Hallo lieve mensen,
Ik hoor te veel verschillende berichten en lees oudere berichten.
Mijn vrouw en ik willen in juni/juli/augustus 2016 weer een beste reis maken.
Dit keer aankomen in China en dan door boemelen naar Tibet met een trein.
Hoe pakken wij dat aan?
Hallo Chris,
Je kunt niet zomaar naar Tibet reizen en daar op eigen houtje rondreizen. Voor Tibet heb je - naast je Chinese visum - een aparte permit nodig. Alleen een reisagent in Lhasa kan deze permit voor je regelen. Om een permit te kunnen krijgen, moet je je reis vooraf regelen. Dus dan moet je precies je reisroute plannen. En in Tibet heb je voor elke dag een gids nodig en voor reizen buiten de hoofdstad Lhasa heb je vervolgens eigen vervoer met chauffeur nodig. Dit maakt reizen in Tibet aardig duur. Je kunt je in Tibet aansluiten bij een georganiseerde groepsreis, maar je kunt ook een zogenaamde privé reis maken (dus alleen met jullie tweeën). Bij een groepsreis kun je de kosten van de verplichte gids en vervoer met chauffeur delen, wat het reizen goedkoper maakt. Bij een privé reis kun je zelf je reisprogramma samenstellen, alleen moet je dit dus wel van te voren regelen. Je kunt via een Nederlandse reisorganisatie een privé reis door Tibet boeken. Maar zoals aangegeven kan alleen een eisagent in Lhasa je permit regelen en die is dan ook verantwoordelijk voor je tijdens je reis. Dat doet een Nederlandse reisorganisatie dus ook. Dus je kunt net zo goed je reis direct met een reisagent in Tibet regelen. Ik zou deze agent dan ook meteen je treintickets naar Lhasa en je vlucht terug laten regelen. Want treinkaartjes zijn moeilijk te krijgen (ben zelf nooit met de trein naar Lhasa gereisd, dus heb daar niet echt ervaring mee). Om aan boord van de trein naar Tibet te kunnen gaan moet je een kopie van je permit tonen. Anders wordt je geweigerd. Als je naar Lhasa vliegt moet je de originele permit tonen anders kom je het vliegtuig niet in. Maar de reisagent zorgt dat je de kopie of de originele permit krijgt. Voor reisagenten in Tibet kun je kijken in de Lonely Planet of googlelen op internet. Het regelen van de permit kost zo’n 3 à 4 weken tijd. Afhankelijk ook van je exacte reisprograma. Hiervoor moet je een scan van je paspoort en je Chinese visum naar de reisagent in Tibet mailen, waarna hij de permit kan aanvragen. Vermeld bij je aanvraag voor je Chinese visum niet dat je naar Tibet gaat want dan wordt je vism geweigerd! Dat je als je eenmaal in China bent toch naar Tibet gaat, is geen enkel probleem. Succes met het plannen van jullie reis en heb je nog vragen, stel ze. Dan kan ik ze waarschijnlijk wel beantwoorden want ik reis regelmatig naar Tibet.
Hoi! bedankt voor bovenstaande informatie, ben er heel blij mee. Wat staan er veel handige tips in. Wij willen ook naar Tibet maar dan met een vlucht vanuit China en ik merk dat ik dus ruim tevoren moet beginnen met regelen. Eerst het visum voor China rondmaken en als dat er is contacten met Tibetaans reisbureau. Het gaat ons vooral om de mensen in Tibet. Ik begreep uit reisverslagen dat de kloosters heel mooi zijn maar dat het op een goed moment een herhaling wordt. Liefst zien we hoe mensen wonen en werken. Mocht je daar nog tips voor hebben dan hou ik me aanbevolen. Ik heb via Tripadvisor een aardig reisbureau in Lhasa gevonden dat me wel aanspreekt. Hoop dat het allemaal door zal gaan. Nogmaals bedankt voor alle tips!
Hallo Anna,
Het is verstandig om al voordat je je Chinese visum aanvraagt, contact te leggen met reisagenten in Lhasa. Je kunt dat prima doen voordat je je Chineze visum aanvraagt. Je moet echter je Chinese visum uiterlijk zo’n 6 weken voor dat je naar China gaat aanvragen. Want de reisagent in Lhasa heeft zo’n 4 weken voordat je komt, de scan van je paspoort en je visum nodig. Dan kan hij je Tibet permit op tijd gaan aanvragen.
Wat betreft de kloosters die een herhaling zouden gaan vormen op een bpaald moment, dat is maar net waar je interesse ligt. Mij vervelen de kloosters nooit en ik ga binnenkort al voor de 10e keer naar Tibet. En er zijn ook altijd Tibetaanse pelgrims in kloosters. Dus de mensen en hoe zij hun religie beleven zie je daar ook. Neem een kijkje op mijn website om te zien, wat je in Tibet allemaal tegenkomt en kunt zien. Mijn website kun je hier vinden www.ellenebens.nl
Heb je nog vragen, stel ze gerust.
Hoi Ellen,
heb even snel je website bezocht, prachtig! en heel fijn dat ik contact met je heb. En al 10x naar Tibet geweest, wauw! Ik moet nog afwachten of ik in de gewenste periode (april/mei 3 weken totaal incl.China) vrij kan krijgen op mijn werk voor ik echt e.e.a. kan gaan regelen. Maar het is dus belangrijk tijdig te starten. Als ik vragen heb kom ik heel graag bij je terug. hartelijke groet! Annet
Prima Annet, als je vragen hebt dan hoor ik dat wel. Je kunt ze hier op het forum stellen of via mijn website. Ik moet overigens nog voor de 10e keer naar Tibet ( Tibet in de zin van de Tibetaanse Autonome Regio). Ik ga in januari a.s. daar weer heen… Ben bovendien drie keer in Tibetaans gebied in Chinese provincies geweest. Ook heel mooi. Succes met het plannen van je reis. Ik hoop voor je dat je vrij kunt krijgen op je werk!