Visum vraag

Hallo allen,

Mijn Russische vriendin heeft een multiple entry visum geldig t/m Juli 2017, deze is destijds afgegeven voor een bezoek aan Duitsland en Nederland (totaal 3 weken) waar ze vrienden bezocht, kan ze op dit zelfde visum weer uitreizen naar Amsterdam, ze wilt graag een paar dagen bij mij thuis komen. Kan dit in dit geval zonder dat ik haar een uitnodiging moet sturen/garant moet staan. Dit checken ze toch immers bij de aanvraag/toekennen van het visum bij de ambassade?

Bvd!

Ze kan net zo goed een hotel boeken in Amsterdam, dan heeft zij in ieder geval een verblijfplaats en dus geen probleem met het visum, daar het nog geldig is.

Hoi Danechka,

Bedankt voor het antwoorden.
Ze komt dus eind Maart, vliegticket is al geboekt (retour, kan dus ook aantonen), ze blijft 5 dagen (ik ben druk met werk en ik heb met moeite vrij kunnen krijgen).

Ik heb al een hotel geboekt voor 1 nacht in Amsterdam op mijn naam en haar als gast zichtbaar op het betaalbewijs.
Dit zal wellicht niet voldoende zijn, gezien haar verblijf langer is.
Is dit nog op te lossen dmv alsnog een uitnodiging aanvragen bij de gemeente?

Hoe zit het trouwens met het bewijs van voldoende financiële middelen? (Ik heb een goede baan en zij woont bij nog bij haar ouders, dus ik heb voorgesteld dat ik de meeste kosten hier betaal)

Ik kan anders ook wel een goedkoop hotel boeken gedurende haar hele verblijf en gewoon niet daarheen gaan, is dat nog een idee?

Dat is zeker een idee. Mijn schoonvader kwam naar Nederland en had een hotel, hij was van plan om daar daadwerkelijk te gaan logeren maar omdat we kerst gingen vieren logeerde hij uiteindelijk bij ons en maar één nacht in het hotel. Hij heeft dus wel in- en uitgecheckt, dus dat lijkt me prima. :wink: Ik durf je namelijk niet te zeggen hoe het precies zit met bewijs van voldoende financiële middelen, je vriendin heeft namelijk al een visum en gewoon een ticket. In principe zou ze dus zonder probleem kunnen reizen. Hooguit bij de douane vragen ze wat ze in Nederland komt doen en of ze haar hotelreservering o.i.d. wil laten zien, althans, dit zag ik op Schiphol meerdere malen gebeuren bij mijn Russische medepassagiers.

Ik heb nu 2 nachten Amsterdam en 3 nachten in mijn woonplaats een hotel geboekt op haar naam, ze neemt ook voldoende geld mee, ik vermoed dat alles zo goed zal komen. Bedankt voor het bericht!

Komt vast helemaal goed, geniet ervan samen! :slight_smile:

Alles is helemaal goedgekomen! :slight_smile: Bedankt!

Ik zit nu alweer met de volgende vraag namelijk:
Ik heb nu een vliegticket voor mijzelf geboekt voor begin Juni naar Kazan. Ik blijf precies 3 weken en dan blijf ik natuurlijk gewoon bij mijn vriendin overnachten.

Nu begrijp ik dus dat zij in dit geval, mij een persoonlijke uitnodiging moet sturen, waarvan ik met een origineel exemplaar mijn visum kan aanvragen via een bemiddelingskantoor.

Nu las ik dat zij dit tegenwoordig online kan aanvragen is dit nog steeds zo?
Komt dit trouwens wel op tijd, gezien de post er zo drie weken over kan doen?
Waar moet mijn vriendin allemaal aan voldoen aangezien ik zelf alles betaal.
Zijn er eventueel nog andere betrouwbare opties om aan een visum voor 3 weken te komen zonder hotelreserveringen?

Bvd.

Als je dan toch via een bemiddelingskantoor dat visum wil regelen, waarom laat je hen dan ook niet je privévisum regelen? :wink: Ik zou die uitnodiging alleen zelf regelen wanneer je toch al niets te maken hebt met een visumbureau, dus wanneer je de complete aanvraag zelf doet.

Uitnodigingen kunnen tegenwoordig via internet en hoeven dan niet via de post te worden verstuurd. Althans, zo werkt het ook wanneer een Russisch bedrijf (reisorganisatie bijvoorbeeld) jou een uitnodiging stuurt.

De makkelijkste manier: Een uitnodiging voor een privévisum regelen bij een visumbureau, éénmaal in Kazan ga je met je vriendin naar het postkantoor en registreer je jezelf op haar adres. Alle papieren kun je zelf printen en invullen, dat scheelt tijd bij het postkantoor.

Ik ga via een visumbureau het visum regelen! Bedankt Danechka voor het duidelijke antwoord!

Graag gedaan! Die papieren die je in moet vullen kun je online vinden. Alle documenten die je mee moet brengen (formulieren, paspoorten, bewijs van verzekering) moeten ook gekopieerd zijn. Naar de Russische post is al een ervaring op zich, dus zorg gewoon dat je alles al gereed hebt. :wink: