Visum voor Rusland

Omdat er veel topics zijn met betrekking tot het visum voor Rusland, heb ik besloten hier een algemeen topic over te maken. Er staan nu hier en daar topics waarin telkens dezelfde antwoorden gegeven, dus het leek mij gemakkelijk om gewoon één duidelijk topic te maken.

Aangezien het merendeel een toeristenvisum aanvraagt, volgt hier informatie van de Russische ambassade:

Toeristische visum mag voor een periode van niet meer dan 30 dagen uitgegeven worden en mag single-entry of double-entry zijn (alleen als U tijdens uw verblijf in Rusland ook naar enkele naburige met Rusland landen reist).

Documenten die nodig zijn voor een toeristenvisum:

[ol]
[li]Toeristische uitnodiging of Tourist visa support letter (bestaat uit twee delen: bevestiging en voucher). Toeristische uitnodiging mag aan het Russische reisbureau, rechtstreeks aan het Russische hotel waar U stopt of via een Nederlandse reisbureau aangevraagd worden. Zie voorbeeld.[/li]
**Let op! **De afdruk van uw hotelreservering van websites die reserveren bieden is niet gelijk aan een toeristische uitnodiging en KAN NIET WORDEN AANGENOMEN.
[li]Een ingevuld en ondertekend persoonlijk door de aanvrager een visum aanvraagformulier - http://visa.kdmid.ru. Indien u het visum direct bij het Consulaat van Rusland aanvraagt zult u bij het invullen van het online aanvraagformulier voor “Embassy” kiezen als instelling waarin u het aanvraagformulier gaat indienen.[/li][li]Een recente pasfoto dat moet worden gelijmd (niet geniet!) op een visum aanvraagformulier.[/li][li]Paspoort of reisdocument dat geldig is tenminste 6 maanden na het vervaldatum van het visum en tenminste 2 lege pagina’s voor visum heeft.[/li][li]Kopie van de ziektekostenverzekering die geldig in Rusland is tijdens de geldigheidsduur van het visum of Verzekeringsverklaring voor Rusland. [/li]
Let op dat het expliciet moet worden vermeld in de verzekering dat die geldig is in Rusland of wereldwijd. Kopieën van verzekeringskaarten zijn NIET toegestaan.

Bron: http://ambru.nl/nl/page.php?a=9
[/ol]

De uitnodiging wordt verzorgd door het hotel (de hotelvoucher). Echter, er zijn reizigers die niet in een hotel verblijven. Wanneer je niet in een hotel verblijft, is er natuurlijk evengoed een uitnodiging nodig. Deze uitnodiging kun je regelen via een visumbureau. Hier betaal je dan natuurlijk ook extra voor. Wanneer je in een hotel verblijft, word je registratie door het hotel geregeld. Verblijf je niet in een hotel, dan dien je jezelf te registreren. Registratie dient te gebeuren binnen zeven werkdagen. Blijf je korter dan zeven dagen, dan is registratie niet nodig.

Het is ook mogelijk om je uit te laten nodigen door iemand die woonachtig is in Rusland.

Wanneer je bent getrouwd met een Rus(sin), is het ook mogelijk om op deze manier een visum te verkrijgen. Hier staat meer over de voorwaarden: http://www.ambru.nl/ru/page.php?a=45

Voor Belgen die getrouwd zijn met een Rus(sin), is dit eveneens mogelijk.

:RUSSIA:

Mochten er vragen zijn over het visum, aanvullingen, of wat dan ook, reageer dan hier op het topic. Zo houden we het met z’n allen duidelijk en overzichtelijk.

Hallo, ik wil even reageren, vanuit BELGIE !
Ik ben getrouwd met een Russische vrouw, en, ik heb in Antwerpen (VHS) een visum kunnen bekomen OP UITNODIGING VAN MIJN VROUW. Je moet samen naar de Vlaamse Kaai in Antwerpen gaan, met dat aanvraagformulier, foto, verzekering, internationaal paspoort - en - een week later ligt het visum klaar !
Dit is een PRIVE-visum, 90 dagen geldig.
VHS in Antwerpen staat voor Visa Handling Service - en is énkel voor Rusland ! http://www.vhs-belgium.com/sign.up.php?lang=nl&step2=1
Misschien toch gemakkelijk voor de Nederlandstaligen in België …

Tony

Bedankt voor je aanvulling. Hetzelfde geldt inderdaad voor Nederlanders die getrouwd zijn met een Rus/Russin.

Hallo,

Vraagje, als je nou naar Rusland wil en ongeveer weet waarheen, maar nog niet weet hoelang je waar wil blijven? Hoe zit dat dan?
Kun je naar Rusland zonder je hotels/treinen al geboekt te hebben (visum technisch gezien!!)

En wat wordt er bedoeld met ‘registratie moet binnen 7dagen gebeuren’ ??

Groetjes Saskia&Sanne

Je kunt niet zomaar op de bonnefooi naar Rusland. Op je visum aanvraag zet je neer dat je bijvoorbeeld naar Moskou gaat, dus jouw uitnodiging zal ook vanuit Moskou komen. Je toeristenvisum is maximaal 30 dagen geldig. Je kunt ervoor kiezen om een paar dagen later het land binnen te komen, evenals eerder het land verlaten, zolang je de 30 dagen maar niet overschrijdt.

Wanneer je meerdere plaatsen bezoekt, boek je daar waarschijnlijk ook hotels. Zij nodigen jou uit en daardoor kun je dus verschillende plaatsen bezoeken, aangezien het hotel je registratie verzorgd. Ja, je kunt naar Rusland zonder je hotels/treinen geboekt te hebben, maar dat betekent dus dat het visumbureau voor jou een uitnodiging moet regelen. Je wordt dan uitgenodigd door bijvoorbeeld een organisatie. Met die organisatie heb je niets te maken, het is puur en alleen voor de uitnodiging. Echter, wanneer je geen hotel hebt geboekt, moet je jezelf wel registreren. Je moet een verblijfplaats hebben. Het registreren dient dus binnen zeven werkdagen te gebeuren. Registratie wanneer je niet in een hotel verblijft, vindt plaats bij het postkantoor.

Ik begrijp dat je nooit eerder in Rusland bent geweest. Ik raad je echt aan om wél je hotels al te boeken voordat je je visum aanvraagt. Je krijgt je uitnodiging via je hotel en zij registreren je automatisch. Je hoeft dan niets extra’s te doen. Dit scheelt enorm in verband met de taal.

Kort en bondig: Ja, technisch gezien is het mogelijk, maar in jouw geval niet aan te raden.

“Het is ook mogelijk om je uit te laten nodigen door iemand die woonachtig is in Rusland.”

Ik heb een meisje leren kennen vorig jaar. Ze studeerde hier een tijdje en woont nu weer in Moskou. Ik wil een weekend naar haar toe medio juni en heb het vliegticket al geboekt. Ik slaap bij haar (ze heeft een kamer in Moskou) en ik heb dus geen hotelpapieren. Wat moet ik dan overhandigen?

Dan moet zij jou een officiële uitnodiging opsturen. Dit moet via de UFMS, maar dit kost haar ook veel tijd.

Je kunt ervoor kiezen om je uitnodiging te laten regelen door een visumbureau, dan hoeft jouw vriendin niets te doen. Dit kost je wel iets extra’s, maar het scheelt een hoop tijd. Je hoeft je overigens ook niet te registreren, aangezien je maar een weekend blijft.

Edit: Door een nieuwe wet, die sinds april is ingegaan, is het nu gemakkelijker geworden om iemand uit te nodigen vanuit Rusland. Het kan namelijk ook via internet. Hoe dit precies in zijn werk gaat, weet ik niet. Je zou je vriendin hier even op kunnen wijzen.

Hi!

Ik wil volgend jaar de TransMongolie Express gaan doen, maar dan vanuit Beijing de trein pakken naar Mongolie en dan Rusland.
Weet iemand hoe het dan zit met het aanvragen van je visum voor Rusland? Is het makkelijk om deze aan te vragen in China?

Visum aanvragen moet je doen in het land waar je woonachtig bent voor zover ik weet

Je plant je reis dan toch hier al? Je dient in je land van herkomst je visum aan te vragen, althans, daar ben ik vrijwel zeker van. Waarom dan niet het visum gewoon in Nederland regelen? Je weet op welke dag je Rusland binnenkomt en wanneer je weer wilt vertrekken vanuit Rusland.

Goede uiteenzetting.
Ik heb een gekke vraag, ik reis op een zaken- visa, aangevraagd via een visa bemiddelingskantoor. Ik gebruik dit visa geregeld zonder problemen. Echter er is een meningsverschil met het bemiddelingskantoor. Bij het afhalen vroegen ze plotseling veel meer geld omdat er een brief geregeld zou zijn om het een twee geldig visa te maken. Visa is in orde maar het kantoor zegt omdat ik dat kleine verschil niet wil betalen hebben ze het visa ge- canceled, kan dit zomaar? Ik heb betaald wat ik voorheen ook betaald heb, nooit hadden hun melding gemaakt van meerkosten enz.
Dit zou mij problemen kunnen geven omdat ik de 28e Juli weer naar Rusland moet gaan.
Ik ben met een Russische vrouw jl januari gehuwd, zij is nu bij mij en wij zouden samen terug reizen.
Mijn vragen zijn, kan de visa bemiddelaar het visa zomaar nietig laten verklaren? Wat zou de volgende oplossing kunnen zijn? Ik bleef meestal 3 maanden in Rusland en zou graag zelfs langer willen blijven.
Ik voel mij ernstig benadeeld door dat kantoor en vraag mijzelf af of hun wel wettig bezig zijn.
Graag hoor ik van u.

Wat enorm vervelend om te horen… Naar mijn weten kan een bureau niet zomaar jouw visum intrekken, aangezien dat de zaak van de ambassade is. Heb je je paspoort in bezit, met visum? Ik zou even contact opnemen met de ambassade, en vraag of ze het visum daadwerkelijk ingetrokken hebben.

Mocht het zo zijn dat je opnieuw een visum aan moet vragen, dan kun je dat met behulp van je vrouw doen. Je kan een privévisum aanvragen omdat je met haar bent getrouwd. Jullie zijn nu samen in Nederland en dat is helemaal top, want jullie dienen dan namelijk wel te laten zien dat jullie samen afreizen naar Rusland. De aanvraag kan ook voor double entry en het zal je €65,- kosten in totaal. Het gaat via VHS, omdat de ambassade zelf weinig tot geen visumaanvragen afhandelt. Bekijk deze link voor alle informatie: http://www.ambru.nl/ru/page.php?a=45
Je hebt dus geen uitnodiging of iets nodig, aangezien je vrouw een formulier invult waarin zij te kennen geeft dat ze al ‘uitnodigt’, door samen te gaan. Het maakt niet uit of jullie op dezelfde datum terugreizen, als de heenreis maar samen is.

Bedankt voor uw zeer snelle reactie.
Mijn vrouw woont in Rusland (Far East Amur region)
Zij is voor de 2e keer op vakantie hier. Vorige keer ook samen naar Rusland vertrokken, ik moest helaas weer terug na 90 dagen. Mijn vrouw die ik bijna 4 jaar ken, maakt het saaie van haar deel van deze provincie heel mooi. Zij is nu zelfs zwanger waar wij beide heel blij over zijn.
Nu hoor ik via via dat er ook om een VOG verklaring gevraagd kan worden, dit is geen probleem maar lijkt mij vreemd. Ik heb minimaal 10 bezoeken aan Rusland afgelegd, en het ging steeds goed. Fijn land en als je de mensen leert kennen is het nog zoveel beter.

Geen dank! Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Een VOG voor een visum? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Je hebt wel een VOG nodig wanneer je een tijdelijke verblijfsvergunning aan wil vragen, wanneer je dus verhuist naar Rusland. Een privévisum is ook geldig voor maximaal 90 dagen, helaas. Hiervoor dien je de documenten in te leveren die in de genoemde link staan. Althans, in jouw geval. Het is, nogmaals, alleen mogelijk om het op deze manier te doen als jullie samen reizen naar Rusland.

Gefeliciteerd met de zwangerschap! :slight_smile:

Die 90 dagen is inderdaad zeer beperkt.
Ik zal maandag bellen en vragen of het visum wel of niet ingetrokken is. Indien niet lost dit een deel van de problemen op. Wel zouden wij in Rusland een tijdelijk verblijf willen aanvragen. Dit is dan beperkt tot één jaar begrijp ik, daarna kan dit geloof ik verlengt worden.
Betekend dit dat ik dan verplicht ben om mijzelf uit NL uit te schrijven? Bij voorkeur niet ivm wat beslommeringen.
Het samen afreizen is geen probleem.
Inzake tijdelijk verblijf bezit ik wel over een VOG, althans dit zou de komende week afgeleverd worden.
Kan het tijdelijke verblijf ook in Den Haag voorzien worden?
Wat wij hebben is een apostille huwelijks certificaat in Engels, alsmede mijn vrouw haar lokale en internationale paspoort en het bewijs van haar woonadres.

Bellen lijkt me het verstandigst. Dan heb je nog tijd om het één en ander te regelen, mocht het ingetrokken zijn.

Over de tijdelijke verblijfsvergunning: Ja, dit is inderdaad één jaar geldig en dit kun je verlengen. Indien mogelijk, kun je ook een permanente verblijfsvergunning aanvragen na je tijdelijke verblijfsvergunning, maar hier gelden ook weer regels en benodigdheden voor. Ik raad je aan om hier te kijken: http://forum.expat.ru/forumdisplay.php?f=102

Voor het uitschrijven gelden er natuurlijk regels:

U moet zich uitschrijven uit de BRP als u verwacht dat u binnen een periode van 12 maanden minstens 8 maanden in het buitenland verblijft. Deze periode van 8 maanden hoeft niet aaneengesloten te zijn.
Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich uitschrijven als u voor langere tijd in het buitenland verblijft.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-mij-in-de-gba-laten-inschrijven-en-uitschrijven.html

Ja, er zullen vast personen zijn die nog steeds in Nederland staan geregistreerd ondanks hun verblijf in het buitenland, maar daar heb ik geen kennis over. Volgens de regels is het in ieder geval niet, in dat geval. :wink:

Je kan je tijdelijke verblijf niet in Den Haag regelen. Je dient namelijk medische tests te ondergaan, in Rusland. Namelijk onderzoeken naar HIV, TBC. Je dient je aanvraag in bij de Russische immigratiedienst, FMS: http://www.fms.gov.ru
Alle documenten dienen naar het Russisch te worden vertaald, je VOG, je paspoort, je huwelijksakte. Maar hierover kun je meer lezen in de link van expat.ru

Nu denk ik aan het volgende, is een zake-visum wel geldig voor privé bezoek?

Indien mijn visum werkelijk ingetrokken zou zijn, zou ik via een ander bemiddelaar ook een nieuwe aanvraag kunnen doen?

De zgn zakelijke uitnodigingen worden via een organisatie in Rusland verstrekt begrijp ik, kan ik die rechtstreeks benaderen?

Wat een gezeur, weer pasfoto’s, weer bewijs van verzekering, weer een brief e.d. bij een zakelijke aanvraag alsmede de extra kosten, het Haagse kantoor in kwestie heeft mij werkelijk benadeeld.
Zij hebben mij reeds jaren geholpen en nooit was er een probleem, nu wilde ze plotseling ongeveer €200 meer hebben voor een zakelijke uitnodiging welke 2 jaar geldig was.
Ik heb hun betaald zoals vorig jaar en niet meer, ze hadden mij ook niet in kennis gesteld dat het meer zou kosten.
Daarbij komt dannog dat zij in staat zouden zijn om mijn visa in te laten trekken, heel vreemd en komt mij onbetrouwbaar over.

Een zakenvisum is natuurlijk voor andere doeleinden, maar je vraagt altijd een zakenvisum aan, zeg je. Dit waren toch iedere keer privébezoeken? Je wilt een double-entry visa begrijp ik? Deze is ook maar maximaal drie maanden geldig, evenals een privévisum. Of wilde je een multiple-entry visa? Dit is namelijk weer iets anders, zoals de naam al zegt. Maar waarom overweeg je niet die optie die ik je heb gegeven? Een privévisum met behulp van je vrouw? (Dit natuurlijk alleen als je visum daadwerkelijk is ingetrokken)

Als je visum al ingetrokken is, wat me sterk lijkt, dan lijkt het me wel dat je het nog via een andere bemiddelaar regelen. Je hebt niet gefraudeerd bij je aanvraag of wat dan ook. Je hebt niets ten nadelen van Rusland gedaan. Ik heb het idee dat het gewoon een beetje bangmakerij is, omdat het bedrijf inderdaad nogal duister overkomt, althans, wel met zo’n werkwijze. Ze moeten ergens geld vandaan halen en dit kan gemakkelijk wanneer iemand direct zo naïef is om meer te betalen. Vandaar dat je dus ook eerst moet bellen om het persoonlijk na te vragen. Nogmaals mijn vraag: Heb je je paspoort mét visum wel in je bezit nu? Ik neem ook aan dat je een factuur kreeg en hier stond die extra €200,- dus niet op?

Waarom moet je alle papieren opnieuw regelen? Je hebt meerdere pasfoto’s gemaakt lijkt mij, en ze hebben er maar eentje nodig. Het bewijs van je verzekering heb je niet digitaal gekregen? Dat is namelijk wel gangbaar, en anders is het áltijd slim om een kopie te maken. Een kopie volstaat voor ze, aangezien het precies hetzelfde zou zijn als zelf uitgeprinte versie. Met brief bedoel je een uitnodiging? Deze zou een andere bemiddelaar natuurlijk direct voor je kunnen regelen, en als je versoepelde aanvraag vanwege je huwelijk met een Russin kan doen, dan is deze brief niet eens aan de orde. Dan heb je gewoon een privévisum voor maximaal 3 maanden en dan ben je €65,- kwijt.

Ik gebruik mijn zaken visum, welke nog ruim 1,5 jaar geldig is voor zowel zakelijk als privé. Ik heb mijn vrouw in Rusland leren kennen tijdens zo’n bezoek. En volgens het consulaat kan ik slechts 1 visum hebben. Dus gebruik ik het zakelijke voor beide doeleinden.
In het begin had ik 6x een toeristen visa, heb zeer veer veel gereisd zelfs ook per auto ca. 20.000km gereden. Daarna een zaken visa. Ik heb reeds mijn 4e of 5e zaken visum, telkens zonder problemen. Wel moest ik het doel aangeven in de eerste twee gevallen, daarna regelde het visum kantoor alles, waarbij ik een brief gaf met de omschrijving van het doel van mijn bezoek. Uiteraard was mijn bedoeling twee zijdig, privé en zakelijk, waarbij de privé belangrijker werden. Mijn vrouw is ook voor de 2e maal hier en we zijn afgelopen januari in Denemarken getrouwd.

Laat ik hopen dat het slechts bangmakerij is. Ik weet niet of zij iemand makkelijk te woord staan via de telefoon. Ik heb het pas met visa in mijn bezit, toen ik de factuur kreeg kon ik die gewoon overmaken zoals voorheen ook al een keer het geval was. Ik had de factuur niet gecontroleerd bij het afhalen omdat de taxi voor de deur stond en ik verwachte dat ik evenveel als bij de vorige gelegnheid zou moeten betalen. Ik heb toen hetzelfde bedrag als voorheen overgemaakt, waarna hun protesteerden en ik mij verdedigde met een eindeloze discussie van beschuldigingen naar mij toe.
Uiteraard heb ik en zal ik nooit iets ten nadele van Rusland doen, het land en de mensen waren altijd goed voor mij. Ik voel veilig en tevreden met mijn bezoeken en kan mijzelf al enigszins helpen in winkels en restaurant e.d. Prachtige taal vind ik.
Ik kan intussen veel begrijpen van Rusland denk ik.

Aha, nu is het me een stuk duidelijker! Een zakenvisum is maximaal 1 jaar geldig (single en double-entry), maar door een bepaalde overeenkomst kan een multiple-entry visa tot 5 jaar geldig zijn. Het is inderdaad waar dat je maar één visum kan hebben.

Je hebt het visum gewoon al in je bezit. Ze kunnen het niet zomaar opheffen, daarvoor hebben ze wel een gegronde reden nodig. Of weigering van het betalen van het resterende bedrag een gegronde reden is, weet ik niet. Maar ik betwijfel het ten zeerste. Het is namelijk iets van het bureau zelf. De ambassade heeft het visum al afgegeven, dus de kosten daarvoor zijn gedekt. Misschien kun je me laten weten welk bureau het betrof? Het liefst door middel van een privébericht, want laster is niet de bedoeling hier. De Russische ambassade is te bereiken van 9:00 tot 12:00 (of 13:00, beide tijden staan namelijk op hun website). Mijn man heeft ze een aantal weken nog gebeld, toen kreeg hij niet direct gehoor. Daarop heeft hij een e-mail gestuurd en binnen 10 minuten had hij antwoord. Jouw situatie is echter lastiger, het lijkt me niet fijn om het via de mail te regelen. Ik zou gewoon morgen direct om 9:00 beginnen met bellen.

Het is goed dat je je fijn voelt in Rusland. :slight_smile: Russisch is zeker een mooie taal!