACTUELE informatie.
Ik ben niet in Tibet geweest, maar zag vorig jaar in Zhongdian/Chengdu (China) heel veel plekken waar je permits kon regelen. Wat dat betreft hoef je het hoe dan ook niet in NL te doen.
Ik heb geen antwoord op je vragen helaas, maar ik wil alleen wel even kwijt dat het in Tibet not done is te liften. Het is voor Tibetanen zelfs verboden mensen mee te nemen! Zonder een schriftelijke toestemming van de Chinese regering neemt niemand je mee, en zelfs met die toestemming zijn mensen erg wantrouwend en huiverig. Dit is omdat de straffen erg streng en hoog zijn op het meenemen van lifters.
Ik weet niet of jullie gaan liften natuurlijk, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en bovendien kan het handig zijn om te weten.
@ jenny, dank je! we reizen rechtstreeks van beijing met de trein naar lhasa, dus kunnen daar bv niet uitstappen. Maar wat voor soort buro’s of organisatie’s waren dat? waar moet ik in beijing naar kijken?
@ wouter
bedankt voor je reactie.
ik wist dit idd wel ja, op zich is dat de regel, maar de realiteit is anders, weet ik weer van anderen. Het is moeilijk, maar wel mogelijk, voor geld zijn mensen bereid van alles te doen. we hebben de tijd, maar willen ter plekke in lhasa een excursie trip regelen, dus ben niet van plan te liften.
maar het is altijd handig om te weten hoe het zit in de realiteit. dank voor het meedenken
Bij ieder guesthouse in Chengdu en Zhongdian waren wel trips en permits te boeken, dat was niet te missen. Ik kan me niet herinneren dat ik in Beijing dergelijke aanbiedingen gezien heb, maar ze zullen er vast zijn.
Sorry, ik heb geen antwoord op jouw vragen… ik worstel met precies dezelfde vragen als jij, daarom vroeg ik me af of je inmiddels al wat meer te weten bent gekomen??? (buiten de antwoorden die je hier gekregen hebt).
had wel een berichtje in de krant gelezen dat de chinese autoriteiten weer extra streng zijn omdat een stel amerikanen gedemonstreerd hadden bij Mt. Everest ivm de olympische vlam die daar langs/ over zou gaan
we hebben het treinticket geboekt via Tiara Tours. Zij geven aan dat ze de tickets pas 10 dagen van te voren kunnen boeken, dus het blijft afwachten of we kunnen gaan op de datum dat we willen. We hebben een softsleeper kaartje ‘gereserveerd’ voor € 180 p.p exl. reserveringskosten
we hebben bij hen enkel en alleen de tickets geboekt, bij de reservering staat expliciet vermeldt dat we zelfs voor een visum en permit moeten zorgen en dat doen we dan ook (visum wel, permit niet)
Een permit is verplicht om Tibet binnen te komen.
In Beijing kan je makkelijk via een reisorganisatie een permit regelen. Hier gaat het eigenlijk om een tour waarbij je voor de treinreis betaald, een hotel (dacht van minimaal 2 nachten) en de permit.
Er zijn verschillende organisaties en veel grote steden die dit pakket aanbieden. Chengdu schijnt het makkelijkste te zijn, omdat je daar een vliegticket en permit binnen een dag kan regelen.
Op andere plekken zou het maximaal 3 dagen duren om een permit te regelen.
Een permit kost normaal gesproken iets van 20 euro. Maar alles bijelkaar, omdat je een soort tour moet regelen ben je veel meer kwijt natuurlijk.
Ik ben zelf in Xining op de trein gestapt naar Lhasa zonder permit. Hoe? Ik zeg genoeg als ik zeg dat er genoeg corruptie in China is.
Een permit moet je namelijk alleen laten zien wanneer je een trein of vliegticket koopt en bij de trein of vliegtuig inchecked. Zodra je onderweg bent, zal er niet meer om het permit gevraagd worden.
Hou er rekening mee dat je in TIbet voor elk gebied dat je wilt bezoeken weer een ander permit moet regelen. Dit duurt 2 werkdagen om het te regelen.
Ik heb geruchten gehoord dat in 2008 vanwege de olympische spelen de permits zullen worden afgeschaft.
Ik ben met een gelijke vraag gekomen. Wel, zie hier een webpagina die zegt:
De oplossing is: een visum aanvragen voor China en Chinese bestemmingen als Peking, Shang-Hai en Xian vermelden. Met dit visum kun je gewoon naar Tibet gaan. Iedereen in de reiswereld, en vooral in Kathmandu, zal je vertellen dat dit niet werkt en dat je zult worden teruggestuurd. Maar in de praktijk werkt dit al jaren en als er geen grote spanningen in Tibet zijn zal het ook blijven werken. Als er onlusten in Lhasa of elders in het land zijn is er een kans dat je wordt teruggestuurd maar dat overkomt zelfs georganiseerde groepen.
En:
Vanuit China zelf naar Tibet reizen is iets eenvoudiger. Met een gewoon Chinees visum kun je vanuit Chengdu vliegen naar Lhasa. Een avontuurlijker, en iets goedkopere, optie is om vanuit Golmud de bus naar Lhasa te nemen. Deze busreis duurt bijna twee dagen en is zeer enerverend. Vanuit Lhasa kun je meestal zonder problemen doorreizen naar Nepal. Al deze mogelijkheden staan uitgebreid beschreven in de Lonely Planet Tibet-gids.
Ik zoek hierover wat duidelijkheid en bevestiging.
treintickets beijing-lhasa geregeld. org. zei: je regelt de permit zelf.
okey
diegene die ons de treintickets overhandigde zei: permit komt morgen, wordt gefaxt vanuit lhasa.
eenmaal bij de trein: sorry, is niet gefaxt, als je aankomt staat er iemand met je permit
bij aankomst: geen permit
dus…
niemand heeft iets gevraagd, niemand heeft iets gezegd, helemaal nix…
permit: grote onzin, geldklopperij dus!
Beste,
Zou U de naam van het kantoor in beijng kunnen doorsturen waar jullie het ticket voor Lhasa gekocht hebben?
Wij zouden graag met het vliegtuig terug naar Beijng gaan enig idee of dat zal lukken en de prijs??
Eerst dachten we met de trein ook terug te komen en onderweg een paar keer uit te stappen en waar het mooi is te blijven en zo terug naar huis, maar dit kan niet hoorde ik vertellen.
Ines
Ik hoorde gisteren van onze reisagent dat Tibet hooggstwaarschijnlijk weer gesloten wordt voor toeristen, dus ook voor groepen van een aantal personen.
Begin oktober gaat er wel weer wat veranderen met betrekking tot de permits in Tibet. Wat dat precies is, is nog onbekend.
Maar gezien afgelopen seizoen is het meer likely dat het juist iets minder streng wordt.
Voor het zoeken naar treinen: http://www.travelchinaguide.com/china-trains/
Let wel: hier kun je iig de treintijden en bestemming zoeken, daarnaast ook prijzen beschikbaar. Het is echter op dit moment niet meer mogelijk om treinkaartjes van te voren te regelen, je kunt ze pas kopen als je in China zelf bent (omdat ze op paspoort nummer gaan).
In september zou ik met SNP naar Tibet reizen. De reisorganisatie heeft echter geannuleerd met het oog op nauwelijks te verkrijgen permits. Andere reisverenigingen hadden ook hun reizen van internet afgehaald.
Sawadee was de enige die zei geen problemen te verwachten, dat durfde ik echter niet aan.
Zijn er reizigers die wel met de reis van september zijn vertrokken en wat is hun ervaring met betrekking tot het wel of niet in mogen reizen in Tibet?
SNP heeft ook voor 2013 no geen reizen naar Tibet gepland.
Het is sinds april/mei van dit jaar inderdaad een rampenplan om een permit voor Tibet te krijgen. Zelf heb ik heel veel geluk gehad en in september met 2 reisgenoten in Tibet rondgereisd. Die rondreis had ik met mijn contacten in Tibet zelf geregeld (dus niet via een Nederlandse reisorganisatie). Mijn contacten in Tibet hebben een permit voor ons weten te regelen maar we moesten op hun advies wel onze vakantie 2 weken vervroegen. We zouden oorspronkelijk deels in oktober reizen en de berichten waren toen (in augustus) dat er voor oktober geen permits afgegeven zouden worden. En we konden alleen een permit krijgen voor een reis van 21 dagen i.p.v. de 27 dagen (zoals oorspronkelijk gepland). Er waren in september weinig westerse toeristen in Tibet. Ik ben in Tibet 3 Nederlandse reisorganisaties tegen gekomen: Djoser, Fox en Summum en ik weet dat in september ook een groep van Koning Aap naar Tibet zou komen. Verder waren er in Lhasa diverse groepen oudere Amerikanen. Ook ben ik 2 Duitse groepen, een Deense groep en een Russische groep tegengekomen. Er waren overigens nog wel wat meer westerse toeristen maar zoals al aangegeven, niet heel veel. Dus ja, het was voor september heel moeilijk een permit te krijgen maar niet geheel onmogelijk. Lang niet alle permit-aanvragen werden gehonoreerd. Hopelijk worden de regels voor de permit voor volgend jaar versoepeld. Maar met Tibet weet je dat nooit.