Meestal begint dit in het Europees Parlement. Zij stemmen erover en bij goedkeuring zullen nationale Parlementen hun goedkeuring uitspreken of niet. Gaat dit allemaal goed dan komt het er met een beetje goede wil van beide kanten. Doe een Google search of het EP er al over gestemd heeft.
In 2014 zijn de Winter Olympische Spelen in Sochi, dus dat zal misschien wat meer haast zetten achter de overeenkomst. Maar over geloof ik 1 maand komt 1 van de grootste EU delegaties die ik mij voor de geest kan halen naar Moskou toe. Wellicht dat daar ook nog iets uit komt. Maar we kennen hun mandaten natuurlijk niet.
Probleem in dit dossier blijven landen als de Baltische Staten die veel baat hebben gehad bij deze Visa blokkade. Na de aanval van Rusland op deze staten zullen zij misschien alleen maar meer overtuigd zijn van het nut ervan.
Daarnaast heeft Rusland nog een probleem met hun diplomatieke paspoorten. Letterlijk 10.000en. Je hoeft maar een vriend op de goede plek te hebben en je hebt onschendbaarheid in je zak zitten. Niemand zit te wachten op een golf van onschendbare Russen die niet allemaal helemaal zuiver zijn.
Anyways, kijk eens of het EP iets met dit dossier heeft gedaan. Of anders even een maandje wachten op het nieuws wat voortkomt uit de Rusland-EU ontmoeting.
Ik overleef het wel, alleen duurt het een maand voor haar die uitnodiging te maken en dat is nog relatief snel zoals ik van haar hoorde vergeleken met andere steden. :-S
Een uitnodiging vanuit Rusland is inderdaad best een gedoe. Je kunt ook uitnodigingen regelen via visumbureau’s. Je krijgt dan een uitnodiging van een hotel, maar in dat hotel zul je nooit verblijven. Het kost natuurlijk wel wat, maar het scheelt wel tijd en geregel.
Ja maar dat maakt niet zo veel uit nu. Wij beide studeren en hebben eigenlijk momenteel sowieso weinig tijd om elkaar te bezoeken. Natuurlijk was alles makkelijker als we dichter bij elkaar woonden. We skypen wel regelmatig en ik hoop haar dan in de zomer te zien. Tot dan heb ik genoeg geld gespaard en alles geregeld.
Ik ben misschien wel volgend jaar klaar met mijn studie. Ik weet dat het heel erg moeilijk is een baan te vinden in Rusland, maar ik zou er alles voor over hebben om bij haar in de buurt te zijn. (Zij moet nog wat langer studeren dan ik) Is het mogelijk voor een Europeaan dwz. Nederlander als mij met een WO Master diploma in financiele wiskunde en stochastiek met perfecte talenkennis in het Duits en Nederlands (Ik spreek beide talen vloeiend,heb zelf 19 jaar in Duitsland gewoond), met heel goed Engels en een beetje Frans daar werk te vinden?
Ik heb al op dit forum gelezen dat dit heel erg moeilijk is.
Ik ben momenteel bezig met het leren van Russisch, het is een geweldige taal!!! Als ik dat vak Russisch zou halen heb ik een taalniveau van A2, wat nog niet veel is, maar beter dan niks.
Of zou ik mijzelf beter kunnen focussen om op een universiteit daar iets te doen?
Aan de andere kant, we zijn nog niet lang samen en ik moet ook eerst maar afwachten hoe zich de relatie verder ontwikkelt.
Ik zou haar het liefst ook hier hebben, maar dat is misschien ook iets te egoistisch van mij gedacht.
Ach, studeren en weinig tijd hebben… Heel herkenbaar!
Je zou inderdaad kunnen proberen om op een universiteit te gaan werken. Ik heb een kennis die ook vloeiend is in Duits, en hij werkte voor MSTU Stankin (МГТУ «Станкин»). Hij vertaalde hier documenten vanuit het Russisch naar het Duits en andersom. Het is nog steeds niet makkelijk om er aan een baan te komen, maar kennis van, in jouw geval vier, talen, helpt wel mee. Natuurlijk is het zaak dat je sowieso je Russisch eerst gaat verbeteren.
Jullie zijn nog niet zo lang samen, maar wat is nog niet zo lang? Zoals je door hebt, is het inderdaad niet makkelijk allemaal. Natuurlijk begrijp ik dat je haar het liefst hier bij je wilt hebben, maar dat gaat ook niet zomaar. Je moet in ieder geval wel heel zeker van de relatie zijn, voor je verdere stappen gaat ondernemen. Hoe dan ook, je komt wel reëel over, dus ik denk dat je je ook wel bewust bent van eventuele tegenslagen die op jullie pad kunnen komen.
Ik wens je in ieder geval het beste en veel geluk.
@ Arj Volgens mij zijn dit dingen die al sinds 2007 van kracht zijn als ik het goed lees. Ik dacht dat dit artikel aan iets nieuws refereerde… ) Maar ok misschien kun jij mij corrigeren
@ castello Inderdaad ik zie het nu ook. Dan weet ik niet wat de OP bedoelde. Misschien kunnen we het aan Poetin vragen. Als het goed is komt hij vandaag naar ons land.
Uit dit sort nieuwsberichten kun je weinig opmaken castello. De pers wordt soms ook gebruikt om beslissingen te beinvloeden. Het is gewoon onderdeel van het politieke spel. Helaas begrijpt de politiek niet altijd dat het publiek dit niet doorheeft en er dus heftig op kunnen reageren…maar dat is weer een ander verhaal.
We kunnen voorlopig alleen maar afwachten tot na de onderhandelingen met de EU delegatie.
Ik hoop trouwens dat het doorgaat. Ik heb aardig wat problemen gehad met mijn aanvraag. Helaas allen door fouten aan de kant van de Russische ambassade. Hopelijk kan ik nu binnen 10 a 14 dagen richting Moskou vertrekken. De verhuiswagen is al onderweg. Vraag me af of die nu lang bij de grens vast zal staan of niet. Wil toch graag zsm al mijn spulletjes hebben. Begin nu al de wasmachine te missen…laat staan mijn familie als die geen visum kunnen krijgen om mij te bezoeken.
Jeetje, jij verhuist dus naar Moskou? Gaaf, heb jij daar werk gevonden?
De volgende EU delegatie gaat toch 22 maart daarheen volgens mij om te onderhandelen. We zullen zien… Ik hoop dat ze ooit voor een kort verblijf de visumverplichtingen schrappen…
Nee, ze is geen Russische. Het bedrijf heeft haar naar Moskou overgeplaatst. Maar dat kan zo maar weer veranderen naar een ander land. We zien wel. Haar collega’s in Moskou hebben het in ieder geval erg naar hun zin en willen niet meer weg. Dat is een goed teken.
Ik ga mee omdat het even niet anders kan. Ben nog aan de studie, dus ik reis met het suiker mee . Maar we hebben ook voor dit leven gekozen. We hebben beiden een opleiding/carriere die het mogelijk maakt om lekker veel te reizen. Dit is in ieder geval een opstap naar meer.
De ambassade heeft de fout hersteld. Dat ging niet van het leien dakje. De schuld werd eerst in onze schoenen geschoven, maar met ondersteuning van documenten konden we gelukkig aantonen dat zij fout waren en zo voorkomen dat er weer een lange wachttijd begon.
Het zal wel even wennen worden aan de Moskovietse mentaliteit bij staatsinstellingen. Waarschijnlijk vergelijkbaar met die uit de Sovjet tijd.
edit: Ho!!! Ineens 2 sterretjes naast mijn naam? De Sint is vroeg dit jaar. Leuk…denk ik. vuurwerk