registreren bij ovir/fms

Eindelijk is het dan zover. ik ga 14 januari voor de eerste keer naar rusland. Visum is binnen. Heb ik laten regelen door een visumburo. Maar nu weet ik niet precies hoe ik mij moet laten registreren. Veel visumburo’s en andere informatieve website’s zeggen dat je dit makkelijk kan doen op postkantoor of politiestation.
Mijn russische vriendin zegt dat dit niet kan. Of ze weet het niet (heeft ook geen ervaring met dit).
Ik kan mij melden bij een kantoor van de FMS (vroegere OVIR). Ik verblijf 3 weken in het huis van mijn vriendin.Zij woont tussen Moscow en Yaroslavl.
Nu heb ik op de russsiche FMS website gezien dat er een lokaal FMS kantoor is in de buurt van snelweg 49 in Yaroslavl. telefoon +7 485 273 0358. Ik kan ook mijn vriendin vragen of ze dit nummer wil bellen en vragen of er een kantoor dichterbij zit (regio Rostov- Yaroslavl).
Of kun je toch invullen bij het plaatselijk postkantoor en dan opsturen naar een FMS kantoor ?
Ik heb begrepen dat je van de postbeambte dan gelijk een stempel waarop je geregistreerd bent.
Want als dit niet lukt krijg ik , en mijn vriendin een boete tussen 2.000 en 5.000 RUB. En de kans dat ik gearresteerd wordt en 5 jaar lang Rusland niet meer in mag komen. Dus vandaar mijn vragen.
Wat is volgens jullie nou de beste methode ?

Bieden deze links op de website van de Ambassade hulp?

https://rusland.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/registreren-bij-verblijf-in-het-buitenland/registreren-bij-verblijf-in-het-buitenland.html

Er staat dat de regels recent zijn aangepast.

Waarschijnlijk ga ik binnen de maand ook naar Moskou. Verheug me al op de kou :stuck_out_tongue:

Hoi Rob,
Het is heel erg simpel, je maakt een copie van je pasport, een copie van jou vriendin haar pasport, en een copie van je migratie kaart (die krijg je in het vliegtuig), en als laatste eencopie van je visum.
Dan ga je met je vriendin naar het postkantoor in de plaats waar je verblijft, alles afgeven daar, dan krijg je 1 envelop plus formulier dat je vriendin moet invullen, ongeveer 6 euro betalen en klaar is Klara;-)
Het postkantoor stuurt alles door naar de ovir-fms

1 like

Als je 7 dagen blijft hoef je je niet te registreren. Ik was verleden jaar een weekje in Moskou, gereisd via Domodedovo Airport, dus ik spreek uit eigen ervaring.
En daarnaast was ik begin dit jaar voor 18 dagen in Rusland. Ik ben naar Irkoetsk gevlogen en toen de trein terug naar Moskou genomen. Af en toe bleef ik een paar dagen in een stad in een hotel en een enkele keer heb ik een appartement gehuurd.
Ik heb maar van twee hotels een bewijs van overnachting/verblijf gekregen. Sommige hotels weigerde het gewoon om te geven!
Op Domodedovo gaf ik mijn paspoort met daar tussen de migratie kaart/landingskaart, boardingspas en de twee bewijsjes die ik had gekregen van de hotels. Mijn paspoort werd gescand en gestempeld en mijn migratie kaart/landingskaart bekeken en gestempeld. De bewijsjes van mijn verblijf waar ik zoveel moeite voor gedaan heb werden genegeerd. Ze heeft er niet naar gevraagd of gekeken

Dus het is goed als je je registreert maar de soep word niet zo heet gegeten.

Mijn reis naar rusland zit er weer op. Ik ben weer in Nederland. Het was grotendeels een fantastische ervaring.
De aankomst op MOSKOU sheremetyevo zag er nogal ouderwets uit.
Terminal F ziet er uit alsof je 30 jaar terug gaat in tijd. Bordjes in het engels zijn er bijna niet. ik volgde maar de meute, want ik wist niet goed waar ik heen moest. Dan de paspoortcontrole. dat stelde ook niet zo veel voor. Ik was nog vergeten het type visum te onderstrepen op de registratiekaart. Daar werd niet eens naar gekeken. Stempel erop en doorlopen.
Toen ik met mijn vriendin later naar Sint Petersburg ging(800 km met de nachttrein) was ik weer zo stom om mijn migratiekaart thuis te laten. Dus weer registreren in het hotel en maar hopen dat de politie mij niet aanhoudt.
Omdat ik 3 weken blijf, heb ik mij laten registreren via een engels toeristburo. Intourist.uk.com. Gewoon een foto maken van de migratiekaart. Naar een internetcafe gaan, en de foto emailen naar intourist-UK. Zij regelen de registratie bij OVIR. 3 dagen later sturen zij de registratiekaart naar mijn email. Registratie op de PC uitprinten en bij je houden. Ik moest hier wel 50 pond voor betalen. Maar ik had geen zin om mijn gastfamile op te zadelen met dit geleuter. Mijn vriendin spreekt nog maar weinig nederlands, en ik wilde haar deze rompslomp maar besparen. Als zij later beter Nederlands spreekt gaat alles wel makkelijker.
Uiteindelijk een paar mooie steden bezocht, waaronder Kastroma. Mooie gebouwen gezien. Sint Petersburg, Moskou, en nog wat kleine plaatsen in de buurt van Yaroslavl.
Ook de cultuur en mentaliteit is heel anders. En er waren soms zeer spannende momenten. Mijn cash geld raakte op. Mijn mobiele telefoon was geblokkeerd(had toch tamelijk veel gebeld-OEPS-) en de pincode van mijn creditcard bleek niet te werken. Nou ik kreeg het wel benauwd.
Via veel gebel bij mijn gastgezin (helaas had ik geen russische simkaart) want bellen met een ned.simkaart vanuit rusland is ERG duur. Nieuwe pincode aanvragen. Mijn ouders bellen. Na 4 dagen deze pincode telefonisch doorgeven. Gelukkig ik kan weer geld opnemen.
Sommige bankomaten kun je ook engels kiezen, maar ik was toch altijd samen met mijn vriendin, dus ik kan ook bij een russische pinautomaat terecht. Ook veel vriendinnen van haar bezocht.
Het valt mij op dat er maar weinig russische mannen in het dagelijkse straatbeeld aanwezig zijn. Zij moeten natuurlijk wel werken.
Ik zag praktisch alleen maar vrouwen. veel meer dan in Nederland.
Je zou haast denken dat er een vrouwen overschot is in Rusland. De meeste vriendinnen van mijn vriendin waren vrij jong. Alleenstaand met een kind.
Alhoewel het soms erg koud was, en midden in de winter heb ik er absoluut geen spijt van. Het enige wat erg was, is weer afscheid nemen op het vliegveld. Maar mijn vriendin is 1 dec. weggegaan vanuit Nederland naar Rusland, dus 90 dagen later kan ik haar weer uitnodigen voor 3 maanden. Dus vanaf 1 maart is zij weer welkom bij mij. Voorlopig babbelen we maar wat met Skype,daar zit een vertaalprogje bij zodat mijn ingetypte nederlands direct wordt vertaald naar russisch.
Het begin was moeilijk (voor beiden) vanwege de andere cultuur/gewoonte, maar voornamelijk de taalproblemen. Maar we willen graag allebei verder. Ik kijk alweer uit naar haar volgende verblijf bij mij…
Tot zover mijn ervaringen voor de eerste keer in rusland. Ik ben zeker van plan om vaker te gaan. Een ding is wel belangrijk. ik moet zorgen dat ik beter russisch ga praten…want met alleen maar engels kom je niet ver…

:teeth:
Er zijn ook meer vrouwen dan mannen in Rusland.

Dank voor hetverslag robdyk. Persoonlijk vindt ik de winter juist erg leuk. Best romantisch met die sneeuw. Nu natuurlijk nog even afwachten of ik na 6 maanden sneeuw nog steeds leuk vind.

Wat ik mij afvraag. Hoe zat het met je credit card? Waarom kon je er niet mee pinnen/betalen? Kwam dat doordat Rusland werd geblokkeerd door jouw bank en je vergeten was het beschikbaar te maken (ik weet dat dit zo is bij bankpassen, maar bij CC geen idee). Of had het een andere reden?

Omdat het moeilijk schijnt te zijn om een bankrekening in Rusland te openen wil ik vooral gebruik gaan maken van een NL/BE bankrekening en mijn pinpassen en CC’s daarvan gebruiken. Kost natuurlijk wel wat, maar zolang ik geen bankrekening daar heb moet je toch wat?

gewone bankpassen zullen meestal niet werken. Ik heb een ABN AMRO bankpas. Die wordt door de bank geblokkeerd in het buitenland.
De credit card die ik had bleek de pincode niet juist te zijn. Ik had het wel gecontroleerd bij een Nederlandse geldautomaat voordat ik naar rusland ging. Ik toetste de pincode in, en kreeg een menu te zien waar ik kon kiezen voor: saldo opvragen, geld opnemen. Dus ik dacht dat dat goed was. Eenmaal in Rusland gaf de automaat aan dat de pincode onjuist is. Ik heb wel 5 geldautomaten geprobeerd, waarvan er 2 ook een engels menu hadden. de andere 3 waren russisch (maar russische vriendin was er ook bij) en zij ook pincode niet goed.
Gelijk bellen met ICS in Nederland. nieuwe pincode via post naar huisadres sturen. Na 3 dagen bellen met het thuisfront om de nieuwe pincode telefonisch door te geven.

Ah, dank. Ik kan dus gerust zijn dat mijn CC werkt…moet wel werken aan mijn Russisch dus voor bankzaken.

Vervelende ervaring. Kan voor heel wat problemen zorgen. Gelukkig was je vriendin er nog en had je een sort van buffer indien je pas niet zo snel in orde zou komen.

Op het punt van bankpassen heb je gedeeltelijk gelijk. Er zijn echt grote verschillen per bank. Mijn ING (Belgie) bankpas werkt gewoon in Rusland (geografisch Europa). ABN AMRO (NL) heeft sinds 20 januari ook zijn passen gedeeltelijk afgesloten. Zij kennen nu 2 profielen. Europa en Wereld. Die van mij is automatisch op Wereld gezet. Ze kijken naar betalingen die je in het verleden hebt gedaan. Is dat vaak buiten Europa, dan krijg je automatisch het Wereldprofiel. Dus goed je profile controleren voordat je vertrekt.

Ik neem in ieder geval 2 CC’s mee. 1 Visa en 1 MasterCard. Daarnaast passen van 2 verschillende banken. Hopelijk ben ik hiermee redelijk goed afgedekt tegen betaalproblemen.

Een bankrekening plaatselijk openen zal waarschijnlijk niet snel lukken, dus moet ook nog gaan bekijken welke bank de minste kosten in rekening brengt voor het pinnen. Ik hou niet van cash geld.

Gewone bankpas werkt goed in Rusland, Heb zelf een rabopas, deze is ( gezien mijn lange verblijf in Rusland) automatisch op “wereld” gezet.De meeste bankpassen hebben “maestro” erop, en alle bankautomaten hier hebben het zelfde logo, gewoon pinnen dus.Bij ongeveer 30% van de winkels gebruik ik hier ook mijn gewone bankpas.Ook in Yaroslavl, heb ik mijn gewone bankpas zonder problemen kunnen hebruiken.En Rudimmentair… het meeste in Rusland word nog steeds cash betaald!!Groetjes

Mijn ASN Bank Wereldpas met Maestro werkte ook overal van Irkutsk tot Moskou.

Tot die laatste zin klonk het als muziek in de oren…:crybaby: Ik heb een hekel aan rondlopen met cash, vooral de muntjes. In NL valt het mee, maar hier in BE hebben we helaas nog de 1,2 en 5 cent munten. Drama.

Thanks ARj en Korik. Stelt toch weer een beetje gerust.