Vriendin in Rusland

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag betreft het bezoeken van Rusland. Ik heb gelezen dat je een visum nodig hebt voor Rusland en dat je als het ware uitgenodigd moet worden om in het land te mogen verblijven. Nu woont mijn vriendin in een residentie, ook wel studentencampus genoemd. Ze vertelde mij dat ik bij haar in de kamer mocht verblijven. Mij lijkt het dat dit niet een geldige reden is om uitgenodigd te worden? Hoe zit dit precies en met wat voor soort visum kom ik in aanmerking als ik niet in een hotel ga overnachten?

Groet,
Koen

Ja, ze kan jou uitnodigen. Dit kost echter veel tijd en als je bereid bent een beetje extra uit te geven zijn er betere opties. Je kan het beste je visum laten verzorgen door een visumbureau. Dit visumbureau kan voor jou een uitnodiging regelen en de rest van je visum. Er zijn verschillende bureaus.

Wat heb je dan nodig?

1. Een geldig paspoort. Je paspoort dient nog minimaal zes maanden geldig te zijn nadat het visum verlopen is.
  2. Een ingevuld aanvraagformulier. Dit kan echter sinds begin dit jaar alleen nog digitaal, dus het visumbureau dient je hiermee te helpen.
  3. Een pasfoto voor op het aanvraagformulier.
  4. Een Ruslandverklaring. Deze verklaring houdt in dat je verzekering kenbaar maakt dat je ook in de Russische Federatie volledig verzekert bent. Je verzekering weet van deze verklaring.

Mijn uitleg hierboven heeft betrekking tot een toeristisch visum. Met dit visum kun je maximaal 30 dagen blijven. Verblijf je niet in een hotel, dan moet je je registreren bij het postkantoor.

Alles regelen via het visumbureau heeft als voordeel dat je zelf niet naar de ambassade hoeft. De Russische ambassade werkt alleen op afspraak en wellicht is het allemaal nog wat onduidelijk aangezien ik uit je bericht begrijp dat je nooit eerder een Russisch visum hebt aangevraagd. Via een visumbureau kun je eventueel ook een privé visum regelen, maar ik neem aan dat je niet van plan bent om langer dan 30 dagen te blijven. In jouw geval lijkt een toeristisch visum me prima. Waar ga je precies heen? Moskou?

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust.

Dank voor je antwoordt! Hier heb ik veel aan :slight_smile:
Ik denk inderdaad dat toeriste visum het beste is. 30 dagen is lang zat!

Wat is de diepere gedachte van registreren bij het postkantoor?

Graag gedaan.

Normaal gesproken registreert het hotel je. Registratie is simpelweg kenbaar maken dat je daadwerkelijk in het land bent en dat je ergens geregistreerd bent met je visum. Wanneer je een uitnodiging hebt geregeld via het visumbureau, wordt je door een instantie uitgenodigd waar je verder niets mee te maken zult hebben. Je hebt volgens mij zeven werkdagen de tijd om je te registeren (exact weet ik het niet, dit moet je navragen bij het visumbureau).

Het registeren houdt in dat ze weten dat je ergens verblijft. Je vriendin moet sowieso met jou mee om je te registeren, want je registreert je dan op haar adres. Je vult een aantal formulieren in (doe dit in het Cyrillisch alfabet, NIET in het Latijns alfabet, dan moet het opnieuw) en er worden kopieën gemaakt van jouw paspoort en het paspoort van je vriendin. De formulieren en de kopietjes lever je vervolgens in. Alles wordt gecontroleerd en als alles goed is, krijg je een stempel. De papieren worden dan opgestuurd en zo ben je geregistreerd. Bewaar het bewijs dat je krijgt, wellicht wordt hiernaar gevraagd (al acht ik de kans niet groot, maar je moet geregistreerd zijn binnen de termijn, anders kun je een boete krijgen).

Let wel, dit alles kan even duren. Er zijn veel grapjes over de Russische postkantoren, dat men niet snel werkt etc., dit is dus gewoon de waarheid. :slight_smile:

Nogmaals dank. Heb al op internet wat site’s gevonden waar een visum aangevraagd kan worden. Dus dat moet wel goed komen!
Ik ben reuze benieuwd naar het land en wou er al vanaf kinds af aan naartoe!

Ik ga zelf ook weer over een paar weken. Wanneer wil je gaan? Naar Moskou?

Ik wens je in ieder geval alvast een mooie tijd toe met je vriendin.

Mijn plan is ergens in oktober. Wat is de tijd van aanvraag visa ongeveer?
Gaaf! Wat ga je daar doen?

Het duurt zes werkdagen. Wanneer je je visum regelt via een visumbureau reken je er ongeveer een dagje bij, omdat ze het voor twaalven in moeten dienen bij de ambassade. Als Den Haag te doen is voor je (de meeste visumbureaus zijn daar gevestigd) zou ik zelf de benodigde documenten brengen en weer ophalen.

Ik ga half september naar een bruiloft. :slight_smile:

Den Haag is niet zo ver dus ik denk dat dat de makkelijkste optie is! Oh dat valt mee 6 dagen.

Aah altijd leuk een bruiloft vooral in rusland :slight_smile:

Visum aanvragen lopen niet meer via de ambassade. Er is tegenwoordig één visumburo in den haag voor Rusland.
Ikzelf regel het altijd via een visumservice. Dan hoefde ik niet 2 keer naar den haag en daar in de vaak lange rij te wachten.

Waar ga je heen in Rusland?

Ikzelf ga waarschijnlijk in december en februari om voorbereidingen te treffen en in april om te trouwen in 1 van de paleizen van Sint Petersburg.
Ik hoop dat ik daarna een multi-entry visum voor 5 jaar kan krijgen.

Er zijn verschillende visumbureau’s, maar de visumaanvraag gaat inderdaad via het Russische Visum Centrum naar de Ambassade in Den Haag. Aanvragen kunnen nog steeds rechtstreeks via de ambassade, maar alleen op afspraak. Het regelen via een visumbureau is hoe dan ook net zo makkelijk.

Gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk, Jacco1978! :slight_smile:

dank je.

Wat ik begrepen heb hanteert de ambassade een quotum per dag waardoor je heel lang vooruit al een afspraak moet maken.
(om te stimuleren dat mensen gebruik maken van dat russisch visum center)