visumregels tibet

Hee Iris,

Zoals het er staat moet het geen probleem zijn, ik zou als jou was even bij Sawadee navragen of dit inderdaad geen probleem is maar zo te zien moet het goedkomen, laat even weten wat de uitkomst is voor andere reizigers met dezelfde situatie

Gr
Stefan

Hallo Stefan,

Voorlopig zijn er nog maar twee boekingen op die reis. Eén gezin van drie personen en ikzelf.
Vanaf 5 reizigers is er een gegarandeerd vertrek, maar bij Sawadee denken ze dat dit geen probleem zal zijn.
Deze reis met vertrekdatum juli gaat elk jaar door, met een weliswaar kleine groep.

Van zodra ik een gegarandeerd vertrek zeker ben, ga ik hun de vraag stellen over een Tibet permit en dan laat ik het meteen ook hier weten.

gr
Iris

Ik lees nu op allerlei websites, dat de permit-regels voor Tibet m.i.v. 1 april versoepeld zijn. O.a. ook al op de website van de Nederlandse reisorganisatie Koning Aap. Nu zouden er 2 personen met de zelfde nationaliteit een permit kunnen krijgen. Maar ik lees ook dat solo-reizigers een permit zouden kunnen krijgen. Goed nieuws dus. Hopelijk blijven de regels ook voor de rest van het jaar zo soepel. Want er hoeft maar iets aan de hand te zijn, en dan … Vooral ook goed nieuws voor alle Tibetanen, die in de toerisme sector werken en vorig jaar een slecht jaar hebben gehad wegens de beperking van het buitenlandse toerisme naar Tibet!!!

Tibet (de TAR) schijnt nu weer zonder beperkingen m.b.t. de permit-afgifte open te zijn voor buitenlandse toeristen!!! Ook EBC (Everest Base Camp) is weer open na sinds eind mei 2012 voor alle buitenlanders gesloten te zijn geweest. Wel blijven natuurlijk de beperkingen gelden, dat je een vooraf georganiseerde tour moet hebben. En voor elke dag in Tibet een gids en buiten Lhasa privé-vervoer met chauffeur.

Dit is super! Wij gaan in Augustus en ik heb er nu al zin in! :nod:

Dag, begrijp ik het goed dat wanneer ik Tibet in wil (via Nepal) omdat ik Lhasa wil zien (en daarna wil doorreizen naar Xi’an en Beijing) ik VAN TE VOREN een visum voor Tibet geregeld moet hebben en dat ik georganiseerd (via een bureautje, die een gids levert) met reizen?
Wie weet het antwoord?

Je vraagt geen visum aan voor Tibet, maar een permit. Wanneer je vanuit Tibet naar China gaat, is je Chinese visum slechts 2 weken geldig. Je moet de vaart er in houden.

Zelf heb ik m’n permit voor Tibet en m’n gids geregeld via Asian Heritage Treks. Zij zitten in Kathmandu. Alles was binnen 3-4 dagen geregeld.

Als je via Nepal naar Tibet reist, dan moet je via een reisagent in Kathmandu je reis voor Tibet en de permit voor Tibet plus je (groeps)visum voor China regelen. En je moet inderdaad georganiseer reizen (maar een groep kan ook bijvooebeeld uit 1 of 2 personen) bestaan, omdat in Tibet ongeorganiseerd reizen niet is toegestaan. Je moet voor Tibet een van tevoren vastgesteld reisprogramma hebben en voor iedere dag een gids. Voor reizen buiten Lhasa heb je voor iedere dag privé vervoer met chauffeur nodig. Je moet dat alles dus in Kathmandu regelen.

Hallo allen,

heb even deze thread doorgelezen en wou even herhalen of ik het juist heb:

• in 2012 was de regelgeving strenger en mocht je enkel met groepen van min 4 pers van zelfde nationaliteit tibet binnen.

• sinds april dit jaar kan je terug wél tibet binnen als solo traveller, mits georganiseerde tour én met gids indien je buiten Lhasa wil gaan.

klopt dit nog steeds?

ook vroeg ik me af hoe het verloopt als je van Lhasa naar Kathmandu wil gaan, heb gelezen dat er ook een ‘highway’ zou zijn waar je een jeep kan boeken voor de oversteek te maken?

iemand hier ervaring/tips over?

mvg,
Hans

Ja, het klopt dat je dit jaar als solo reiziger naar Tibet kunt reizen. Ik ben momenteel zelf ook als solo reiziger in Tibet. Maar je hebt hiervoor een permit nodig. En om die te kunnen krijgen moet je van te voren je reis geheel geregeld hebben via een reisagent in Lhasa. Dat betekent ook dat je voor iedere dag een gids en voor buiten Lhasa voor iedere dag eigen vervoer met chauffeur moet hebben. Je kunt je reis dus niet pas zelf ter plekke in Lhasa regelen. Een klassieke route om te doen is de route via de zogenaamde friendship highway van Lhasa via Gyantse, Shigatse, eventueel Mount Everest, naar de grensplaats Zhangmu en vervolgens door naar Kathmandu. Denk er wel om dat de permit regels plotseling weer kunnen veranderen. Zo kunnen ze van de ene dag op de ander weer strenger worden. Succes!

Bij deze mijn ervaring van m’n trip van Lhasa naar KTM: IkReis - Reizen naar Tibet en Nepal: route, tips en ervaringen.

Ik had deze trip voor vertrek naar Tibet in KTM geregeld, maar ook in Chengdu in China worden veel trips naar Tibet aangeboden.

Hi Hansric,

Wij gaan de overland trip Lhasa - Kathmandu in November doen, alles zover geregeld alleen moet ik nog “officieel” boeken bij het travelagency dat Tibet voor mij regelt, wij gaan via de friendship highway.

Gr
stefan

super!

nog één vraagje, aan welk bedrag moet ik mij verwachten voor zo’n trip? van Lhasa naar Ktm? enige aan te raden agencies?
en kan je deze trip ook nog regelen in Lhasa, of moet ik het in China/Vietnam/ Belgie al vastleggen?

kijk er al naar uit! :smiley:

alvast bedankt voor het goede nieuws!

Je kunt de trip niet pas regelen als je in Lhasa bent. Je moet een Tibet reis geheel en ruim van te voren regelen. Alleen dan krijg je een permit voor Tibet. En zonder permit kom je Tibet niet in!

Lees even het hele draadje nog een keer door.

Ik heb mijn trip geregeld via Asian Heritage Treks in KTM. Ze beantwoorden hun mail snel, je kan ze dus altijd mailen.

ow ok, dat is klare taal :slight_smile:
ik dacht aan begin/midden maart. Dat zou tijd genoeg moeten zijn veronderstel ik?

Momenteel heeft een agency zo’n 3 weken nodig om de permit voor Tibet te regelen. Voor die tijd moet je dus je Tibet reis geheel afgesproken hebben en in het bezit zijn van je Chinese visum. Waarschuwing: sinds 2008 is Tibet ieder jaar in de maand maart geheel gesloten voor buitenlandse toeristen. Voor die maand worden dus geen permits afgegeven. Tibet gaat dan over het algemeen begin april weer open. Nog een waarschuwing: de regels m.b.t. de afgifte van permits kunnen van de ene op de andere dag wijzigen. Het wil dus niet zeggen, dat de huidige regels ook volgend jaar gelden. Hou hier rekening mee.