Ik ga morgen naar Rusland. Het Visum heb ik geregeld via www.visumburo.nl
Deze beste mensen hebben tevens voor mij de uitnodiging geregeld. Ik ga in totaal 11 dagen in Rusland verblijven. De meeste tijd in Moskou (bij een vriendin), maar ook een paar dagen naar St Petersburg.
Nou heb ik verder niks van hun te horen gekregen over registratie. Maar nou lees ik dat als je langer dan 7 dagen in Rusland bent je jezelf moet registreren.
Zou het kunnen zijn dat hun dit voor mij doen? Of zal ik dit persoonlijk ergens moeten doen?
Ik kan maandag pas contact opnemen met het bedrijf, vandaar dat ik de vraag eerst hier stel in het geval iemand hier ervaring mee heeft.
De uitnodigende partij moet zorgen voor je registratie.
Als je in een hotel verblijft, zorgen zij voor je registratie.
Als je eerst in Moskou geregistreerd bent, kan het zijn dat ze in Petersburg je registratie nodig hebben om je daar een nieuwe registratie te geven.
Laat je vriendin dit eerst een onderzoeken, want je mag dit niet verwaarlozen.
Als de politie je documenten controleert en je hebt geen registratie, heb je problemen.
Hieronder 3 bronnen welke informatie geven over de registratieplicht. Ik lees daar dat het om 7 werkdagen gaat, in welk geval je dus 9 dagen in Rusland zou kunnen verblijven zonder je te hoeven registreren.
Of deze termijn nu geld voor het totale verblijf in Rusland of tekens vernieuwd bij het bezoeken van een andere stad is mij niet duidelijk.
Als ik het goed begrepen heb en dat is ook gezegd door locals in Rusland dan moet je registreren als je langer dan 7 dagen in een stad bent, vroeger was dat drie dagen. Dat houdt dus in dat als je rondtrekt en steeds een paar dagen op een plek bent je niet hoeft te registreren, ik heb het dan ook nooit gedaan.
Overigens kan de registratie verzorgd worden door een Hotel, in 2009 had ik dat gemoeten in st Petersburg maar er was verwarring over de migratiekaart dus dat ging niet door. Ik had geen migratiekaart van Rusland maar van Belarus, deze is in beide landen geldig. In Minsk had ik wel geregistreerd maar dat deed het hotel automatisch al.
Het visumburo kan dat niet voor je regelen, die hebben via “een contact” een uitnodiging geritseld. Naar ik aanneem omdat je zelf geen hotel geboekt hebt en het aanvragen via je vriendin een enorme papieren berg tot gevolg heeft.
Je moet zelf met je visum naar de lokale UVIR/OVIR voor registratie
Gewoon met je vriendin naar de russische postbank papier met envelop invullen en opsturen,na ongeveer 30 dagen krijgt ze een rekening die ze aan de staad moet betalen ,klein bedrach