“BRUSSEL - De Europese Unie en Rusland nemen een nieuwe aanloop om reizen zonder visum mogelijk te maken. Het onderwerp staat op de agenda van de EU-Ruslandtop donderdag in Brussel.” - Telegraaf
Het idee spreekt mij inderdaad ook wel aan. Ik las dat het dan voorlopig alleen visumvrij reizen wordt wanneer je ‘gewoon’ als toerist komt, maar er wordt evengoed wel streng op gecontroleerd.
Ja, voor de winterspelen in Sochi beginnen zou het inderdaad wel logisch zijn dat het al is ingevoerd. Maar dat is niet echt op korte termijn natuurlijk.
Persoonlijk denk ik niet dat het conflict met Georgië weer oplaait.
Ik ben voor.
Zou het dan van beide kanten worden uitgevoerd, dat kan ik niet uit het artikel halen.
Een paar jaar geleden werd het visum voor Oekraïne ook in een mum van tijd afgeschaft i.v.m. het songvestival. Omgekeerd geld echter nog wel een visumplicht volgens mij.
Als het wordt afgeschaft zou erg mooi zijn. Kosten tijd en rompslomp besparend.
Ik ben ook voor, maar verwacht dit nog niet voor de eerstkomende jaren.
De Schengenlanden zijn verdeeld over deze kwestie. De typische toeristenlanden zijn voor, maar de meer noordelijke landen liggen dwars.
Bovendien word het visum gebruikt als drukkingsmiddel tegenover de Russen.
Ambassades van Europese landen kunnen weigeren om visa af te leveren. Hierdoor worden alle Russen getroffen, een hele hoop onschuldige slachtoffers, maar ook degenen die een invloed hebben op de politieke besluitvorming. Het is precies deze laatste categorie die zich vervolgens zal inspannen om de problemen snel op te lossen.
alsof de Russn zich laten “drukken”.
Natuurlijk.
Denk je soms dat de rijke Russen, met eigendommen en kapitaal in Europese landen, blij zullen zijn als ze geen toegang meer hebben.
Dat is trouwens ook de reden waarom er weinig aandacht geschonken moet worden aan koude oorlogsretoriek die soms te horen is. Dat is puur voor intern politieke doeleinden, of denk je soms dat de Russen hun eigen bezittingen in Europe in gevaar willen brengen.
Belangrijke bron van inkomsten zul je bedoelen?
Visa zijn geen belangrijke bron van inkomsten. De visa fees dienen om de gemaakte kosten te dekken, van personeel van het consulaat, personeel van de visa processing kantoren, …
Whatever, de noordelijke landen zullen toch overstag moeten. Het huidige systeem is achterhaald en MOET op de helling.
Ik denk dat eerder het Schengen akkoord op de helling komt, dan dat landen als Duitsland, Benelux,… visa vrij verkeer voor Russen invoeren.
De onderhandelingen zijn in een ver gevorderd stadium, zo verklaart de Russische overheid desgevraagd en alle bedenkingen ten spijt, de visumplicht gaat eraf, daar durf ik op te wedden Ook wat alle betweters in Nederland erdn ook maar van denken te vinden.
De onderhandelingen zijn in een ver gevorderd stadium, zo verklaart de Russische overheid desgevraagd en alle bedenkingen ten spijt,
Ja, en wat verklaren de overheden van de Europese landen ???
Dat vergevorderd stadium duurt nu al jaren lang en dat zal nog minstens een paar jaar zo blijven. De huidige stand is dat er een visumfacilitatie-akkoord is tussen Rusland en de Schengenlanden. Dat betekent dat bepaalde categorieen van mensen gemakkelijker een multiple entry visum van lange duur kunnen krijgen. Het gaat hier dan over zakenmensen, studenten,… maar niet over toeristen.
Een ander knelpunt is de registratieplicht. Zolang Rusland Europeanen de verplichting oplegt om zich te registreren, kan er geen sprake zijn van visumvrij verkeer.
Trouwens, nog iets gehoord van visumvrij reizen tussen Rusland en de USA ? Reeds meer dan een jaar geleden door Putin aangekondigd…
de visumplicht gaat eraf, daar durf ik op te wedden
ooit gaat dat wel gebeuren, maar niet in de nabije toekomst.
Ook wat alle betweters in Nederland erdn ook maar van denken te vinden.
Ik ben geen Nederlander. Verder vertel ik niet wat ik er van vind (ik ben namelijk VOOR visum vrij verkeer), maar herhaal hier gewoon wat ik hoor van ambassadepersoneel van verschillende Europese landen, wanneer dit onderwerp ter sprake komt.
Ik woon in Moskou, en heb geregeld contact (maar niet beroepshalve) met zulke mensen.
je vertelt niet wat je er van vindt, maar je bent wel voor, nou dan, gebakken zou ik zeggen.
Pronken met ambassadepersoneel kan ik ook en niet alleen in Rusland, ik heb nl. gewerkt op de ambassade in Canada, Ottawa en Duitsland, Bonn.
Dus bronnen zat ook voor mij en wel INSIDE!!
In mijn bijdrage heb ik enkel weergegeven wat ik hoor van de consulaire en diplomatieke medewerkers op ambassades van Europese landen in Moskou. Op basis van deze gesprekken is mijn conclusie : geen visumvrij verkeer de eerstkomende jaren.
Ervaringen op de ambassade in Canada of Duitsland zijn niet echt relevant voor Rusland.
Persoonlijk ben ik wel voorstander van visumvrij verkeer, maar het is niet omdat ik iets graag wil, dat het daarom ook werkelijkheid wordt.