Visum registreren Omsk

Ik ga in december naar vrienden in Omsk. Het is te kort dag om een uitnodiging te regelen. Kan ik zelf mijn visum daar ergens laten registreren? Zo ja Waar? Zo nee, moet ik dan een hotel boeken die dat voor mij doet? Tijdens mijn vorige verblijven in Moskou en st Petersburg liep dat via het hotel maar nu slaap ik bij deze vrienden, vandaar.

Groetjes,

Bert.

beetje onduidelijke vraag
1.je kan alleen maar een visum voor Rossye aanvragen met een soort invitatie-van kennissen of een organisatie. Het schijnt voor kennissen echter zeer, zeer burokratsich te zijn om dat op gang te brengen-je hebt en offisjeel registreringsnr. nodig=bijna onmogelijk om aan te komen. De meeste goedbedoelende Russen weten dat niet.
2.je kan NIET zelf een verblijf (=niet je visum) registreren, ter plekke. Dat MOET alleen maar als je ergens langer als 3 werkdagen verblijft. dat moet de GASTgever doen=dus die vrienden, of het hotel, etc. Door naar het postkantoor te gaan en een soort meldingsbriefje in te vullen-dat wordt in een computerbestand opgenomen-en kan (meestal niet) bij verlaten van Rossye gecontroleerd worden. Het kost om de 5EUR=op dat poshtamt te betalen. de oude KGB of vreemdelingenpolitie blijft er tegenwoordig geheel buiten-tenzij je op lange tijds verblijf er bent (=meer als 3maand)

Ok, dan zal ik proberen duidelijker te zijn. Het visum dat ik via “visum on-line” koop moet geregistreerd worden tijdens de eerste 3 dagen van mijn verblijf in Rusland. Normaal doet het hotel waar je verblijft dat, geen probleem. Nu wil ik echter bij die vrienden verblijven dus ik verblijf dan niet in een hotel. Hoe en waar moet nú mijn visum geregistreerd worden? Kan dat inderdaad zoals jij zegt door mijn vrienden gedaan worden op het postkantoor? Dat lijkt te mooi om waar te zijn!

Hopelijk is mijn vraag nu minder vaag.

Groetjes,

Bert.

nee-het ziet er eerder uit dat de info die je hebt gekregen/gelezen niet geheel juist is. Ik dacht dat ik het uitermate duidelijk had verteld:
1, je VISUM wordt NIET geregisteerd-er zijn trouwens totaal geen online visa. Jij-of iemand voor jou-zal echt naar die embassy toe moeten. Verwar je dit niet met de invitation-of ''visum support-die wordt meest wel online vanuit Rossye geregeld-als 1e stap naar het visum toe. Er komt dus ook niks meer in je paspprt erbij als je eenmaal in Rusland bent.
2.Je VERBLIJF in een bepaalde stad moet worden aangegeven-en dat hoeft pas-zoals boven. In theorie kan je dus niet hoeven te registreren als je flink snel voortbeweegt-en dat bij uitreis kan staven met bvb trein/vliegtickets. Registratie moet ELKE keer als in een andere stad zo lang verblijft. en daarbij moet je pas+visum uiteraard worden overlegd.
3.nogmaals-dat kan je NIET zelf doen-dat moet degene die je huisvest doen. Grotere hotels hebben hun eigen computer (en betalen daarvoor-daarom zijn oa hun prijzen zo hoog)-en daarom weigeren kleine/goedkope hotels meest westniki-want zij hebben zo’n aansluiting niet.
Het is GEEN fluitje van 1 cent of makkelijk te doen door lokale Russen-want je hebt er ook een soort code/nummer voor nodig dat zeer moeilijk te krijgen is-en dat weet de gemiddelde goedbedoelende Rus dus niet.
vraag/mail die nieuwe kennissen eens of ze ooit eerder westersen hebben ontvangen en of ze bekend zijn met die regeling.

Dag Bert,

Wat bbkflyer je verteld heeft is correct.
Er zijn twee manieren om legaal in Omsk te zijn.
Ofwel regelen je vrienden een uitnodiging voor jou (een lang en moeilijk bureaucratisch proces), en dan kunnen zij je registratie doen bij de plaatselijke migratie-autoriteiten.
Ofwel regel je een toeristisch tripje naar Omsk en boek je daar een hotel. Als je toekomt in Omsk moet je naar het hotel gaan en zullen zij de registratie bij de migratie-autoriteiten regelen. Misschien valt er wel wat te regelen met het hotel, zodat je niet voor de volledige overnachtingen moet betalen.
Je zal dus moeten kiezen : ofwel doen je vrienden alles, ofwel doet het hotel alles.
Wat je zeker niet moet doen is denken dat je wel weg zal komen zonder registratie.
Als je dan gecontroleerd wordt door de politie, heb je zeker problemen!
Tegenwoordig wordt er wel weinig gecontroleerd, maar de politie doet dit nog steeds. Zeker in de kleinere steden, zoals Omsk.
Ik ben ooit gecontroleerd aan de incheckbalie van de luchthaven in Vladivostok. Als je dan niet in orde bent met de papieren, hebben ze het recht je mee te nemen naar het politiebureau. Daar sta je dan, twee uur voor je vlucht vertrekt. Ze laten je wel gaan, maar het zal je aardig wat geld kosten. Of, je betaalt hen om je vrij te laten, of, je betaalt hen niet, en je moet een nieuw ticket kopen (ticket Moskou-Vladivostok kostte toen 1800 EUR).

Informeer eens bij www.rusreis.nl
dan is visum zo geregeld, bij mij duurde het een week of 2 (hoogzeizoen)
je kan bij een groter Hotel laten registreren, ook daar kunnen ze bij rusreis je meer over vertellen.

mijn info heb ik vooral van mevr. everbrite-van het forum op
www.lonelyplanet.com/thorntree ,ja van die bekende serie reisgidsen.
Ga naar east-Europe-lees dan de FAQ die bovenaan vast staat.
het forum kan je selecteren op russia-dan krijg je deze vraag nog eens 100voudig terug met antwoorden.
Die mevr is een amerikaanse die ook een tijd hier in BKK (waar ik nu ben) heeft gewerkt. Zij spreekt vloeiend russies en is uitermate goed op de hoogte van alle regelingen door haar werk op de embassy.
andere site met goede info: www.waytorussia.net - maar daar noemen ze wel registration visum-maar vertellen dan dat het sinds 2007 anders is.
Overigens-er komt echt niets extra in je pas als teken dat er geregistreerd is-de enige manier om dat op te zoeken is via de computer. en dat kan een agent zo maar op straat niet.

Vroeger, maar al zeker 7 jaar geleden, werd er bij registratie een stempel in je paspoort geplaatst. Mensen die een verblijfsvergunning hebben voor Rusland, moeten nog steeds zo eens stempel laten zetten in hun paspoort.

Nu krijg je bij registratie een document van FMS (ofwel geeft je hotel een document dat bevestigt dat zij de registratie uit zullen voeren). Je moet dat document steeds bij je hebben.
Je moet ten allen tijde volgende documenten kunnen voorleggen : paspoort met visum, migratiekaart, registratiedocument. Heb je dit niet, mag de politie je meenemen naar hun post voor verder onderzoek (of, en dit is wat hen interesseert, kan je met hen beginnen onderhandelen om toch niet mee te moeten).

Ben pas in Rusland geweest en heb geen registratieformulier gezien, aan de grens kreeg ik een migratiekaart (niet als je uit Belarus komt want dan blijft die van Belarus geldig) en verder krijg je een voertuigdocument mee.
Voor registratie krijg je een stempel op de migratiekaart of zoiets, ik heb dat niet laten doen (door verwarring over Belarus) en dat gaf ook verder geen problemen.
In de Hostels in Moscow en st Petersburg konden ze ook registreren, ze vroegen er zelfs naar.

Hieronder kan je lezen welke avonturen je kan beleven als je geen registratiebewijs hebt. Inderdaad, een klein grijs stukje papier, maar zeer belangrijk.
Mr. Schachner had ook geen registratiebewijs.

Een artikel uit de Moscow Times van vandaag :

Red Tape Swells Despite Kremlin Vow
03 November 2009
By Nikolaus von Twickel

For being just a small strip of gray paper, a foreigner’s registration can become quite a bureaucratic nightmare — especially when you lose it.

This is what happened to Austrian businessman Alexander Schachner this summer. He left the country without handing in his registration. When he tried to re-register upon returning in August, his consultancy firm was fined 400,000 rubles ($13,700).

Apart from the hefty sum, Schachner said, the biggest hassle for him was the many hours he had to spend at police stations and with Federal Migration Service representatives.

“I was forced to fill out incredible amounts of paperwork. I sat with officers who seemed to have little understanding of what they were doing but said there was no way out for me. All for a tiny piece of missing paper. It was so bizarre,” he said in an interview last week.

Schachner challenged the fine with an official complaint, and the fine was waived after he received backing from the German Chamber of Commerce.

The registration hassle is just one facet of a bigger phenomenon felt by everyone in the country: Despite President Dmitry Medvedev’s latest pledges to fight for modernization, the country’s infamous bureaucracy continues to grow.

“This kind of modernization cannot take place in an economy overtaken by other processes, one that is infested with corruption and is ruled by an ineffective bureaucracy,” Medvedev told the St. Petersburg International Economic Forum on June 5.

“A research historian once wrote that even as far back as the 18th century, the Russian government bureaucracy grew at the same pace as society, swallowing the society as it expanded. This is a well-known but highly unwanted scenario that must be avoided,” he said.

Schachner got off lucky. The Austrian had clearly violated a regulation that mandates employers to inform authorities whenever their foreign staff members leave the country for more than three working days.

The law, whose logic is not clear even to experts, was introduced back in 2007 and is causing an increasing number of headaches, especially to foreign employers.

“The rules are very strict, and there is no room to determine whether someone acted willfully or just negligently. Fines can be exorbitant for even small violations,” said Frank Schauff, CEO of the Association of European Business, a lobby group.

The registration rule was actually introduced to make life easier for expatriates by moving the obligation from landlords to employers, said Alexei Filippenkov, head of the Visa Delight agency, which helps companies navigate Russian bureaucracy. But at the same time, he said, the de-registration requirement was changed from visa expiry to every departure.

In another layer of red tape, an amendment to the law on limited liability companies required all such firms to re-register this summer. While the amendment’s rationale was to ease corporate acquisitions, its implementation resulted in long lines and angry company owners, who by law are required to present the registration personally in front of a tax inspector.

“And there is only one tax inspector for all of Moscow,” complained Ruslan Rajapov, owner of the Correa’s chain of cafes who was preparing to submit documents.

“I am planning to queue up outside the tax inspectorate at 4 a.m. in order to get that done in one day,” Rajapov said, speaking from his cell phone while waiting at a notary to get his paperwork ready.

He said he would have to repeat the process because the inspectorate accepts only one legal entity at a time and his company consists of more than one legal entity.

“This also creates a great opportunity to take bribes,” Rajapov said.

In a sign that bureaucratization is spreading in other areas as well, St. Petersburg State University decided last month that scientists seeking foreign grants or wishing to present or publish their work abroad needed to obtain permission from administrators.

After the decision was leaked on the Cogita.ru web site, worried scientists asked whether a new “iron curtain” would cut off the country’s academic community, already hit hard by the 1990s exodus of many of its brightest talent.

But the university denied that the decision would have any negative effect on international academic relations. Because the submissions will be done by deans, scientists’ work will not be affected, Igor Gorlinsky, a first vice rector of the university, said in e-mailed comments last week. Gorlinsky also said the university had simply clarified a rule that had been in place since 1999 and that conformed with federal law.

Yet spokespeople for both Moscow State University and the Russian Academy of Sciences told The Moscow Times that no comparable rule existed at either institution to their knowledge. “This would clearly result in worsening conditions for international research,” Moscow State University spokeswoman Olesya Bezler said.

Amid a growing media flap, St. Petersburg State University issued a statement Friday saying that the new rules would not apply to researchers in humanities and social sciences and only to those working with “dual-use technology,” nonmilitary techniques that could have military applications.

Not only higher educational facilities are affected. At least one school in central Moscow is being forced to close the building that housed its first graders for more than 15 years after city authorities suddenly found that it violated sanitary norms.

The school’s directorate was notified in early October that the building should be vacated by Nov. 5 because it lacked facilities to prepare food on the premises, said Eduard Greshnikov, the father of one of 22 students affected. He said the principal told worried parents that she decided to comply for fear of losing the building altogether.

“She said that sanitary inspections have increased recently and that she did not want to provoke a dispute with her superiors,” Greshnikov said, requesting not to name the school because of the principal’s worries.

David Fawkes, a British economist who headed an EU-funded administrative reform project in Russia until last year, said the state of bureaucracy has seemingly worsened and prospects were bleak for improvement because there is no longer any constituency for change.

“The government is unable or unwilling to do anything substantive. The Duma has ceased to play any material role, and the public is thoroughly disenchanted,” Fawkes said in e-mailed comments. “Arguably, the only reason there isn’t more public anger is that people never expected much to begin with and so are inured to disappointment.”

His words were echoed by Yury Korgunyuk, a researcher with the anti-corruption Indem think tank, who said the problem could only be tackled from bottom to top. “If the intelligentsia is barely discernible and society fails to protest, the problem will persist,” he said.

He said the path toward reforming bureaucracy from its present self-serving attitude to an efficient part of the state would be controls “from society, from parliament, a free press and independent courts.”

However, he said, this is unlikely to happen any time soon. “Our society does not feel the need for this. It feels no connection between its well being and the ills of a bureaucracy that behaves as it likes,” he said.

Meanwhile, Schachner, the Austrian businessman, faces a new problem. On Friday, he was forced to leave a plane that he had just boarded at Domodedovo Airport after having been caught with an undeclared 11,000 euros ($16,000) in cash at customs. By law, a person can carry up to $3,000 undeclared and $10,000 declared.

“You get the impression of total helplessness — every law is used against you, regardless of how nonsensical it is,” he told The Moscow Times after emerging from the airport police station where the entire sum was confiscated.

Nu is mijn vraag, krijg je dat registratieformulier nu bij de grens of bij het hotel waar je je registreert?

Als je verblijft bij iemand die je uitgenodigd heeft, moet de persoon die je uitnodigt naar FMS (federale migratie dienst) gaan. Hij moet daar het paspoort met het visum tonen, de migratiekaart die je ingevuld heb aan de grens, en hij moet een formulier invullen.
Van dit ingevulde formulier wordt een strook afgeknipt, en dat is je registratiebewijs. Ik weet niet of je zelf moet meegaan met de persoon die je heeft uitgenodigd, maar ik ging vroeger wel

Als je in een hotel verblijft, geef je je paspoort met visum en migratiekaart af aan de receptie. Het hotel geeft je hiervan een ontvangstbewijs dat je aan de politie kan tonen, voor het geval je gecontroleerd wordt. Na een dag krijg je dan je paspoort terug, met het registratiebewijs.

De laatste procedure ken ik, zo ging dat in Minsk ook. Ik kreeg alleen geen ontavngstbewijs maar een stempel op de migratiekaart.
Bij binnenkomst in Rusland kreeg ik ook geen nieuwe migratiekaart (wat ik verwarrend vond), kwam net op tijd op het idee om bij het verlaten van Rusland met een dom gezicht die van Belarus in te leveren en dat bleek OK te zijn.

De migratiekaart is gemeenschappelijk voor Rusland EN Belarus, en er is geen grenscontrole tussen deze twee landen. Je krijgt een stempel op je migratiekaart als je de grens oversteekt, en onlangs is de procedure verandert, en wordt er ook een stempel geplaatst bij de registratie.

Dat is dus de officiele procedure!

Ja.
Kan je ook eens uitleggen hoe je het visum aangevraagd hebt? Iemand heeft me hier advies over gevraagd, maar ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Als je rondtrekt, wie heeft je dan uitgenodigd?

Ik heb kontakt gezocht met www.rusreis.nl
die heeft alles geregeld verder, voor Belarus moest ik wel een Hotel boeken maar voor Rusland niet en kon ik vrij reizen.
de uitnodiging voor Rusland was er binnen een dag en kwam via een russisch reis agentschap (waar rusreis een connectie mee heeft), de uitnodiging voor Belarus kwam via het Hotel in Minsk.
Daarna krijg je de papieren enzo thuisgestuurd en moet je zelf de zaak aangetekend opsturen naar de visumdienst. Na ca twee weken had ik het paspoort met visa thuis.

Ik heb de gewoonte aangenomen om de inreis datum iets eerder op te geven en de uitreisdatum wat later, dit als je ergens vertraging hebt of om de een of andere reden langer moet blijven. Ook de vertrekdatum van de reis vanuit NL kun je beter iets eerder opgeven, de visumdienst (of liever de Russische ambassade) wil nog wel eens precies een dag voor vertrek uitleveren.

Hoi, heb dit hier met veel interesse gevolgd want ik zit eigenlijk in het zelfde schuitje.
Wil in december naar een prive persoon in rusland reizen en daar ook verblijven waarbij een visa agency the toeristische uitnodiging verzorgt.
Alleen ik moet me dus aldaar binnen 3 dagen registreren in die plaats alleen daar is geen kantoor van de ovir of een toeristisch agency met dat nummer.

Waar kan ik me dan registreren? Lijkt me echt van belang om dit te weten gezien de verhalen hier en elders.
Het zou kunnen dat ik het niet goed gelezen heb en dat het ook bij een postkantoor kan, maar zeg dan maar ‘better safe then sorry’.

Je kan je inderdaad laten registeren bij het postkantoor. Ik weet niet hoe het moet, maar ik weet wel dat het kan.

Volgende week is het zover. Ik ga naar Omsk. Het registreren is een administratieve handeling die op een overheidskantoor met een Federale Migratie dienst, meestal een politieburo of postkantoor. Neem hiervoor je gastheer of vrouw mee omdat het in te vullen registratieformulier in het Russisch is. Je migratiekaart wordt dan afgestempeld en één deel wordt ingenomen. Dat zou alles zijn. Maar, ik ga het avonturen. Ik laat jullie weten hoe het is afgelopen.